"Stop a Douchebag"

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

"Stop a Douchebag"

Inläggav LÅ1 » fre 26 feb, 2016 3:36

I Moskva tycks man ha problem med bilar som kör på trottoarer och andra otillåtna ställen. Och ett slags medborgargarde tar saken i egna händer! I video nr 2 nedan så kör man bil i spårvägsspår! En del bättre än andra! :wink:

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: "Stop a Douchebag"

Inläggav 643 » fre 26 feb, 2016 5:56

Gillar principiellt inte medborgargarden men världen är full av pappskallar
som tycker att just DE kan bryta mot regler vilka genom sin blotta existens
visar att de behövs...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav minimum traction » fre 26 feb, 2016 17:08

Nej, medborgargarden kan ju bli rejält farliga. Även om också jurister och likställda har sina sidor ska vi vara glada att vi har ett visst expertvälde på det området, och när de skyller på resursbrist ska vi komma ihåg att det i ett land som Sverige ytterst är vi väljare och (uteblivna) medborgarlobbyister som är ansvariga för den.

Ändå vaknar läktarpåhejaren i mig när jag ser just sådana här åtgärder.
minimum traction

Inläggav LÅ1 » fre 26 feb, 2016 17:43

minimum traction skrev:Ändå vaknar läktarpåhejaren i mig när jag ser just sådana här åtgärder.

" läktarpåhejare" :D Det var ett bra och nyskapat(?) uttryck!
LÅ1

Inläggav minimum traction » fre 26 feb, 2016 18:22

Tack LÅ1! Det satte liksom ihop sig eftersom det behövdes där, sedan minns jag inte om jag kanske minns något jag inte minns att jag minns.
minimum traction

Inläggav LÅ1 » lör 27 feb, 2016 1:22

Rörelsen bakom detta beskrivs på Wikipedia. Organisationen är (enligt Wikipedia) "en oberoende rysk offentligrättslig förening", vad nu det betyder. Och man tycks ha visst stöd från politiskt håll. Fortfarande från Wikipedia: "2013 fick 'StopHam' 4 miljoner rubel av ryska staten till sin verksamhet i enighet med ett president-anslag".

Undra hur en sådan här rörelse skulle tas emot i Sverige. Vi har kanske inte så värst många trottoarkörande bilister, än så länge, och cyklister är det svårare att sätta stora lappar på! Men dubbelparkerade bilar och bilar som blockerar busshållplatser eller står trafikfarligt är det ju gott om.

Vid närmare eftertanke är det visst inte så ovanligt med bilkörning på gångvägar i vissa bostadsområden har jag hört.

I denna video slutar det med att polisen ger böter och tar med sig bilarnas registreringsskyltar! Och bilarna ser inte ens ut att stå trafikfarligt på något vis. Att ta registeringsskyltarna är väl inget grepp som är testat i Sverige? Skulle kanske vara nästan lika effektivt som klampning?
LÅ1

Inläggav minimum traction » lör 27 feb, 2016 1:57

Så de har visst offentligt stöd alltså. Synd att det är Ryssland, för då tänker jag bara på att det måste vara en billig avledningsmanöver från större problem som regimen inte vill att folk protestererar mot. (Som en vink om det kunde man i första videon (tror jag det var) höra att "bög" är fullt gångbart som skällsord.)

Ja, ta registreringsskyltar kanske är värt att prova. Och att låta ägaren stå för skicket på en felställd bil som har flyttats, kanske med åtdragen handbroms och med spårvagnsknuff första biten. Men då måste man förstås avgränsa mot okynnesförstörelse och mot de låt vara sällsynta fall då ägaren faktiskt var ute i legitimt ärende men bilen bröt ihop så att inte ens varningsblinkrarna funkade, och avgränsa det mot ljugande bilägare…
minimum traction

Återgå till Ordet är fritt