Brexit

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Brexit

Inläggav hgsldf » tis 28 jun, 2016 0:02

En av de första frågorna jag ställde mig var, kommer Engelska att vara ett prioriterat språk i EU i framtiden? Efter att ha läst diverse nyhetsmedia i de större språkområdena i Europa och hört parlamentarier från dessa länder uttala sig, förstår jag att detta är inte självklart. Att vi i Skandinavien slutade tala grannspråket Tyska och i stället började tala Engelska efter kriget, berodde ju bara på att USA van kriget i Europa. I de stora länderna och språkområdena i Europa hände inte samma sak, varför vet jag inte. Inte heller i de länder vi kallade östeuropa hände naturligtvis detta, i skolorna undervisade man Ryska, men folk som skulle jobba i merkantila yrken undervisades i Tyska om de inte redan behärskade det. De latinska språkområdena har inte fallit undan på motsvarande sätt som vi i Skandinavien.
/Göran
hgsldf

Re: Brexit

Inläggav Odd » tis 28 jun, 2016 0:06

Det är nog svårt att centralbestämma vilka språk som skall användas internationellt. Därför tror jag att Engelskan kommer att vara störst inom EU-sammanslutningen, oavsett om det är önskvärt av patriotiska politiker eller ej, helt enkelt för att det redan idag är så dominerande.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » tis 28 jun, 2016 0:25

Jag lyssnade lite förstrött på en nyhetssändning, och där påpekades att någon EU-höjdare inte inledde sitt anförande på engelska, vilket han brukad göra.
Alla medlemsländers språk skall ju vara officiella EU-språk. Om Storbritannien lämnar EU så finns det väl inget annat engelskspråkigt land kvar? Irlands språk är ju iriska. Det borde betyda att dokument och tal och annat inte behöver översättas till engelska. Lika lite som till norska. Intressant tanke. Men det är klart att mycket av det inofficiellt samtalet kommer att ske på engelska under överskådlig tid. Åtminstone när svenskar är inblandade, för "vi" kan ju sällan tyska eller franska. :wink:

Men skulle jag spå utvecklingen så blir grundtipset att det inte blir något brexit. Man kommer nog på ett sätt att runda resultatet. Kanske genom att skotska och nordirländska parlamenten tillåts lägga veto. Eller så förhandlar man fram nya avtal som skall gälla för handel, fri rörlighet, kostnader etc. när GB inte längre är EU-medlem. Sedan låter man folket rösta om detta och får då "önskat" resultat. När folket får upp ögonen för vad brexit skulle leda till.

Och så får man hoppas att detta också blir en ögonöppnare för de som vill ha ett mer centralt- och toppstyrt EU.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lars_L » tis 28 jun, 2016 7:58

Sedan har ju "andraspråk" alltid ändrats under århundradena; under 1500-1600-talet var det ju fortfarande latin som gällde, 1700-talet franska och 1800-talet tyska. Främst har det väl styrts av vilka kontakter och kulturella influenser som varit viktigast. Kulturellt är ju fortfarande den amerikanska kulturen mest inflytelserik och det är nog det som styr, snarare än storbritanniens roll - må vara att svenskar i gemen är förtjusta i önationen.

Så länge många alltså har engelska som andraspråk, blir det ju det också till viss del i EU - på ett informellt plan. På samma sätt som latin fungerade, trots att ingen hade det som modersmål. Men även idag är det ju så att det är ganska svårt att vara tjänsteman inom EU-byråkratin ifall man inte behärskar franska. Däremot kommer väl inte som sagt formella dokument att behöva översättas till engelska. I de fall man dock vill kommunciera utan att behöva översätta till alla språk (alltså för utskast, underlag etc), är väl engelska - detta till trots - ändå ett rätt praktiskt språk att använda både i skrift och tal.
Lars_L

Inläggav Inge » tis 28 jun, 2016 10:12

Jag tror inte att engelskans ställning haft särskilt mycket med Englands inträde i EU 1972 att göra. Det kan till och med vara en fördel att förhandlingar sker på ett neutralt språk, som det ju nästan blir om England lämnar.

För övrigt tycker jag att det är beklagligt att man lämnar. Det blir heller inga enkla förhandlingar. Om det bara varit så enkelt som media vill framställa det, som en protest mot etablesimanget, hade det kanske inte varit så svårt. Men nu finns det mycket av "polackerna tar våra jobb", "zigenarna tigger utanför affärerna" etc. och det är EUs fel, som motiv till att man röstat som man gjort.

Men något avkall på den fria rörligheten är nog inte EU villiga att ge, om det inte gäller ett mycket begränsat avtal. Det bör man heller inte göra.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Karlaplan 1948 » tis 28 jun, 2016 11:55

Glöm inte alla små och stora länder i öster, sydöst och Baltikum samt Finland, Sverige och Danmark som föredrar engelska framför Franska och Tyska. engelskan kommer bestå som huvudspråk i EU även sedan England utan Skottland och Nord Irland fullföljt sitt utträde ur EU, sedan de andra länderna vägrat gå med på ytterligare utpressning om ännu mer rabatter till UK.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Karlaplan 1948

Inläggav minimum traction » tis 28 jun, 2016 19:15

LÅ1 skrev:Om Storbritannien lämnar EU så finns det väl inget annat engelskspråkigt land kvar? Irlands språk är ju iriska.

Kan inte det formella på rak arm, men har i praktiken inte spelat någon roll på länge. Nästan ingen kan iriska längre, den håller tyvärr på att dö ut (även om man i några få mycket begränsade kretsar försöker hålla den vid liv), medan alla kan engelska.
minimum traction

Inläggav LÅ1 » tis 28 jun, 2016 19:56

minimum traction skrev:
LÅ1 skrev:Om Storbritannien lämnar EU så finns det väl inget annat engelskspråkigt land kvar? Irlands språk är ju iriska.

Kan inte det formella på rak arm, men har i praktiken inte spelat någon roll på länge. Nästan ingen kan iriska längre, den håller tyvärr på att dö ut (även om man i några få mycket begränsade kretsar försöker hålla den vid liv), medan alla kan engelska.

Jag har i dag läst en artikel i ämnet, men hittar den inte nu. (Troligen på svt/nyheter eller expressen). Där konstaterade man också att engelskan inte blir ett officiellt EU-språk om GB lämnar. Man skrev att Irland har anmält språket gaeliska som sitt officiella språk. Torde vara samma som iriska. Frågan är bara om inte Irländarna byter språk till engelska i ett sådant läge, eftersom det inte är särskilt vanligt att irländare behärskar iriska. Artikeln nämnde Malta också, men jag kommer inte ihåg vad man skrev om det landet. Deras officiella språk i EU är i alla fall maltesiska.

Officiella EU-språk.

Mer om språken i Irland på Wikipedia.

Hanteringen av en mängd språk i EU är i alla fall ett område där EU kan sägas vara folkligt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav minimum traction » tis 28 jun, 2016 20:01

Intressant, inte minst mot bakgrund av just att bara ett försumbart antal irländare kan sitt officiella EU-språk.
Ja, gaeliska är iriska. Man talar också om irisk gaeliska till skillnad från skotsk (mycket nära släkt).
minimum traction

Inläggav carltram » ons 29 jun, 2016 8:21

Tamsons artikel om att det anglosaxiska bör få mindre inflyttande i Svensk politik och kultur:

http://www.svd.se/efter-brexit--fordjup ... -pa-brexit

Bådar gott för fler projekt med kontinentala transportmedel på stadens villkor. :wink:
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram

Inläggav Inge » ons 29 jun, 2016 9:16

Det var ju ett märkligt debattinlägg för att komma från just Tamson. Vad jag vet var Tamson nära medarbetare till Reinfeldt. Reinfeldt var inspirerad av Cameron. Camerons politik ledde till Brexit och Reinfeldts till Sverigedemokraternas frammars. Båda gjorde misstaget att flörta med vänstern, vilket Tamson dessutom fortsatt med genom sin uppgörelse med MP och hyllandet av tysk socialpolitik i artikeln (fråga mig inte hur han får ihop det med Baltikum).

Om man inte vill att Sverige skall gå samma väg som England skall man helt enkelt ge tusan i uppgörelser med MP. Det hur kortsiktigt politiskt frestande de än må vara. Man skall stå för sin egen politik. Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Ordet är fritt