"Nu försvinner glastornet från Plattan"

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Inläggav LÅ1 » ons 12 okt, 2016 22:17

Den där accenten i glas och betong, eller vad den nu heter, har väl nästan alltid varit aktuell för förändring. Man har experimenterat med olika typer av ljuskällor, med olika färger på ljuset etc. På senare tid har man väl kunnat ändra färg efter behag. T.ex. har den lyst lila under de senaste kulturnätterna. Men jag tror inte den varit rosa under insamlingsveckorna för till bröstcancerforskningen eller regnbågsfärgad under prideveckorna.
Nu skall alla prismorna plockas ner, men stommen blir tydligen kvar. Och instängd i ett tält. (Som ett lakan över fallosen! :cheesygrin: )

Några fästen för luftledning för spårvägen förväntar jag mig inte. Det blir nog egna stolpar runt fontänkanten för det.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: "Nu försvinner glastornet från Plattan"

Inläggav roggek » fre 14 okt, 2016 16:39

Skulpturen heter "Kristallvertikalaccent"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kristallvertikalaccent

Jag önskar helst att man tog ner den för gott, för vem tycker egentligen att den är vacker?
(Skulle jag få välja, så anser jag att Sergels Torg och dess omgivningar borde jämnas med marken, inte Slussen!)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Anders Hanquist » fre 14 okt, 2016 18:32

Dess eventuella "fulhet" beror mest på att man aldrig lyckats få den inre belysningen att fungera.

-
roggek skrev:(Skulle jag få välja, så anser jag att Sergels Torg och dess omgivningar borde jämnas med marken, inte Slussen!)

Betongvägkorsningen Slussen har hunnit bli 80 och därmed tydligen väldigt "vacker och fin". Betongen runt plattan är några årtionden yngre och därmed fortfarande ett hatobjekt. Vänta 20-30 år så är den också "omistlig".
Anders Hanquist

Inläggav TKO » fre 14 okt, 2016 20:33

Ja titta bara på Gärdet, lika populärt som Tensta på sin tid. Men det ändrade ju sej...

Så med tiden ändrar vi vår syn på bebyggelsen. Jag minns dock min lärare i arkitekturhistoria på teknis Anders Åman som sa 'Vi kommer att omvärdera mycket,t ex bebyggelsen på Järvafältet. Men PK-huset kommer även fortsättningsvis att vara oförlåtligt.' Hade han rätt?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav LÅ1 » fre 14 okt, 2016 21:26

TKO skrev:Ja titta bara på Gärdet, lika populärt som Tensta på sin tid. Men det ändrade ju sej...

Så med tiden ändrar vi vår syn på bebyggelsen. Jag minns dock min lärare i arkitekturhistoria på teknis Anders Åman som sa 'Vi kommer att omvärdera mycket,t ex bebyggelsen på Järvafältet. Men PK-huset kommer även fortsättningsvis att vara oförlåtligt.' Hade han rätt?

/TKO

PK-huset ersatte Sagerska huset. Ett hus som ansågs vara ett vackert hus. Beroende på ålder låter jag vara osagt.
Wikipedia.
(Av någon slags försök att förminska glansen kring stadsministerämbetet så kallar man numera Sagerska palatset för Sagerska huset.)
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » fre 14 okt, 2016 21:58

Det är väl så att det man växt upp med och minns från sin barn/ungdom är det man vill se. När jag kollar gamla bilder från det ''ännu'' äldre Slussenområdet, det som revs i början av trettiotalet för att ge plats åt trafikkarusellen, funderar jag över följande: Vad skulle dagens arga motståndare till projektet "Nya Slussen" ha sagt om klöverbladssnurran varit aktuell som förslag i dag? "Va, är dom inte riktigt kloka? Ska dom bygga en motorvägskorsning mitt i stan. Det här är väl inte Autobahn, heller. Riva gamla fina Pelikan, fy skam!" skulle det nog heta. Jag tror att dagens unga, som vuxit upp med "Plattan" och "Superellipsen", kommer att vara lika nostalgiska den dag man funderar på att riva där. Det var ju alltid "bättre förr, ju förr desto bättre".

Och så en liten "Besserwisser"-rättelse: Det där med palats/hus har ingenting att göra med en eventuell "för hög statusfaktor" för statsministrens residens. Det är en skröna. Benämningen "Sagerska huset" är belagd så tidigt som 1912, liksom i en byggnadsbeskrivning från 1947. Så skyll inte på Ingvar Carlsson!

Åter till ämnet. Vi får hoppas att dagens moderna diod-teknik fixar belysningen i Kristallvertikal-varenuhetter-pelaren, så att äntligen blir som det var tänkt.
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » fre 14 okt, 2016 22:34

Anders Hanquist skrev:Det är väl så att det man växt upp med och minns från sin barn/ungdom är det man vill se. När jag kollar gamla bilder från det ''ännu'' äldre Slussenområdet, det som revs i början av trettiotalet för att ge plats åt trafikkarusellen, funderar jag över följande: Vad skulle dagens arga motståndare till projektet "Nya Slussen" ha sagt om klöverbladssnurran varit aktuell som förslag i dag? "Va, är dom inte riktigt kloka? Ska dom bygga en motorvägskorsning mitt i stan. Det här är väl inte Autobahn, heller. Riva gamla fina Pelikan, fy skam!" skulle det nog heta. Jag tror att dagens unga, som vuxit upp med "Plattan" och "Superellipsen", kommer att vara lika nostalgiska den dag man funderar på att riva där. Det var ju alltid "bättre förr, ju förr desto bättre".

Här håller jag med helt och hållet. Samtidigt är jag lite förvånad över att det inte klagades mer när man gjorde om Hästskogången till dagens Sergelgången. Då försvann det sluttande planet upp till Hamngatan, som mynnade ut vid Gallerians entré. (Om inte annat så borde skejtarna klagat högljutt.)
Men det blev i alla fall en del protester när man ville bygga in all yta under tak.

Angående Sergelgången så tycker jag att man åtminstone kunde behållit namnet Hästskogången.

Bild
"Sergelfontänen" utan "kristallpinne". Foto: Ingemar Gram. Källa Wikipedia
LÅ1

Inläggav Claes Thure Moberg » fre 14 okt, 2016 22:53

Jag är gammal nog till att minnas när den där "glasstolpen" på Sergels Torg byggdes. Den beskrevs som en spännande pelare med glasprismor som skulle skimra i alla möjliga färger. Vid solsken skulle den erbjuda ett fantastiskt skådespel och nattetid i strålkastarljus skulle det vara ett spännande och varierande ljus när man rörde sig runt den.

Så blev det inte. Det blev en stolpe i glas som inte var mer spännande än en betongstolpe. Tyvärr ..... Därför att det sätt som konstverket beskrevs innan det stod där var verkligen spännande. Själv måste jag nog säga att i historiens backspegel så är jag besviken. Jag trodde ärligt talat att det skulle bli något mycket mer spektakulärt. Men å andra sidan - det måste också vara tillåtet att misslyckas. Den som inte vågar försöka kommer aldrig heller att vinna. Fast den här gången förlorade man. Det blev inte vad man trodde. Men det kan jag acceptera.

Men när det inte blev vad man hoppades på så är det också rätt att ta väck stolpen och sätta dit något annat - vad det nu måtte bli. Fast det skulle ha gjorts för mååååååååånga år sedan.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav LÅ1 » fre 14 okt, 2016 23:24

Jag gillar den. Även om den kan se lite blek ut ibland. Men på bilden här är den väl fin? (På den bilden syns också en "spårvägsnära" horisontell pinne. Nu bortmonterad.)
LÅ1

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 15 okt, 2016 8:38

LÅ1 skrev: Men på bilden här är den väl fin?
Det håller jag med om. Det var också något i den här stilen man förespeglade att den skulle se ut nattetid. Och på dagtid skulle ljuset brytas i alla prismor. Den skulle variera i utseende i takt med att ljuset varierade. Problemet är ju att så blev det inte. Den var lika levande som en betongstolpe och det gjordes inte heller något "för att hjälpa den på traven". Vilket självfallet också hade varit möjligt.
Claes Thure Moberg

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 15 okt, 2016 8:51

Sedan tycker jag att LÅ1:s bild är intressant. Stråket Klarabergsgatan- Sergels Torg- Hamngatan är färdigt liksom södra delen av Sveavägen. Mängder av sand har schaktats bort från Brunkebergsåsen. Men fasaden mot Söder är fortfarande resterna av det gamla Klara. Kulturhuset har inte ens påbörjats. Men det är väl nästa steg.

Jag reagerade på en kul detalj. Som gammal droskis ser jag droskstationen vid Sergels Torg där det står en bil inne. Som "färsking" stod jag ofta vid den hållplatsen men lärde mig snart att den var värdelös. Därför att den låg vid det man kan kalla en "öde ö" i ett område där det rör sig mycket folk. Stråket Sveavägen- Sergels Torg är i det närmaste folktomt jämfört med Sergelgatan- Klarabergsgatan eller Hamngatan förbi NK mot Norrmalmstorg. Och en droskchaffis ställer helst upp där det finns folk. Vilket var nere vid Kungsträdgården där det också fanns en "bra" hållplats eller så uppe på Klarabergsgatan där det inte fanns någon hållplats, där måste man sakta "cruisa" vilket ofta lönade sig.

Men ställde man sig vid den öde ön mitt på Sergels Torg så hittade inte de gående droskan. Man måste vänta tills telefonen ringde men då stod man med näsan norröver och måste i de flesta fall köra norrut och fastna i trafiken, i många fall måste man också försöka vända runt och komma nedöver igen för att komma till adressen vilket tog lång tid och gärna resulterade i "bomtur". Det vill säga att de som ringt efter bil tröttnat på att vänta och stoppat en ledig bil som kom på "cruise". Och eftersom chaffisarna undvek att ställa upp här så vande sig folk vid att där fanns det aldrig bilar inne, en negativ spiral så att säga.

En typiskt värdelös OT- utvikning i ämnet "meningslöst vetande".
Claes Thure Moberg

Inläggav roggek » lör 15 okt, 2016 11:43

[quote="LÅ1"Här håller jag med helt och hållet. Samtidigt är jag lite förvånad över att det inte klagades mer när man gjorde om Hästskogången till dagens Sergelgången. Då försvann det sluttande planet upp till Hamngatan, som mynnade ut vid Gallerians entré. (Om inte annat så borde skejtarna klagat högljutt.)
Men det blev i alla fall en del protester när man ville bygga in all yta under tak.

Angående Sergelgången så tycker jag att man åtminstone kunde behållit namnet Hästskogången.

Bild
"Sergelfontänen" utan "kristallpinne". Foto: Ingemar Gram. Källa Wikipedia[/quote]

En rolig detalj är att trapphuset mitt på "taxi-ön", faktiskt finns kvar än idag, visserligen övertäckt:
https://goo.gl/maps/TwGUDS63w9L2
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav LÅ1 » lör 15 okt, 2016 14:57

Jag tittade på taxin och taxihållplatsen när jag la upp bilden. Sådana taxibilar ser man inte i dag. Och då hade de reklamskyltar som såg ut som flaggor.

Men på bilden ser det ut som om taxin skulle kunna följa vänster trotoarkant och på det viset komma tillbaka till rondellen. Men det gick inte enligt vad Claes Thure Moberg skriver. Men det kan ju ha varit olika tidsperioder.

Hur är det med trappan, är den bara tillfälligt stängd, eller är det permanent? Kan inte så här på avstånd komma på hur den mynnar ut på undre planet nu. Men den måste naturligtvis vara avstängd även från det hållet. Får titta vid tillfälle. (Är inte i stan just nu.) Behovet av den är väl tämligen begränsat.
LÅ1

Inläggav roggek » lör 15 okt, 2016 16:10

LÅ1 skrev:Hur är det med trappan, är den bara tillfälligt stängd, eller är det permanent? Kan inte så här på avstånd komma på hur den mynnar ut på undre planet nu. Men den måste naturligtvis vara avstängd även från det hållet. Får titta vid tillfälle. (Är inte i stan just nu.) Behovet av den är väl tämligen begränsat.

Trappan har nog varit stängd i över 20 år nu, och den fyller som du säger ingen funktion längre.
Gissar på att det är något förråd på underplanet, eller möjligen butiksyta?
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav LÅ1 » lör 15 okt, 2016 17:06

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Hur är det med trappan, är den bara tillfälligt stängd, eller är det permanent? Kan inte så här på avstånd komma på hur den mynnar ut på undre planet nu. Men den måste naturligtvis vara avstängd även från det hållet. Får titta vid tillfälle. (Är inte i stan just nu.) Behovet av den är väl tämligen begränsat.

Trappan har nog varit stängd i över 20 år nu, och den fyller som du säger ingen funktion längre.
Gissar på att det är något förråd på underplanet, eller möjligen butiksyta?

Knappast 20 år, väl?
Jag skulle gissa på 8? Men tiden går fort, så 10 - 12 år kan det säkert vara.
LÅ1

Inläggav daniel_s » sön 16 okt, 2016 20:30

Menar du den här?
Bilagor
IMG_8809.JPG
IMG_8809.JPG (95.78 KiB) Visad 2083 gånger
daniel_s

Inläggav Claes Thure Moberg » sön 16 okt, 2016 22:52

LÅ1 skrev: Men på bilden ser det ut som om taxin skulle kunna följa vänster trotoarkant och på det viset komma tillbaka till rondellen. Men det gick inte enligt vad Claes Thure Moberg skriver. Men det kan ju ha varit olika tidsperioder.

Rent fysiskt gick det men det var förbjudet enligt målningen i gatan. Men som sagt- det kan ju ha kommit till med tiden. Jag tror faktiskt att man måste ända upp till Kungsgatan för att kunna krångla sig över till andra riktningen. Men det var ju 45 år sedan så jag kan ju minnas fel.
Claes Thure Moberg

Inläggav M_M » sön 23 okt, 2016 2:38

LÅ1 skrev:Några fästen för luftledning för spårvägen förväntar jag mig inte. Det blir nog egna stolpar runt fontänkanten för det.
Det blir kanske känsligare för ras, men nog bör det gå att hänga kontaktledning kring ett cirkelformat föremål utan att fästa något kring mitten av cirkeln? D.v.s. det bör räcka med fästen på fasaderna, någon stolpe på västra sidan av cirkulationsplatsen och sedan stolpar på södra sidan av spårvägssnutten vidare västerut?

roggek skrev:Skulpturen heter "Kristallvertikalaccent"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kristallvertikalaccent

Jag önskar helst att man tog ner den för gott, för vem tycker egentligen att den är vacker?
(Skulle jag få välja, så anser jag att Sergels Torg och dess omgivningar borde jämnas med marken, inte Slussen!)

Stockholm är en ful stad. Det är Stockholms charm. Ta inte bort den brutala råa fula betongmässigheten.
Saker måste inte vara just vackra för att vara estetiskt tilltalande.

Fast de som delar min åsikt är kanske inte någon "lönsam lille vän" för t.ex. rutistnäringen? De som vill titta på vatten (som om det inte fanns där de själva bor) och beundra kungafamiljens fastighetsbestånd kanske spenderar mer? :?

Däremot vore det önskvärt om obelisken inte tillåts bli så skitig som den vad jag minns varit till och från genom åren.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Inge » sön 23 okt, 2016 6:21

M_M skrev:
LÅ1 skrev:Några fästen för luftledning för spårvägen förväntar jag mig inte. Det blir nog egna stolpar runt fontänkanten för det.
Det blir kanske känsligare för ras, men nog bör det gå att hänga kontaktledning kring ett cirkelformat föremål utan att fästa något kring mitten av cirkeln? D.v.s. det bör räcka med fästen på fasaderna, någon stolpe på västra sidan av cirkulationsplatsen och sedan stolpar på södra sidan av spårvägssnutten vidare västerut?

Det där är nog en plats där luftledningen kommer att förfula ganska påtagligt hur man än gör. Säkert läggs mycket möda på att få det så bra som möjligt. Men avstånden är stora, så väggupphängning blir inte så bra.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » sön 23 okt, 2016 10:16

M_M skrev:... och beundra kungafamiljens fastighetsbestånd ...

Jag tror att de allra flesta har dålig koll på kungafamiljens fastighetsbestånd. De jag känner till i Stockholm är att familjen äger ett eller några hus utmed Skeppsbron, söder om Slottsbacken och en fastighet som Prins Carl Filip bebor, nära Djurgårdsbrun. Kanske något hus långt ut på södra Djurgården också?

I övriga Sverige äger kungafamiljen ett antal mindre fritidshus samt ett stort på Öland. Ett lantbruk med tillhörande slott i Sörmland finns väl också. Det är väl någon form av fideikommiss, om nu sådana fortfarande är lagliga. I övrigt vet jag inte, men det finns nog fler svenska fastigheter i portföljen. Utanför Sverige finns väl åtminstone ett privat tillhåll i Frankrike.

Förutom den Öländska fastigheten är det nog inget som lockar turister.
De flesta fastigheter som förknippas med kungafamiljen ägs av statens! De är de stora turistmagneterna. I Stockholm då Stockholms slott och världsarvet Drottningholm, i en grannkommun.

Men det här var en utflykt från ämnet, och berör inte kristalltornet där Sveavägen möter Hamngatan.
LÅ1

Återgå till Ordet är fritt