Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav LÅ1 » sön 18 sep, 2016 19:06

I en debattartikel i SvD som fått rubriken ”Så kan vi minska biltrafiken i city” skriver Gustav Hemming (C), gruppledare och landstingsråd, Stockholms läns landsting, om den kommande trafiksituationen i länets centrala delar.

Han konstaterar att trängseln är stor, och att det inte finns mer utrymme för trafiken, samt att det pågår stora arbeten och fler kommer att startas inom en snar framtid. Han nämner då Danvikstullsbron och Liljeholmsbron som två kommande flaskhalsar. Och så har vi förstås Slussen för en lång tid framöver.

Några citat:
Vissa ropar instinktivt efter nya dyra infra­struktur­projekt och vägar mitt i centrala Stockholm. Men vi behöver lösningar här och nu. Faktum är att det går att göra mycket bara genom att trimma i dagens system.

Prioritera kollektivtrafik, gång-, cykel- och nyttotrafik. Fokus måste vara på det totala antalet resenärer som kommer fram när utrymmet begränsas, inte enskilda trafikslag. Därför behövs ökade nivåer av kollektivtrafik, gång och cykel. När broar byggs om ska bussfiler, cykelbanor och trottoarer ha prioritet.

Inrätta en trafikgeneral för Stockholmsregionen. För att leda trafiken och samordna berörda kommuner, Trafikverket och SL under tiden som byggstörningarna pågår behövs en roll som trafik­general. Trafikgeneralen ska leda ett mobilitetskansli och operativt styra processerna, så att effekten blir så liten som möjligt för resenärerna.


Idén med en trafikgeneral som kan ha en övergripande koll på situationen och samverka med de olika aktörerna låter som en hyfsad god idé. I alla fall i teorin. Om det hjälper i praktiken vågar jag inte ha en åsikt om, men man kan ju alltid hoppas.

En fundering jag har är om trafiken skulle flyta smidigare om det inte var marginaler i trafikljusens faser. Det är ju gult en stund, så förarna har tid att stanna. Vet de då att det i samma sekund som det blir rött så blir det grönt för korsande trafik så kanske de har mindre lust att köra in i korsningen och bli stående i vägen för trafiken? Samma sak med fotgängarna som fortsätter gå ut på övergångsstället några sekunder efter att det blivit rött. De kunde ju förvarnas med blinkande grön gubbe, eller nåt. Därmed inte sagt att den som får grönt skall köra in i korsningen utan att ta hänsyn till hur där ser ut. Men de kan ju börja rulla för att markera att nu är det min tur.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav BSB101 » mån 19 sep, 2016 11:46

Intressant det här med generaler. I tack med att försvaret blir allt mindre och antalet generaler minskar där verkar det blivit på modet att kräva generaler i civilsamhället. Det byggs inte tillräckligt. Tillsätt en byggeneral! All fordon får inte plats! Tillsätt en trafikgeneral! Skolresultatet sjunker. Tillsätt en skolgeneral.

Istället för att införa än mer byråkrati och kanslier är det nog bättre att titta på vilka resurser som finns idag och om det behövs använda dessa på andra sätt.

Gällande trafiksignaler är det lätt att programmera om dessa men i praktiken omöjligt att förutspå hur det kommer påverka framkomligheten. För bara en sån enkel sak som personer som idag kör på sent gult/tidig rött skulle stanna på gult skulle påverka framkomligheten och i slutändan behöver det inte vara en positiv påverkan.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav darthjpp » mån 19 sep, 2016 13:20

Poängen är att ge en person all beslutanderätt inom föreskrivna ramar/order. Det kan bli bra, det kan bli pannkaka.... mycket beror på vilket mandat som getts, och på personen med beslutsrätten samt dennes stab/experter.
darthjpp
 
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav Karlaplan 1948 » mån 19 sep, 2016 13:53

När man utser en general eller ledare med vittgående beslutsrätt / makt riskerar demokratin bli lidande. Mussolini fick de italienska tågen att gå i tid och såg till att våtmarker dikades ut till fromma för jordbruket. Hitler byggde ut Autobahn och eliminerade arbetslösheten. Sedan ordnade Hilter bostadsbristen i bland annat Berlin genom att kasta judarna och andra misshagliga i koncentrations och förintelseläger. Sedan prövade de sin makt på nästan allt. Förebilden förskräcker. Om våra lagregler byråkratiserar och fördröjer allt skall vi kanske förenkla reglerna, inte utser generaler / ledare med vittgående och odemokratisk makt. MITT SVAR ÄR SÅLUNDA NEJ - INGEN TRAFIK GENERAL I STOCKHOLM.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Karlaplan 1948
 
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 25 aug, 2007 15:08
Ort: Stockholm

Re: Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav NerdBoy » mån 19 sep, 2016 14:05

Karlaplan 1948 skrev:När man utser en general eller ledare med vittgående beslutsrätt / makt riskerar demokratin bli lidande. Mussolini fick de italienska tågen att gå i tid och såg till att våtmarker dikades ut till fromma för jordbruket. Hitler byggde ut Autobahn och eliminerade arbetslösheten. Sedan ordnade Hilter bostadsbristen i bland annat Berlin genom att kasta judarna och andra misshagliga i koncentrations och förintelseläger. Sedan prövade de sin makt på nästan allt. Förebilden förskräcker. Om våra lagregler byråkratiserar och fördröjer allt skall vi kanske förenkla reglerna, inte utser generaler / ledare med vittgående och odemokratisk makt. MITT SVAR ÄR SÅLUNDA NEJ - INGEN TRAFIK GENERAL I STOCKHOLM.

Mycket konstigt har jag sett på det här forumet, men det där tar nog priset. Bara att se en koppling mellan samordning inom trafiken och förintelseläger - jösses! :o
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5546
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 10:01

Re: Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav Karlaplan 1948 » mån 19 sep, 2016 14:54

Jämför alla snabba, än så länge demokratiska beslut, som nu tagits i Stockholm, initierade och påhejade av trafikborgarrådet Daniel Helldén, trafikgeneral i Stockholm

- Cykelfil på backiga Värtavägen för 80 mkr, i stället för komplettering av befintlig cykelfil på Erik Dahlbergsgatan till sträckan Erik Dahlbergsgatan från Blanchegatan till Lidingövägen.
- Våldsamt inskränkt fri parkering för personer med handikappkort som bot på alla falska handikappkort
- Kraftig ökad taxa för bilparkering i stort sett över hela Stockholm. I innerstaden främst genom fler betalningstimmar måndag-fredag 7-19 och betalning även på lördagar, i stället för de 9-17 och fritt på lördagar som Ulf Adelson på sin tid införde
- Färre tillstånd till boendeparkering.
- den märkliga bullen vid busshållplatsen på Karlavägen (västerut) utanför Östra Real till stora kostnader och okänt syfte

Jag går och cyklar för det mesta i Stockholm och reser kollektivt vid längre resor i Stockholmsområdet.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Karlaplan 1948
 
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 25 aug, 2007 15:08
Ort: Stockholm

Re: Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav LÅ1 » mån 19 sep, 2016 19:53

darthjpp skrev:Poängen är att ge en person all beslutanderätt inom föreskrivna ramar/order. Det kan bli bra, det kan bli pannkaka.... mycket beror på vilket mandat som getts, och på personen med beslutsrätten samt dennes stab/experter.
Karlaplan 1948 skrev:När man utser en general eller ledare med vittgående beslutsrätt / makt riskerar demokratin bli lidande.

Det finns väl inget i artikeln som säger att trafikgeneralen får beslutanderätt. Det handlar snarare om samordning och att lägga fram idéer om åtgärder och försök av olika slag. Åtminstone uppfattar jag det så. Men det är väl inte otroligt att "generalen" får viss beslutanderätt. Fast man måste ju också ta hänsyn till det kommunala självstyret, så det blir nog en balansgång.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav TKO » mån 19 sep, 2016 20:07

En general utan befälsbefogenheter låter lite... märkligt!
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6036
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav LÅ1 » mån 19 sep, 2016 21:49

TKO skrev:En general utan befälsbefogenheter låter lite... märkligt!
/TKO

Tänkte på det också. Samordnare är väl en bättre titel. Oavsett om befattningen ger formell makt eller ej.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav Lars_L » tis 20 sep, 2016 8:57

Beror väl lite på vilka befogenheter man ger "generalen", men man vinner nog rätt mycket på att bara ha en samordnare. Ett stort problem är ju att saker faller mellan stolarna etc, mer än att man måste peka med hela handen.

Ett generellt problem är ju också - som alltid - när fler olika aktörer ska medverka att komma överens om vem som ska betala. Att kunna lösa detta på ett bra sätt så att det händer saker och inte bara står och trampar är antagligen nog så viktigt.

Fast hellre skulle jag se en sådan för Trafikförvaltningen. Vore mer väsentligt. Fast trots att man haft f.d. militärer som förvaltningsdirektörer, så har det ju inte gett något större avtryck resultatmässigt.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav TKO » tis 20 sep, 2016 10:17

Jag tror det finns (minst) två skäl till att landstingsrådet valt titeln "general" före den kanske lämpligare "samordnare":

1) Det låter mer handlingskraftigt

2) "Regeringen (alternativt 'jag') har utsett en samordnare" är en fras som förekommer i var och vartannat pressmedelande från regeringskansliet, och Hemming vill ju inte låta som en sosse!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6036
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Behövs det en trafikgeneral i Stockholmsregionen?

Inläggav BSB101 » tis 20 sep, 2016 12:24

LÅ1 skrev:
TKO skrev:En general utan befälsbefogenheter låter lite... märkligt!
/TKO

Tänkte på det också. Samordnare är väl en bättre titel. Oavsett om befattningen ger formell makt eller ej.


Utan att veta är jag rätt säker på att denna funktion redan finns. Som jag skrev tidigare känns modellen att tilföra byråkrati och än mer "rundabordssamtal" inte som vägen framåt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna


Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster