DN: Byggbolagen bromsar byggande för att hålla uppe priserna

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: DN: Byggbolagen bromsar byggande för att hålla uppe pris

Inläggav BSB101 » tis 09 aug, 2016 21:26

twr skrev:Där ser man! Känner du till något exempel?

Som jag skrivit tidigare har exempelvis Sollentuna färdiga och godkända detaljplaner för ett par tusen bostäder. Jag utgår från att dessa planer är på mark som finns i verkligenheten. I Häggvik har jag själv sett marken. Som sagt det är inte brist på mark och planer eller att det överklagas som gör att det råder en brist på bostäder.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav twr » tis 09 aug, 2016 21:47

BSB101 skrev:

Som jag skrivit tidigare har exempelvis Sollentuna färdiga och godkända detaljplaner för ett par tusen bostäder. Jag utgår från att dessa planer är på mark som finns i verkligenheten. I Häggvik har jag själv sett marken. Som sagt det är inte brist på mark och planer eller att det överklagas som gör att det råder en brist på bostäder.

Ok, ursäkta om jag inte har sett dina tidigare inlägg. :D

Men är detta alltså mark som inte är markanvisad? Som ingen hittills har visat intresse för? Ett område eller utspritt? Är det kommunen som äger marken?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav hgsldf » tis 09 aug, 2016 23:15

I södra närförorterna och Sundbyberg byggs det mycket, anledningen är väl att där får man ut nästan samma m2-priser som i innerstaden. I Sollentuna eller Alby är m2-priset ibland en tredjedel, det lönar sig inte att bygga på alla platser. I Storstockholm råder det arbetskraftsbrist bland många kategorier av byggnadsarbetare, samtidigt tjänar de flesta byggnadsarbetare betydligt mer än vad en sjuksköterska (med akademisk examen och studieskulder) gör.
/Göran
hgsldf

Inläggav BSB101 » tis 09 aug, 2016 23:28

twr skrev:
BSB101 skrev:

Men är detta alltså mark som inte är markanvisad? Som ingen hittills har visat intresse för? Ett område eller utspritt? Är det kommunen som äger marken?

Jag har inte koll på all mark men den jag känner till är både privat och kommunal. Det jag vill få fram är dock som jag skrivit tidigare är att det inte är brist på mark och planer eller överklaganden som rör att det råder bostadsbrist.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav twr » ons 10 aug, 2016 9:16

BSB101 skrev:Jag har inte koll på all mark men den jag känner till är både privat och kommunal. Det jag vill få fram är dock som jag skrivit tidigare är att det inte är brist på mark och planer eller överklaganden som rör att det råder bostadsbrist.

Ok, tack för svar!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » ons 10 aug, 2016 9:47

BSB101 skrev:
twr skrev:
BSB101 skrev:Som jag skrivit tidigare har exempelvis Sollentuna färdiga och godkända detaljplaner för ett par tusen bostäder. Jag utgår från att dessa planer är på mark som finns i verkligenheten. I Häggvik har jag själv sett marken. Som sagt det är inte brist på mark och planer eller att det överklagas som gör att det råder en brist på bostäder.

Jag har inte koll på all mark men den jag känner till är både privat och kommunal. Det jag vill få fram är dock som jag skrivit tidigare är att det inte är brist på mark och planer eller överklaganden som rör att det råder bostadsbrist.

Det är ingen tvekan om vad du vill få fram. Men du kommer inte riktigt fram. Jag utgår från att marken du hänvisar till finns. Men till vilket pris? Är den överhuvudtaget till salu? Vill markägare använda marken till samma sak som politikerna? Hur mycket mark är det?

Det finns på grund av PBL massor med låsningar, vilka som utgångspunkt måste beaktas när man funderar på hur mycket mark som måste finnas planlagd för en fungerande marknad. Dina siffror tidigare för Sollentuna indikerar att summan av tillgänglig planlagd mark är helt undemålig.

Som nämnts tidigare. Är det stor prisskillnad på planlagd och icke planlagd mark är något fel. Och det är kommunens fel.

Tyvärr missbrukar många kommuner planmonopolet just till att upprätta en stor prisskillnad. Med hjälp av denna kan man sedan vältra över bördan för sin enormt dyra och klåfingriga byråkrati på markägarna och potentiella markägare.

Ditt tidigare exempel med villaområden imponerar inte heller. Hur många villatomter med så fria planer är ute till försäljning varje år? Dessa fria planer finns endast genom misstag i byråkratin. Jag gissar, med hyggligt god säkerhet, att det rör sig om under fem fastigheter om året. Planerna är inte heller så fria, så snittet på antalet lägenheter i på detta vis frigjorda fastigheter för små byggherrar är säkert under tio. Med andra ord antalet lägenheter som kan tillkomma på detta vis per år är under 50. Det funkar väl inte särskilt bra för att lösa bostadsproblematiken?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » ons 10 aug, 2016 18:33

En intressant utvikning på temat är Svd:s artikel om att det är svårt att hyra ut nybyggda lägenheter i Stockholm, i de fall man bygger ett större antal i samma områden:

http://www.svd.se/bostadskon-nya-lagenh ... bostadskon

Den speglar dock rätt bra problemet med att det finns en oändligt lång bostadskö, men att bostadsbyggandet av flera skäl ändå hålls nere. I alla fall så länge vi inte klarar att bygga billigare. Men då ska någon aktör också vara intresserad av att bygga i det segmentet.
Lars_L

Inläggav TKO » ons 10 aug, 2016 19:04

Har vi läst samma artikel?
Vinkeln är ju att DYRA hyresrätter är svåra att hyra ut...

Läs om - läs rätt!

vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Föregående

Återgå till Ordet är fritt