Politik (skatt mm.)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Politik (skatt mm.)

Inläggav LÅ1 » ons 06 jul, 2016 15:45

Från en annan tråd:
Annat är det med södra Lidingö, där ska ju både hushållsstädning och de enstaka kollektivtrafikresorna helst betalas av oss skattebetalare.

De som får hushållsstädning betald av skattebetalarna är de som har hemtjänst. Men även den betalas väl till viss del av brukaren?
Det som det syftas på här, antar jag, är att hushållsstädningen till viss del betalas med oskattade pengar (rut-avdraget). Detta har flera fördelar. De som städar får betalt på "riktigt" sätt med alla de fördelar som det ger. Trygghet, pensionsinbegamningar etc. Alternativet vore att arbeta svart, eller att arbetstillfället inte fanns överhuvudtaget. För den som anlitar dem skulle inte ha råd!

Hur kan man få detta till att städningen betalas av skattebetalarna? Jo, man anser att alla pengar en löntagare får behålla efter skatt är orättfärdig inkomst som borde varit skatt!

De som vill ha kollektivtrafikresorna betalda av skattebetalarna är väl de som brukar kallas plankare, och av dem bor nog väldigt liten andel på södra Lidingö.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Politik (skatt mm.)

Inläggav Harald » ons 06 jul, 2016 16:15

Ja, man ser ju ofta det att staten inte tar skatt beskrivas som att den som inte beskattas får något. Tankegången bakom detta måste ju vara att allt egentligen tillhör staten. Detta är f.ö. en gammal tankegång i Sverige. Det fanns tidigare tre s.k. jordnaturer, jord kunde vara skatte, krono eller frälse. Skattejord ägdes av självägande bönder som betalade skatt för den. Kronojord ägdes av kronan, d.v.s. det vi nu kallar staten. Frälsejord ägdes av en adelsman som inte betalade skatt för den. Man ser ofta skattejord kallas för kronoskatte, vilket hade sin grund i att man menade att den egentligen tillhörde kronan.
Harald

Inläggav TKO » ons 06 jul, 2016 16:25

Skattebetalarnas kostnad för varje resande på Lidingöbanan måste vara astronomisk om vi tar med investeringskostnaden.

Verkligheten visar ju att höginkomsttagare på högerkanten inte alls har något emot skattesubventioner, så länge två premisser uppfylls:

1) De själva är förmånstagare.
2) De kan fortsätta minimera sina egna skattekostnader.

Det senaste exemplet på detta är allt tjat om "österleden" - en trafikinvestering av ringa intresse för folkflertalet. Men den förbinder ju Nacka med Lidingö och Danderyd via Östermalm - så den är ju ett måste om inte Sverige skall anses vara den sista Sovjetstaten.

En verkligt god trafikpolitisk reform vore att öka skattefinansiering av kollektivtrafiken i Stockholms län med knappt 3 500 kr per innevånare och år. För en genomsnittlig skattebetalare (som mej själv t ex) skulle det betyda knappt 300 kr mer i månaden i skatt. Då skulle vi kunna ha en helt avgiftsfri kollektivtrafik i SL-området! Jämför skatteökningen med vad ett månadskort kostar idag så inser alla att det är en bra affär för alla utom dom som "måste" köra bil. Och dom har säkert råd med det ändå...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » ons 06 jul, 2016 16:31

LÅ1 skrev:Det som det syftas på här, antar jag, är att hushållsstädningen till viss del betalas med oskattade pengar (rut-avdraget). Detta har flera fördelar. De som städar får betalt på "riktigt" sätt med alla de fördelar som det ger. Trygghet, pensionsinbegamningar etc. Alternativet vore att arbeta svart, eller att arbetstillfället inte fanns överhuvudtaget. För den som anlitar dem skulle inte ha råd!

Hur kan man få detta till att städningen betalas av skattebetalarna? Jo, man anser att alla pengar en löntagare får behålla efter skatt är orättfärdig inkomst som borde varit skatt!

För övrigt - vet du rent praktiskt hur RUT/ROT-avdraget går till? Jag tror inte det, för då skulle du inte ha en så märklig bild av vad det handlar om...

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 06 jul, 2016 16:32

Harald skrev:Ja, man ser ju ofta det att staten inte tar skatt beskrivas som att den som inte beskattas får något. Tankegången bakom detta måste ju vara att allt egentligen tillhör staten. Detta är f.ö. en gammal tankegång i Sverige. Det fanns tidigare tre s.k. jordnaturer, jord kunde vara skatte, krono eller frälse. Skattejord ägdes av självägande bönder som betalade skatt för den. Kronojord ägdes av kronan, d.v.s. det vi nu kallar staten. Frälsejord ägdes av en adelsman som inte betalade skatt för den. Man ser ofta skattejord kallas för kronoskatte, vilket hade sin grund i att man menade att den egentligen tillhörde kronan.

Adelsmannen pä frälsegodset hade andra förpliktelser, t.ex. att ställa upp med fullt utrustad(e) soldat(er) och hästar till krigstjänstgörning.
LÅ1

Inläggav Harald » ons 06 jul, 2016 17:24

LÅ1 skrev:
Harald skrev:Ja, man ser ju ofta det att staten inte tar skatt beskrivas som att den som inte beskattas får något. Tankegången bakom detta måste ju vara att allt egentligen tillhör staten. Detta är f.ö. en gammal tankegång i Sverige. Det fanns tidigare tre s.k. jordnaturer, jord kunde vara skatte, krono eller frälse. Skattejord ägdes av självägande bönder som betalade skatt för den. Kronojord ägdes av kronan, d.v.s. det vi nu kallar staten. Frälsejord ägdes av en adelsman som inte betalade skatt för den. Man ser ofta skattejord kallas för kronoskatte, vilket hade sin grund i att man menade att den egentligen tillhörde kronan.

Adelsmannen pä frälsegodset hade andra förpliktelser, t.ex. att ställa upp med fullt utrustad(e) soldat(er) och hästar till krigstjänstgörning.

Det var ursprunget till frälset, men frälsejordens skattefrihet fortsatte efter att rusttjänsten hade spelat ut sin roll på 1500-talet. "I fortsättningen krävdes kungligt frälsebrev, varmed inte bara militärer belönades utan också personer verksamma inom statsförvaltning och näringsliv. Ett ärftligt adelsstånd uppstod. Med Riddarhusets tillkomst 1626 fullbordades utvecklingen." (Nationalencyklopedien). När jag skrev att frälsejorden ägdes av en adelsman så var det en förenkling. Förhållandena blev med tiden ganska komplicerade. Det fanns både allmänt och ypperligt frälse med olika grad av skattebefrielse. Från 1723 kunde även vissa ofrälse äga allmänt frälse och 1809 försvann adelns ensamrätt till det ypperliga frälset. Med grundskatternas avskaffande 1901 upphörde frälsejordens särställning.
Harald

Inläggav TKO » ons 06 jul, 2016 17:42

Det är i o f s jätteintressant med dessa historielektioner/diskussioner, men för en som på den gamla tiden tillhörde de som kallade sej "verklighetssynens ungdom" så känns det en smula passé!

hälsar
f.d. ungdomsklubbisten Ohlsson
TKO

Inläggav Per Lind » ons 06 jul, 2016 18:04

TKO skrev:Skattebetalarnas kostnad för varje resande på Lidingöbanan måste vara astronomisk om vi tar med investeringskostnaden.

Verkligheten visar ju att höginkomsttagare på högerkanten inte alls har något emot skattesubventioner, så länge två premisser uppfylls:

1) De själva är förmånstagare.
2) De kan fortsätta minimera sina egna skattekostnader.

Det senaste exemplet på detta är allt tjat om "österleden" - en trafikinvestering av ringa intresse för folkflertalet. Men den förbinder ju Nacka med Lidingö och Danderyd via Östermalm - så den är ju ett måste om inte Sverige skall anses vara den sista Sovjetstaten.

En verkligt god trafikpolitisk reform vore att öka skattefinansiering av kollektivtrafiken i Stockholms län med knappt 3 500 kr per innevånare och år. För en genomsnittlig skattebetalare (som mej själv t ex) skulle det betyda knappt 300 kr mer i månaden i skatt. Då skulle vi kunna ha en helt avgiftsfri kollektivtrafik i SL-området! Jämför skatteökningen med vad ett månadskort kostar idag så inser alla att det är en bra affär för alla utom dom som "måste" köra bil. Och dom har säkert råd med det ändå...

