fre 03 apr, 2020 16:46
fre 03 apr, 2020 22:04
tis 05 maj, 2020 23:28
ons 06 maj, 2020 10:05
LÅ1 skrev:...
För övrigt så ligger BankID nere, eller har i alla fall gjort det i flera timmar.
ons 06 maj, 2020 10:17
ons 06 maj, 2020 10:52
LÅ1 skrev:Forskning & Framsteg har en artikel som handlar om framtida betalningssystem och om e-kronan: "Digitala pengar ersätter kontanter".
För övrigt så ligger BankID nere, eller har i alla fall gjort det i flera timmar.
Forskning & Framsteg skrev:En annan kritik är att e-kronan är lika digital som andra digitala banktjänster och därmed lika sårbar vid exempelvis strömavbrott.
ons 06 maj, 2020 11:47
ons 06 maj, 2020 11:48
Enceladus skrev:...Forskning & Framsteg skrev:En annan kritik är att e-kronan är lika digital som andra digitala banktjänster och därmed lika sårbar vid exempelvis strömavbrott.
E-kronan kan vara lika resistent mot strömavbrott som Bitcoin, d.v.s. mer tålig än kontanter. Storbankernas dåliga tillförlitlighet beror inte på att tekniken inte finns, utan det är viljan som saknas.
Det är egentligen konstigt att Sverige fortfarande inte har någon e-legitimation utfärdad av staten. Numera finns nationell e-legitimation i de flesta europeiska länder. I Sverige har staten lämnat över ansvaret till marknaden. Hur kunde Sverige bli så marknadsfundamentalistiskt? Är nästa steg att konkurrensutsätta Polisen?
sön 31 maj, 2020 13:35
sön 31 maj, 2020 15:56
LÅ1 skrev:Danmark är ett föredöme!
Kontantreglen gælder også under coronakrisen"
"Efter betalingslovens § 81 – også kaldet kontantreglen – skal butikker tage imod kontanter fra kl. 6-22, hvis de tager imod kort- og mobilbetalinger."
sön 31 maj, 2020 19:13
Odd skrev:Kontantbetalning på bussar skulle alltså kunna återinföras. Jag kan tänka mig att man kan betala med kontanter och få växel tillbaka på sitt resekort.
mån 01 jun, 2020 17:11
Odd skrev:LÅ1 skrev:Danmark är ett föredöme!
Kontantreglen gælder også under coronakrisen"
"Efter betalingslovens § 81 – også kaldet kontantreglen – skal butikker tage imod kontanter fra kl. 6-22, hvis de tager imod kort- og mobilbetalinger."
Verkligen! Det är dessutom en bra formulering och hanterar även problematiska tider.
Kontantbetalning på bussar skulle alltså kunna återinföras. Jag kan tänka mig att man kan betala med kontanter och få växel tillbaka på sitt resekort.
tor 11 jun, 2020 12:12
tor 11 jun, 2020 13:54
fre 12 jun, 2020 21:15
fre 12 jun, 2020 21:36
LÅ1 skrev:På måndag blir SJ:s resebutiker kontantlösa! Man kan köpa biljetter för kontanter på t.ex. Pressbyrån och Seven-Eleven skriver man. Men de tar väl ut en extra avgift?
Men det finns fördelar att betala just resor med Master Card eller Visa.
mån 29 jun, 2020 23:33
Joakim W skrev:LÅ1 skrev:På måndag blir SJ:s resebutiker kontantlösa! Man kan köpa biljetter för kontanter på t.ex. Pressbyrån och Seven-Eleven skriver man. Men de tar väl ut en extra avgift?
Men det finns fördelar att betala just resor med Master Card eller Visa.
SJ tar ut en extra avgift vid köp i resebutik också, har för mig den är på 100kr, men inte helt säker.
mån 13 jul, 2020 7:58
Eftersom banker och butiker nu i ännu högre grad än tidigare avvisar kontanter är Sverige i rask takt på väg mot en situation där allmänhetens betalningsmedel kontrolleras av kommersiella aktörer. Det är problematiskt av flera anledningar.
mån 13 jul, 2020 8:07
LÅ1 skrev:Nu har riksbankchefen och förste vice riksbankschef skrivit en debattartikel på aftonbladet.se där de uppmanar regeringen att stärka skyddet för våra kontanter!
Ett citat:Eftersom banker och butiker nu i ännu högre grad än tidigare avvisar kontanter är Sverige i rask takt på väg mot en situation där allmänhetens betalningsmedel kontrolleras av kommersiella aktörer. Det är problematiskt av flera anledningar.
Jag är pessimistisk och tror inte regering och riksdag reagerar för än det blir kris på något sätt. Om ens då!