Min spontana tanke är att vissa delar av Ringvägen varit väldigt tråkig, även om det blivit något bättre på senare tid. Man har byggt nedanför Södersjukhuset t.ex. Men gatan känns onödigt bred.
Samtidigt är den relativt grön, med mycket träd. Dessa skulle antagligen försvinna vid en bebyggelse mitt i gatan. Skulle man klara sig utan Ringvägen som en snabb genomfart och bara ha kvar lokalgatorna vid sidorna? Knappast med tanke på busstrafiken och alla ambulanser som skall till SÖS. Det skulle bli kaos. Men jag skulle gärna se viss förtätning på vissa sträckor. Om det kan göras bra.
Men i första hand vill jag att man förtätar ännu mer i närförort och bygger mer stadslikt där. Hur går det med förslaget ett bygga stadsbebyggelse utmed Södertäljevägen, precis utanför Liljeholmsbroarna? Mer sådana projekt.
Roger Mogert (S) uttalar sig i P4 Stockholm.På gamla SL-kartor (från 1970-talet, tror jag) har jag sett att man antytt en förlängning av Ringvägen genom Vitabergsparken. Om det var planerat som tunnel eller på ytan (i schakt) vet jag inte. Målet var väl att nå Danvikstull antar jag.