Lennart Petersen skrev:...men om man redan konsumerat varor eller åtnjutit tjänster, alltså mat och dryck på restaurang, en hantverkare, frisör, taxi eller vad det nu kan vara. Legitimera sig och så får dom skicka faktura eller... ja vad ?
Jomenvisst! I och för sig har jag självklart en viss förståelse att mindre butiker med försumbar kontanthantering föredrar kortbetalningar.
I "forna tider" hade de flesta bankkontor en kodstyrd lucka man kunde öppna och dumpa dagskassorna i. Idag måste man teckna avtal med specialtransportörer typ Loomis. Och det är ingen billig affär som måste stå i proportion till storleken på dagskassorna.
Vad som kanske inte framkommit i denna diskussion, är också att kortbetalning bygger på en ständigt fungerande teknik.
Att så inte alltid är fallet har jag i närtid råkat ut för flera gånger.
Strax före jul avnjöt jag en god lunch hos Melanders Fisk i Söderhallarna. Jag noterade att det utbrutit kaos när övriga lunchgäster skulle betala sin förtäring och jäkta tillbaka till sina arbetsplatser; det visade sig att restaurangens kassasystem och uppkoppling mot "nätet" brutit samman.
Eftersom jag gillar "hängslen och livrem", finns det inte på min karta att begiva mig ut på stan utan en mindre kontantreserv. Gissa att det kändes skönt att glida förbi den upprörda samlingen gäster vid hovmästarpulpeten och bara lägga lämplig summa kontanter på notan.
Som "Gammal & Skör" är jag flitig brukare av Värmdö Taxi (numera del av Stockholm Taxi) "Coronasäkrade" bilar.
Understundom har det hänt att när det blir dags för betalning här ute i Värmdös yttersta utpost mot havet, uppstår det problem att få kontakt med "nätet". Då är det tryggt att kunna "casha ut". Jag kan tänka mig att detta kan vara ett problem även i andra avlägsna områden utan god täckningsgrad.
Hälsar / Lena
Ps: Apropå kontanter har jag en större samling av Riksbanken utgivna s.k. Jubileumsmynt. Kul present att ha i lager, då de ligger i vackra förpackningar med bifogad historik. Men flertalet är fortfarande "gångbara" (att jämföra med "Postfriska" frimärken).
Intressant att notera reaktionen hos "snabbköpskassörskan" när jag exempelvis pyntar av med 200-kronorsmynt!