DN: Byggbolagen bromsar byggande för att hålla uppe priserna

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: DN: Byggbolagen bromsar byggande för att hålla uppe pris

Inläggav Odd » tor 04 aug, 2016 12:14

Inge skrev:I och med att det precis som i kollektivtrafiken inte är efterfrågan som styr, utan politikernas godtycke, blir det en miljö riggad för korruption. Väsentligen handlar det om att smörja de små kommunaltjänstemännen för att få tillgång till mark.

Oavsett hur uttalad korruptionen är blir helt klart en av effekterna att små byggherrar som inte har resurserna eller orkar hålla på med daltande av alla dessa små på kommunalkontoren utestängs. Det om något försämrar konkurrensen och höjer priserna.

Helt klart är det en nackdel att, när inget annat specificeras, så gäller en markanvisning (eller vad det nu heter) i 15 år, vilket gör att kartelldeltagarna enkelt kan lägga beslag på stora attraktiva markområden och sedan slussa ut bostäder i en takt som gynnar deras prisstruktur.

Det hade varit effektivare om en markanvisning bara gäller i, låt säga, 12 månader från utfärdande till att spaden skall vara i marken och 24 månader till inflyttning. Om tiden inte hålls så skall marken åter delas ut och samma aktör blir automatiskt utesluten från anvisningen.

En annan variant vore att man inte kan få en markanvisning utan att man har en färdig plan för vad som kan byggas och när det kan byggas, sedan tilldelas den till det bolag som klarar av att bygga på kortast tid.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav twr » tor 04 aug, 2016 12:36

Odd skrev:
Inge skrev:I och med att det precis som i kollektivtrafiken inte är efterfrågan som styr, utan politikernas godtycke, blir det en miljö riggad för korruption. Väsentligen handlar det om att smörja de små kommunaltjänstemännen för att få tillgång till mark.

Oavsett hur uttalad korruptionen är blir helt klart en av effekterna att små byggherrar som inte har resurserna eller orkar hålla på med daltande av alla dessa små på kommunalkontoren utestängs. Det om något försämrar konkurrensen och höjer priserna.

Helt klart är det en nackdel att, när inget annat specificeras, så gäller en markanvisning (eller vad det nu heter) i 15 år, vilket gör att kartelldeltagarna enkelt kan lägga beslag på stora attraktiva markområden och sedan slussa ut bostäder i en takt som gynnar deras prisstruktur.

Det hade varit effektivare om en markanvisning bara gäller i, låt säga, 12 månader från utfärdande till att spaden skall vara i marken och 24 månader till inflyttning. Om tiden inte hålls så skall marken åter delas ut och samma aktör blir automatiskt utesluten från anvisningen.

En annan variant vore att man inte kan få en markanvisning utan att man har en färdig plan för vad som kan byggas och när det kan byggas, sedan tilldelas den till det bolag som klarar av att bygga på kortast tid.

Det här låter ganska vettigt, förutom att du inte har pekat på något som tyder på att det finns karteller.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » tor 04 aug, 2016 15:39

Huruvida man bygger stora områden samtidigt borde ju inte spela någon roll så länge som att man inte bygger för många bostäder, i sig! Men om man resonerar som att "billiga områden" automatiskt är "dåliga områden" och att stora byggen inom samma område samtidigt orsakar normalisering av priserna, så är det klart man lätt resonerar att det automatiskt blir "dåliga områden".

[konspirationsteori]
Jag tror att det hela har två huvudorsaker.
1. Byggbolagen har ett intresse av underhandskontakter mellan varandra för att hålla uppe pris-per-bostadsobjekt, och därmed få ut en större vinst av varje objekt.
2. Beslutsfattare har i en större utsträckning ett personligt intresse av att deras bostadsspekulationer/investeringar inte sjunker i värde då de i så fall skulle riskera en överbelåning som orsakats av en vårdslös och oreglerad kreditgivning.
Således finns det ingen drivkraft från någon av de aktörer som kan göra något åt situationen.
[/konspirationsteori]

Lösningen är inte planekonomi inom bostadssektorn utan jag tror att man måste begränsa möjligheten att hindra byggnation genom "blockerande åtgärder".
Dessutom måste den statliga bostadssubventionen till "köpebostäder" (bostadsrätter och villor etc) i form av ränteavdrag slopas, då den har skapat en snedvridning av marknaden och ligger till stor del bakom dagens situation. I stället borde en bidragskonstruktion som är upplåtelseformsoberoende tas fram. Den kan bygga på att staten ger indirekta subventioner på fasta belopp, kanske 0,2 pbb/obj/kvm upp till låt säga 120 kvm. Vitsen är alltså att det är bostadsbygge som skall subventioneras, inte upplåtelseformen.
Bostäder som byggdes under det gamla regelverket skulle få en utfasning av räntebidraget med kanske 3 %-enheter per år tills det når 0%.

En del som har tagit alldeles för stora lån i förhållande till sin ekonomi kommer naturligtvis att drabbas nu, men vad är egentligen alternativet?

En annan viktig ändring som jag tror måste till är att konsumenten måste skyddas av kreditgivarnas vårdslöshet. Detta kan ske genom att ett lån kan lösas i sin helhet genom att man helt enkelt lämnar nycklarna till bostaden till banken. Låntagaren skall då kompenseras motsvarande lånets andel av köpeskillingen, minus en "riskpremie", men i övrigt bli skuldfri. Om en restskuld då uppstår så får banken inte kräva in den med mer än en visst belopp per månad, utan möjlighet att få ränta. Eller något sådant. Detta skulle göra att låneinstituten skulle tvingas att göra ärliga bedömningar av bostädernas värde och låntagarens ekonomiska situation.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » tor 04 aug, 2016 16:28

När 'Förolämpningstråden' togs bort verkar det som om denna tråd får fylla dess funktion...

Här får verkligen de nyttiga idioterna ta ut svängarna!

Hälsar
Thomas K Ohlsson
(lätt road faktiskt)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav LÅ1 » tor 04 aug, 2016 18:34

twr skrev:
LÅ1 skrev:Den här artikeln i Dagens Arena belyser ämnet! (Jag trodde Dagens Arena var S-märkt, men det står "Oberoende, radikal och progressiv" under vinjetten. Men det kanske somliga inte tycker är en motsägelse? :roll: )

Intressant är denna meningen i inledningen: "I Kiruna finns så många riksintressen att politikerna har svårt att hitta byggbar mark".

Dagens Nyheter står av tradition Folkpartiet nära. Men är som sagt oberoende.

Vad är motsägelsen menar du?

Varför blandar du in Dagens Nyheter? Dagens Arena har väl inget med DN att göra?
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav Jeff » tor 04 aug, 2016 19:19

Byggbolagen bromsar under högkonjunktur för att ha en jämn orderingång. Så de kan ha full sysselsättning åt sina anställda under lågkonjunktur och kan behålla kompetent personal.
Ska vi öka byggtakten så måste det göras under flera lågkonjunkturer.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff

Inläggav twr » tor 04 aug, 2016 19:55

LÅ1 skrev:
twr skrev:
LÅ1 skrev:Den här artikeln i Dagens Arena belyser ämnet! (Jag trodde Dagens Arena var S-märkt, men det står "Oberoende, radikal och progressiv" under vinjetten. Men det kanske somliga inte tycker är en motsägelse? :roll: )

Intressant är denna meningen i inledningen: "I Kiruna finns så många riksintressen att politikerna har svårt att hitta byggbar mark".

Dagens Nyheter står av tradition Folkpartiet nära. Men är som sagt oberoende.

Varför blandar du in Dagens Nyheter? Dagens Arena har väl inget med DN att göra?

Oj, ursäkta, slarvigt läst av mig!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » tor 04 aug, 2016 23:24

twr skrev:Oj, ursäkta, slarvigt läst av mig!

Sånt händer! :D
Det händer mig ganska ofta!
LÅ1

Inläggav TKO » fre 05 aug, 2016 13:21

twr skrev:
LÅ1 skrev:
twr skrev:Dagens Nyheter står av tradition Folkpartiet nära. Men är som sagt oberoende.

Oj, ursäkta, slarvigt läst av mig!

Fast det finns ju en intressant parallell: DN har (som "twr" påpekat) länge själv betecknat sej som "oberoende liberal", men har under många år snarare varit en megafon för kapitalintressena. Dagens Arena finansieras främst av LO och LO närstående organisationer och är enligt min mening helt bortkastade pengar, det är närmast en skyddad verkstad där uppe i Drottninggatsbacken...

/TKO
TKO

Inläggav TKO » fre 05 aug, 2016 13:40

Eftersom jag tycker att den återkommande beskyllning "PK" är värd en egen debatt har jag startat en ny tråd:

viewtopic.php?f=5&t=39039

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » lör 06 aug, 2016 8:52

TKO skrev:Dagens Arena finansieras främst av LO och LO närstående organisationer och är enligt min mening helt bortkastade pengar, det är närmast en skyddad verkstad där uppe i Drottninggatsbacken...

Det är väl en hel del verksamhet inom den politiska och fackliga sfären som liknar skyddad verkstad.
LÅ1

Inläggav TKO » lör 06 aug, 2016 10:17

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Dagens Arena finansieras främst av LO och LO närstående organisationer och är enligt min mening helt bortkastade pengar, det är närmast en skyddad verkstad där uppe i Drottninggatsbacken...

Det är väl en hel del verksamhet inom den politiska och fackliga sfären som liknar skyddad verkstad.

Det håller jag med om!
Den största sektorn som kan kategoriseras som "skyddad verkstad" anser jag dock vara alla dessa "tankesmedjor" som huvudsakligen finansieras av företagarintressen - och som främst verkar fungera som en reträttplats för misslyckade ledarskribenter.

/TKO
TKO

Inläggav twr » lör 06 aug, 2016 10:26

Jourmaster, vad hände med TKO:s inlägg, och vad hände med inlägget där han frågade vart det hade tagit vägen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » lör 06 aug, 2016 10:30

TKO skrev:
LÅ1 skrev:

Det håller jag med om!
Den största sektorn som kan kategoriseras som "skyddad verkstad" anser jag dock vara alla dessa "tankesmedjor" som huvudsakligen finansieras av företagarintressen - och som främst verkar fungera som en reträttplats för misslyckade ledarskribenter.

/TKO

Det finns väl andra tankesmedjor än de som finansieras av företagarintressen. T.ex. Arena idé. Tankesmedjornas förtjänster är väl att de når ut med idéer eller väcker upp sådana. Men kvalitén varierar. Och bedöms väl även olika beroende på den egna inställningen. Men visst, begreppet "skyddad verkstad" stämmer nog i många fall.
LÅ1

Inläggav twr » lör 06 aug, 2016 11:00

Det närmaste ett svar vi har kommit tror jag är Inges förklaring. Det finns för liten tillgång till planlagd mark att bygga på. Jämför Lindhagensplanen och dess efterföljare som från 1866 och framåt planlade det område som sedan bebyggdes fram till cirka 1930, och som utgör huvuddelen av det som nu utgör innerstaden. Dessa områden är dessutom välbyggda och populära att bo i. Efter 1930 har sedan det mesta gått snett.

En relaterade förklaring tror jag kan vara att enstaka byggbolag får för stora områden att bygga på. Det som Odd beskriver är ju oligopol, men jag har inte sett några belägg för att det skulle förekomma. Däremot, beroende på hur vi definierar en marknad, finns det monopol. Om JM bygger hela Årstadal har JM monopol på Årstadal. Om det finns personer som har kommit fram till att just Årstadal är perfekt för dem att bo i, kan "bostäder i Årstadal" definieras som en avgränsad marknad, som JM då har monopol på.

Resten av det som har framkommit här är ju bara en rimlig följd av de incitament som olika aktörer har. Byggbolagen gör som de gör för att bankerna gör som de gör. Men bankerna kan ju rimligen inte agera annorlunda heller. Ett utkast:

Identifiera mark att bygga på (Kymlinge till exempel)
Planlägg stora områden med generella planer
Tillåt/tvinga fram en mångfald av byggherrar inom områdena
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » lör 06 aug, 2016 11:24

Jag tycker det verkar vara i stort sett bra idéer även om jag inte delar uppfattningen att "brist på planlagd mark" utgör något stort hinder för ett kraftigt ökat bostadsbyggande. Och jag tycker att vi bör beakta även följande aspekter:

- Är det vettigt att byggentreprenörer samtidigt är byggherrar? Även om detta alltid förekommit i mindre skala är det numera väldigt vanligt förekommande. Tidigare var det vanliga att andra aktörer (Allmännyttiga bostadsföretag och kooperativa organisationer) beställde byggnadsarbetena av en entreprenör, ofta efter en anbudsupphandling. Idag är till exempel JM både beställare och entreprenör för stora delar av Årstadal/Liljeholmskajen - här är det inte fråga om upphandling i konkurrens! Kan detta kanske påverka såväl byggnadstakten som prisnivån?

- Sverige är ett av de få västeuropeiska länder som inte har några samhällssubventioner till "socialt byggande". Tanken har istället varit att i stort sett alla svenskar har råd att betala för sitt boende till marknadspris. Och de som inte har det får bostadsbidrag. Men kan detta påverka såväl byggnadstakt som prisnivå?

/TKO
TKO

Inläggav twr » lör 06 aug, 2016 11:41

Sveriges Byggindustrier kommenterar: http://www.dn.se/debatt/politikerna-bar ... foretagen/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » lör 06 aug, 2016 11:48

Är vi förvånade över att byggkapitalet tycker att det är "politikernas fel"?

Ett rent sakfel i debattinlägget är påståendet om att byggbolagen har kapitalkostnader för ännu ej bebyggd mark, detta gäller mycket sällan i Stockholm. Förfarandet med tidiga markanvisningar gör istället att markkostnaden först uppkommer när bygget inleds. Och det tar ofta så lång tid att staden en eller flera gånger måste förlänga markanvisningens giltighet...
Det kan naturligtvis vara annorlunda i Knohult, där byggaren köper marken direkt av någon hemmansägare. Men eftersom köpeskillingen då ligger på en helt annan nivå så torde kapitalkostanden i sammanhanget vara försumbar.

/TKO
TKO

Inläggav BSB101 » sön 07 aug, 2016 22:26

Oavsett hur mycket mark det finns att bygga på och oavsett hur mycket man kommer kunna bygga idag kommer marknaden aldrig att bygga bort en brist. Speciellt inte en marknad som till stora delar styrs av några få stora bolag. Även mindre bolag gynnas av detta då man kan rikta in sig på att exempelvis köpa äldre större villatomter och bygga bostadsrätter inom gällande plan.

Som sagt - om man vill bygga är det bara att ringa nästan vilken kommun som helst i våra storstadsområden i morgon och börja bygga "i övermorgon".
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » sön 07 aug, 2016 22:38

Instämmer!

gör

kamrat Ohlsson
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt