Hur stoppar man en lastbil?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Hur stoppar man en lastbil?

Inläggav LÅ1 » sön 17 jul, 2016 23:41

Alla här vet väl vad som hände i Nice häromdagen. Men när väl en lastbil kör, hur skulle polisen, eller någon annan, kunnat stoppa bilen?

Ordna ett hinder tar för lång tid. Skjuta sönder däck gör den säkert inte mindre farlig, men den kanske skulle kört in i en byggnad, med de konsekvenser det kan få. Skjuter man föraren så vet man inte heller vad som händer. Skjuta sönder dieseltanken är nog ett vågspel, om man nu har vapen som klarar det. Och det kan ändå dröja innan det blir bränslebrist.

All skottlossning är ju ett risktagande, men ser man cyniskt på det så skulle ju en oskyldig död vara bättre om det verkligen stoppade lastbilen och många andra då skulle överleva.

Går det överhuvudtaget att stoppa en lastbil i en situation som den i Nice?

En annan form av terror, men i mindre skala, är ju stenkastning mot blåljuspersonal. Det kan ju kosta människoliv. Om det gjorde det i Uppsala i lördags går det inte att veta. "Stenkastning hindrade insats – en dog i brand".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Hur stoppar man en lastbil?

Inläggav minimum traction » sön 17 jul, 2016 23:52

Ett sätt att förebygga kan ju vara en litet mer verklighetsanpassad social- och utrikes- och ekonomipolitik. Men sådant är ju till och med ännu omodernare än vad det var under några årtionden, och då blir det som det blir.

Bara städa upp efteråt är aldrig lika effektivt. Skapar eller permanentar man orättvisor är det klart att folk blir missnöjda, och precis som storskurkar är inte heller småskurkar bland de mest omdömesgilla eller kärleksfulla personer man kan hitta.

Vi har länge nu röstat för/agiterat för/accepterat större skillnader mellan folk och folk. Det här är större skillnader mellan folk och folk.
minimum traction

Inläggav Odd » mån 18 jul, 2016 0:06

Man kan bygga hinder in i absurdum, men hänsynslösa våldsverkare kommer alltid finna sätt att kringgå bomullssamhället.

Tyvärr är detta en del av frihet och demokrati! Jag lever hellre i ett samhälle där det förekommer ett och annat terrordåd än att jag tvingas bo i ett samhälle där jag blir fängslad pga åsikt, läggning eller livsåskådning , inte får leva som jag vill och där mitt liv offras för principer.

Därför kommer vi aldrig att kunna förhindra sådana här saker, men vi kan göra mycket för att situationerna aldrig skall uppstå.

Terroristerna som låg bakom World Trade Center-attentatet 2001 kunde aldrig tänka sig en bättre utgång av deras handling, eftersom dom lyckades inte bara döda 4000 människor i ett svep, utan även inskränka fri- och rättigheter för hundratals miljoner människor runt om i världen, genom att helt enkelt låta västvärldens ledare göra smutsjobbet åt dem!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » mån 18 jul, 2016 0:19

minimum traction skrev:Ett sätt att förebygga kan ju vara en litet mer verklighetsanpassad social- och utrikes- och ekonomipolitik. Men sådant är ju till och med ännu omodernare än vad det var under några årtionden, och då blir det som det blir.

Bara städa upp efteråt är aldrig lika effektivt. Skapar eller permanentar man orättvisor är det klart att folk blir missnöjda, och precis som storskurkar är inte heller småskurkar bland de mest omdömesgilla eller kärleksfulla personer man kan hitta.

Vi har länge nu röstat för/agiterat för/accepterat större skillnader mellan folk och folk. Det här är större skillnader mellan folk och folk.

Talar du om lastbilskörningen eller stenkastningen? Eller båda?
Min avsikt med tråden var att fundera på hur man stoppar en lastbil när den redan kör. Då är det liksom för sent med förebyggande!

Hur man löser det sociala problemen har jag ingen lösning på. Ett problem är väl att många i den äldre generationen gärna vill vara utanför det svenska samhället. De vill ha kvar sina regler om klädsel och fortsätta leva i en patriarkaliskt familjeordning. Man accepterar inte den svenska eller västerländska kulturen. Och är man utanför samhället så blir klanen den stora tryggheten, men också den auktoritet man har att följa. Därav den s.k. hederskulturen.
Men nu har tråden redan spårat ur. Huvudfrågan var hur man stoppar ett pågående terrordåd.
LÅ1

Inläggav minimum traction » mån 18 jul, 2016 0:47

LÅ1: både Nizza och stenkastning. Och jag kan förstå din frustration, men jag tyckte mig kunna konstatera att möjligheterna att göra något direkt är rätt uttömda med "vanligt" (ovanligt) civilkurage som att kasta sig in i hytten och försöka dra ut föraren, som någon lär ha försökt med. Och som även det kan leda till att flera körs över, men som sagt, vad gör man. Respektive i blåljusfallet äldre personer som tar ungdomarna i örat eller talar förstånd med dem, och när det inte hjälper eller (som vanligt) inte finns där, rustningar och poliseskort när man väl måste gå in på en olycksplats.

Jag har vidare den erfarenheten att sådant här i stort sett alltid diskuteras ur ett alltför trångt perspektiv, både i tidsdjup och i fråga om geografisk-ekonomiska sammanhang, och dessutom utan förmåga till granskning av vår egen eventuella del i det hela. "Den äldre generationen" förresten: ofta var det ju den som flydde från ett sådant patriarkaliskt samhälle eller sådant våld som deras barn vill ha tillbaka och föräldrarna är förtvivlade. Då har något gått fel här och nu.

(Kan förresten komplettera min OT-utläggning med en princip som redan den gamle och högersinnade Bismarck förstod: ge de missgynnade så mycket att förlora att de förlorar mer än de tror sig kunna vinna på att göra fuffens. Sedan kommer, som Odd påpekar, en del skurkar förvisso att finnas kvar.)
minimum traction

Inläggav daniel_s » mån 18 jul, 2016 6:59

LÅ1 skrev:Min avsikt med tråden var att fundera på hur man stoppar en lastbil när den redan kör.

Om man ställer ett annat fordon i vägen (gärna en annan lastbil) så kommer lastbilen inte fram.
daniel_s

Inläggav BSB101 » mån 18 jul, 2016 8:14

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Min avsikt med tråden var att fundera på hur man stoppar en lastbil när den redan kör.

Om man ställer ett annat fordon i vägen (gärna en annan lastbil) så kommer lastbilen inte fram.

Detta förutsätter, förutom att man har tillgång till ett större fordon, att man upptäcker terroristen och hans lastbil i tid innan han kör in i folkmassan. Detta kan bli lite småsvårt. När terroristen väl kört in i folkmassan är det försent att försöka hindra med hjälp av ett annat fordon. Man måste tänka på att denna typ av attacker sker oväntat och snabbt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » mån 18 jul, 2016 9:12

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:

Detta förutsätter, förutom att man har tillgång till ett större fordon, att man upptäcker terroristen och hans lastbil i tid innan han kör in i folkmassan. Detta kan bli lite småsvårt. När terroristen väl kört in i folkmassan är det försent att försöka hindra med hjälp av ett annat fordon. Man måste tänka på att denna typ av attacker sker oväntat och snabbt.

Nu var ju sträckan som bilen körde ganska lång, men jag vet inte hur lång tid det tog. Fanns det en tillräckligt stor bil att bara köra ut kanske det teoretiskt gått att stoppa dåren, men i praktiken så skulle det inte gått. Man måste inse vad som händer ganska långt bort, och att vansinnesfärden kommer att fortsätta en så lång sträcka. Sedan skall man då få tag på någon med nyckel till den bil som råkar stå så att man bara kan köra ut den för att blockera.
LÅ1

Inläggav roggek » mån 18 jul, 2016 10:19

Promenade des Anglais är ju i princip en bred trottoar utan några som helst fysiska hinder:
https://goo.gl/maps/3ZscFogYBKT2
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav minimum traction » mån 18 jul, 2016 14:44

För att vara bara delvis OT: är det ingen mer spårtrafikintresserad som har undrat över de vattentäta skott mellan branscher som gör (?) att det inte för länge sedan är obligatoriskt även i vägmotorfordon med dödmansgrepp-funktion och bromsar som (mjukt) slår till då ledningen går sönder? (Och för bärgning och dylikt då måste lossas med reglage som inte är åtkomligt från normal förarställning och som automatiskt låser tändningen, eller liknande?)

Med det förra hade man fått mycket bättre utsikter att få slut på eländet genom att sätta föraren ur funktion – antingen någon hade skjutit honom (med åtföljande både moraliska och informationsproblem) eller ryckt upp hyttdörren och använt mer handfasta metoder.
minimum traction

Inläggav Joakim W » ons 20 jul, 2016 16:00

Har lastbilen luftbromsar så ska det som enklast stoppar bilen vara att få bort luften ur bilen, för då ansätts P-bromsen om jag inte lärt mig fel i skolan. (en lastbil har inverterade bromsar: när du släpper handbromsen så trycker luft ut bromsklossarna och tar luften slut ansätts bromsarna)

Men kan ju minnas fel, längesen jag gick min utbildning =)
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav daniel_s » ons 20 jul, 2016 23:18

Joakim W skrev:Har lastbilen luftbromsar så ska det som enklast stoppar bilen vara att få bort luften ur bilen, för då ansätts P-bromsen om jag inte lärt mig fel i skolan. (en lastbil har inverterade bromsar: när du släpper handbromsen så trycker luft ut bromsklossarna och tar luften slut ansätts bromsarna)

Då får du nog lov att ta reda på det innan du nästa gång sätter igång en bil av aktuellt slag! :cheesygrin:

Men visst är det så. Dock är det ju lite "finlir" att få detta att hända med en lastbil i rörelse utan att befinna sig på den, så jag skulle nog säga att ett skott mot föraren sannolikt ger mer utdelning. Inte heller det är dock helt okomplicerat...
daniel_s

Inläggav hgsldf » tor 21 jul, 2016 11:42

daniel_s skrev:
Joakim W skrev:Har lastbilen luftbromsar så ska det som enklast stoppar bilen vara att få bort luften ur bilen, för då ansätts P-bromsen om jag inte lärt mig fel i skolan. (en lastbil har inverterade bromsar: när du släpper handbromsen så trycker luft ut bromsklossarna och tar luften slut ansätts bromsarna)

Då får du nog lov att ta reda på det innan du nästa gång sätter igång en bil av aktuellt slag! :cheesygrin:

Men visst är det så. Dock är det ju lite "finlir" att få detta att hända med en lastbil i rörelse utan att befinna sig på den, så jag skulle nog säga att ett skott mot föraren sannolikt ger mer utdelning. Inte heller det är dock helt okomplicerat...

Ett skott genom lufttanken från polisens nya handeldvapen borde ge resultat även om kompressorn fortfarande jobbar.
/Göran
hgsldf

Återgå till Ordet är fritt