Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav 1 » ons 20 jan, 2021 11:02

Lennart Petersen skrev:...men om man redan konsumerat varor eller åtnjutit tjänster, alltså mat och dryck på restaurang, en hantverkare, frisör, taxi eller vad det nu kan vara. Legitimera sig och så får dom skicka faktura eller... ja vad ?

Jomenvisst! I och för sig har jag självklart en viss förståelse att mindre butiker med försumbar kontanthantering föredrar kortbetalningar.

I "forna tider" hade de flesta bankkontor en kodstyrd lucka man kunde öppna och dumpa dagskassorna i. Idag måste man teckna avtal med specialtransportörer typ Loomis. Och det är ingen billig affär som måste stå i proportion till storleken på dagskassorna.

Vad som kanske inte framkommit i denna diskussion, är också att kortbetalning bygger på en ständigt fungerande teknik.

Att så inte alltid är fallet har jag i närtid råkat ut för flera gånger.

Strax före jul avnjöt jag en god lunch hos Melanders Fisk i Söderhallarna. Jag noterade att det utbrutit kaos när övriga lunchgäster skulle betala sin förtäring och jäkta tillbaka till sina arbetsplatser; det visade sig att restaurangens kassasystem och uppkoppling mot "nätet" brutit samman.

Eftersom jag gillar "hängslen och livrem", finns det inte på min karta att begiva mig ut på stan utan en mindre kontantreserv. Gissa att det kändes skönt att glida förbi den upprörda samlingen gäster vid hovmästarpulpeten och bara lägga lämplig summa kontanter på notan.

Som "Gammal & Skör" är jag flitig brukare av Värmdö Taxi (numera del av Stockholm Taxi) "Coronasäkrade" bilar.

Understundom har det hänt att när det blir dags för betalning här ute i Värmdös yttersta utpost mot havet, uppstår det problem att få kontakt med "nätet". Då är det tryggt att kunna "casha ut". Jag kan tänka mig att detta kan vara ett problem även i andra avlägsna områden utan god täckningsgrad.

Hälsar / Lena

Ps: Apropå kontanter har jag en större samling av Riksbanken utgivna s.k. Jubileumsmynt. Kul present att ha i lager, då de ligger i vackra förpackningar med bifogad historik. Men flertalet är fortfarande "gångbara" (att jämföra med "Postfriska" frimärken).

Intressant att notera reaktionen hos "snabbköpskassörskan" när jag exempelvis pyntar av med 200-kronorsmynt! :?
2006-Järnvägen-150-år.jpg
2006-Järnvägen-150-år.jpg (29.31 KiB) Visad 752 gånger

200-kr-2006-Jarnvagen-150-a.jpg
200-kr-2006-Jarnvagen-150-a.jpg (25.57 KiB) Visad 752 gånger
Användarvisningsbild
1

Inläggav LÅ1 » ons 20 jan, 2021 11:40

Tar Melanders Fisk i Söderhallarna alltid kontanter eller gjorde man det som undantag för att man hade problem? Hur hanterade man de som nu inte kunde betala?

Jag skulle handla i en klädbutik och redan vid ingången fick jag reda på att systemet för kortbetalningar inte fungerade. Tar ni kontanter frågade jag. Vid jakande svar så kunde jag glatt säga att då är det inget problem för mig!

Bankerna ska ju enligt lag ta emot kontanter numera. Det sker genom insättningsmöjlighet i vissa bankomater. Så att anlita Loomis (eller ev. konkurrenter) är inte nödvändigt längre. När jag vid ett tillfälle tog ut pengar i en bankomat så var det lång kö vid just den bankomat som klarade både uttag och insättning. Tydligen är det många företag som utnyttjar den möjligheten. Det var sent på eftermiddag så jag antar att det var dagskassor som sattes in.

Ett sätt att se till att infrastrukturen för kontanter inte monteras ner är ju att se till att det används. Så jag har inte kontanter som en backup vid problem. Jag använder kontanter så mycket det går. Snarare är det korten som är backup.

Där sedlar och mynt hanteras med maskiner tror jag inte jubileumspengar är så uppskattade.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Harald » ons 20 jan, 2021 12:20

Jag tror jag har berättat förut, men kan väl göra det igen, hur det gick på 60-talet när Uppsala Stads Trafik AB dagskassa transporterades från biljettexpeditionen till banken. Då kom Boman på sin flakmoped. Boman hade varit förare, men hade postbudssyssla m.m. som sjuktjänst. Han parkerade mopeden utanför expeditionen på Östra Ågatan, gick in på expeditionen och hämtade säckarna med mynt. Dessa lades på flaket varpå han gick in igen och hämtade portföljen med sedlar och dokument, lade den överst på lasset och körde till banken. Så tror jag inte man kan göra numera, och även att gå till en insättningsautomat med dagskassan medför nog en icke försumbar möjlighet att man inte behöver sätta in någon dagskassa.
Harald

Inläggav LÅ1 » ons 20 jan, 2021 13:36

Harald skrev:Jag tror jag har berättat förut, men kan väl göra det igen, hur det gick på 60-talet när Uppsala Stads Trafik AB dagskassa transporterades från biljettexpeditionen till banken. Då kom Boman på sin flakmoped. Boman hade varit förare, men hade postbudssyssla m.m. som sjuktjänst. Han parkerade mopeden utanför expeditionen på Östra Ågatan, gick in på expeditionen och hämtade säckarna med mynt. Dessa lades på flaket varpå han gick in igen och hämtade portföljen med sedlar och dokument, lade den överst på lasset och körde till banken. Så tror jag inte man kan göra numera, och även att gå till en insättningsautomat med dagskassan medför nog en icke försumbar möjlighet att man inte behöver sätta in någon dagskassa.

I många mindre butiker är nog den del av dagskassan som finns i kontanter mycket liten. Så risken är nog inte överhängande. Och sker det före stängningstid så måste en eventuell rånare ha studerat rutinerna. Men t.ex. Åhléns kontanta dagskassa är nog stor nog för att rånrisk föreligger. Det gäller nog även dagskassorna från McDonald, Pressbyrån och Seven-Eleven och andra. Men de anlitar förstås vaktbolag för transporten. Men det kanske inte sker varje dag utan de kan ha rejäla kassaskåp.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » mån 25 jan, 2021 0:30

Citaten från 4 september:
LÅ1 skrev:Besökte Ikea i Kungens kurva i eftermiddag. Vid ingången fanns en text om vilka betalmöjligheter som finns. Ett av dem var kontanter!

När jag skulle betala mat i restaurangen fanns det två kassor. Den ena var skyltad med text som sa att man bara kunde hantera kortbetalning. Den andra kassan hade ingen sådan tilläggstext, och var dessutom den enda som var öppen. Men när jag skulle betala så ville kassören inte ha kontanter. Jag talade om att det saknades skylt om detta vid ingången till restaurangdelen, och sa att jag övervägde att lämna brickan och gå. Men eftersom jag var hungrig så blippade jag mitt kreditkort under protest. Efteråt kontrollerade jag, det fanns ingen information om att man inte kunde betala med kontanter! Kassören sa att han skulle ta det med cheferna.

När jag skulle betala en liten vara vid utgångskassan var det inga problem med kontanter. Inte heller vid kassan för godis och en del livsmedel strax utanför kassan. Men vid bistron, där Ingvar Kamprad insåg att det var bra att sälja billig korv etc. för att familjerna skulle få lite ro efter varuhusbesöket, före hemresan, där var kassan kontantfri. Föredömligt skyltat, men ändå ett tecken på dåligt kundbemötande.

Totalt klagade jag hos tre Ikea-anställda. Alla tre sa att de skulle ta det "uppåt", eller hur de nu uttryckte sig. Tydligen ett standardsvar vid klagomål. Undra om det är mer än ord?

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Totalt klagade jag hos tre Ikea-anställda. Alla tre sa att de skulle ta det "uppåt", eller hur de nu uttryckte sig. Tydligen ett standardsvar vid klagomål. Undra om det är mer än ord?

Ge IKEA feedback här:
https://www.ikea.com/se/sv/customer-ser ... ubfb035e40

Personligen tycker jag det är bättre att använda den typen av "tjänst" än att klaga hos slumpvis utvalda personer bland personalen.

Kom att tänka på den här händelsen i kväll.

Jag använde förstås länken och skrev till Ikea om vad som hänt och hur illa jag tyckte det var. Man skyltar om att man kan betala med kontanter, och sen kan man inte det i restaurangens kassa. Men inte ett svar, förklaring eller ursäkt har Ikea kunnat ge mig!

Jag håller med dem som säger att Ikeas själ dog med Ingvar Kamprad!

Varför är det just i Sverige som stora kedjor inte vill hantera kontanter? De är ju tvingade till det i de flesta länder. Antingen av marknaden eller av lagar. Eller av båda. OK, det kan ha att göra med den dåliga och dyra kontanthanteringen bankerna erbjuder.

Jag är förvånad över att inte fler människor inser vart vi är på väg, och att politikerna låter det hända. Många politiker säger att kontanter är viktiga. Sedan låter de kommunala verksamheter vägra allmänheten att betala med kontanter. T.ex. Kulturhuset och Stadsmuseet här i Stockholm.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tor 28 jan, 2021 0:01

Bara "Varannan svensk är kritisk till kontantfria butiker". Skrämmande att siffran är så låg. Hur tänker folk?
LÅ1

Inläggav Odd » tor 28 jan, 2021 9:01

LÅ1 skrev:Bara "Varannan svensk är kritisk till kontantfria butiker". Skrämmande att siffran är så låg. Hur tänker folk?

Är det inte så enkelt som att de helt enkelt inte ännu har behövt tänka på det eftersom de ännu inte har drabbats?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » tor 28 jan, 2021 10:04

Odd skrev:
LÅ1 skrev:Bara "Varannan svensk är kritisk till kontantfria butiker". Skrämmande att siffran är så låg. Hur tänker folk?

Är det inte så enkelt som att de helt enkelt inte ännu har behövt tänka på det eftersom de ännu inte har drabbats?

Drabbats av vad? Jag tänkte i detta fall mest på integriteten. Inget som drabbat någon i större utsträckning i vardagen, ännu. Tror jag. Men man vet aldrig vad som kan komma att hända.

Apropå detta, någon som vet om olika banktransaktioner granskas vid t.ex. låneansökningar? Eller inför eventuell anställning i den bank man är kund i. Finns det lagar som begränsar bankernas möjligheter? Hur länge sparas köphistoriken? fem eller tio år?

Jag hade tänkt på de här sakerna tidigare, men den stora tankeställaren fick jag för många många år sedan, när jag insåg att rabatterbjudande som man fick från Åhléns kundklubb var tydligt baserat på köphistoriken. Böcker och "dofter".

Nu vill ju Ica, och kanske fler, registrera vilket bankkort man använder. För att göra det enklare. Frågan är för vem.
LÅ1

Inläggav Odd » tor 28 jan, 2021 10:11

En del av dina frågor besvaras i betaltjänstlagen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2010751-om-betaltjanster_sfs-2010-751
I korta drag, när det gäller personuppgifter, så får en betaltjänstleverantör behandla personuppgifter längre tid än för att genomföra transaktionen endast om misstanke om vissa brott föreligger.

Det fick dock ett problem med denna lag, företag som har registrerat sig som bankverksamhet kan helt runda denna lag och kan i praktiken lagra vilka personuppgifter som helst utan att den drabbade har rätt att få dessa raderade eller korrigerade. Det är exempelvis därför som Klarna ombildades till bank eftersom de annars inte skulle fått fortsätta med sin tidigare olagliga verksamhet att kartlägga konsumenter.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » tor 28 jan, 2021 10:49

Tack för länken till lagtexten. Det är lite att bita i. Får se när jag tar mig tiden.
LÅ1

Inläggav Enceladus » tor 04 feb, 2021 19:31

Riksbanken jobbar intensivt med att förbereda e-kronor

Pandemin har accelererat trenden mot mindre kontantanvändning. Nu måste Riksbanken snabba på sitt arbete, och politiker ta relevanta beslut. Tydligen är Bahamas inte längre det enda landet med en digital centralbanksvaluta:

Finansliv skrev:– Den faktiska introduktionen av digitala centralbanksvalutor har bara skett i ett par länder hittills, Bahamas och Kambodja. Men arbetet med att utveckla och lära mer om digitala valutor pågår i stort sett i alla centralbanker, och pandemin har inneburit en trend mot mindre kontantanvändning i flera länder som intensifierat detta arbete. Även stora länder, så som till exempel Kina, och organisationer, så som till exempel ECB, IMF och BIS, analyserar idag digitala valutor.

I vår ska ECB ta ett viktigt beslut om den digitala euron. Det är bråttom. Risken finns att Kina drar ifrån om Europa inte lyckas hänga med i utvecklingen. Pandemin har redan gett Kina en stor fördel. Hinner Riksbanken att lansera en digital valuta innan ECB gör det? Det finns starka intressen som politikerna kommer att behöva stå emot.
Enceladus

Inläggav Odd » tor 04 feb, 2021 21:52

Jag ser det inte som en risk att man inte är i första ledet inom alla områden. I stället kan det vara en stor fördel att avvakta något, göra småskaliga tester och analysera hur det går på andra håll så slippar man göra om fel som andra gör.

Kina har ju en agenda med sin e-valuta och det är ju att övervaka befolkningen. Sverige har (förhoppningsvis) inte den agendan och behöver därför inte rusa.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » tor 04 feb, 2021 22:22

Odd skrev:Jag ser det inte som en risk att man inte är i första ledet inom alla områden. I stället kan det vara en stor fördel att avvakta något, göra småskaliga tester och analysera hur det går på andra håll så slippar man göra om fel som andra gör.

Kina har ju en agenda med sin e-valuta och det är ju att övervaka befolkningen. Sverige har (förhoppningsvis) inte den agendan och behöver därför inte rusa.

Kina är redan ett kontantlöst samhälle och befolkningen övervakas redan in i minsta detalj. Agendan med den digitala yuanen är att ge kinesiska företag en konkurrensfördel jämfört med sina västerländska motsvarigheter som än så länge nödgas att använda ineffektiva mellanhänder för att göra transaktioner.

Den kinesiska kommunistdiktaturen har fördelen att vara immun mot lobbyister. Privata företag har nämligen inget att erbjuda som KKP inte kan ordna på egen hand. Samtidigt måste västerländska politiker väga mellan storföretagens ekonomiska bidrag och sina väljares intressen. Kina kommer att köra över både Europa och USA...
Enceladus

Inläggav LÅ1 » tor 04 feb, 2021 22:34

På Nyheterna i Tv4 har man i dag haft ett reportage om en man som blivit dödförklarad, fast han lever. Konsekvensen var att alla hans bankkonton och kort blivit spärrade. Han kunde inte tanka bilen. Och detta sägs ha blivit vanligare. Tur man har ett antal tusen kronor i sedlar undanstoppade här hemma!

Odd skrev:Jag ser det inte som en risk att man inte är i första ledet inom alla områden. I stället kan det vara en stor fördel att avvakta något, göra småskaliga tester och analysera hur det går på andra håll så slippar man göra om fel som andra gör.

Precis! Och frågan är om inte kontanter kommer att förbjudas i Kina. I Sverige och västvärlden kommer ju inte en e-valuta att helt ersätta kontanter. I alla fall är det inte ett primärt mål.
LÅ1

Inläggav Odd » tor 04 feb, 2021 22:40

Vi är på god väg att förbjuda kontanter. Tant Agda (en fiktiv medelpensionär) riskerar åtalsanmälan om hon försöker sätta in för stor mängd surt förvärvade pengar, och även riskera att få pengarna konfiskerade. Hur kunde det gå så här?
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » tor 04 feb, 2021 22:47

LÅ1 skrev:Precis! Och frågan är om inte kontanter kommer att förbjudas i Kina. I Sverige och västvärlden kommer ju inte en e-valuta att helt ersätta kontanter. I alla fall är det inte ett primärt mål.

När senast har skribenten varit i Kina? Kontanter används inte där. Det finns ingen som helst anledning att förbjuda något som inte används! Syftet med den digitala yuanen är att ytterligare effektivisera samhället samtidigt som västvärlden behöver bemöda sig med långsamma, dyra och otillgängliga mellanhänder. Kina har redan vunnit, frågan är bara hur stort och för hur lång tid.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » tor 04 feb, 2021 22:52

Odd skrev:Vi är på god väg att förbjuda kontanter. Tant Agda (en fiktiv medelpensionär) riskerar åtalsanmälan om hon försöker sätta in för stor mängd surt förvärvade pengar, och även riskera att få pengarna konfiskerade. Hur kunde det gå så här?

Ja, det är sant!
Och att växla till utländsk valuta kan man ju inte göra anonymt heller längre. Gällde i Danmark också. I många länder är det ju inte ovanligt att många transaktioner sker kontant i US-dollar för att man inte litar på den egna valutan eller för att inflationen är för stor. Åtminstone har det varit så förr i en del länder. Misstänker att liknande kan hända i många länder där den egna valutan inte är åtkomlig i sedlar och mynt.

Vid senaste valet så var kontanter det ämne jag tog upp med valarbetarna vid deras valstugor. Intresset var lågt, även om de höll med mycket av det man sa, mest för att vara "valbara".
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tor 04 feb, 2021 23:07

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Precis! Och frågan är om inte kontanter kommer att förbjudas i Kina. I Sverige och västvärlden kommer ju inte en e-valuta att helt ersätta kontanter. I alla fall är det inte ett primärt mål.

När senast har skribenten varit i Kina? Kontanter används inte där. Det finns ingen som helst anledning att förbjuda något som inte används! Syftet med den digitala yuanen är att ytterligare effektivisera samhället samtidigt som västvärlden behöver bemöda sig med långsamma, dyra och otillgängliga mellanhänder. Kina har redan vunnit, frågan är bara hur stort och för hur lång tid.

Många länder, inklusive Sverige, har nu fått upp ögonen för vad Kina har för agenda. Men motståndet borde vara större. Britterna stänger deras TV-sändningar från Storbritannien. "Storbritannien stänger kinesisk tv-kanal". Många tyckte att man borde gjort det mycke tidigare. Bl.a. eftersom kanalen sände framtvingade bekännelser. T.ex. av Gui Minhai.

Bara det att Kina går från kontanter helt borde vara en varningssignal för den fria världen. För övrigt, kolla videon här!
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 05 feb, 2021 12:29

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:

Många länder, inklusive Sverige, har nu fått upp ögonen för vad Kina har för agenda. Men motståndet borde vara större. Britterna stänger deras TV-sändningar från Storbritannien. "Storbritannien stänger kinesisk tv-kanal". Många tyckte att man borde gjort det mycke tidigare. Bl.a. eftersom kanalen sände framtvingade bekännelser. T.ex. av Gui Minhai.

Bara det att Kina går från kontanter helt borde vara en varningssignal för den fria världen. För övrigt, kolla videon här!

Helt rätt, hr. LÅ. Att Enceladus-kollektivet ständigt framhåller den kinesiska kommunistdiktaturen som ett föredöme är obehagligt och får en dessutom att ana ugglor i mossen.

Västvärldens flathet inför kommunistdiktaturen är påfallande. I synnerhet gäller det alla (europeiska) kapitalister som springer benen av sig för att få göra affärer med Kina eller investera därstädes. Genom det "investeringsavtal" som kommunistdiktaturen och EU håller på att förhandla fram ökar beroendet ännu mer. Det här vet ju KKP och kommunister tänker alltid långsiktigt.
https://svenskfarmaci.se/lakemedel/miss ... ra-zeneca/

Den kinesiska kommunistdiktaturen är ju numera mer leninistisk än stalinistisk och Lenin tillskrivs på skakiga grunder yttrandet ""Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." Deng Xiao Ping insåg ju att stalinismen under Mao var ohållbar och tittade på Lenins sk. "Nya Ekonomiska Politik (NEP)". Kina idag är ju NEP i stor skala, kan man säga. Dvs. allt existerar på KKP:s villkor, den kapitalägare som sticker upp, han må ha aldrig som många yuan på banken, försvinner.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » lör 06 feb, 2021 22:46

LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt