Cykeltrafikens förutsättningar i Stockholm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Cykeltrafikens förutsättningar i Stockholm

Inläggav LÅ1 » lör 13 aug, 2016 14:41

Äntligen har Stockholm börjat ordna cykeltrafiken på ett sätt som har förutsättning att göra både cyklister och fotgängare nöjda. Sen gäller det att se om de båda trafikantgrupperna kan hålla sig på sina respektive ytor. (Tyvärr säger mig erfarenheten att fotgängare gärna går ut i cykelbanan utan att se sig för eller ställer sig i den för att vänta på grön gubbe. Likaså använder många cyklister trottoaren fast det finns cykelbana. Inte minst om de skall åt "fel" håll, jämfört mot trafiken på cykelbanan/-fältet.)

"Cykelextasen över Götgatans nya cykelbanor: 'Köpenhamnskvalitet'". Fungerar det bra så får vi hoppas att stan tar till sig lärdomen.

I övrigt så har man ordnat det bra för cyklister även förbi arbetet vid Slussen, utom för de som passerar från eller till Katarinavägen. De parallella gångbanorna är däremot aningen trånga, åtminstone vissa tider. Och gränsen mellan cykel- och gångbanor är för dålig.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Cykeltrafikens förutsättningar i Stockholm

Inläggav LÅ1 » sön 14 aug, 2016 19:32

Jag var på Götgatan i dag och kollad en de nya cykelfälten. Minns inte riktigt hur de var innan, för cykelbanan på trottoaren har ju inte använts till annat än cykelparkering senaste året. I alla fall inte på sidan för norrgående trafik. Kanske var där någon form av hinder mellan cykelfältet och övriga körfält tidigare?

En sak förvånade mig. Gatan var nyasfalterad och linjer och övergångsställen var nymålade. Men över cykelfälten var där inga vita streck vid övergångsställena. Är det för att den vita färgen kan bli hal och bli farlig för cyklisterna, eller är det för att fotgängarna inte skall känna sig säkra på att de får företräde framför cyklisterna, trotts att de senare har rött? (Jag vet att jag provocerar, men också att Götgatan är den gata jag hört flest historier om när det gäller oaktsamma cyklister vid övergångsställena.)
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 14 aug, 2016 19:42

För ett övergångsställe ska vara giltigt behövs förutom målning även skylt och en lokal trafikföreskrift. När det gäller cykelbanor eller de få cykelvägar som finns har jag aldrig sett en skylt och jag tror att en lokal trafikföreskrift är minst lika sällsynt.

Sedan är det bra att man börjat se cykel som ett eget trafikslag men det är långt kvar till att Stockholm når upp till en okej nivå gällande infra för cykel.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » sön 14 aug, 2016 19:53

BSB101 skrev:För ett övergångsställe ska vara giltigt behövs förutom målning även skylt och en lokal trafikföreskrift. När det gäller cykelbanor eller de få cykelvägar som finns har jag aldrig sett en skylt och jag tror att en lokal trafikföreskrift är minst lika sällsynt.

Behövs det verkligen skylt när trafiken är reglerad med trafikljus? Det är först när det är fel på trafikljusen som det borde vara problem om skylten saknas.
Det är inte ovanligt att skyltarna saknas när det är ljusreglerat. Kanske rent av ovanligare att de finns! I alla f all vid reglerade övergångsställen vid gatukorsningar.

BSB101 skrev:Sedan är det bra att man börjat se cykel som ett eget trafikslag men det är långt kvar till att Stockholm når upp till en okej nivå gällande infra för cykel.

Jättebra! Speciellt att man separerar cykeltrafiken från fotgängarna. Men det hjälper inte. En budcyklist körde hellre på trottoaren än i cykelfältet. Han ville förmodligen varken korsa gatan eller köra i fel riktning i cykelfältet utan tyckte att det var bättre att svischa förbi fotgängarna i relativ hög hastighet.
LÅ1

Inläggav BSB101 » mån 15 aug, 2016 0:01

Visa läser vad jag skriver och visa läser vad man säg tycker.

Det kommer alltid finnas trafikanter som begår lagbrott eller/och gör dumma val. Detta oavsett om man är bilist, cyklist eller gångtrafikant. Var själv med om en händelse så sent som idag där en gångtrafikant valde att passera vägen där det inte fanns något övergångsställe. Personen kollade åt båda hållen och valde ändå att gå över trots att en bil kom från ena hållet, en bil denna borde ha sett. Självbevarelsedrift, vad är det?

Innebär detta att jag anser att alla gångtrafikanter är hänsynslösa egon som går omkring utan hänsyn till andra? Svaret är nej. Detta då denna typ av personer finns inom alla trafikslag.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » mån 15 aug, 2016 0:17

BSB101 skrev:Visa läser vad jag skriver och visa läser vad man säg tycker.

Hade jag missuppfattat något?

BSB101 skrev:Det kommer alltid finnas trafikanter som begår lagbrott eller/och gör dumma val. Detta oavsett om man är bilist, cyklist eller gångtrafikant. Var själv med om en händelse så sent som idag där en gångtrafikant valde att passera vägen där det inte fanns något övergångsställe. Personen kollade åt båda hållen och valde ändå att gå över trots att en bil kom från ena hållet, en bil denna borde ha sett. Självbevarelsedrift, vad är det?

Innebär detta att jag anser att alla gångtrafikanter är hänsynslösa egon som går omkring utan hänsyn till andra? Svaret är nej. Detta då denna typ av personer finns inom alla trafikslag.

Jag drar inte alla cyklister över en kam. Gångtrafikanten i fråga riskerar i första hand sin egen (fysiska) hälsa till skillnad från budcyklisten jag nämnde. En annan skillnad är att budcyklisten väl kan anses vara yrkescyklist!
LÅ1

Inläggav Inge » mån 15 aug, 2016 12:34

BSB101 skrev:För ett övergångsställe ska vara giltigt behövs förutom målning även skylt och en lokal trafikföreskrift. När det gäller cykelbanor eller de få cykelvägar som finns har jag aldrig sett en skylt och jag tror att en lokal trafikföreskrift är minst lika sällsynt.

Så är det inte. Kommunen har en skyldighet att sätta upp vägmärket och införa regeln och det går inte att bötfälla för regelbrott om regeln inte finns.

Men anvisningen i form av vägmarkering skall följas. Till och med framför regeln, om motstridig regel finns. 2kap2.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav august » ons 17 aug, 2016 22:54

LÅ1 skrev:Jag var på Götgatan i dag och kollad en de nya cykelfälten. Minns inte riktigt hur de var innan, för cykelbanan på trottoaren har ju inte använts till annat än cykelparkering senaste året. I alla fall inte på sidan för norrgående trafik. Kanske var där någon form av hinder mellan cykelfältet och övriga körfält tidigare?

De har snyggats till och krökarna vid varje korsning har rätats ut.
Användarvisningsbild
august

Inläggav Inge » tor 18 aug, 2016 6:51

Det finns ett stort antal generationer av cykelbanor på Götgatan, så det beror ju på vilken generation man jämför med. (Mer bortklemad trafikantgrupp existerar inte.)

Vid den senaste upprustningen la man främst ny asfalt och tog bort några detaljer från förra upprustningen för ett par år sedan. Eftersom cykelbanorna då flyttades ut i det som varit allmäntrafikfält upplevdes asfalten som för dålig av de bortklemade.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 18 aug, 2016 9:47

Inge skrev:Det finns ett stort antal generationer av cykelbanor på Götgatan, så det beror ju på vilken generation man jämför med. (Mer bortklemad trafikantgrupp existerar inte.)

Vid den senaste upprustningen la man främst ny asfalt och tog bort några detaljer från förra upprustningen för ett par år sedan. Eftersom cykelbanorna då flyttades ut i det som varit allmäntrafikfält upplevdes asfalten som för dålig av de bortklemade.

Mest bortklemade är dock de medelålders, medelfeta medelklassmän som puttrar runt i sina mellanklassbilar!

upplyser
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Christian Spår » tor 18 aug, 2016 9:58

Nu har vi den där berömda höga nivån i forumet.
Christian Spår

Inläggav LÅ1 » tor 18 aug, 2016 23:37

I korsningar med cykelbanor skulle man kunna förbättra dess synlighet för fotgängare och bilister. Som man gör i Berlin och förmodligen på många andra ställen. Inte minst för fotgängarna vore det en vinst. Skräckexemplet på motsatsen här i Stockholm är där Strömgatans cykelbana korsar gångstråket i Drottninggatans förlängning söder ut.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tis 23 aug, 2016 7:52

Nu kräver en Stockholmspolitiker att trafikkontoret skall sätta in särskilda P-vakter som bevakar cykelfält och -banor. Låter väl bra, men är det inte bättre att alla P-vakter är särskilt uppmärksamma och snabba på att bötfälla, eller köra bort, bilar som står i vägen för cyklister. Man jämför med de speciella P-vakter som har koll på bussfilerna. Men i det fallet är det ju bara vissa bussfiler som skall hållas "extra fria" från bilar. Cykelfält/cykelbanor finns ju runt hela stan.
"Bilar parkerar i cykelbanorna över hela stan – nu ställs krav på särskilda p-vakter".

773 utfärdade böter hitintills i år för parkering i cykelfält/cykelbanor är drygt 3,3 om dan. Låter väl lite?

Ett problem är ju varuleveranser. Någonstans måste de ju stå, och lastplatserna ligger ju inte allt för tätt. Spårvägen förbi Norrmalmstorg gör att många parkerar på gång- och cykelbanan där.

Det är lätt att känna sympati både med viss yrkestrafik och med cyklisterna i detta fall. Men privatbilister och taxi som ställer sig i cykelfältet för att de "skall bara ..." är svårare att ha fördragsamhet för.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 24 aug, 2016 23:48

Det lär ha hänt vid upprepade tillfällen att SL:s trafikledningsbil, eller snarare entreprenörens bil, parkerat i cykelfälten i närheten av Slussen. Lika korkat som om den parkerat i busskörfältet tycker jag.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tor 29 sep, 2016 19:50

Nu har man stängt av för cyklister en liten stump av Arsenalsgatan. På båda sidor om Kungsträdgårdsgatan är det uppsatt betonghinder. Man hänvisar trafiken till Strömgatan och Stallgatan. Skyltningen är usel. Vet inte hur det är skyltat på Strömgatan vid infart på Gustav Adolfs torg (vid UD) för cyklister som kommer från väster. Men vid infarten på gatstumpen mot Kungsträdgården sitter en orange skylt med text om avstängningen. Den upprepas i närheten av Operakällaren/Karl XII:s torg. Men de som inte uppfattat budskapet kommer fram till Kungsträdgårdsgatan och möts bara av ett betonghinder, med reflexer, som hindrar dem att köra ut på gatan. Alltså fortsätter de flesta i allén tills de kan korsa gatan. På andra sidan krånglar de in sig på trottoaren som är trång p.g.a. byggnadsställningar för att kunna ta sig in på Arsenalsgatan.
Kunde man inte utformat hänvisningarna tydligare tidigt? Kanske finns det tydligare info på Strömgatan vid UD, men många kommer ju från andra håll. Kanske skulle man satt upp skyltar som förbjuder infart med cykel på den sista stumpen som nu är återvändsgränd för en laglydig cyklist.

Avstängningen gör också att övergångsställena på platsen är avstängda. Men man har inte gjort några temporära sådana vid lämpligt ställe där inga hinder finns. Kan bero på platsbrist, för man kan ju inte ha en busshållplats över ett övergångsställe. Det är också ljusregleras skytteltrafik en sträcka på Kungsträdgårdsgatan norr om Arsenalsgatan. Och man kanske skall gräva på andra ställen i gatan snart, och då strular det kanske till sig med provisoriska övergångsställen.

Enligt handskriven text på en skylt på platsen skall arbetet vara klart September 2016. Antar att man bara flyttat med en skylt från ett annat arbete, men inte ändrat texten.

Att man måste leda om cykeltrafiken vid arbeten är ju inte konstigt. Men det måste göras på ett bra sätt. Ju mer man struntar i cyklisterna, eller inte skyltar på ett bra sätt för dem, ju mer tar cyklisterna första bästa väg, vilket ofta är en dålig och kanske otillåten väg. På många ställen är skyltarna för påbjuden färdriktning uppsatta med tanke på motorfordonstrafiken, men man glömmer att skriva in cyklister i texten om undantag. Taxi och buss brukar man få med. Tror t.ex. att man skyltade påbjuden högersväng från Kungsträdgårdsgatan när motortrafik förbjöds på Strömbron. Undantaget under påbjudsskylten har inte med cyklister. Sådana exempel är vanliga, men jag tror man fått till det på Klarabergsgatan nu.
LÅ1

Återgå till Ordet är fritt