Sverigeförhandlingen

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Sverigeförhandlingen

Inläggav hgsldf » tis 09 feb, 2016 17:30

Det jag har noterat som positivt är att Österleden (om än i annat namn) åter har hamnat på tapeten. Före Södra Länken tog det ibland en timma för nyttotrafiken (den som distribuerar gods på gummihjul) att passera Hammarby Fabriksväg osv, i dag tar det "bara" 20 minuter om det inte uppstår några störningar, vilket det ofta gör. Inte bara för godstrafiken är detta viktigt, utan än mera för utryckningsfordon, där en halvtimme fördröjning kan handla om liv och död.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 859
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 21:09

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav LÅ1 » tis 09 feb, 2016 19:53

Jag blev förvånad när jag läste om detta. Jag trodde det förslaget var stendött för lång tid framöver.

Undrar om inte det hade varit bättre att bygga denna led före (den västliga) Förbifarten.

Skulle vara roligt att se siffror på hur mycket Essingeleden skulle avlastas av en Österled. Man kan ju också tänka sig att styra över trafiken till en ny Österled genom att ha extra trängselskatt på vissa strategiskt utvalda av- eller påfarter mot Essingeleden för att styra över trafik Österleden. Men nu verkar det riskera att bli tvärt om. Avgift på den nya leden, för att finansiera den.


För övrig så är ju tanken att staten finansierar delar av det som byggs för trafiken om kommunerna ser till att det byggs (eller i alla fall kan byggas) bostäder utmed de nya kollektivtrafikstråken. Störst potential i detta avseende borde väl Spårväg syd ha, i alla fall öster om Masmo. Där kan den ju dras fram på så gott som obebyggd mark.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav hgsldf » tis 09 feb, 2016 20:31

[quote=
För övrig så är ju tanken att staten finansierar delar av det som byggs för trafiken om kommunerna ser till att det byggs (eller i alla fall kan byggas) bostäder utmed de nya kollektivtrafikstråken. Störst potential i detta avseende borde väl Spårväg syd ha, i alla fall öster om Masmo. Där kan den ju dras fram på så gott som obebyggd mark.[/quote]=

Glöm det, Huddinge Kommun är lika lätt att komma överens med som stadsledningen i Nordkorea. För 30 år sedan beslutades i länet att det skulle byggas den så kallade Haningelänken och i Haninge genomfördes planerna för länge sedan, men vid Huddingevägen tog det slut och så ser det ut. Jag har försökt genomföra företagsetableringar i Huddinge, men alltid stött på problem. Huddinge vill bara ha stora villor och inget annat, glöm tvärbana syd, den är dessutom ett missfoster under lång tid.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 859
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 21:09

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav twr » ons 10 feb, 2016 12:00

LÅ1 skrev:Jag blev förvånad när jag läste om detta. Jag trodde det förslaget var stendött för lång tid framöver.

Undrar om inte det hade varit bättre att bygga denna led före (den västliga) Förbifarten.

Håller helt med.

LÅ1 skrev:För övrig så är ju tanken att staten finansierar delar av det som byggs för trafiken om kommunerna ser till att det byggs (eller i alla fall kan byggas) bostäder utmed de nya kollektivtrafikstråken. Störst potential i detta avseende borde väl Spårväg syd ha, i alla fall öster om Masmo. Där kan den ju dras fram på så gott som obebyggd mark.

Jag skulle säga att Roslagsbanan har störst bostadspotential. Men vi kanske ska diskutera det i någon av trådarna om Spårtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Inge » sön 25 sep, 2016 15:53

Hans Lind om riskerna med att belöna kommunal utpressning.

http://fastighetsnytt.se/2016/09/sverig ... ent-968785

Tänkvärt !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Lars_L » sön 25 sep, 2016 22:47

Inge skrev:Hans Lind om riskerna med att belöna kommunal utpressning.

http://fastighetsnytt.se/2016/09/sverig ... ent-968785

Tänkvärt !


Absolut är det intressant, men samtidigt är det ju svårt att "dölja" byggplaner i kommuner. På så sätt fungerar ju inte riktigt spelteorin för detta område.

Däremot bygger förstås förhandlingarna på något slags ärlighet - att man på en rak fråga inte ljuger om bostadsplaner som en följd av infrastruktursatsningen - en lögn som ju därtill är ganska lätt att genomskåda utan allt för många googlesökningar, så den vägen tror jag ändå inte att någon försöker med.

Vitsen är ju här därtill att man skriver på ett avtal där man lovar bygga. Sedan hur mycket det skrivna ordet är värt sedan om det ändå inte blir byggt, får väl framtiden utvisa. Det finns ju dock en stor fördel "inomkommunalt" att man kan hänvisa till det skrivna ordet då MP hittat någon ovanlig grodart som man menar omöjliggör byggande på platsen. Det finns ju alltså även en sådant poltiskt spel, där ett underskrivet avtal om att bygga, kan underlätta hanterandet av en del opinionsstormar.

Till skillnad från företagsvärlden och för den del viss utrikespolitik, är det ju ockskå väldigt lite som är hemligt när det gäller var man ska bygga bostäder.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Inge » sön 25 sep, 2016 23:44

Det är väl som så att redan idag har kommunerna incitament att avvakta med planläggning. Om inte annat för att få exploatörerna att betala för att få planer utformade efter kommunens godtycke. För det krävs en rejäl brist.

Om till dessa incitament adderar incitamentet att kommunen dessutom kam förvänta sig att få infrastruktur betald av staten, bara man avvaktar tillräckligt länge med planläggningen, så stryper man förstås bostadsbyggande ytterligare.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Lars_L » mån 26 sep, 2016 6:46

Inge skrev:Det är väl som så att redan idag har kommunerna incitament att avvakta med planläggning. Om inte annat för att få exploatörerna att betala för att få planer utformade efter kommunens godtycke. För det krävs en rejäl brist.

Om till dessa incitament adderar incitamentet att kommunen dessutom kam förvänta sig att få infrastruktur betald av staten, bara man avvaktar tillräckligt länge med planläggningen, så stryper man förstås bostadsbyggande ytterligare.


Visst, men det vet ju inte kommunerna. Sverigeförhandlingarna är ju här och nu. Men det är i och för sig en negativ poäng att den här typen av "paket" skapar en otydlighet. Tycker ju inte själv egentligen om formen, eftersom den är för spretig och "projektinriktad". Bättre är ju förstås om staten försöker ha en långsiktig linje kring statsbidrag för kollektivtrafik, som gärna också kan bygga på att det ska vara någon nytta med de investeringar som görs, såsom man traditionellt alltid gjort. Vad som har pendlat mellan åren är ju hur mycket av investeringen som staten ska stå för.

Egentligen är det ju alltså inte något problem om man planerar bra lösningar - då fyller de ju ändå sin funktion. Tyvärr verkar man ju dock snarast föreslå ganska tveksamma investeringar, så länge det finns ett intresse att bygga bostäder från kommunens sida. Kommuner som då knappast kan bygga själva utan hoppas på att även marknaden ska göra samma bedömning kring investeringen som kommunen som suktar efter spårtrafik gör.

Det man missar är ju att utanför den centrala regionen av Stockholm, är det ju faktiskt inte så där väldigt lätt att få företagen att bygga så mycket; det är helt enkelt för stor risk även om det finns skapliga kollektivtrafikförbindelser. Gör man en dålig kollektivtrafiklösning som innebär att husen inte blir så lättsålda som man trott, lär det bli svårt att klara de löften man gett.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav kildor » mån 26 sep, 2016 6:50

En snabbplan ska bryta Skånes motstånd mot höghastighetståg
http://www.hd.se/2016-09-24/snabbplan-f ... e-kommuner
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Inge » mån 26 sep, 2016 10:45

Lars_L skrev:
Inge skrev:Det är väl som så att redan idag har kommunerna incitament att avvakta med planläggning. Om inte annat för att få exploatörerna att betala för att få planer utformade efter kommunens godtycke. För det krävs en rejäl brist.

Om till dessa incitament adderar incitamentet att kommunen dessutom kam förvänta sig att få infrastruktur betald av staten, bara man avvaktar tillräckligt länge med planläggningen, så stryper man förstås bostadsbyggande ytterligare.


Visst, men det vet ju inte kommunerna. Sverigeförhandlingarna är ju här och nu. Men det är i och för sig en negativ poäng att den här typen av "paket" skapar en otydlighet. Tycker ju inte själv egentligen om formen, eftersom den är för spretig och "projektinriktad". Bättre är ju förstås om staten försöker ha en långsiktig linje kring statsbidrag för kollektivtrafik, som gärna också kan bygga på att det ska vara någon nytta med de investeringar som görs, såsom man traditionellt alltid gjort. Vad som har pendlat mellan åren är ju hur mycket av investeringen som staten ska stå för.

Egentligen är det ju alltså inte något problem om man planerar bra lösningar - då fyller de ju ändå sin funktion. Tyvärr verkar man ju dock snarast föreslå ganska tveksamma investeringar, så länge det finns ett intresse att bygga bostäder från kommunens sida. Kommuner som då knappast kan bygga själva utan hoppas på att även marknaden ska göra samma bedömning kring investeringen som kommunen som suktar efter spårtrafik gör.

Det man missar är ju att utanför den centrala regionen av Stockholm, är det ju faktiskt inte så där väldigt lätt att få företagen att bygga så mycket; det är helt enkelt för stor risk även om det finns skapliga kollektivtrafikförbindelser. Gör man en dålig kollektivtrafiklösning som innebär att husen inte blir så lättsålda som man trott, lär det bli svårt att klara de löften man gett.


Men det är ju inte alls den delen av problemet Hans Lind tar upp. Det han pratar om är ju spelteori som den utvecklade formen av förväntningsanalys kallas av dagens nationalekonomer.

Förväntningsanalys blev först aktuell för att analysera hur fackföreningarna agerade efter att ha blivit blåsta på reallöneölningar genom att staten i efterhand valde att driva upp inflationen. (Inflation är alltid statsskapad oavsett vad som står i svenska böcker om "samhällskunskap" från 80-talet.)

Förväntan att staten skulle driva upp inflationen ledde till ökade krav på löneökningar, vilket ledde till att staten slog tillbaka med ännu högre inflation osv.

Det här är precis samma sak, om staten belönar de kommuner som varit tröga i sin planprocess med mer infrastruktur, så kommer kommunerna att bli ännu trögre i sin planprocess. Staten kommer att tvingas dela ut ännu mer infrastruktur osv.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav X12 » mån 26 sep, 2016 11:22

Är det bara planläggning som kommunen är ansvarig för när de lovar Sverigeförhandlingen att "bygga" bostäder? Jag vet att Norrköpings kommun ställde sig frågande till förhandlingens krav på bostadsbyggande då Norrköping har haft, och till viss del fortfarande har, problem med outnyttjade byggrätter även på attraktiv mark. Vad händer om kommunen lovar 10 000 bostäder, planlägger för 10 000, medan byggherrarna i slutändan bara bygger 7000?
X12
 
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 19:22
Ort: Norrköping

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Lars_L » mån 26 sep, 2016 13:22

Inge skrev:
Men det är ju inte alls den delen av problemet Hans Lind tar upp. Det han pratar om är ju spelteori som den utvecklade formen av förväntningsanalys kallas av dagens nationalekonomer.

Förväntningsanalys blev först aktuell för att analysera hur fackföreningarna agerade efter att ha blivit blåsta på reallöneölningar genom att staten i efterhand valde att driva upp inflationen. (Inflation är alltid statsskapad oavsett vad som står i svenska böcker om "samhällskunskap" från 80-talet.)

Förväntan att staten skulle driva upp inflationen ledde till ökade krav på löneökningar, vilket ledde till att staten slog tillbaka med ännu högre inflation osv.

Det här är precis samma sak, om staten belönar de kommuner som varit tröga i sin planprocess med mer infrastruktur, så kommer kommunerna att bli ännu trögre i sin planprocess. Staten kommer att tvingas dela ut ännu mer infrastruktur osv.


Jag förstår hans poäng .Men därför har man ju med i Sverigeförhandlingarna att man inte belönar tröghet i planprocessen. Tvärtom ska det ju vara nya projekt- alltså sådana som inte finns någon översiktsplan för - såsom att man ökar antalet man bygger i Barkarbystaden med X-antal mer. Det är ju mer än man haft i översiktsplanerna, så det är ju nytillkommet byggande.

Därför menar jag att skribenten har fel när det gäller Sverigeförhandlingarna nu. Dock är det givetvis en fråga för framtiden. Kommer kommunerna att förvänta sig att det ska komma nya paket och som skiljer sig förmånsmässigt från den finansiering som Trafikverket alltid stått för?

Kanske, men snarare tror jag det ökar pressen på staten att även i framtiden stå för en större del av kostnader för infrastrukturen, än att man struntar i att bygga i väntan på att det någon gång i framtiden ska komma ett nytt paket.

Resonemanget handlar ju dock rätt mycket om hur man ser på kommunen som aktör. Men det kanske är att fördjupa sig för mycket i denna diskussion.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Inge » mån 26 sep, 2016 13:29

X12 skrev:Är det bara planläggning som kommunen är ansvarig för när de lovar Sverigeförhandlingen att "bygga" bostäder? Jag vet att Norrköpings kommun ställde sig frågande till förhandlingens krav på bostadsbyggande då Norrköping har haft, och till viss del fortfarande har, problem med outnyttjade byggrätter även på attraktiv mark. Vad händer om kommunen lovar 10 000 bostäder, planlägger för 10 000, medan byggherrarna i slutändan bara bygger 7000?


Nu finns det inget som helst problem med outnyttjade bygg rätter. Tvärt om är det att anse som normaltillstånd.

Man kan ha olika åsikter om planmonopolet, men att det skulle användas för att pressa upp priset på planläggningsarbete eller kommunal mark eller godtycklig utpressning överhuvudtaget var förstås aldrig tanken.

Ett bättre alternativ till Sverigeförhandlingen vore att ålägga kommunerna, om de vill ha kvar planmonopolet, att alltid tillse att det finns lediga byggrätter motsvarande minst 20% av det byggda beståndet. Då skulle obalansen för utbudet på planlagd mark bli hanterbar.

Hur Sverigeförhandlingen hanterar det är förstås svårt att veta, hittills har de ju hanterat det mesta uselt... Men rimligen handlar det om att tillse att bostäder blir byggda, inte bara om att planlägga. I att tillse ingår att se till att planen blir tillräckligt attraktiv och att markpriser VA-avgifter etc sätts till en sådan nivå att någon åtar sig att bygga eller att man bygger själv.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Inge » mån 26 sep, 2016 13:36

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Men det är ju inte alls den delen av problemet Hans Lind tar upp. Det han pratar om är ju spelteori som den utvecklade formen av förväntningsanalys kallas av dagens nationalekonomer.

Förväntningsanalys blev först aktuell för att analysera hur fackföreningarna agerade efter att ha blivit blåsta på reallöneölningar genom att staten i efterhand valde att driva upp inflationen. (Inflation är alltid statsskapad oavsett vad som står i svenska böcker om "samhällskunskap" från 80-talet.)

Förväntan att staten skulle driva upp inflationen ledde till ökade krav på löneökningar, vilket ledde till att staten slog tillbaka med ännu högre inflation osv.

Det här är precis samma sak, om staten belönar de kommuner som varit tröga i sin planprocess med mer infrastruktur, så kommer kommunerna att bli ännu trögre i sin planprocess. Staten kommer att tvingas dela ut ännu mer infrastruktur osv.


Jag förstår hans poäng .Men därför har man ju med i Sverigeförhandlingarna att man inte belönar tröghet i planprocessen. Tvärtom ska det ju vara nya projekt- alltså sådana som inte finns någon översiktsplan för - såsom att man ökar antalet man bygger i Barkarbystaden med X-antal mer. Det är ju mer än man haft i översiktsplanerna, så det är ju nytillkommet byggande.

Därför menar jag att skribenten har fel när det gäller Sverigeförhandlingarna nu. Dock är det givetvis en fråga för framtiden. Kommer kommunerna att förvänta sig att det ska komma nya paket och som skiljer sig förmånsmässigt från den finansiering som Trafikverket alltid stått för?

Kanske, men snarare tror jag det ökar pressen på staten att även i framtiden stå för en större del av kostnader för infrastrukturen, än att man struntar i att bygga i väntan på att det någon gång i framtiden ska komma ett nytt paket.

Resonemanget handlar ju dock rätt mycket om hur man ser på kommunen som aktör. Men det kanske är att fördjupa sig för mycket i denna diskussion.


Du har läst förhandlarns fördummande svar antar jag? Hon försöker ju att föra diskussionen bort från ämnet genom att inte förstå. Ofrivilligt eller frivilligt kan ju var och en spekulera i.

Hur som gäller Hans Linds resonemang just framtiden. Det är framtiden som avgör resultatet av agerandet.

Dessutom tvivlar jag på att statens förhandlare faktiskt har någon egentlig koll på vad kommunerna skulle gjort annars, ens beträffande de planer som ligger på förhandlingsbordet, vilket hon hävdar. Men den frågan är faktiskt liten och sekundär.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav BSB101 » mån 26 sep, 2016 15:19

X12 skrev:Är det bara planläggning som kommunen är ansvarig för när de lovar Sverigeförhandlingen att "bygga" bostäder? Jag vet att Norrköpings kommun ställde sig frågande till förhandlingens krav på bostadsbyggande då Norrköping har haft, och till viss del fortfarande har, problem med outnyttjade byggrätter även på attraktiv mark. Vad händer om kommunen lovar 10 000 bostäder, planlägger för 10 000, medan byggherrarna i slutändan bara bygger 7000?


Än mer intressant blir det när man tittar på en kommun som exempelvis Nacka. Nacka har inget kommunalt bostadsbolag och därmed i praktiken svårt att bygga några bostäder. Visst kan man starta upp ett bolag som bygger bostäder men den tanken är rätt långsökt. Så än hur många bostäder Nacka lovar att bygga kan man i praktiken bara ta fram planer och sedan hoppas att någon bygger. Detta förhållande kan inte vara okänt för staten så det som kommer hända är väl lite "ajabaja" från staten och sedan en sämre förhandlingsposition i eventuella framtida förhandlingar.

Finns det för övrigt någon tidsgräns på när alla dessa bostäder ska vara byggda och inflyttningsklara?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Inge » tor 06 okt, 2016 12:17

Är Sverigeförhandlingen avslutad om tio minuter, då regeringen lägger fram sin infrastrukturproposition?

Jag tror det. Inte minst sedan moderaterna i går gav slutligt besked om att det inte blir några höghastighetsjärnvägar, men "önskade" fortsätta förhandla om övriga delar.

Min tolkning är att man vill lägga fokus på att sossarna lägger ner dessa övriga delar idag. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Inge » tor 06 okt, 2016 13:23

Nähä, slänga bort pengar på fortsatta förhandlingar var ungefär det enda man ville satsa på... suck och stön, sämre och sämre.

Konkret skall man tydligen inte ens bygga till varken Borås eller Linköping före 2028. Men skall fortsätta förhandla. ...
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav TKO » tor 06 okt, 2016 16:00

Otur Inge - var bubblet på kylning och sen blev det inget av?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5999
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Inge » tor 06 okt, 2016 16:23

Nja, men jag tycker att det är trist. Så länge den här meningslösa Sverigeförhandlingen, som aldrig kommer att leda till något pågår, så kommer den att utgöra ursäkt för att inte göra någonting. Men det är kanske tanken?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Sverigeförhandlingen

Inläggav Inge » fre 21 okt, 2016 12:08

Jag gjorde ju en politisk missbedömning ovan. I grunden för att jag trodde att det var moderaterna som anpassade tidpunkten för sitt utspel efter sossarna, vars utspel jag antog att man kände till.

Nu var det i själva verket regeringen som anpassade tidpunkten för att påstå att deras egna snarlika förslag var moderaternas motsats.

Moderaterna ville pruta lite på hastigheterna, men bygga längre stärker. Dvs ända fram till Linköping och Borås. Sossarna ville bibehålla den högre hastighetsambitionen, men bara bygga till Nyköping respektive Bollebyggd. Detta kallade man att satsa på framtida höghastighetsjärnvägar. ...

Men nu vekar man även vilja plocka bort sträckan till Bollebyggd, mot bakgrund av att framtiden är osäker....

Blir der något kvar överhuvudtaget? -Knappast.

Är det dags att avsluta förhandlingen? -Ja, för länge sedan !

PS: Personligen stöder jag en bana för relativt höga hastigheter mellan Järna och Skavsta och sedan en enklare dubbelspårsutbyggnad mellan Skavsta och Åby. Det är nog också som det blir till sist.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Nästa

Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster