DN: Byggbolagen bromsar byggande för att hålla uppe priserna

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: DN: Byggbolagen bromsar byggande för att hålla uppe pris

Inläggav twr » tor 04 aug, 2016 19:55

LÅ1 skrev:
twr skrev:
LÅ1 skrev:Den här artikeln i Dagens Arena belyser ämnet! (Jag trodde Dagens Arena var S-märkt, men det står "Oberoende, radikal och progressiv" under vinjetten. Men det kanske somliga inte tycker är en motsägelse? :roll: )

Intressant är denna meningen i inledningen: "I Kiruna finns så många riksintressen att politikerna har svårt att hitta byggbar mark".

Dagens Nyheter står av tradition Folkpartiet nära. Men är som sagt oberoende.

Vad är motsägelsen menar du?

Varför blandar du in Dagens Nyheter? Dagens Arena har väl inget med DN att göra?

Oj, ursäkta, slarvigt läst av mig!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » tor 04 aug, 2016 23:24

twr skrev:Oj, ursäkta, slarvigt läst av mig!

Sånt händer! :D
Det händer mig ganska ofta!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » fre 05 aug, 2016 13:21

twr skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:Dagens Nyheter står av tradition Folkpartiet nära. Men är som sagt oberoende.

Vad är motsägelsen menar du?

Varför blandar du in Dagens Nyheter? Dagens Arena har väl inget med DN att göra?

Oj, ursäkta, slarvigt läst av mig!

Fast det finns ju en intressant parallell: DN har (som "twr" påpekat) länge själv betecknat sej som "oberoende liberal", men har under många år snarare varit en megafon för kapitalintressena. Dagens Arena finansieras främst av LO och LO närstående organisationer och är enligt min mening helt bortkastade pengar, det är närmast en skyddad verkstad där uppe i Drottninggatsbacken...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » fre 05 aug, 2016 13:40

Eftersom jag tycker att den återkommande beskyllning "PK" är värd en egen debatt har jag startat en ny tråd:

viewtopic.php?f=5&t=39039

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » lör 06 aug, 2016 8:52

TKO skrev:Dagens Arena finansieras främst av LO och LO närstående organisationer och är enligt min mening helt bortkastade pengar, det är närmast en skyddad verkstad där uppe i Drottninggatsbacken...

Det är väl en hel del verksamhet inom den politiska och fackliga sfären som liknar skyddad verkstad.
LÅ1

Inläggav TKO » lör 06 aug, 2016 10:17

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Dagens Arena finansieras främst av LO och LO närstående organisationer och är enligt min mening helt bortkastade pengar, det är närmast en skyddad verkstad där uppe i Drottninggatsbacken...

Det är väl en hel del verksamhet inom den politiska och fackliga sfären som liknar skyddad verkstad.

Det håller jag med om!
Den största sektorn som kan kategoriseras som "skyddad verkstad" anser jag dock vara alla dessa "tankesmedjor" som huvudsakligen finansieras av företagarintressen - och som främst verkar fungera som en reträttplats för misslyckade ledarskribenter.

/TKO
TKO

Inläggav twr » lör 06 aug, 2016 10:26

Jourmaster, vad hände med TKO:s inlägg, och vad hände med inlägget där han frågade vart det hade tagit vägen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » lör 06 aug, 2016 10:30

TKO skrev:
LÅ1 skrev:

Det håller jag med om!
Den största sektorn som kan kategoriseras som "skyddad verkstad" anser jag dock vara alla dessa "tankesmedjor" som huvudsakligen finansieras av företagarintressen - och som främst verkar fungera som en reträttplats för misslyckade ledarskribenter.

/TKO

Det finns väl andra tankesmedjor än de som finansieras av företagarintressen. T.ex. Arena idé. Tankesmedjornas förtjänster är väl att de når ut med idéer eller väcker upp sådana. Men kvalitén varierar. Och bedöms väl även olika beroende på den egna inställningen. Men visst, begreppet "skyddad verkstad" stämmer nog i många fall.
LÅ1

Inläggav twr » lör 06 aug, 2016 11:00

Det närmaste ett svar vi har kommit tror jag är Inges förklaring. Det finns för liten tillgång till planlagd mark att bygga på. Jämför Lindhagensplanen och dess efterföljare som från 1866 och framåt planlade det område som sedan bebyggdes fram till cirka 1930, och som utgör huvuddelen av det som nu utgör innerstaden. Dessa områden är dessutom välbyggda och populära att bo i. Efter 1930 har sedan det mesta gått snett.

En relaterade förklaring tror jag kan vara att enstaka byggbolag får för stora områden att bygga på. Det som Odd beskriver är ju oligopol, men jag har inte sett några belägg för att det skulle förekomma. Däremot, beroende på hur vi definierar en marknad, finns det monopol. Om JM bygger hela Årstadal har JM monopol på Årstadal. Om det finns personer som har kommit fram till att just Årstadal är perfekt för dem att bo i, kan "bostäder i Årstadal" definieras som en avgränsad marknad, som JM då har monopol på.

Resten av det som har framkommit här är ju bara en rimlig följd av de incitament som olika aktörer har. Byggbolagen gör som de gör för att bankerna gör som de gör. Men bankerna kan ju rimligen inte agera annorlunda heller. Ett utkast:

Identifiera mark att bygga på (Kymlinge till exempel)
Planlägg stora områden med generella planer
Tillåt/tvinga fram en mångfald av byggherrar inom områdena
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » lör 06 aug, 2016 11:24

Jag tycker det verkar vara i stort sett bra idéer även om jag inte delar uppfattningen att "brist på planlagd mark" utgör något stort hinder för ett kraftigt ökat bostadsbyggande. Och jag tycker att vi bör beakta även följande aspekter:

- Är det vettigt att byggentreprenörer samtidigt är byggherrar? Även om detta alltid förekommit i mindre skala är det numera väldigt vanligt förekommande. Tidigare var det vanliga att andra aktörer (Allmännyttiga bostadsföretag och kooperativa organisationer) beställde byggnadsarbetena av en entreprenör, ofta efter en anbudsupphandling. Idag är till exempel JM både beställare och entreprenör för stora delar av Årstadal/Liljeholmskajen - här är det inte fråga om upphandling i konkurrens! Kan detta kanske påverka såväl byggnadstakten som prisnivån?

- Sverige är ett av de få västeuropeiska länder som inte har några samhällssubventioner till "socialt byggande". Tanken har istället varit att i stort sett alla svenskar har råd att betala för sitt boende till marknadspris. Och de som inte har det får bostadsbidrag. Men kan detta påverka såväl byggnadstakt som prisnivå?

/TKO
TKO

Inläggav twr » lör 06 aug, 2016 11:41

Sveriges Byggindustrier kommenterar: http://www.dn.se/debatt/politikerna-bar ... foretagen/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » lör 06 aug, 2016 11:48

Är vi förvånade över att byggkapitalet tycker att det är "politikernas fel"?

Ett rent sakfel i debattinlägget är påståendet om att byggbolagen har kapitalkostnader för ännu ej bebyggd mark, detta gäller mycket sällan i Stockholm. Förfarandet med tidiga markanvisningar gör istället att markkostnaden först uppkommer när bygget inleds. Och det tar ofta så lång tid att staden en eller flera gånger måste förlänga markanvisningens giltighet...
Det kan naturligtvis vara annorlunda i Knohult, där byggaren köper marken direkt av någon hemmansägare. Men eftersom köpeskillingen då ligger på en helt annan nivå så torde kapitalkostanden i sammanhanget vara försumbar.

/TKO
TKO

Inläggav BSB101 » sön 07 aug, 2016 22:26

Oavsett hur mycket mark det finns att bygga på och oavsett hur mycket man kommer kunna bygga idag kommer marknaden aldrig att bygga bort en brist. Speciellt inte en marknad som till stora delar styrs av några få stora bolag. Även mindre bolag gynnas av detta då man kan rikta in sig på att exempelvis köpa äldre större villatomter och bygga bostadsrätter inom gällande plan.

Som sagt - om man vill bygga är det bara att ringa nästan vilken kommun som helst i våra storstadsområden i morgon och börja bygga "i övermorgon".
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » sön 07 aug, 2016 22:38

Instämmer!

gör

kamrat Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » mån 08 aug, 2016 3:22

Nonsens.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 08 aug, 2016 10:01

Imponerande argumentation, tycker ni inte det?

/TKO
TKO

Inläggav twr » mån 08 aug, 2016 13:07

BSB101 skrev:Oavsett hur mycket mark det finns att bygga på och oavsett hur mycket man kommer kunna bygga idag kommer marknaden aldrig att bygga bort en brist. Speciellt inte en marknad som till stora delar styrs av några få stora bolag. Även mindre bolag gynnas av detta då man kan rikta in sig på att exempelvis köpa äldre större villatomter och bygga bostadsrätter inom gällande plan.

Som sagt - om man vill bygga är det bara att ringa nästan vilken kommun som helst i våra storstadsområden i morgon och börja bygga "i övermorgon".

Det har jag väldigt svårt att tro. Var ska de få marken ifrån? Och det behövs ju detaljplan?

Det finns ingen överbliven mark där det bara är att sätta igång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » mån 08 aug, 2016 13:22

twr skrev:
BSB101 skrev:Oavsett hur mycket mark det finns att bygga på och oavsett hur mycket man kommer kunna bygga idag kommer marknaden aldrig att bygga bort en brist. Speciellt inte en marknad som till stora delar styrs av några få stora bolag. Även mindre bolag gynnas av detta då man kan rikta in sig på att exempelvis köpa äldre större villatomter och bygga bostadsrätter inom gällande plan.

Det har jag väldigt svårt att tro. Var ska de få marken ifrån? Och det behövs ju detaljplan?

Jo, det finns planlagd, obebyggd mark i de flesta kommuner i Storstockholmsområdet. Det går kanske inte att börja bygga "i morgon" - det krävs ju bygglov, men verkligheten ser inte ut som byggkapitalet vill få oss att tro!

/TKO
TKO

Inläggav twr » mån 08 aug, 2016 14:41

TKO skrev:
twr skrev:

Jo, det finns planlagd, obebyggd mark i de flesta kommuner i Storstockholmsområdet. Det går kanske inte att börja bygga "i morgon" - det krävs ju bygglov, men verkligheten ser inte ut som byggkapitalet vill få oss att tro!

/TKO

Där ser man! Känner du till något exempel?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » tis 09 aug, 2016 10:08

Problemet är väl egentligen att kostnaden för bostadsproduktion är alldeles för hög för att vare sig byggföretagen, eller konsumenterna vill att de står tomma nybyggda lägenheter. Är ju inte konstigare än att man oftast får vänta några månader på en ny bil, eller att bussar/spårvagnar först produceras när det finns en beställning.

Just nu går i och för sig bostadsförsäljningen med en rasande fart. Men den som har varit med ett tag vet ju att så sent som vid förra finanskrisen fick JM sälja en del fastigheter till Stockholmshem då man inte fick lägenheterna sålda.

Man kan ju alltså vända på det också och säga att vi konsumenter inte är beredda att betala den merkostnad på bostadsrätter som det skulle bli om företagen riskerade att stå med tomma lägenheter. Företagen har ju kalkylerat med en vinst, blir den lägre minskar intresset för att bygga, eller så lägger man kostnaden på priset/hyran istället. Det senare leder ju dock till en lägre efterfrågan, så risken är att det istället byggs mindre.

Viktigare än att kritisera etappbyggandet är väl att se till att det byggs på flera ställen och att överlag arbeta med "proppar" i systemet. Men vi kan knappast få byggbolagen att öka sin risk, utan att detta får genomslag i pris eller minskat byggande.
Lars_L

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt