Semester på vintern?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Semester på vintern?

Inläggav M_M » sön 13 nov, 2016 18:47

BSB101 skrev:Att politiker ska lägga sig i när folk tar sin semester ser jag som en dåligt förslag. Detta är en typ av fråga som politiker inte ska detaljstyra. Men visa verkar ha en förkärlek att in i minsta detalj styra människors val genom politiska beslut.
De flesta verkar älska att politiker petat i dessa detaljer.

Notisum: Semesterlag (1977:480)
"12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439)."

Notera alltså att det måste åberopas "särskilda skäl" för att kunna förlägga semestern på vintern. Exakt vad som godtas som "särskilda skäl" känner jag inte till. Det är det principiella som är intressant, nämligen just att politiker beslutat att vi i normalfallet ska ha semester på sommaren.

Vad gäller lämplig tidpunkt för semester så torde det på många sätt vara rätt utmärkt att åka söderöver nån vecka mitt i eländigaste vintern. Jag är fullt medveten om att många inte har råd med detta, och min åsikt där är att lösningen på både det och mycket annat är att jämna ut orättvisor.
Användarvisningsbild
M_M

Re: Semester på vintern?

Inläggav 1 » sön 13 nov, 2016 19:26

M_M skrev: Vad gäller lämplig tidpunkt för semester så torde det på många sätt vara rätt utmärkt att åka söderöver nån vecka mitt i eländigaste vintern. Jag är fullt medveten om att många inte har råd med detta, och min åsikt där är att lösningen på både det och mycket annat är att jämna ut orättvisor.

Hmm .... med uppenbar risk för att någon vaken "kvasthållare" skickar iväg denna fråga som "skutt från rälsen" kan jag absolut inte avhålla mig från att lite naivt fråga "inläggsrekordhållare M_M" som tyckes ha svar, lösningar och synpunkter på allt: :?

- Må vara att en och annan medborgare föds med "silversked i munnen",så måste vi väl alla ta ansvar för vårt eget liv och leverne och inte lägga över det på "någon annan/andra att fixa till det" . Visst kan man diskutera och ha olika åsikter om vårt kära fosterland. Men min personliga uppfattning och erfarenhet är att vi lever i ett fritt och demokratiskt land med fungerande lagstiftning, skolutbildning och sjukvård m.m.

- Vad är det egentligen som är "orättvist" - att "Astrid" knegar på och skaffar sig "Villa, Vovve och Volvo" medan däremot kanske "Nisse" strular runt, skiter i skolan, gör bruden med barn som han inte kan ta hand om och anklagar "socialen" för att inte förse honom med kontanter .... ? Och självklart inte har resurser att ta semester och " åka söderöver nån vecka mitt i eländigaste vintern"!

- Visst kan Du kringgå min underliggande fundering och smula sönder mina exempel. Men Du anger ju att det enligt Din åsikt för lösningen är att "jämna ut orättvisor". Vi har redan idag ett skattetryck i Sverige som betraktas som rekord. Skall vi plussa på det med ett tillägg till semesterlagen att alla har rätt till en av övriga medborgare betald vecka i varmare klimat inkl. resa och uppehälle. Självklart skall denna "standard vintersemestervecka" enlig LOU upphandlas av varje Landsting. Jösses - jag ser genast en lysande affärsidé! :)

Förbryllad / Lena
Användarvisningsbild
1

Inläggav LÅ1 » sön 13 nov, 2016 19:50

1 skrev:
M_M skrev: Vad gäller lämplig tidpunkt för semester så torde det på många sätt vara rätt utmärkt att åka söderöver nån vecka mitt i eländigaste vintern. Jag är fullt medveten om att många inte har råd med detta, och min åsikt där är att lösningen på både det och mycket annat är att jämna ut orättvisor.

Hmm .... med uppenbar risk för att någon vaken "kvasthållare" skickar iväg denna fråga som "skutt från rälsen" kan jag absolut inte avhålla mig från att lite naivt fråga "inläggsrekordhållare M_M" som tyckes ha svar, lösningar och synpunkter på allt: :?

- Må vara att en och annan medborgare föds med "silversked i munnen",så måste vi väl alla ta ansvar för vårt eget liv och leverne och inte lägga över det på "någon annan/andra att fixa till det" . Visst kan man diskutera och ha olika åsikter om vårt kära fosterland. Men min personliga uppfattning och erfarenhet är att vi lever i ett fritt och demokratiskt land med fungerande lagstiftning, skolutbildning och sjukvård m.m.

- Vad är det egentligen som är "orättvist" - att "Astrid" knegar på och skaffar sig "Villa, Vovve och Volvo" medan däremot kanske "Nisse" strular runt, skiter i skolan, gör bruden med barn som han inte kan ta hand om och anklagar "socialen" för att inte förse honom med kontanter .... ? Och självklart inte har resurser att ta semester och " åka söderöver nån vecka mitt i eländigaste vintern"!

- Visst kan Du kringgå min underliggande fundering och smula sönder mina exempel. Men Du anger ju att det enligt Din åsikt för lösningen är att "jämna ut orättvisor". Vi har redan idag ett skattetryck i Sverige som betraktas som rekord. Skall vi plussa på det med ett tillägg till semesterlagen att alla har rätt till en av övriga medborgare betald vecka i varmare klimat inkl. resa och uppehälle. Självklart skall denna "standard vintersemestervecka" enlig LOU upphandlas av varje Landsting. Jösses - jag ser genast en lysande affärsidé! :)

Förbryllad / Lena

Man kan förstås fråga sig om det verkligen är orättvist att exemplets Nisse inte har råd med semester i varmare klimat, medan skötsamma Astrid har det. Men allt för många skulle nog tyvärr svara "ja" på den frågan.
Det är dessutom olämpligt ur klimat- och utsläppssynvinkel att semestra med flygresa allt för ofta. Även om resan "bara" går till Medelhavet eller Kanarieholmarna. (Men till Medelhavets norra kust kan man ju åka tåg! :D )
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 13 nov, 2016 20:28

M_M skrev:De flesta verkar älska att politiker petat i dessa detaljer.

Och det vet du? Den aktuella frågan är dock hur mycket folk skulle älska att behöva lägga en huvuddel av sin semester på vintern? Visst finns det många som lägger huvuddelen av sin semester på vintern men jag ser inget som skulle göra det bättre av att tvinga folk till det.

Notera alltså att det måste åberopas "särskilda skäl" för att kunna förlägga semestern på vintern. Exakt vad som godtas som "särskilda skäl" känner jag inte till. Det är det principiella som är intressant, nämligen just att politiker beslutat att vi i normalfallet ska ha semester på sommaren.

Lagar kan inte tolkas enbart utan att läsa lagboken så föreslår jag att du tar och läser förarbetena och lagstiftarens syfte med lagen. Där kan du säkert hitta det du efterfrågar. Om vi sedan går till verkligheten handlar det mer om att arbetsgivaren inte ska kunna säga nej till en längre tids semester när en stor del av arbetstagarna vill ha den. Jag har aldrig hört talas om några större problem med att förlägga sin huvudsemester på vintern.

Vad gäller lämplig tidpunkt för semester så torde det på många sätt vara rätt utmärkt att åka söderöver nån vecka mitt i eländigaste vintern. Jag är fullt medveten om att många inte har råd med detta, och min åsikt där är att lösningen på både det och mycket annat är att jämna ut orättvisor.

Att det behövs jämna ut en hel del orättvisor håller jag med om men det blir en väldig konstig argumentation från din sida. För även om man har råd betyder inte att man är intresserad av att åka "söderöver" och sola och bada. Själv skulle jag kunna åka "söderöver" flera gånger om året om jag ville men jag har inget intresse. Jag har heller inget större intresse av vintersporter samtidigt som jag gärna tillbringar några veckor i mitt fritidshus eller i våra grannländer. Visst allt detta skulle gå under vinterhalvåret men jag tror de flesta håller med om att detta är något man helst gör under sommarhalvåret på våra breddgrader. Frånsett om man vill göra något som bara inträffar ett speciellt datum.

Sedan ser jag inte hur det skulle leda till färre orättvisor för att politiker skulle gå och bestämma att man ska ta huvuddelen av sin semester på vintern. Är ditt förslag alltså att man bara ska få ta 2 veckors semester på sommaren och 3 veckors semester på vintern?

Förutom att detta skulle vara något som inskränkte den enskilda personens rättigheter (något som du verkar gilla) har jag svårt att se hur detta skulle bidra till en mer jämlik värld. Jag har även svårt att se hur detta skulle få folkets gillande.

Jag är för att folk ska kunna ta sin huvudsemester när man själv vill och inte när staten eller företagen anser att det passar produktionsapparaten bäst.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Lennart Petersen » tis 15 nov, 2016 0:11

M_M skrev:
BSB101 skrev:Att politiker ska lägga sig i när folk tar sin semester ser jag som en dåligt förslag. Detta är en typ av fråga som politiker inte ska detaljstyra. Men visa verkar ha en förkärlek att in i minsta detalj styra människors val genom politiska beslut.
De flesta verkar älska att politiker petat i dessa detaljer.

Notisum: Semesterlag (1977:480)
"12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439)."

Men nu är det faktiskt inte så att lagen säger något om när du ska ta semester. Lagen anger bara en grundregel för när man har rätt att få semester om man så önskar nämligen minst 4 veckor förlagda till Juni-Augusti. Sedan kan man själv önska och komma överens med arbetsgivaren och i vissa fall kan ett kollektifavtal stipulera avvikande regler för förläggningen. Just förläggningen är den enda del av semesterlagen som är förhandlingsbar. i verkligheten är det här inga större problem utan man kommer överens , jag har själv planerat semestrar i olika organisationer där den största hade runt 1000 medarbetare. i princip alla fick efter önskemål men kanske man ibland fick prata och förhandla lite typ "kan du flytta en vecka framåt eller bakåt. I grupper med särskild kompetens blev det ju knepigt men dom visste ju normalt själva att alla kunde inte ta ledigt samtidigt så dom kunde konferera sinsemellan. Så i verkligheten är det här normalt inga problem
Lennart Petersen

Inläggav daniel_s » tis 15 nov, 2016 22:33

Lennart Petersen skrev:Just förläggningen är den enda del av semesterlagen som är förhandlingsbar.

Nja, lagen är också dispositiv i fråga om rättigheterna vid vissa korta anställningar, ordningsföljden mellan betalda och obetalda semesterdagar och reglerna kring underrättelse om uttag om sparade semesterdagar, samt semidispositiv i fråga om bland annat beräkningen av semesteråret, semesterlönen och vad som är en semesterdag, samt lite annat också :-)
daniel_s

Återgå till Ordet är fritt