Regler och regelefterlevnad

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Regler och regelefterlevnad

Inläggav LÅ1 » tis 06 sep, 2016 23:06

Det här blev långt. Läs, och kommentera, om ni orkar! :D

Det finns många regler i samhället, inte minst angående trafik i vid mening. Allt kan man naturligtvis inte ha i huvudet, därför finns det skyltar nästan överallt. Men det gäller att de syns, och att de som skall rätta sig efter dem ser och läser av dem.

TV4 Nyheterna visade ett reportage där en kommun haft en lågt placerad skylt om P-förbud och sedan låtit en restaurang ha staket runt sin uteservering som skymt skylten. Sedan bötfäller man på platsen i stor skala, efter vad det verkade i inslaget. De som överklagade hos polisen fick böterna avskrivna. De som inte gjorde det blev av med ett antal kronor. Det är mycket troligt att de flesta bötfälda aldrig såg skylten. Eller så chansade man i alla fall. Svårt att veta. Beror väl i viss mån på vilka andra P-möjligheter som fanns på platsen.

SL-spärrarna har varit på tapeten i dag. Några resenärer sägs ha blivit skadade i spärrarna. Tittar man noga på spärrarna så finns det smala spärrar och det finns breda spärrar. Finns det många spärrar i spärrlinjen är de flesta smala. Tittar man mer noga så finns där ett antal piktogram på spärrdörrarna. Det är instruktioner som jag antar att merparten av resenärerna aldrig lagt märke till. På de smala spärrarna så visar ett piktogram att det endast skall gå förbi EN person per validerat kort. Jag minns inte hur det ser ut på de breda spärrarna, men jag har för mig att det piktogrammet saknas, eller ser annorlunda ut. Ändå ser man hela tiden föräldrar som ställer upp sina relativt små barn framför de smala spärrarna för att låta dem passera före och sedan själv följa efter på en biljett. Inget fel ur taxesynvinkel, men man gör inte som SL säger att man skall göra. Vems är då ansvaret om mamman, eller pappan, får spärrdörren på armen så det blir blåmärke?

I trafiken finns det skyltar överallt. Det är egentligen inte konstigt om bilförarna inte hinner observera all. Att de inte gör det kan man få indikationer på vid Slussplan. Jag är säker på att många, men långt ifrån alla, som kommer med personbil fram mot spårviddshindret inte har observerat att de kört mot en eller flera skyltar som förbjuder motortrafik. Många vet det nog men känner inte till att spårviddshindren finns. (Förvarnas man, med skyltar, om dess existens innan man är framme vid dem?)

Vid Slussplan fanns ett tag skyltar som förbjöd fordonstrafik. Det hindrade inte tusentals, eller rent av tio tusentals, cyklister att passera här varje dag, som om skylten inte fanns. Hur stor andel av dessa var medvetna om att de bröt mot vad som var skyltat? Men de bröt knappast mot hur det var tänkt att vara. De skyltansvariga hade väl en dålig dag när de satte ut skyltarna. Eller om det var den, eller de, som gav order om skyltarna som hade en dålig dag. Förmodligen det senare. Vad skulle hända rent juridiskt om det skett en olycka med en cyklist här, där det var skyltat fordonstrafik förbjuden?

Många så kallade gågator är skyltade som gågator. Där får man röra sig som fotgängare. Och som cyklist. Andra "gågator" är skyltade med fordonstrafik förbjuden, eller med påbjuden gångtrafik. Där får man inte cykla. Hur stor andel av de som cyklar på dessa ställen känner till skillnaden? Antagligen en hel del, men långt ifrån alla. Många bryr sig nog inte om i fall de får cykla eller inte. De cyklar i alla fall. Det händer aldrig att de blir bötfällda. Poliser säger inte ett ord till dem om detta om de undviker att krocka med dem.

Bilister kör på bussgator eller i bussfiler. Vanligast när dessa är nyinrättade, som på Klarabergsgatan. Hur stor andel av privatbilisterna har sett skyltarna och vet att de gör fel? Svårt att säga.

De man skulle tro skulle ha koll på vad som är tillåtet och ej så är det yrkesförarna. Speciellt taxi-förarna. Men de använder ju den rena buss- och cykelfilen på Klarabergsgatan som en inofficiell taxi-depå. De inkräktar gärna även på busshållplatsen. De vet säkert att de gör fel, men struntar högaktningsfullt i det, skulle jag tro. Men man blir lite tveksam när man ser att det kommer en strid ström av taxibilar som kör fram till spårviddshindret vid Slussplan och sedan vänder framför irriterade bussförare. De vet säkert att de inte har undantag från förbudet att köra där, men man tycker att så här flera veckor efter spårviddshindret kommit på plats så borde de lärt sig att detta finns där, och kommer att var kvar under lång tid.

