BSB101 skrev:Varför inte också införa ett krav på att man måste acceptera päls som betalmedel?
Därför att det skulle leda till problem med fuskpälsar.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
BSB101 skrev:Varför inte också införa ett krav på att man måste acceptera päls som betalmedel?
BSB101 skrev:Slut på argument? Jag ser inte riktigt vad det du skriver har för relevans för trådens ämne?
BSB101 skrev:Jag vill att en säljare och en köpare ska kunna komma överens om vilket betalmedel som ska gälla, du vill istället tvinga folk att ta emot ett betalmedel.
LÅ1 skrev:Det där om pälsar är ju bara löjligt.
Hans Wibacke skrev:BSB101 skrev:Jag vill att en säljare och en köpare ska kunna komma överens om vilket betalmedel som ska gälla, du vill istället tvinga folk att ta emot ett betalmedel.
Jag tror/hoppas att jag inte framfört några åsikter om att tvinga handlare att acceptera kontanter. Jag tycker att nuvarande regler duger. Alltså att kravet att kunna betala med kontanter kan avtalas bort. Så du och jag är väl typ överens i just denna fråga? (Innerst inne är jag en kortkramare som förmodligen kommer trilla dit på att bli en betala-med-mobilen-gubbe vad det lider.)
Hans Wibacke skrev:BSB101 skrev:Varför inte också införa ett krav på att man måste acceptera päls som betalmedel?
Därför att det skulle leda till problem med fuskpälsar.
BSB101 skrev:LÅ1 skrev:Det där om pälsar är ju bara löjligt.
Varför ska inte pälsar vara giltigt betalmedel? Du vill införa förbud och tvinga säljare att ta emot betalmedel som är likvärdigt med pälsar. Just pälsar har även fördelen att dessa har ett värde även om ingen vill ta emot dessa.
LÅ1 skrev:BSB101 skrev:LÅ1 skrev:Det där om pälsar är ju bara löjligt.
Varför ska inte pälsar vara giltigt betalmedel? Du vill införa förbud och tvinga säljare att ta emot betalmedel som är likvärdigt med pälsar. Just pälsar har även fördelen att dessa har ett värde även om ingen vill ta emot dessa.
Att pälsar är likvärdigt med riksbankens sedlar och mynt är det nog inte många som håller med om. Vill ingen ha pälsar så har de väl inget värde. Inget ekonomiskt värde i alla fall.
LÅ1 skrev:”Kontantstopp på museer: 'Jag blir förbannad'”
Baksidan av myntet är dock väsentligt mörkare än vad Riksbanken och andra förespråkare brukar låta påskina. Det är i allra högsta grad en fråga om kontroll. Kontanthanteringen är långsamt på väg bort. Så är det dessvärre och det är något som alla medborgare bör bekymra sig över. Kontanter är jobbiga på många sätt, de måste hanteras och medför ökad rånrisk för butiker, väger tungt i fickan och tas emot på allt färre ställen. Men de erbjuder också frihet från kontroll. Tar du ut 500 kronor är det ingen som vet vad används till. Betalar du istället samma sak med kort går det att spåra både vad du har gjort och var du har gjort det.
Riskerna med att införa en e-krona är enorma. Fördelarna är närmast obefintliga. Sätt stopp för detta nu, för medborgarnas väl.
Diripsi skrev:Problemet med e-kronan är ju övervakningen. Till en början tillåter man anonyma betalningar upp till en viss gräns, för att få folk att acceptera systemet. Sen, när folk har vant sig vid e-kronan och kontanterna i praktiken är värdelösa, så kanske Sveriges framtida styre sänker gränsen, och den som protesterar blir bemött med argumentet att "vi måste stoppa finansieringen av terrorism, du som vill betala anonymt är säkert själv terrorist!". Kontanter har den stora fördelen att de är omöjliga att övervaka, och ingen framtida regim kan ändra på det.
LÅ1 skrev:BSB101 skrev:LÅ1 skrev:Det där om pälsar är ju bara löjligt.
Att pälsar är likvärdigt med riksbankens sedlar och mynt är det nog inte många som håller med om. Vill ingen ha pälsar så har de väl inget värde. Inget ekonomiskt värde i alla fall.
LÅ1 skrev:Att inte fler människor inser vilken övervakning som nu håller på att byggas upp tycker jag är märkligt! Det gäller inte bara betalningar utan mycket mer, så som övervakningskameror, telefonkontakter, positionering och mycket mer. Även om mycket av all denna data är decentraliserad i dag så finns informationen som vid "behov" kan sammanställas.
LÅ1 skrev:Totalt klagade jag hos tre Ikea-anställda. Alla tre sa att de skulle ta det "uppåt", eller hur de nu uttryckte sig. Tydligen ett standardsvar vid klagomål. Undra om det är mer än ord?
Hans Wibacke skrev:LÅ1 skrev:Totalt klagade jag hos tre Ikea-anställda. Alla tre sa att de skulle ta det "uppåt", eller hur de nu uttryckte sig. Tydligen ett standardsvar vid klagomål. Undra om det är mer än ord?
Ge IKEA feedback här:
https://www.ikea.com/se/sv/customer-ser ... ubfb035e40
Personligen tycker jag det är bättre att använda den typen av "tjänst" än att klaga hos slumpvis utvalda personer bland personalen.
LÅ1 skrev:Ett tips till den som är trött på kassaköer: Använd kontanter. På Ikea i går tror jag att kontantkassan hade kortare köer än de övriga, I den Japanska klädaffären vid Kungsträdgården var kontantkön definitivt kortare i eftermiddag!
BSB101 skrev:LÅ1 skrev:Ett tips till den som är trött på kassaköer: Använd kontanter. På Ikea i går tror jag att kontantkassan hade kortare köer än de övriga, I den Japanska klädaffären vid Kungsträdgården var kontantkön definitivt kortare i eftermiddag!
Vad är en kontantkassa, tar man bara emot kontanter i denna? Att det finns kontantfria kassor vet jag men hittills har jag inte sett kassor i en affär som bara tar kontanter. Är detta vanligt förekommande?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster