Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav Enceladus » mån 21 sep, 2020 14:14

Odd skrev:Det känns som att ett antal felaktiga antaganden gjorts i resonemanget kring e-valutor.

Beroende på e-valutans utformning så finns det alltid en balansräkning någonstans, explicit eller implicit. Det kan exempelvis vara hos en centralbank eller annan administratör, eller i blockkedjor. Båda har stora nackdelar, att de kräver ett godkännande resp konsensus om att en transaktion är autentisk, vilket kräver internetkoppling för att godkännas. Eventuella fel som då uppstår i blockkedjor kommer att drabba någon som pga systemets uppbyggnad inte har någon möjlighet att bli kompenserad. Om det är bättre eller sämre än dagens system får väl tiden utvisa. När det gäller blockkedjeplånböcker så finns det varken sätt att få tillbaka förlorad valuta eller kompensera denna eftersom man då aldrig vet om den skulle kunna återskapas.

Låt inte skribenten vilseledas av de undermåliga tjänster som storbankerna erbjuder. Dessa saknar incitament att utveckla säkra lösningar. Naturligtvis behöver e-valutor ingen internetkoppling: China’s Virtual Yuan will Use Dual Offline Technology to Ensure that the National Digital Currency Works Even with Poor Signal Strength

Precis som kontanter har e-valutor egenskapen att förlorad valuta är förlorad. Privata aktörer kan inte skapa ny valuta från luften. Däremot kan privata aktörer erbjuda försäkring för att förhindra förlust i fall av bedrägeri. Annars tycks skribenten efterfråga klassiska bankpengar som saknar koppling till verkliga resurser.

Odd skrev:Men det som oroar mig mest är faran över att transaktionern kommer att vara spårbara ner till minsta beståndsdel. All form av integritet är som borta och inte bara du, utan dina anhöriga, föräldrar, barn och släktingar kan sättas dit av oetiska regimer exempelvis genom att de anklagar dig för att du nån gång i tiden har köpt en bok i en bokhandel som säljer av regimen bannlysta titlar. Jag vet att de flesta viftar bort det med att det ändå inte kommer drabba dom när de är döda, men jag tycker det är ett väldigt trångsynt sätt att motivera denna spårning.

Vi lever för närvarande i en demokrati. Det är inte perfekt men jag kan inte tänka mig att leva med något annat statsskick. Hellre att en och annan skyldig slipper undan än att en och annan oskyldig fängslas och straffas.

Det återstår att se hur anonyma olika e-valutor blir, men tekniskt sett finns det inget som förhindrar anonymitet.
Enceladus

Föregående

Återgå till Ordet är fritt