Vågar man åka taxi om chaffisarna har sådana teflonhjärnor? :wink:

Oj det här blev mycket text. Det jag ville säga är att det finns många regler. Ofta är de skyltade. Men det ser ut som om folk struntar i reglerna. Många helt medvetet. Andra omedvetet.

Mentaliteten i den svenska debatten är ofta att det är ju synd om dem som råkar illa ut. Skall de då behöva böta för att de inte såg, eller inte ville se, en skylt? Egenansvaret är ganska lågt i Sverige. Upp till en viss gräns. Tas T-banespärrarna bort så skulle väl gröna och röda politiker snart börja säga att man inte skall bötfälla de som saknar biljett. Man har ju inte blivit kontrollerad i förväg, så det är ju försvarligt att man råkade glömma att köpa ny periodbiljett, eller att den giltiga ligger kvar hemma. Åtminstone om "syndaren" är arbetslös eller bor i socialt utsatt område. Bor de i Danderyd eller Lidingö så har de nog råd att betala en straffavgift. OK. Nu raljerade jag kanske, men bara kanske, om hur "vänsterpolitiker" brukar reagera. De brukar ju tycka att inget är individens fel, det är alltid någon annans, ofta "samhällets" fel.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Regler och regelefterlevnad

Inläggav BSB101 » ons 07 sep, 2016 13:12

Jag tror att du drar lite fel slutsatser. De allra flesta ser skyltar, speciellt om det kommer upp nya skyltar där det inte stått någon innan. Om man ändrar en befintlig skylt (tex från 50 till 30) tar det nog längre tid innan man ser en skylt. Oavsett om man ser skyltarna eller ej vid Slussen blir det rätt uppenbart vid spårviddshindern vad som gäller för bilister. Att folk struntar i skyltar fast man ser dessa beror helt och hållet på att det oftast är riskfritt att strunta i skyltarna.

När det gäller cyklister blir det lite annorlunda. Regelefterlevnaden hos cyklister ligger nog på samma nivå som bilister men där finns det troligtvis en orsak till. Denna orsak är att kommunerna är betydligt sämre på att skylta rätt för cyklister jämfört med bilister. Detta gör att förtroendet för skyltningen minskar då rena felskyltningar förkommer oftare för cyklister än bilister.

Om man vill ha bättre skyltefterlevnad gäller det dels att man skyltar rätt så trafikanterna får förtroende för skyltningen. Dels gäller det att risken att få böter när man bryter mot en korrekt skyltning ökar.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Regler och regelefterlevnad

Inläggav LÅ1 » ons 07 sep, 2016 17:34

Jag är inte lika säker på att alla ser en nya skyltar, inte i alla lägen om de inte är iögonfallande. Det är så mycket annat att hålla koll på om trafiken är tät. fotgängare cyklister och andra trafikanter. (Och kanske något i telefonen också! :evil: ).

Men på Skeppsbron är det ju ganska lugnt numera, så skyltarna vid rondellen borde de se. Och efter busshållplatsen så leds de med linjer och fast stolpe halvvägs runt, så att de skall förstå att man bör köra tillbaka. Men det hjälper inte. De svänger lite S-format och kör ändå fram till Slussplan.

Den stund jag kollade vis Slussplan var det påfallande många kvinnor som körde fram till hindret för att vända. Och de hade inte sällan telefonen i ena handen.
En annan sak jag lade märke till var hur dåligt många förare använde utrymmet när de skulle vända. De svängde vänster direkt och fick backa två eller tre gånger innan de kom runt. Bara ett fåtal smög nära högerkanten innan de svängde tvärt vänster, vilket gjorde vändningen smidigare.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Regler och regelefterlevnad

Inläggav daniel_s » tor 08 sep, 2016 7:08

LÅ1 skrev:En annan sak jag lade märke till var hur dåligt många förare använde utrymmet när de skulle vända. De svängde vänster direkt och fick backa två eller tre gånger innan de kom runt. Bara ett fåtal smög nära högerkanten innan de svängde tvärt vänster, vilket gjorde vändningen smidigare.


Jo men det är så verkligheten ser ut. Många är så fruktansvärt dåliga bilförare att man egentligen borde vara rädd för dem, och det gäller naturligtvis särskilt bland dem som uppenbarligen har lyckats på fel ställe på det här sättet. De är så stressade redan av situationen att de är ute och kör bil, så man kan sätta upp hur många skyltar som helst utan att de ser dem. När de ska vända blir det uppenbart hur dåliga de är, då de inte ens kan manövrera sin bil ordentligt.

Det är nog även i den här gruppen som folk tenderar att hamna på spårvagnsspår där det inte finns någon väg etc.
daniel_s
 
Inlägg: 11030
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Regler och regelefterlevnad

Inläggav TKO » tor 08 sep, 2016 13:52

Jag brukar försöka undvika att hoppa in i allmän/moralpolitiska diskussioner under rubriken "Ordet är fritt" men den här gången kunde jag inte låta bli...

LÅ1 skrev:Det här blev långt. Läs, och kommentera, om ni orkar! :D

Det finns många regler i samhället, inte minst angående trafik i vid mening. Allt kan man naturligtvis inte ha i huvudet, därför finns det skyltar nästan överallt. Men det gäller att de syns, och att de som skall rätta sig efter dem ser och läser av dem.

TV4 Nyheterna visade ett reportage där en kommun haft en lågt placerad skylt om P-förbud och sedan låtit en restaurang ha staket runt sin uteservering som skymt skylten. Sedan bötfäller man på platsen i stor skala, efter vad det verkade i inslaget. De som överklagade hos polisen fick böterna avskrivna. De som inte gjorde det blev av med ett antal kronor. Det är mycket troligt att de flesta bötfälda aldrig såg skylten. Eller så chansade man i alla fall. Svårt att veta. Beror väl i viss mån på vilka andra P-möjligheter som fanns på platsen.

SL-spärrarna har varit på tapeten i dag. Några resenärer sägs ha blivit skadade i spärrarna. Tittar man noga på spärrarna så finns det smala spärrar och det finns breda spärrar. Finns det många spärrar i spärrlinjen är de flesta smala. Tittar man mer noga så finns där ett antal piktogram på spärrdörrarna. Det är instruktioner som jag antar att merparten av resenärerna aldrig lagt märke till. På de smala spärrarna så visar ett piktogram att det endast skall gå förbi EN person per validerat kort. Jag minns inte hur det ser ut på de breda spärrarna, men jag har för mig att det piktogrammet saknas, eller ser annorlunda ut. Ändå ser man hela tiden föräldrar som ställer upp sina relativt små barn framför de smala spärrarna för att låta dem passera före och sedan själv följa efter på en biljett. Inget fel ur taxesynvinkel, men man gör inte som SL säger att man skall göra. Vems är då ansvaret om mamman, eller pappan, får spärrdörren på armen så det blir blåmärke?

I trafiken finns det skyltar överallt. Det är egentligen inte konstigt om bilförarna inte hinner observera all. Att de inte gör det kan man få indikationer på vid Slussplan. Jag är säker på att många, men långt ifrån alla, som kommer med personbil fram mot spårviddshindret inte har observerat att de kört mot en eller flera skyltar som förbjuder motortrafik. Många vet det nog men känner inte till att spårviddshindren finns. (Förvarnas man, med skyltar, om dess existens innan man är framme vid dem?)

Vid Slussplan fanns ett tag skyltar som förbjöd fordonstrafik. Det hindrade inte tusentals, eller rent av tio tusentals, cyklister att passera här varje dag, som om skylten inte fanns. Hur stor andel av dessa var medvetna om att de bröt mot vad som var skyltat? Men de bröt knappast mot hur det var tänkt att vara. De skyltansvariga hade väl en dålig dag när de satte ut skyltarna. Eller om det var den, eller de, som gav order om skyltarna som hade en dålig dag. Förmodligen det senare. Vad skulle hända rent juridiskt om det skett en olycka med en cyklist här, där det var skyltat fordonstrafik förbjuden?

Många så kallade gågator är skyltade som gågator. Där får man röra sig som fotgängare. Och som cyklist. Andra "gågator" är skyltade med fordonstrafik förbjuden, eller med påbjuden gångtrafik. Där får man inte cykla. Hur stor andel av de som cyklar på dessa ställen känner till skillnaden? Antagligen en hel del, men långt ifrån alla. Många bryr sig nog inte om i fall de får cykla eller inte. De cyklar i alla fall. Det händer aldrig att de blir bötfällda. Poliser säger inte ett ord till dem om detta om de undviker att krocka med dem.

Bilister kör på bussgator eller i bussfiler. Vanligast när dessa är nyinrättade, som på Klarabergsgatan. Hur stor andel av privatbilisterna har sett skyltarna och vet att de gör fel? Svårt att säga.

De man skulle tro skulle ha koll på vad som är tillåtet och ej så är det yrkesförarna. Speciellt taxi-förarna. Men de använder ju den rena buss- och cykelfilen på Klarabergsgatan som en inofficiell taxi-depå. De inkräktar gärna även på busshållplatsen. De vet säkert att de gör fel, men struntar högaktningsfullt i det, skulle jag tro. Men man blir lite tveksam när man ser att det kommer en strid ström av taxibilar som kör fram till spårviddshindret vid Slussplan och sedan vänder framför irriterade bussförare. De vet säkert att de inte har undantag från förbudet att köra där, men man tycker att så här flera veckor efter spårviddshindret kommit på plats så borde de lärt sig att detta finns där, och kommer att var kvar under lång tid.

Vågar man åka taxi om chaffisarna har sådana teflonhjärnor? :wink:

Oj det här blev mycket text. Det jag ville säga är att det finns många regler. Ofta är de skyltade. Men det ser ut som om folk struntar i reglerna. Många helt medvetet. Andra omedvetet.

Mentaliteten i den svenska debatten är ofta att det är ju synd om dem som råkar illa ut. Skall de då behöva böta för att de inte såg, eller inte ville se, en skylt? Egenansvaret är ganska lågt i Sverige. Upp till en viss gräns. Tas T-banespärrarna bort så skulle väl gröna och röda politiker snart börja säga att man inte skall bötfälla de som saknar biljett. Man har ju inte blivit kontrollerad i förväg, så det är ju försvarligt att man råkade glömma att köpa ny periodbiljett, eller att den giltiga ligger kvar hemma. Åtminstone om "syndaren" är arbetslös eller bor i socialt utsatt område. Bor de i Danderyd eller Lidingö så har de nog råd att betala en straffavgift. OK. Nu raljerade jag kanske, men bara kanske, om hur "vänsterpolitiker" brukar reagera. De brukar ju tycka att inget är individens fel, det är alltid någon annans, ofta "samhällets" fel.


Om skyltar i trafiken
Precis som skribenten påpekar är det svårt att ha alla föreskrifter som reglerar framförallt biltrafiken i huvudet. Därför finns det ofta skyltar! Den bilförare som inte är kapabel att se dessa skyltar och sedan följa budskapet bör utan pardon fråntagas möjligheten att köra bil - hur svårt kan det vara?

Om den svenska moralen
Jag delar det jag tror är skribentens grundinställning - det finns alldeles för lite personligt ansvarstagande i vårt land. Se till exempel på alla dessa direktörer som först kapitalt misslyckas med sitt uppdrag och sedan "tar ansvar" genom att avgå - naturligtvis med en 4-5 årslöner som plåster på såren. Och något år senare har dom fått ett nytt uppdrag att misslyckas med...
Dessutom håller jag med om att det inom den rödgröna flumvänstern finns den "förlåtelsekultur" som egentligen innebär ett nedvärderande av andra människors inneboende möjlighet att skilja mellan rätt och fel. Den som säger "det är inte så konstigt att han blev kriminell som vuxit upp i Tensta..." är sällan själv uppvuxen där - utan snarare på Söder eller i Bromma. Jag kan i sammanhanget påminna om den devis som finns på Kallhälls SDUK:s fana: "Kräv din rätt - Gör din plikt"! (Inte flumvänster alltså är väl bäst att tillägga)
Men vi ska inte glömma att det finns samma "förlåtelsekultur" inom borgerligheten. Förutom att brott som fortkörning och att fylleri ofta anses helt förståeliga - "det var tomt på vägen och jag har en ny och fin SUV" / "det var tomt på vägen och jag hade bara druckit några glas, och i Danmark får man..." - betraktas skattebrott ofta som något närmast oundvikligt - "det hade blivit så dyrt att bygga om köket om jag inte betalat svart". Här har ju denna attityd fått sådant genomslag att man till och med infört bidrag till de som är lagliga - "annars skulle ju ingen vara det".

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Regler och regelefterlevnad

Inläggav LÅ1 » tor 08 sep, 2016 22:29

TKO skrev:Om skyltar i trafiken
Precis som skribenten påpekar är det svårt att ha alla föreskrifter som reglerar framförallt biltrafiken i huvudet. Därför finns det ofta skyltar! Den bilförare som inte är kapabel att se dessa skyltar och sedan följa budskapet bör utan pardon fråntagas möjligheten att köra bil - hur svårt kan det vara?


Det gäller bara att skyltarna är placerade så de kan ses, vilket inte alltid är fallet. (Vid Slussplan finns nu en låg skylt som påbjuder vänstersväng. Om en personbil eller MC forcerar spårviddshindret så är den skylten tidvis helt skymd bakom en stor flock cyklister som väntar på grönt. En buss- eller lastbilsförare borde kunna se den över cyklisterna, tror jag.)

Jag lade märke till att många bilar felparkerade i bussfälten på Folkungagatan när dessa var nya. Speciellt de första metrarna öster om Götgatan. Nu verkar där alltid vara fritt för bussarna. Tyder på att vanans makt i början tog överhands över skyltarnas budskap.

På cykelbanan utanför Max hamburgerhak på Hamngatan finns en orange skylt som hänvisar ut cyklisterna i bilkörfälten. Att cyklisterna ser skylten är tydligt, de kör ju inte på den. Men allt för många väljer att runda den på trottoaren och fortsätta på cykelbanan. Har de läst skylten och struntat i vad det står, eller har de struntat i att läsa den? (Ett annat problem här är de som kör i fel riktning. De märker ju inte skylten för än de redan kört hela sträckan. Och de ser då bara baksidan av den.) Cykelsymbolerna på cykelbanan har frästs bort. Hade faktiskt varit betydligt bättre om de kryssats över med orange färg.

På platsen har det körfält som normalt är det enda östergående blivit busskörfält. Endast markerat med ordet BUSS i gatan. Inga skyltar. Kan inte minnas att jag såg några i alla fall. Det körfält som normalt går väster ut, för de som skall svänga in på Kungsträdgårdsgatan, har nu i nästan hela sin längd förbi kvarteret fått ändrad körriktning. Markerat med två vita pilar på asfalten, samt målning för körfältsbyte. Det ser ut som om många missar detta. Men här anser jag att man borde målat med orange färg. Som det är nu kan det vara svårtolkat för bilförarna. Tror jag. Har inte sett det hela från framsätet i en bil.



TKO skrev:Om den svenska moralen
Jag delar det jag tror är skribentens grundinställning - det finns alldeles för lite personligt ansvarstagande i vårt land. Se till exempel på alla dessa direktörer som först kapitalt misslyckas med sitt uppdrag och sedan "tar ansvar" genom att avgå - naturligtvis med en 4-5 årslöner som plåster på såren. Och något år senare har dom fått ett nytt uppdrag att misslyckas med...
Dessutom håller jag med om att det inom den rödgröna flumvänstern finns den "förlåtelsekultur" som egentligen innebär ett nedvärderande av andra människors inneboende möjlighet att skilja mellan rätt och fel. Den som säger "det är inte så konstigt att han blev kriminell som vuxit upp i Tensta..." är sällan själv uppvuxen där - utan snarare på Söder eller i Bromma. Jag kan i sammanhanget påminna om den devis som finns på Kallhälls SDUK:s fana: "Kräv din rätt - Gör din plikt"! (Inte flumvänster alltså är väl bäst att tillägga)
Men vi ska inte glömma att det finns samma "förlåtelsekultur" inom borgerligheten. Förutom att brott som fortkörning och att fylleri ofta anses helt förståeliga - "det var tomt på vägen och jag har en ny och fin SUV" / "det var tomt på vägen och jag hade bara druckit några glas, och i Danmark får man..." - betraktas skattebrott ofta som något närmast oundvikligt - "det hade blivit så dyrt att bygga om köket om jag inte betalat svart". Här har ju denna attityd fått sådant genomslag att man till och med infört bidrag till de som är lagliga - "annars skulle ju ingen vara det".

Man har ju ungefär samma grundinställning om det gäller att bli terrorsoldat i IS som när det gäller att någon snattar på Konsum. Det är inte individens fel. Men i det första fallet har sociasekreterarna, eller vilka det nu är, fått mothugg från svenska folket, så inställningen har ändrats. Nu skall de inte hjälpas förbi alla andra med bostad, utbildning, kommunala jobb etc. som var ryggmärgsreflexen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11790
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden


Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst