Ringvägen kan delas av för tusentals bostäder

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Ringvägen kan delas av för tusentals bostäder

Inläggav Inge » sön 21 feb, 2016 18:13

twr skrev:Du menar för att du alltid har rätt även när du har fel? Eller för att du är bra på cirkelbevis? Eller för att du har sett alla kartor som någonsin har producerats?

Lägg av, du är bara fånig!

Den finns säkert på nätet till exempel på stockhomskällan. Den finns även i den stora boken om Albert lindhagen vars författare jag inte minns för tillfället.

Jag tror att du läst någon karta fel.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » sön 21 feb, 2016 18:30

Inge skrev:
twr skrev:Du menar för att du alltid har rätt även när du har fel? Eller för att du är bra på cirkelbevis? Eller för att du har sett alla kartor som någonsin har producerats?

Lägg av, du är bara fånig!

Den finns säkert på nätet till exempel på stockhomskällan. Den finns även i den stora boken om Albert lindhagen vars författare jag inte minns för tillfället.

Jag tror att du läst någon karta fel.

Okej, tack för ett ovanligt sakligt svar. Då får du tro det. Jag misstänker dock att du inte vet lika mycket om dessa frågor som jag. Jag hittar ingen länk just nu tyvärr. Så det står var och en fritt att tvivla på det jag säger. Men jag brukar inte tolka kartor fel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » sön 21 feb, 2016 19:43

Jag vet inte riktigt vad det är värt att du sätter ditt omdöme i pant, då det vanligen präglas mer av självsäkerhet än precision. En försvårande omständighet för din hypotes är att det framgår redan av 1866 års förslagshandling att det är den nuvarande sträckningen som förespråkas. Det var också denna plan som antogs. Din hypotes innebär alltså att man skulle rivit upp planen för Söders huvudgata med alla följdkonsekvenser, antagit en alternativ plan. Ritat en karta för den. Ångrat sig och sedan återgått till att anta den ursprungliga planen på nytt. Detta helt okänt för 99,9999% av alla Stockholmare.

De realistiska alternativen står nog mellan att någon vid något tillfälle ritat en felaktig karta som du sett eller att du sett fel på en riktig karta.

Jag håller det senare för mest sannolikt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » sön 21 feb, 2016 19:44

Christian Spår länkade ju till Lindhagens plan från 1866 i ett tidigare inlägg. I den går Ringvägen i det läge som senare utfördes, eller om man ska vara noga faktiskt en aning längre åt väster i den nordligaste delen. Även på Lundgrens karta från 1885 är den ritad i nuvarande läge. Skulle man senare ha flyttat den österut för att till slut ändå bygga den som på 1885 års karta, menar du? Det får du nog finna dig i att vi inte tror på om du inte kan visa på någon karta.
Harald

Inläggav twr » sön 21 feb, 2016 19:49

Inge skrev:Jag vet inte riktigt vad det är värt att du sätter ditt omdöme i pant, då det vanligen präglas mer av självsäkerhet än precision. En försvårande omständighet för din hypotes är att det framgår redan av 1866 års förslagshandling att det är den nuvarande sträckningen som förespråkas. Det var också denna plan som antogs. Din hypotes innebär alltså att man skulle rivit upp planen för Söders huvudgata med alla följdkonsekvenser, antagit en alternativ plan. Ritat en karta för den. Ångrat sig och sedan återgått till att anta den ursprungliga planen på nytt. Detta helt okänt för 99,9999% av alla Stockholmare.

De realistiska alternativen står nog mellan att någon vid något tillfälle ritat en felaktig karta som du sett eller att du sett fel på en riktig karta.

Jag håller det senare för mest sannolikt.

Det är en karta före 1866, inte en antagen plan. Jag är aldrig självsäker, jag är alltid beredd att ompröva, till skillnad från dig. Varför du alltid verkar ta det som en personlig förolämpning när någon inte håller med dig är svårt att förstå. Om jag någon gång kan låta bestämd är det bara för att jag försöker få dig att vara något mindre rigid. Jag brukar ju ofta påpeka att du har rätt i olika frågor, men du är inte lika generös.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 21 feb, 2016 19:54

Harald skrev:Christian Spår länkade ju till Lindhagens plan från 1866 i ett tidigare inlägg. I den går Ringvägen i det läge som senare utfördes, eller om man ska vara noga faktiskt en aning längre åt väster i den nordligaste delen. Även på Lundgrens karta från 1885 är den ritad i nuvarande läge. Skulle man senare ha flyttat den österut för att till slut ändå bygga den som på 1885 års karta, menar du? Det får du nog finna dig i att vi inte tror på om du inte kan visa på någon karta.

Jag skrev ju "från början" självklart har man inte flyttat den fram och tillbaka. Kartan finns i boken "Albert Lindhagen och esplanadsystemet". Det är en av många kartor som ritades före den slutliga versionen av planen som antogs 1866. Kartan kanske inte finns på nätet, jag lyckas inte hitta den.

Det stämmer det du skriver om 1866 års karta. Den går faktiskt inte vinkelrätt mot de andra gatorna där. Det hade jag inte lagt märke till förut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » mån 22 feb, 2016 11:47

Det blir lite svårt att förstå vad de menar. Förut hävdade du att det skulle ha varit Lindhagens förslag från 1866, nu något tidigare. Angående Rosenlundsgatan så är den äldre än så. Dvs delen söder om (gamla) järnvägen. Jag är osäker på om det är en gammal allé som kapats av järnvägen eller om det är en ny uppfart som anlagts på grund av järnvägsstationen. Jag är dock böjd att tro mer på det senare då Rosenlund inte var någon stor gård. I dess södra ände anslöt den till gamla Grindsgatan som ringlade fram fram och tillbaka över det stråk där man senare anlade Ringvägen. Detta var alltså inte stadsgator utan närmast landsbygd innanför stadsgränsen, då 1600-talsstaden inte sträckte sig så långt ut.

Norr om järnvägen anslöt dock gatan till dåvarande Tantogatan, nuvarande Fatbursgatan. Den är kapad idag, men ett kvarter västerut finns faktiskt några äldre hus bevarade i lekparken. Här började kvartersstaden vid den aktuella tidpunkten.

Lindhagens plan var att förlänga Rosenlundsgatan norrut men samtidigt kapa den söderut. I Stockholms byggnadschefs förslag från 1878, vilket i allt väsentligt antogs, fick Lindhagen gehör för förändringen i norr men inte i söder. Därför ansluter Rosenlundsgatan ännu idag till Ringvägen.

Lindhagens förslag var att en ny gata i Torkel Knutssongatans förlängning skulle utgöra större mellangata från Hornsgatan till Ringvägen. Detta fick han gehör för i planen, men den kom aldrig att förverkligas då kommunen på 30-talet ville bygga nya hus ut schaktkostnaden söder om Maria Prästgårdsgata, dåvarande gamla Prästgårdsgatan, varvid de planerade kvarteren Berggruvan större och Matsäcken slogs samman.

I väster var alltså Lindhagens plan att Ringvägen skulle läggas i en båge över Yttersta Tvärgränd, dåvarande stadens slut i norr och sedan i fortsatt båge ner mot Rosenlund genom dåvarande landsbygd. I den enda gården på platsen bodde för övrigt några av mina anfäder så jag har promenerat omkring i trakten för att lokalisera en del foton. Dock är platsen, dåvarande "kvarteret" Krukomakaren större, nuvarande skärningspunkten mellan kvarteren Postiljonen, Diligensen och Postsäcken helt förändrad sedan kvartersstaden rullats ut.

Här tänkte sig Lindhagen en parallellgata mellan Rosenlundsgatan och Ringvägen. Den slopades dock i byggnadschefens förslag. Därför är kvarteren här ganska stora, med undantag av just de ovanstående uppräknade kvarteren som genom gränder delats upp ur ett tänkt storkvarter, Postiljonen.

Det här, inklusive gården som för övrigt hade adress Wolmar Yxkullsgatan trots att gatan här inte var mycket mer än en stig, syns väl på den karta Harald länkat. I övrigt var gården ansluten till staden via Grälmakaregränd och norrut genom en väg ner till Yttersta Tvärgränd.

Som nämnt rätade bygnadschefen också ut Ringvägen i dess norra del så att västra sidan blev identisk med västra sidan av gamla Yttersta Tvärgränd. Den raka linjen tilläts fortsätta ned till gamla Järnvägen där som första byggnad, Maria folkskola byggdes, långt innan Ringvägen drogs hit. Däremot drogs Maria skolgata ut, även tobaksmonopolet fanns ju på dess södra sida. Tanken var, innan 30-talet att denna och gamla Prästgårdsgatan skulle slås samman till en ny större Prästgårdsgata. Av det blev intet, utan vi fick istället "Mariagatorna" Maria skolgata och Maria prästgårdsgata, med en stump riktigt dålig stadsmiljö däremellan samt Maria Bangata längs den gamla järnvägen. Men till skillnad från fallet med Sofia skola kom i varje fall Ringvägen att så småningom dras förbi Maria skola. Meningen var ju att en så påkostad byggnad skulle synas även om Ringvägen kanske inte erbjuder den bästa miljön för barnen.

Möjligen hade byggnadschefen (liksom planläggarna hos Lindhagen) inspirerats av ett äldre förslag av Wallström och Rudberg från 1863. Här finns en bågformad Esplanad i söder men den bryts till en nord-sydlig Esplanad mellan Rosenlundsgatan och Yttersta Tvärgränd. Dvs nästan rakt över ovan nämnda gård och ungefär där Lindhagen tänkte sig en mindre gata.

Det är inte så att det är detta förslag du sett och sedan räknat fel på kvarteren, då den aktuella Esplanaden över huvud taget aldrig blev av, ens som en mindre parallellgata?

Bild
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Stefan Isaksson » mån 22 feb, 2016 13:52

Jag ser att Brännkyrkagatan skulle rätas och bli allé.
Jag tror bestämt att man ser varför det inte var tänkt att dra Hornsgatan förbi Hornskroken - titta på berget. :)
Synd att topografin bara framgår på den obebyggda delen.

Nå det var en urspåring.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav twr » mån 22 feb, 2016 15:52

Inge, imponerande kunskaper och tack för att du letade rätt på kartan! Ja, när jag skrev att det var Lindhagensplanen hade jag fel. Och ja, jag hade fel när jag sa att det var i Rosenlundsgatans sträckning. Jag får be forumets medlemmar om ursäkt för detta. Se där, vad lätt det är att erkänna när man har fel.

Min huvudpoäng var att Ringvägen (med gemen) i ett tidigare förslag var ritad längre österut. Rätt i de stora dragen, helt fel i detaljerna. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Harald » mån 22 feb, 2016 18:54

Stefan Isaksson skrev:Synd att topografin bara framgår på den obebyggda delen.

Det finns en karta från 1870 som har höjdkurvor med 10 fots ekvidistans: http://stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=8611
Harald

Inläggav Inge » tis 23 feb, 2016 3:19

Stefan Isaksson skrev:Jag ser att Brännkyrkagatan skulle rätas och bli allé.
Jag tror bestämt att man ser varför det inte var tänkt att dra Hornsgatan förbi Hornskroken - titta på berget. :)
Synd att topografin bara framgår på den obebyggda delen.

Nå det var en urspåring.

SI

I Wallströms och Rudbergs förslag så blir det ju bara en tillsnyggning här. Högalids församling planerar man inte för. Men när det gäller Maria församling motsvarar deras förslag minst lika mycket som Lindhagens, om inte mer, det som faktiskt blev. Lindhagen kritiserade dem för att vara för blyga och sakna helhetsgrepp. Men de tillägg Lindhagen gjorde i förhållande till Wallström och Rudberg motsvarar i stor utsträckning just det som aldrig blev av.
Användarvisningsbild
Inge

Föregående

Återgå till Ordet är fritt