/TKO

Det där låter precis som det gäller politiker på vänsterkanten också.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav TKO » ons 06 jul, 2016 19:41

Menar du att politiker på vänsterkanten ofta förespråkar en gemensamt finansierad kollektivtrafik? Inget jag känner till men jag hoppas du har rätt!
/TKO
TKO

Inläggav Per Lind » ons 06 jul, 2016 20:30

TKO skrev:Menar du att politiker på vänsterkanten ofta förespråkar en gemensamt finansierad kollektivtrafik? Inget jag känner till men jag hoppas du har rätt!
/TKO

Nä, men dom vill gärna undslippa skatt och låta oss vanliga dödliga betala för deras utsvävningar.
Visserligen sker det bland alla politiker men vänsterkanten verkar lite överrepresenterade.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav TKO » ons 06 jul, 2016 20:58

Kan du exemplifiera?
Jag har svårt att se analogin till det jag för fram...

/Thomas
TKO

Inläggav Per Lind » ons 06 jul, 2016 21:03

Det senaste var väl någon landshövding, sedan har vi Mona som trixat en hel del och många fler.
Varför skall inte vanligt folk få lite hjälp med lägre skatt på tjänster som dessutom ger arbete och därmed skatteinkomster istället för bidrag?
-Per
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav TKO » ons 06 jul, 2016 21:13

Marjasin trixade inte.
Mona bröt mot de regler som gällde.
Men den som låter andra betala hälften av vad hushållsstädningen kostar följer bara gällande lag.
Så det är en otroligt korkad jämförelse du gör.
Eller anser du att dom som utnyttjar RUT är trixare eller t o m lagbrytare?
/Thomas
TKO

Inläggav Per Lind » ons 06 jul, 2016 21:24

TKO skrev:Marjasin trixade inte.
Mona bröt mot de regler som gällde.
Men den som låter andra betala hälften av vad hushållsstädningen kostar följer bara gällande lag.
Så det är en otroligt korkad jämförelse du gör.
Eller anser du att dom som utnyttjar RUT är trixare eller t o m lagbrytare?
/Thomas

Så skrev jag inte, men politiker brukar gå sina egna vägar för att slippa sådant vi andra betalar för. Går inte det höjer dom lönerna så dom får råd med sina pålagor.
Konstigt att (S) godtar ROT-avdrag där männen är dominerande på arbetsplatserna men när det gäller kvinnoyrken så ser man rött när RUT förs på tal.
-Per
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Hechtwagen » ons 06 jul, 2016 23:37

TKO verkar tillhöra dendär bittra falangen till vänster som är helt besatt av vad den rikaste procenten i landet ägnar sig åt! Betänk då att dessa lyxrutare betalar en hel del skatt också för annars fins det ju inget att dra av ifrån!

De 0,7 procenten som betalar mest inkomstskatt i dethär landet betalar 7 procent av inkomstskatten! Ska man jaga onyttigheter så finns det nog andra än höginkomsttagare att ojja sig över! :shock:
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav minimum traction » ons 06 jul, 2016 23:56

Och de som betalar mest inkomstskatt i landet är inte med nödvändighet de som har mest inkomster att skatta för. Bland skattesmitarna, i sin tur, oavsett vilken sida om lagen smitningen äger rum på, misstänker jag att höginkomsttagare och större företag överväger.

Sådant minskar sedan samhällslojaliteten hos fattigare folk.
minimum traction

Inläggav LÅ1 » tor 07 jul, 2016 0:11

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Det som det syftas på här, antar jag, är att hushållsstädningen till viss del betalas med oskattade pengar (rut-avdraget). Detta har flera fördelar. De som städar får betalt på "riktigt" sätt med alla de fördelar som det ger. Trygghet, pensionsinbegamningar etc. Alternativet vore att arbeta svart, eller att arbetstillfället inte fanns överhuvudtaget. För den som anlitar dem skulle inte ha råd!

För övrigt - vet du rent praktiskt hur RUT/ROT-avdraget går till? Jag tror inte det, för då skulle du inte ha en så märklig bild av vad det handlar om...

/TKO

Jag har utnytjat ROT-avdrag vid några arbeten som jag fått utförda. Det betyder att räkningen blir lägre, och skattemyndigheten betalar hantverkaren viss del av kostnaden. Då slipper jag att vänta på att få skatteåterbäringe senare. Det betyder i princip att myndigheten ger mig avdraget direkt. Eller förskotterar, skulle man kunna säga. En administrativ lösning vars bevekelsegrund jag inte kommer ihåg. Alternativet vore att jag betalade hela räkningen och sedan fick avdragrt, vilket gjorde min slutliga skatt lägre, och att jag på det viset fick avdraget. Det skulle kännas mer korrekt tycker jag. Nu känns det som om skattemyndigheten betalade en del av räkningen, det erkänns. Men slutresultatet blir detsamma.
(Man får också en förfråga om man verkligen låtit utföra jobbet, så att inte en oseriös företagare bara hittar på och utnytjar mitt personnummer och min fastighetsbeteckning.)
LÅ1

Inläggav BSB101 » tor 07 jul, 2016 8:03

Om man tänker efter är det rätt ologiskt att staten först beskattar folk (tar folk pengar) för att sedan ge ut detta i olika former av bidrag och avdrag till folk. Först och främst ger sig staten rätt att bestämma vad som är rätt för medborgarna att lägga pengar på. För det andra kostar hela förfarande en massa pengar i administration.

Det enda logiskt rätta är att folk får behålla sina intjänade pengar och lägga dessa pengar på vad man vill oavsett om det är inköp av skoputsartjänster eller en ny LED-TV till vardagsrummet. det som behövs är en ny stor skattereform där i stort sätt alla bidrag och (skatte)avdrag slopas och folk får behålla sina intjänade pengar själva. Detta skulle göra att folk fick behålla en större del av sina pengar samt fick mer självbestämmande.

De bidrag som skulle finnas kvar skulle exempelvis vara studiebidrag, sjukbidrag och försörjningsstöd.

Tyvärr kommer detta aldrig hända då politiker oavsett färg vill ha villigt röstboskap och detta får man genom att göra folk mer eller mindre beroende av olika bidrag och avdrag.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » tor 07 jul, 2016 10:09

BSB101 skrev:Det enda logiskt rätta är att folk får behålla sina intjänade pengar och lägga dessa pengar på vad man vill oavsett om det är inköp av skoputsartjänster eller en ny LED-TV till vardagsrummet. det som behövs är en ny stor skattereform där i stort sätt alla bidrag och (skatte)avdrag slopas och folk får behålla sina intjänade pengar själva. Detta skulle göra att folk fick behålla en större del av sina pengar samt fick mer självbestämmande.

Typexemplet på att staten försöker styra konsumtionen med skatten är den varierande momssatsen. Men även rot- och rut-avdragen hör ju hit. Och en hel del subventioner och "straffbeskattningar" på vissa varor och tjänster. (Lokala bussbiljetter och bensin passar ju t.ex. in på detta.)

Orsaken till att jag skapade denna tråd var var att någon framförde åsikten att skattereduktion var likställt med att staten betalade. T.o.m. underförstått till 100 %.

Skapade tråden med vissa funderingar på att den skulle kunna bli stängd, eftersom den ju är politisk.
LÅ1

Inläggav TKO » tor 07 jul, 2016 10:58

Om du anlitar ett bolag för att städa din våning får du en räkning på säg 1000 kr. Bolaget skickar även in en redovisning till SKV som då betalar ut 500 kr. Den summan kommer naturligtvis från oss alla skattebetalare, en liten lite del från dej själv, förutsatt att du betalar statsskatt. Att det fortfarande kallas "RUT-avdrag" är därför märkligt, eftersom det aldrig varit ett avdrag som sänker din taxerade inkomst utan möjligen en skatterabatt. Nu är det i praktiken frågan om ett rent bidrag till den som får sitt hem städat!

Jag förstår inte varför denna enkla sanning upprör så många av de som utnyttjar denna möjlighet att sänka sina egna kostnader, det är väl självklart att det är någon annan som får betala? För den verkliga kostnaden för att utföra de hushållsnära har ju inte sjunkit med en tredjedel...

Detta visar ju bara vilka som har den hegemonistiska makten i dagens Sverige, den förment upplysta medelklassen som måste maskera sitt egenintresse med svammel om "annars blir den en massa svartjobb med otrygghet för de stackars invandrarna". Att dom själva skulle kunna betala vad det kostar har inte föresvävat dom, nej i så fall bryter dom gärna mot gällande lagar. Det är en moral som jag nästan saknar ord att beskriva.

Men även om "Ordet är fritt" så tror jag inte det är någon bra idé att fortsätta diskussionen. Det finns andra ställen för sådant om man är intresserad. Och en vettig politisk debatt förs knappast på nätet. Ja den förs väl tyvärr knappast någon stans längre, eftersom alla är så upptagna med att bevaka sina särintressen.

Tack för ordet
Thomas K Ohlsson
TKO

Nästa

Återgå till Ordet är fritt