Ringvägen kan delas av för tusentals bostäder

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Ringvägen kan delas av för tusentals bostäder

Inläggav roggek » lör 20 feb, 2016 10:27

Ringvägen är en osedvanligt bred stadsgata. Om den görs om till två normala gator finns det plats för 1.500 nya bostäder i mitten. Samtidigt försvinner en barriär mellan södra Södermalm och resten av innerstan.

Adjöss till konvertering av stomlinje 4 till spårväg, då behövs bredden....

En viktig del är att skapa attraktiva korsningspunkter där det blir naturligt med butiker, restauranger och annat som hör till en attraktiv stadsmiljö. I planförslaget blir korsningarna med Hornsgatan, Tantogatan/Södermalmsallén, Rosenlundsgatan, Götgatan och Katarina Bangata sådana centrala platser.

Jo, tjena...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Re: Ringvägen kan delas av för tusentals bostäder

Inläggav Inge » lör 20 feb, 2016 12:12

Anders Sundström igen... Den här gången med illa dolt småleende vädjan till Wolodarskiansk svågerpolitik.

Man kan bara må illa om man orkar läsa smörjan. Jag orkade inte igenom hela artikeln och jag är helt säker på att det inte heller var behövligt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » lör 20 feb, 2016 12:35

Anders Sundström skrev:gångstråket mellan huvudgatan och sidogatorna lockar inte många flanörer.

En detalj ur eländet, men så kan man ju bara skriva om man överhuvudtaget aldrig bemödat sig med att åka dit, men ändå vill göra skenbara "faktastatement".

Dessa gångstråk togs bort för ca 80 år sedan. Ändå lyckas han tro att de finns kvar och påstår utan skrupler att de är dåligt använda för att ge sken av behovet av förändring. Troligen efter att bara ha läst den gamla stadsplaner, där de finns kvar. Men under skenet att vara en iakttagande fanör.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » lör 20 feb, 2016 12:54

roggek skrev:...
Adjöss till konvertering av stomlinje 4 till spårväg, då behövs bredden....
...

Hur menar du? Kräver spårvägen bredare gator än buss?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Inge » lör 20 feb, 2016 13:11

Det här är ju ett ickeförslag. Ringvägen är en pampig gata inspirerad av Ringstraße i Wien (Inte Paris Sundström...) som naturligtvis skall bevaras. Däremot finge man gärna bygga på fler tomter och stycka av till nya tomter på delar av gatan, speciellt på södra sidan.

Trafikmässigt vore det däremot inga problem att bygga hus i mitten av gatan. Husen måste ändå ha källare vilket betyder att fjärvärmeledningar etc ändå måste flyttas. Då kan allmänntrafiken ledas genom källana och sidogatorna utnyttjas för kollektivtrafik och parkering. Parkeringssitutionen i denna del av Södermalm är relativt god så det räcker, utan att man behöver bygga nya parkeringar i husens källare.

Detta är inga problem, problemet är att förslaget är stadsmiljömäsdigt uselt. Ringvägen är ingen "motorväg" och är inte heller på något vis svår att gå över. Det är helt enkelt framkastade lögner i ett försök att framhålla förslaget. Ringvägen är en paradgata och skall naturligtvis så förbli.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » sön 21 feb, 2016 11:22

Min spontana tanke är att vissa delar av Ringvägen varit väldigt tråkig, även om det blivit något bättre på senare tid. Man har byggt nedanför Södersjukhuset t.ex. Men gatan känns onödigt bred.
Samtidigt är den relativt grön, med mycket träd. Dessa skulle antagligen försvinna vid en bebyggelse mitt i gatan. Skulle man klara sig utan Ringvägen som en snabb genomfart och bara ha kvar lokalgatorna vid sidorna? Knappast med tanke på busstrafiken och alla ambulanser som skall till SÖS. Det skulle bli kaos. Men jag skulle gärna se viss förtätning på vissa sträckor. Om det kan göras bra.

Men i första hand vill jag att man förtätar ännu mer i närförort och bygger mer stadslikt där. Hur går det med förslaget ett bygga stadsbebyggelse utmed Södertäljevägen, precis utanför Liljeholmsbroarna? Mer sådana projekt.

Roger Mogert (S) uttalar sig i P4 Stockholm.

På gamla SL-kartor (från 1970-talet, tror jag) har jag sett att man antytt en förlängning av Ringvägen genom Vitabergsparken. Om det var planerat som tunnel eller på ytan (i schakt) vet jag inte. Målet var väl att nå Danvikstull antar jag.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Christian Spår » sön 21 feb, 2016 13:51

LÅ1 skrev:På gamla SL-kartor (från 1970-talet, tror jag) har jag sett att man antytt en förlängning av Ringvägen genom Vitabergsparken. Om det var planerat som tunnel eller på ytan (i schakt) vet jag inte. Målet var väl att nå Danvikstull antar jag.

Schakt skulle jag tro, mycket av södermalms gator är ju schakt där man sprängt bort berg för att platta ut och det verkar ju ha varit väldigt okontroversiellt för de som bestämde vid tiden.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _1866b.jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... l_1948.jpg
Christian Spår

Inläggav LÅ1 » sön 21 feb, 2016 14:09

Skulle väl varit fint med en motorvägsbro rakt över Skansen? :cheesygrin:

Bron över Saltsjön i stadens inlopp kunde vara fint, tycker jag, men vart skall den ta vägen åt norr för att att skydda Djurgården? För jag, tillsammans med en stor majoritet av stockholmare, vill absolut inte ha en trafikled över Djurgården! De flesta vill nog inte ha bron över inloppet heller för den delen.
LÅ1

Inläggav Christian Spår » sön 21 feb, 2016 14:16

LÅ1 skrev:Bron över Saltsjön i stadens inlopp kunde vara fint, tycker jag, men vart skall den ta vägen åt norr för att att skydda Djurgården? För jag, tillsammans med en stor majoritet av stockholmare, vill absolut inte ha en trafikled över Djurgården! De flesta vill nog inte ha bron över inloppet heller för den delen.

Nej en trafikled på bro där vill man absolut inte ha, men en bro behöver inte vara en trafikled i den bemärkelsen, dvs motorväg.
Christian Spår

Inläggav twr » sön 21 feb, 2016 14:31

Det här kommer aldrig bli av eftersom Stockholms esplanader är särskilt utpekade i riksintresset för kulturmiljövård Stockholms innerstad med Djurgården.

Man behöver inte heller debattera var inspirationen kom ifrån. Esplanader byggdes i mängder av städer runtom i Europa och Sverige vid denna tid. Men just ringen och namnet kan i det här fallet förstås ha kommit från Wien.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » sön 21 feb, 2016 14:46

Även gatans utformning efterliknar den i Wien, så där finns ingen tvekan.

Självklart var det schakt man tänkte sig. Sofia skola, på andra sidan Vita Bergen ligger än idag orienterad efter en tänkt Ringväg. Mindre känt är kanske att man också tänkte sig en förlängning i andra änden ner till Söder Mälarstrand. Det i form av två, givetvis utschaktade, svängda ramper. En åt vardera håll.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » sön 21 feb, 2016 15:05

twr skrev:Det här kommer aldrig bli av eftersom Stockholms esplanader är särskilt utpekade i riksintresset för kulturmiljövård Stockholms innerstad med Djurgården.

Man behöver inte heller debattera var inspirationen kom ifrån. Esplanader byggdes i mängder av städer runtom i Europa och Sverige vid denna tid. Men just ringen och namnet kan i det här fallet förstås ha kommit från Wien.

Ringen i Wien byggdes väl när man rev stadsmuren som fanns på platsen innan.

Ringvägen verkar väl inte mer överdimensionerad någon annanstans än stumpen norr om Hornsgatan. Men även det har sin charm!
LÅ1

Inläggav Inge » sön 21 feb, 2016 15:37

Norr om Hornsgatan och öster om Renstiernas/Katarina Bangat är antagligen det Mogert syftar på. Men inte heller där är det rimligt med några bostadskaserner. Det skulle i så fall vara om man satsade på någon riktig märkesbyggnad, typ Opera, större Museum eller Bibliotek.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » sön 21 feb, 2016 16:43

Inge skrev:Även gatans utformning efterliknar den i Wien, så där finns ingen tvekan.

Självklart var det schakt man tänkte sig. Sofia skola, på andra sidan Vita Bergen ligger än idag orienterad efter en tänkt Ringväg. Mindre känt är kanske att man också tänkte sig en förlängning i andra änden ner till Söder Mälarstrand. Det i form av två, givetvis utschaktade, svängda ramper. En åt vardera håll.

Den skulle gå från Riddarfjärden till Saltsjön helt enkelt. Komma fram vid Tegelviken. Den yttersta delen Sofiagatan är som du skriver egentligen en del av Ringvägen. Gatan infördes i Lindhagensplanen 1866, precis som de andra esplanaderna. Men då motsvarade dess västra del snarast Rosenlundsgatan. Vet inte när den försköts västerut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » sön 21 feb, 2016 16:52

twr skrev:Men då motsvarade dess västra del snarast Rosenlundsgatan. Vet inte när den försköts västerut.

Det tror jag inte. I dess västligaste del följde planen för Ringvägen Yttersta Tvärgränd och det var också där den hamnade.

I mitten planerades den parallellt, men något norr om, dåvarande Grindsgatan. Ej att förväxla med dagens gata med samma namn. (Gamla och nya Grindsgatan sammanfaller dock på den korta diagonala delen.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » sön 21 feb, 2016 17:23

Inge skrev:
twr skrev:Men då motsvarade dess västra del snarast Rosenlundsgatan. Vet inte när den försköts västerut.

Det tror jag inte. I dess västligaste del följde planen för Ringvägen Yttersta Tvärgränd och det var också där den hamnade.

I mitten planerades den parallellt, men något norr om, dåvarande Grindsgatan. Ej att förväxla med dagens gata med samma namn. (Gamla och nya Grindsgatan sammanfaller dock på den korta diagonala delen.)

Ja, det är ju bara en förlängning av dagens gata, så det är inget konstigt. Men tidigare än så gick den ungefär längs Rosenlundsgatan. Leta rätt på en gammal karta så får du se.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » sön 21 feb, 2016 17:27

twr skrev:
Inge skrev:

Ja, det är ju bara en förlängning av dagens gata, så det är inget konstigt. Men tidigare än så gick den ungefär längs Rosenlundsgatan. Leta rätt på en gammal karta så får du se.

Förstår inte vad du menar. Yttersta Tvärgränd gick betydligt längre söderut förut. Ringvägen ersatte den på denna sträcka helt enligt plan.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » sön 21 feb, 2016 17:43

Inge skrev:Förstår inte vad du menar. Yttersta Tvärgränd gick betydligt längre söderut förut. Ringvägen ersatte den på denna sträcka helt enligt plan.

Innan Ringvägen existerade i verkligheten visade de äldsta kartorna en ringväg som hade en skarpare kurva i väster och sträckte sig norrut ungefär där Rosenlundsgatan går idag. Senare, fortfarande innan gatan var byggd, försköts den västerut till där den går nu. Den byggdes sedan långsamt ut under flera decennier. Först på 20- eller 30-talet drogs den över järnvägen. Och dess yttersta delar i båda ändar har ju aldrig byggts ut, som du påpekade.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » sön 21 feb, 2016 17:51

twr skrev:
Inge skrev:Förstår inte vad du menar. Yttersta Tvärgränd gick betydligt längre söderut förut. Ringvägen ersatte den på denna sträcka helt enligt plan.

Innan Ringvägen existerade i verkligheten visade de äldsta kartorna en ringväg som hade en skarpare kurva i väster och sträckte sig norrut ungefär där Rosenlundsgatan går idag. Senare, fortfarande innan gatan var byggd, försköts den västerut till där den går nu. Den byggdes sedan långsamt ut under flera decennier. Först på 20- eller 30-talet drogs den över järnvägen. Och dess yttersta delar i båda ändar har ju aldrig byggts ut, som du påpekade.

Någon sådan karta har jag aldrig sett och jag tvivlar på dess existens då planen redan från början var att bygga där den blev byggd.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » sön 21 feb, 2016 18:53

Inge skrev:
twr skrev:

Någon sådan karta har jag aldrig sett och jag tvivlar på dess existens då planen redan från början var att bygga där den blev byggd.

Du menar för att du alltid har rätt även när du har fel? Eller för att du är bra på cirkelbevis? Eller för att du har sett alla kartor som någonsin har producerats?

Lägg av, du är bara fånig!

Den finns säkert på nätet till exempel på stockhomskällan. Den finns även i den stora boken om Albert lindhagen vars författare jag inte minns för tillfället.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Nästa

Återgå till Ordet är fritt