arbetsläger

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

arbetsläger

Inläggav hgsldf » tis 17 jan, 2017 20:55

På 40-talet skickades många kommunister till så kalla arbetsläger i Sverige (bland annat min morfar). Jag uppfattar inte dessa fackligt aktiva människor som ett större hot mot nationen, än vad många av dagens etanolpartister är. Daniel Helldén borde placeras på en morortsodling på Gotland eller dylikt, han är ett hot mot huvudstaden och riket.
/Göran
hgsldf

Re: arbetsläger

Inläggav Ulrik Berggren » tis 17 jan, 2017 22:50

hgsldf skrev:På 40-talet skickades många kommunister till så kalla arbetsläger i Sverige (bland annat min morfar). Jag uppfattar inte dessa fackligt aktiva människor som ett större hot mot nationen, än vad många av dagens etanolpartister är. Daniel Helldén borde placeras på en morortsodling på Gotland eller dylikt, han är ett hot mot huvudstaden och riket.
/Göran

Nyanserat...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Infomaster » ons 18 jan, 2017 17:00

Citat ur Forums regler:

"Personliga påhopp och pajkastning är inte tillåtet."

Ordet är inte hur fritt som helst.
Ett minimum av anständighet kräver att man motiverar sin ståndpunkt om varför viss person (läs: Daniel Helldén) anses ha fel i sak eller har betett sig olämpligt.

hgsldf får några dagar på sig. Utebliven kommentar innebär att ursprungsinlägget raderas.
Användarvisningsbild
Infomaster
Administratör
Administratör

Inläggav hgsldf » ons 18 jan, 2017 20:15

Infomaster skrev:Citat ur Forums regler:

"Personliga påhopp och pajkastning är inte tillåtet."

Ordet är inte hur fritt som helst.
Ett minimum av anständighet kräver att man motiverar sin ståndpunkt om varför viss person (läs: Daniel Helldén) anses ha fel i sak eller har betett sig olämpligt.

hgsldf får några dagar på sig. Utebliven kommentar innebär att ursprungsinlägget raderas.

Jag har inte ägnat åt pajkastnimng och skrivit under rubriken ordet är fritt, däremot hävdar jag mig inte vara utsatt för ett personligt påhopp eftersom jag inte vet huruvida infomaster är Stockholmare.

Helldén är en av de mest rabiata företräderna för ett litet extremparti. Han kräver t ex i lokalpressen snart sagt var vecka att biltrafik skall förbjudas i Stockholm, en stad som inte ens har spårväg.

/Göran
hgsldf

Inläggav Odd » ons 18 jan, 2017 20:30

Det framgick inte av inlägget vad det handlade om utan var helt skrivet utan det sammanhang som behövs för att förstå vad du menar.

Du kanske kan komplettera ditt inlägg så att det blir en helhet av det.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav 2763 » ons 18 jan, 2017 21:19

Det är väl i allra högsta grad ett personligt påhopp på trafikborgarrådet.

Oavsett om man tycker som han gör eller om man tycker som du så är det väl fel att påstå att han är så farlig att han skulle interneras. Om di nu inte delar hans ståndpunkt så angrip ståndpunkten, inte personen.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav BSB101 » tor 19 jan, 2017 4:55

hgsldf skrev:På 40-talet skickades många kommunister till så kalla arbetsläger i Sverige (bland annat min morfar). Jag uppfattar inte dessa fackligt aktiva människor som ett större hot mot nationen, än vad många av dagens etanolpartister är. Daniel Helldén borde placeras på en morortsodling på Gotland eller dylikt, han är ett hot mot huvudstaden och riket.
/Göran

Tolkar jag dig rätt då jag läser att du tycker att det var fel att din morfar (på grund av sin politiska åsikt) placerades i arbetsläger men att du tycker att det är rätt att Helldén (på grund av sin politiska åsikt) ska placeras i arbetsläger?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav hgsldf » tor 19 jan, 2017 8:40

BSB101 skrev:
/Göran

Tolkar jag dig rätt då jag läser att du tycker att det var fel att din morfar (på grund av sin politiska åsikt) placerades i arbetsläger men att du tycker att det är rätt att Helldén (på grund av sin politiska åsikt) ska placeras i arbetsläger?

Nu är väl inte det aktuellt i vår tid, jag konstaterar bara att Helldëns parti har lyckats genomföra betydligt fler dumheter än 40-talets kommunister. Varför då? förmodligen en kombination av oproportionellt stora sympatier inom journalistkåren och att man bjuds in till samarbete med de stora partierna i olika församlingar. Kom ihåg när man lurade Göran P till att alla tankställen skulle ha en etanolpump, vilket ledde till att många i Norrlands inland stängdes och därmed även en del livsmedelsaffärer. Vid denna tidpunkt fans det en bil i Norrbotten som enligt registreringsbeviset kunde köras på etanol.

Trafiksituationen i Stockholm liknar allt mer ett flipperspel, hit och dit i olika filer. Ständigt nya ogenomtänkta förändringar av parkeringsregler och boendeparkeringsområden. När någon säger har ni tänkt på det här och vad gör jag nu? då är Helldéns standardsvar,
då får du väl sälja bilen.
hgsldf

Inläggav TKO » tor 19 jan, 2017 10:22

Jag tycker att dom som vill köra bil kan bosätta sej i Vagnhärad!
Att sätta dom i arbetsläger vore dock att gå för långt...

en nyanserad synpunkt från
Thomas K Ohlsson
(kollektivtrafikant)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav 2763 » tor 19 jan, 2017 10:31

hgsldf skrev:
BSB101 skrev:
/Göran

Nu är väl inte det aktuellt i vår tid, jag konstaterar bara att Helldëns parti har lyckats genomföra betydligt fler dumheter än 40-talets kommunister. Varför då? förmodligen en kombination av oproportionellt stora sympatier inom journalistkåren och att man bjuds in till samarbete med de stora partierna i olika församlingar. Kom ihåg när man lurade Göran P till att alla tankställen skulle ha en etanolpump, vilket ledde till att många i Norrlands inland stängdes och därmed även en del livsmedelsaffärer. Vid denna tidpunkt fans det en bil i Norrbotten som enligt registreringsbeviset kunde köras på etanol.

Trafiksituationen i Stockholm liknar allt mer ett flipperspel, hit och dit i olika filer. Ständigt nya ogenomtänkta förändringar av parkeringsregler och boendeparkeringsområden. När någon säger har ni tänkt på det här och vad gör jag nu? då är Helldéns standardsvar,
då får du väl sälja bilen.

Orsaken till att Miljöpartiet får större genomslag i politiken idag än vad kommunisterna fick då har väl föga med pressen att göra. Det handlar naturligtvis om vilket mandat man fick i senaste valet samt att övriga partier har lättare att samarbeta med MP. Dvs det är VI som är Väljare som har gett dem det mandatet... ja... jag har förstås inte gett någon något mandat i Stockholm såtillvida de inte sitter på nån västgötabänk på Helgeandsholmen förstås.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Harald » tor 19 jan, 2017 10:38

Oavsett vad man tycker om innehållet i Miljöpartiets politik, så verkar de för den inom demokratiska ramar och med lagliga metoder. Det finns ingen grund för att spärra in folk som arbetar så.

Man kan nog ifrågasätta en del kring arbetslägren och det satt nog en del människor där som inte borde ha gjort det, men kommunisterna sade i alla fall att deras mål vara att omstörta den svenska staten med våld. Om alla medlemmar verkligen var beredda att göra det vet man förstås inte, men säger man något så får man ju stå för det. Sveriges Kommunistiska Parti var medlem i Tredje Internationalen (vanligen kallad Komintern). Dess mål var enligt stadgarna att med alla medel inklusive vapen skapa en internationell sovjetrepublik, d.v.s. att krossa nationalstaterna. Komintern styrdes i praktiken av Sovjetunionen, som 1939 angrep Finland. SKP stödde den sovjetiska sidan i det kriget. Det kanske inte är så konstigt att de styrande i Sverige ville ha kontroll på de svenska kommunisterna.
Harald

Inläggav malas » tor 19 jan, 2017 14:00

Svårt att se att "morotsodling på Gotland" är detsamma som arbetsläger.
//Mats
Den som går i andras fotspår kommer aldrig först!
Användarvisningsbild
malas

Inläggav Lennart Petersen » tor 19 jan, 2017 16:46

malas skrev:Svårt att se att "morotsodling på Gotland" är detsamma som arbetsläger.
//Mats

Om man tvingas dit att arbeta mot sin vilja så är det nog ett arbetsläger.
Och annars så har Mp aldrig haft egen majoritet och kunnat styra efter egen vilja utan det är den rådande majoriteten framröstad av väljarna som fattar besluten.
Och definitivt har vi stora problem med biltrafiken i Stockholm och just nu rapporteras att värdena för utsläpp av bl.a dieselavgaser närmar sig farliga nivåer.
Lennart Petersen

Inläggav hgsldf » tor 19 jan, 2017 21:17

När jag växte upp med morfar och mormor på 50-talet var mormor fortfarande pingstvän och morfar hade blivit socialdemokrat och läste Aftonbladet, men dom älskade varandra och kunde skoja med den andres ståndpunkter och jag har svårt att se någon av dem som bombkastare eller mördare.

Nej ingen vill väl ha ett samhälle där man blir inlåst för sina åsikter och inte för vad man har gjort och därmed föreslår jag att vi glömmer rubriken.

Många representanter för MP har förmåga att både tala och lyssna, t ex Peter Eriksson. Daniel Helldén däremot är en fullfjädrad demagog, lika duktig som J Goebbels (inga jämförelser i övrigt) men jag är rädd för honom och vad hans agenda är.
hgsldf

Inläggav BSB101 » lör 21 jan, 2017 22:15

hgsldf skrev:Nej ingen vill väl ha ett samhälle där man blir inlåst för sina åsikter och inte för vad man har gjort och därmed föreslår jag att vi glömmer rubriken.

Så med andra ska man utgå från det du skriver inte speglar vad du tycker, i alla fall om du blir motsagd? När du blir motsagd med sakliga argument så ska vi andra bortse från det du skrev för att du menade egentligen inte det. Tack, nu vet jag hur jag ska tolka dina inlägg i framtiden.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » tor 26 jan, 2017 15:15

Om vi nu skall vara kritiska mot Daniel Helldén - och det finns det all anledning att vara - så är det snarare för att han bara snackar men inte får något uträttat. Han skulle stoppa motorvägstunneln under Mälaren och se till att Bromma snabbavvecklades till exempel. Det har inte gått så bra eller hur?

Därför tycker jag att bilkramarna kan sluta oroa sig för att trafikborgarrådet skall hindra dom från att fortsätta förstöra Stockholmsmiljön...

En följdfråga är ju varför Miljöpartiet har så svårt att få fram vettiga politiker i just Stockholms stad?
(Inte för att de andra partierna är så mycket bättre - SAP:s laguppställning är väl den svagaste i manna/kvinno-minne!)

/TKO
TKO

Inläggav Lennart Petersen » tor 26 jan, 2017 16:50

TKO skrev:Om vi nu skall vara kritiska mot Daniel Helldén - och det finns det all anledning att vara - så är det snarare för att han bara snackar men inte får något uträttat. Han skulle stoppa motorvägstunneln under Mälaren och se till att Bromma snabbavvecklades till exempel. Det har inte gått så bra eller hur?

Därför tycker jag att bilkramarna kan sluta oroa sig för att trafikborgarrådet skall hindra dom från att fortsätta förstöra Stockholmsmiljön...

En följdfråga är ju varför Miljöpartiet har så svårt att få fram vettiga politiker i just Stockholms stad?
(Inte för att de andra partierna är så mycket bättre - SAP:s laguppställning är väl den svagaste i manna/kvinno-minne!)

/TKO

Med flertalet övriga partier emot sig så var det väl svårt att stoppa biltunneln och Bromma flygplats.
De som ska kritiseras är ju förstås de som röstade för tunneln.
Utan att ha röstat på Mp tycker jag ändå dom har aktningsvärda ambitioner.
Lennart Petersen

Inläggav TKO » tor 26 jan, 2017 17:02

I intervjuer innan valet sa Helldén kategoriskt: 'Det blir ingen tunnel...' Och även gällande Bromma fanns samma tvärsäkra attityd!

Annars delar jag din uppfattning - jag röstade inte på MP (senaste valet) men delar deras åsikter i många frågor, speciellt avseende trafik- och stadsbyggnadspolitik.

/TKO
TKO

Inläggav Inge » tor 26 jan, 2017 22:37

Att det är svårt att tycka om Heldén är väl något som de flesta upplevt? Och varför han överhuvudtaget uttalat sig i de statliga frågorna kan man undra över. Men hans parti samt hans rödgröna samröra förlorade faktiskt riksdagsvalet. Att de ändå fick regeringsmakten var förstås av ynkedom. Men inte desto mindre förlorade de valet till det parlament som avgjort frågorna. Föga förvånande till annat utslag än det Helen önskade sig...

Men det å andra sidan har knappast minskat Heldéns förstörelselusta på den kommunala arean, där den uppenbart fått fullt utlopp.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 27 jan, 2017 10:34

Förstörelselusta?

Är det att han tycker att bilister skall betala marknadspris för att parkera t ex?

(Förmodar att det är något sådant - bilister är ju Sveriges mest gnälliga och högst subventionerade särintresse!)

/TKO
TKO

Nästa

Återgå till Ordet är fritt