Hammarby sjö

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Hammarby sjö

Inläggav TKO » tor 06 okt, 2016 9:11

Inge skrev:---klipp---
...Hammarby kanal. (Det är en kanal, tidigare var det en damm. Någon sjö har det, trots namnet, egentligen aldrig varit. Man anlade en damm för att få vattenkraft till diverse verksamheter. Tex kvarnar och Hammarsmedjor, därav namnet.)

Trots den till synes bländande argumentationen i inlägget ovan är jag inte övertygad. Jag skulle till exempel vilja se en karta eller annan geografisk dokumentation där namnet "Hammarby kanal" används för vattnet mellan Skanstull och Danvikstull. Och jag tror ingen kallar vare sej Vänern eller Hjälmaren för "dammar" - trots att vattennivån regleras av just fördämningar vid respektive utflöde.

Det om detta!
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Tunnelbanan Sofia - Nacka centrum

Inläggav Inge » tor 06 okt, 2016 9:44

TKO skrev:
...Hammarby kanal. (Det är en kanal, tidigare var det en damm. Någon sjö har det, trots namnet, egentligen aldrig varit. Man anlade en damm för att få vattenkraft till diverse verksamheter. Tex kvarnar och Hammarsmedjor, därav namnet.)

Trots den till synes bländande argumentationen i inlägget ovan är jag inte övertygad. Jag skulle till exempel vilja se en karta eller annan geografisk dokumentation där namnet "Hammarby kanal" används för vattnet mellan Skanstull och Danvikstull. Och jag tror ingen kallar vare sej Vänern eller Hjälmaren för "dammar" - trots att vattennivån regleras av just fördämningar vid respektive utflöde.

Det om detta!
/TKO

Nä men Hjälmaren och Vänern skulle inte varit naturligt torrlagda utan regleringen. Det hade Hammarbyområdet varit och var nästan på 15-hundratalet, då dammen anlades.

Du kan ju spana in någon karta från FUT angående karta med namnet.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 06 okt, 2016 14:58

Inge skrev:
TKO skrev:

Det om detta!
/TKO

Nä men Hjälmaren och Vänern skulle inte varit naturligt torrlagda utan regleringen. Det hade Hammarbyområdet varit och var nästan på 15-hundratalet, då dammen anlades.

Men herregud - på FUT-kartorna är det ju stationen som avses, inte vattensamlingen. Försöket underkänns därmed!
Och jag är tveksam till att Hammarby sjö skulle ha torrlagts utan uppdämningen. Den skulle varit mindre så klart...

/TKO
TKO

Inläggav Hans W » tor 06 okt, 2016 15:50

Inge skrev:
TKO skrev:

Det om detta!
/TKO

Det här var lite spännande och fick mig att googla:
https://www.stockholmshamnar.se/histori ... marby-sjo/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hammarby_sj%C3%B6

Alltså har Inge både rätt och fel. Hammarby sjö var en sjö som höjdes efter beslut av Gustav Vasa.
Däremot har namnet aldrig varit annat än Hammarby sjö.
Hans W

Inläggav Inge » tor 06 okt, 2016 17:21

Hans W skrev:

Det här var lite spännande och fick mig att googla:
https://www.stockholmshamnar.se/histori ... marby-sjo/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hammarby_sj%C3%B6

Alltså har Inge både rätt och fel. Hammarby sjö var en sjö som höjdes efter beslut av Gustav Vasa.
Däremot har namnet aldrig varit annat än Hammarby sjö.

Nej det är faktiskt jag som har rätt och Stockholms hamnar respektive Jussi Karlgren (som skrivit på Wikipedia) som har fel.

Gustav Wasa anlade sin damm på 1500-talet. Den på 1600-talet inrättade Vintertullen inrättades för vintertrafiken på dammen, inte på någon naturlig sjö. På samma vis är naturligtvis en karta från 1700-talet irrelevant för att fastställa hur det såg ut före dammen.

600-talets (?) uppgrundring skedde inte heller vid näset vid Skanstull, utan vid Sickla. Dessutom tvivlar jag på 600-tal. Förvisso fick man under vikingatid dra båtarna över näset, men redan 600-tal?

Gustav Wasas damm var tre meter över Mälaren/Havet. När den revs hade det gått 350 år och då låg den på 4,8 meter över havet på grund av landhöjningen. Det motsvarar väl ungefär 5,5 meter över dagens havsnivå.

Innan dammen låg vattnet endast något över Saltsjön. Vilket borde betytt att det säsongsvis låg på samma nivå som Mälaren.

Räknat baklänges borde ytan legat ungefär tre meter över dagens nivå. Men dagens strandlinje har påverkats av muddring. Idag är sjön utanför leden bara dryga metern djup (upp till drygt två meter). Om 500 år hade räckt till att grunda upp "sjön" tillräckligt för att den skulle försvinna beror på omständigheterna. Men sannolikt hade den hunnit försvinna. Under alla omständigheter är det inte sannolikt att den varit mer än ett träsk utan mänskliga ingrepp.

Även som det är nu växer vassen ganska tät om man inte tar bort den.

Dock var jag kanske lite förhastad beträffande namnet Hammarby, möjligen är det äldre. Men det ändrar inte att man fick vattendrivna hammare i och med dammen.

Beträffande Hammarbykanalen så är det ju den del av Hammarbyleden (en farled för fartyg) som går i kanal. Själva leden fortsätter genom Årstaviken som prickad och det officiella namnet är väl just Hammarbyleden.

Gillar man inte efterledet "kanal" kunde ju stationen kort och gott kallas "Hammarby". Alternativt kunde man i analogi med övriga tunnelbanelinjers utfarter från söder kalla den för "Vintertull".

Vad gäller Sofias norra station tycker jag att namnet "Ersta" är olyckligt. Det främst på grund av förväxlingsrisken. Dels finns Årsta, dels finns inte mindre än två "Ersta" till i närområdet. Dels Ersta gård helt nära just Årsta, dels Erstavik i nuvarande Nacka. Ersta på Södermalm har fått namnet efter Ersta Malmgård.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Stefan Isaksson » fre 07 okt, 2016 12:12

Inge skrev:Räknat baklänges borde ytan legat ungefär tre meter över dagens nivå. Men dagens strandlinje har påverkats av muddring. Idag är sjön utanför leden bara dryga metern djup (upp till drygt två meter). Om 500 år hade räckt till att grunda upp "sjön" tillräckligt för att den skulle försvinna beror på omständigheterna. Men sannolikt hade den hunnit försvinna. Under alla omständigheter är det inte sannolikt att den varit mer än ett träsk utan mänskliga ingrepp.

Det var ungefär det jag också kunde läsa ut av ett hyfsat modernt sjökort.
Men viken mot Sickla (som är den del av Hammarby sjö som inte är en del av farleden), har det egentligen muddrats i den? Om inte, så borde den rimligen varit sjöbotten redan före sjöhöjningen.
Dessutom kan det vara bra att ha i bakhuvudet att strandlinjen mot Södermalm rätades ut ordentligt när kajerna byggdes, och det gjordes om jag inte tar helt fel genom utfyllnad av sjön, inte genom bortschaktning på Södermalm. Sedan är det för all del möjligt att sjösänkningen gjorde det mesta.

Så jag håller för sannolikt att det fanns en sjö redan före höjningen. Att denna sedan kanske hade slammat igen om sjön inte höjts är inte alls otroligt.

En vink om hur det förhöll sig är väl att försöka kontrollera när Södermalm började räknas som en ö. Det gamla namnet är väl Åsön, men var det inte vad hela Södertörn tidvis kallades?

SI
(som inte gjort hemläxan och försökt kontrollera).
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Re: Hammarby sjö

Inläggav TKO » fre 07 okt, 2016 12:49

Ett oemotsägligt faktum torde dock vara att en uppmuddrad sjö/träsk inte är detsamma som en kanal... och det var ju där diskussionen startade!
(Fast varför heter det då "Kanalplan"?)

/TKO
TKO

Inläggav Harald » fre 07 okt, 2016 13:09

Delar av Hammarbyleden är ju kanal.
Harald

Inläggav TKO » fre 07 okt, 2016 13:16

Harald skrev:Delar av Hammarbyleden är ju kanal.

Slussen och några meter till? Ja det kan jag gå med på! Frågan är hur lång denna "kanal" är?

(För övrigt verkar "Kanalplan" döpts om till "Hammarby IP". Eller det kanske den alltid hetat officiellt?)

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » fre 07 okt, 2016 21:06

TKO skrev:
Harald skrev:Delar av Hammarbyleden är ju kanal.

Slussen och några meter till? Ja det kan jag gå med på! Frågan är hur lång denna "kanal" är?

Vid Danviken får jag det till 700-800 m, typ från Tengdahlsgatan till Tegelviksslingan?

Vid Skanstull är det lite svårare, var går gränsen mellan att anlägga kajer och muddra/gräva/spränga ur så att det blir djupare, respektive att anlägga en kanal? Från Skansbron och fram till ungefär vid Lumagatan är väl ett tänkbart svar...

I så fall är väl svaret: Cirka 3/4! :D
daniel_s

Inläggav M_M » lör 08 okt, 2016 10:38

TKO skrev:(För övrigt verkar "Kanalplan" döpts om till "Hammarby IP". Eller det kanske den alltid hetat officiellt?)
Rätt praktiskt namnbyte eftersom det är PTS (och tidigare Televerket) som ansvarar för kanalplaner :cheesygrin:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 09 okt, 2016 0:40

Det finns ingenting som heter Hammarby kanal. Namnet är Hammarbyleden, denna består av Danvikskanalen, Hammarby Sjö, Hammarby Sluss och Årstaviken. Ortnamnet Hammarby har naturligtvis ingenting att göra med att det anlades hammarsmedjor efter Hammarbysjöns uppdämning. Ortnamn med ledet hammar- är vanliga i Uppland, en tolkning är "stenig/klippig backe".

Vad som hade hänt med Hammarby Sjö utan Gustav Vasas fördämning, liksom hur den bakomliggande vattenspegeln ska benämnas kan ju besserwissrar med sysselsättningsproblem ägna tid åt. Annars finns ju i tiden mer närliggande frågeställningar som "är Akkajaure en sjö eller är det bara en fördämning vid Suorva".
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Re: Hammarby sjö / Hammarby kanal

Inläggav TKO » tis 11 okt, 2016 12:26

För att ingen skall tro att jag tillhör KANALFÖRNEKARNAS sinistra skara visar jag nedan två nytagna bilder föreställande just Hammarby kanal:
20161010_112402_resized.jpg
20161010_112402_resized.jpg (227 KiB) Visad 1606 gånger

20161010_112347_resized.jpg
20161010_112347_resized.jpg (188.2 KiB) Visad 1606 gånger

Visst är det vackert, men ändå knappast lämpligt att uppkalla en tunnelbanestation efter.

tycker
Thomas K Ohlsson
(eher Besserwisser als Schlechterwisser!)
TKO

Inläggav Anders Hanquist » tis 11 okt, 2016 12:38

Vilken källa har du för att just detta vattendrag benämns Hammarby kanal?
Anders Hanquist

Inläggav TKO » tis 11 okt, 2016 13:06

Var denna kanal har sin källa har jag också undrat!
(Detta var inte så allvarligt menat - men om man googlar på begreppet "Hammarby kanal" så kommer flera bilder på denna kanal upp...)

/TKO
TKO

Inläggav Anders Hanquist » tis 11 okt, 2016 13:17

Den har sin "källa" i dammen uppströms Sickla sluss. Det är så att säga en parallell vattenled till Sickla kanal.

Det finns en brf som heter "Hammarby kanal". Den ligger dock mer i anslutning till Sickla kanal (på "Sicklasidan" så att säga). Själv bor jag i "Hammarby Strand", som också ligger på den sidan Allébron. Hållplatsen "Sickla kaj" ligger dock på "Hammarbysidan". Så det är litet allmänt rörigt med de här namnen.
Anders Hanquist

Inläggav Hans Wibacke » ons 12 okt, 2016 0:18

TKO skrev:Var denna kanal har sin källa har jag också undrat!
(Detta var inte så allvarligt menat - men om man googlar på begreppet "Hammarby kanal" så kommer flera bilder på denna kanal upp...)

/TKO

Det är en dagvattenkanal utan namn ("dagvattenkanalen i/utmed Sjöstadsparterren"). Så sökandet efter en kanal vid namn "Hammarby kanal" får fortsätta för den som hävdar att en sådan finns. :)
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav TKO » ons 12 okt, 2016 9:00

Hans Wibacke skrev:
TKO skrev:Var denna kanal har sin källa har jag också undrat!

/TKO

Det är en dagvattenkanal utan namn ("dagvattenkanalen i/utmed Sjöstadsparterren"). Så sökandet efter en kanal vid namn "Hammarby kanal" får fortsätta för den som hävdar att en sådan finns. :)

OM nu "dagvattenkanalen utmed Sjöstadsparterren" inte har något namn, och OM det inte finns någon geografisk företeelse som idag har namnet "Hammarby kanal" finns det inget som hindrar att vi döper dagvattenkanalen till just "Hammarby kanal"?! Så blir alla glada...

Är inte det det fiffigaste- så säg?

/TKO
TKO

Inläggav Harald » ons 12 okt, 2016 10:00

TKO skrev:OM det inte finns någon geografisk företeelse som idag har namnet "Hammarby kanal" finns det inget som hindrar att vi döper dagvattenkanalen till just "Hammarby kanal

Ska vi döpa den i dess eget vatten då? :D
Harald

Inläggav TKO » ons 12 okt, 2016 10:46

Absolut!
Sjöstadskapellet (eller heter det "Kanalstadskapellet"?) ligger alldeles intill kanalen, så det bör vara lätt att hitta en officiant...
Och för att hedra eventuella långväga gäster kan sedan doplunchen intagas på restaurang "Göteborg", endast ett stenkast från Hammarbykanalen.

Frid!
Broder Thomas
TKO

Återgå till Ordet är fritt