Kommuner med annat namn än centralorten

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Kommuner med annat namn än centralorten

Inläggav Harald » ons 16 mar, 2016 17:47

För drygt ett år sedan hade vi en rätt vildvuxen diskussion som bland annat spårade in på kommuner med annat namn än centralorten. Det gissades lite om hur många det är. Nu har jag med Wikipedia som källa tagit reda på det. Det är 40 kommuner som har annat namn än centralorten. Alltså är det 250 kommuner som har exakt samma namn som centralorten. I listan nedan ger jag först kommunens namn och sedan centralorten. Jag har tagit med även fall när det är liten skillnad som t.ex. Tanums kommun med centralorten Tanumshede.

Ale Alafors
Berg Svenstavik
Botkyrka Tumba
Burlöv Arlöv
Dals-Ed Ed
Danderyd Djursholm
Eda Charlottenberg
Essunga Nossebro
Gagnef Djurås
Gotland Visby
Gullspång Hova
Hammarö Skoghall
Haninge Handen
Hylte Hyltebruk
Håbo Bålsta
Härjedalen Sveg
Härryda Mölnlycke
Järfälla Jakobsberg
Kinda Kisa
Lekeberg Fjugesta
Ljusnarsberg Kopparberg
Malung-Sälen Malung
Mark Kinna
Nordanstig Bergsjö
Orust Henån
Ovanåker Edsbyn
Ragunda Hammarstrand
Sigtuna Märsta
Sotenäs Kungshamn
Tanum Tanumshede
Tjörn Skärhamn
Tyresö Bollmora
Upplands-Bro Kungsängen
Uppvidinge Åseda
Värmdö Gustavsberg
Ydre Österbymo
Åre Järpen
Älvkarleby Skutskär
Österåker Åkersberga
Östra Göinge Broby
Harald

Re: Kommuner med annat namn än centralorten

Inläggav daniel_s » ons 16 mar, 2016 18:01

En fråga i sammanhanget, vem avgör vad som är centralorten i en kommun? Jag saknar t ex Täby i listan, även om man säger att centralorten är "Täby" så undrar jag "vilket Täby?". Kan man säga att "Täby centrum" är centralorten? Eller har man döpt om denna f d leråker till Täby? (I min statiska värld är det förstås Roslags Näsby som är centralorten!)
daniel_s

Inläggav minimum traction » ons 16 mar, 2016 18:11

Intressant.

Om Dals-Ed kan man anmärka att "Dals-" är ett tillägg från järnvägsåldern bara för att skilja orten från andra Ed. (Det ämnet var uppe i en tråd för litet sedan.) Liknande för typen "Tanumshede", fast gissningsvis ofta äldre (den geografiska skalan är ju mindre och sammansättningstypen, i ett ord, äldre). "Tanumshede" tycks dock vara rätt ungt.
minimum traction

Inläggav Harald » ons 16 mar, 2016 19:45

I fallet Dals-Ed är järnvägen inte skyldig på annat sätt än att det var de förbättrade kommunikationerna som gjorde att man 1885 ansåg det nödvändigt att ge socknar med samma namn ett särskiljande tillägg. Oftast satte man häradsnamnet före (Håbo-Tibble t.ex.), ibland ett väderstreck (t.ex. Västra Frölunda). Ed i Vedbo härad blev då till Dals-Ed och det namnet följde med till den nya kommunen 1952. Tätorten och järnvägsstationen heter dock Ed och det är även postadressen.

Tanumshede är ett postnamn. 1861 öppnades en poststation i byn Hede i Tanums socken. Men Hede är ett rätt vanligt namn, så det ändrades först till Tanum och sedan till Tanumshede.
Harald

Inläggav LÅ1 » ons 16 mar, 2016 19:47

Intressant lista, och inte helt värdelöst vetande! :D

Många kommuner i listan har övertagit namnet från ett gammalt härad. Ydre, Ale och Mark, för att ta några exempel. I det senare fallet har visserligen delar av häradet förts till andra kommuner. Men resten av häradet bildar nu en kommun mad samma namn.

En del namn i listan kände man till, andra inte. Gullspång är en tätort. Och det en överraskning att den inte var centralort i kommunen med samma namn. Utan den äran har Hova fått.
Gotland och Visby var däremot ingen överraskning. :)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Harald » ons 16 mar, 2016 19:50

daniel_s skrev:En fråga i sammanhanget, vem avgör vad som är centralorten i en kommun? Jag saknar t ex Täby i listan, även om man säger att centralorten är "Täby" så undrar jag "vilket Täby?". Kan man säga att "Täby centrum" är centralorten? Eller har man döpt om denna f d leråker till Täby? (I min statiska värld är det förstås Roslags Näsby som är centralorten!)

Som jag angav så har jag låtit Wikipedia avgöra. Vad som är Wikipedias källor vet jag inte. Det kan man förstås efterforska om man vill, men så intresserad är inte jag.

Vad gäller Täby (tätorten alltså) så fortsätter jag min bekväma linje och låter Wikipedia berätta: https://sv.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4by
Harald

Inläggav Harald » ons 16 mar, 2016 20:04

LÅ1 skrev:En del namn i listan kände man till, andra inte. Gullspång är en tätort. Och det en överraskning att den inte var centralort i kommunen med samma namn. Utan den äran har Hova fått.

Det var en överraskning för mig också. Möjligen är det ett "Sigtunafall". Sigtunaborna gillade ju inte att de skulle läggas ihop med Märsta. Som plåster på såren fick de då att kommunen fick namnet Sigtuna. Det märkliga med Gullspång är dock att det inte fanns någon kommun som hette Gullspång före 1971. Den kommun där Gullspång var centralort hade sockennamnet, Amnehärad.

I Upplands-Bro var det ursprungligen Bro som var centralort, men vid något tillfälle tyckte man tydligen att det var lämpligt att flytta kommunledningen till Kungsängen.
Harald

Inläggav Inge » ons 16 mar, 2016 20:15

Sundbyberg har numera flyttat stadshuset till Hallonbergen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » ons 16 mar, 2016 20:53

Men gör det Hallonbergen till centralort, kan man fråga sig.

(Jag undrar fortfarande vad som definierar en centralort!)
daniel_s

Inläggav Harald » ons 16 mar, 2016 21:12

daniel_s skrev:Men gör det Hallonbergen till centralort, kan man fråga sig.

(Jag undrar fortfarande vad som definierar en centralort!)

Det är den ort där kommunledningen håller till. I de flesta fall är det en tätort, men det finns ju en del kommuner vars ledning håller till på en plats som är en del av en tätort vars huvuddel ligger i en annan kommun. Det är väl då man kan diskutera vad som är centralorten. Täby är dock inget problem, eftersom det finns en tätort som heter så.

Vi får väl starta en ny kategori. Kommuner vilkas ledning inte finns i en egen tätort. De flesta ligger runt Stockholm:

Nacka, Tyresö, Haninge, Huddinge, Järfälla, Sundbyberg, Solna, Sollentuna och Danderyd har alla sin kommunledning i en del av Stockholms tätort. Salem har den i en del av Tumba som f.ö. ligger i Botkyrka kommun.

Övriga är Partille, Mölndal (Göteborgs tätort) och Burlöv (Malmö tätort).
Harald

Inläggav Jona » ons 16 mar, 2016 21:15

Ale och Alefors, kan det stämma, residensorten i Ale ska ju vara Nödinge-Nol senast jag kollade upp det!

/Jona
Jona i Söv
Användarvisningsbild
Jona

Inläggav Harald » ons 16 mar, 2016 23:39

Jona skrev:Ale och Alefors, kan det stämma, residensorten i Ale ska ju vara Nödinge-Nol senast jag kollade upp det!

/Jona

Wikipedia anger Alafors, men det är ingen egen tätort utan en del av Nödinge-Nol.
Harald

Inläggav Anders Hanquist » tor 17 mar, 2016 0:19

Det här är frågor som diskuterats mycket på Wikipedia. Oftast ju på diskussionssidan för de kommuner där tveksamheter finns. Det finns ju ingen totalt accepterad eller "lagligen" fastställd definition på vad en "centralort" är. I de allra flesta fall så finns de en dominerande tätort i en kommun och dit är då oftast den politiska ledningen och de flesta förvaltningar lokaliserade. Denna har väldigt ofta samma namn som kommunen själv. Ingen diskussion i sådana fall. I storstadsområdena (framför allt Stockholmstrakten) så frångick man den mer strikta centralortsprincipen. Därför har vi där kommungränser som skär rakt igenom sammanhängande tätortsbebyggelse, något annars rätt ovanligt i Sverige. Då uppstår frågan, som ingen egentligen kan besvara. Vilken ort är "centralort" i kommuner som Stockholm, Solna, Sundbyberg, Huddinge med flera. Då finns det flera olika åsikter om detta. I bland använder man postortens namn, ibland stadsdel eller motsvarande. Eller helt enkelt tätorten. I det sistnämnda fallet skulle Stockholm bli centralort i elva kommuner.
Anders Hanquist

Inläggav roggek » tor 17 mar, 2016 0:26

"Centralort" är väl där Systembolaget finns... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav daniel_s » tor 17 mar, 2016 0:28

roggek skrev:"Centralort" är väl där Systembolaget finns... :cheesygrin:

Ja, det är fanimig en bättre definition än där kommunalhuset finns. Hör på här: ALLA definitioner som placerar centralorten i Sundbyberg någon annanstans än i centrala Sundbyberg är fel, åtminstone i det fallet. Så antingen får man välja en annan definition, eller så får man acceptera att olika definitioner gäller i olika fall!
daniel_s

Inläggav minimum traction » tor 17 mar, 2016 0:54

Anders Hanquist skrev:Det här är frågor som diskuterats mycket på Wikipedia. Oftast ju på diskussionssidan för de kommuner där tveksamheter finns. Det finns ju ingen totalt accepterad eller "lagligen" fastställd definition på vad en "centralort" är. I de allra flesta fall så finns de en dominerande tätort i en kommun och dit är då oftast den politiska ledningen och de flesta förvaltningar lokaliserade. Denna har väldigt ofta samma namn som kommunen själv. Ingen diskussion i sådana fall. I storstadsområdena (framför allt Stockholmstrakten) så frångick man den mer strikta centralortsprincipen. Därför har vi där kommungränser som skär rakt igenom sammanhängande tätortsbebyggelse, något annars rätt ovanligt i Sverige. Då uppstår frågan, som ingen egentligen kan besvara. Vilken ort är "centralort" i kommuner som Stockholm, Solna, Sundbyberg, Huddinge med flera. Då finns det flera olika åsikter om detta. I bland använder man postortens namn, ibland stadsdel eller motsvarande. Eller helt enkelt tätorten. I det sistnämnda fallet skulle Stockholm bli centralort i elva kommuner.

Här inverkar ju också svenskars lydnad mot sina myndigheter, i det här fallet att man tenderar att stirra sig blind på vad SCB säger om vad som är en "ort" (en sammanhängande bebyggelse med ett visst största avstånd mellan husen). I det praktiska livet finns både fler och äldre definitioner. Det tror jag många Mölndals- och Sundbybergsbor med flera skulle kunna hålla med om (till exempel i diskussion med folk som bor i andra delar av Mölndals tätort, som Majorna, eller andra delar av Sundbybergs tätort, som Östermalm). Många orter har ju byggts samman med närliggande större men ändå behållit en viss självständighet.
minimum traction

Inläggav LÅ1 » tor 17 mar, 2016 1:43

Blanda inte bort korten helt och hållet. En ort behöver inte vara en tätort. Och en tätort kan innehålla många orter.
Wikipedia, som påstås ha Nationalencyklopedin som källa, skriver "Ort är i geografin en avgränsad plats som har ett ortnamn. Det kan vara en lokalitet, ett samhälle eller en befolkningskonglomeration".
Som jag fattar detta så är Hornsberg, Diplomatstaden, Sibirien och Årstafältet olika orter, för att ta exempel som alla ligger i Stockholm.
LÅ1

Inläggav minimum traction » tor 17 mar, 2016 1:49

Nej, jag glömde nämna "tät-", men det kan ha varit för att både resten av tråden, min kommentar och de diskussioner jag syftade på handlade om sådana. Tror inte alla ens vet att det finns andra orter. Men "helt och hållet"? "Blandar" jag "bort korten" på något mer sätt?
minimum traction

Inläggav LÅ1 » tor 17 mar, 2016 1:58

minimum traction skrev:Nej, jag glömde nämna "tät-", men det kan ha varit för att både resten av tråden, min kommentar och de diskussioner jag syftade på handlade om sådana. Tror inte alla ens vet att det finns andra orter. Men "helt och hållet"? "Blandar" jag "bort korten" på något mer sätt?

Detta var en allmänreflektion, inte specifikt riktad till dig, minimum traction. Nu kollade jag inte bakåt i tråden och gick på minnet, men någonstans snackades det väl om att Stockholm var centralort för många kommuner, vilket verkade helt galet.
LÅ1

Inläggav minimum traction » tor 17 mar, 2016 2:11

Okej. Tror jag har en tendens att utgå från att kommentar utan citat eller annan riktningsnyckel riktar sig till närmast föregående.
minimum traction

Nästa

Återgå till Ordet är fritt