Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav LÅ1 » lör 25 jan, 2020 18:23

Lennart Petersen skrev:Men här handlar det ju inte om att vägra ta emot kontanter eller kort utan om en rabatt för den som betalar kontant.
Vore det verkligen så att det vore billigare för affärer att hantera kontanter i stället för kort så skulle ju knappast någon neka kontanter. Men hantering av kontanter är förenat med rätt stora kostnader, avstämning och uppräkning av kassa, transport till bank, bankens kostnader för att hantera kontanterna, försäkringskostnader mot rånrisken o.s.v
Det är betydande kostnader och inte på något sätt gratis. Jag har själv jobbat med att hantera pengar (på posten och har haft ansvar för summor uppemot 50mkr vid samma tillfälle. Vårt eget arbete med att hämta på filialer, vårt arbete i terminalen, Securitas med vakter som hämtade, sedan vid ankomst till GDK (Giro,Drift,Kassa) upräkning igen. Och jag minns hur länge lass-rskorna satt på kvällen med att stämma av sina kassor.
Så att som i Australien ge rabatt för kontantköp kan ju ge fler kunder men det är knappast rationellt tänkt.

Kort-kostnaden stiger ju med kortomsättningen. Men vad är marginalkostnaden för kontanthanteringen? Tanken att helt sluta hanteras kontanter finns nog inte på kartan för den australienska restaurangen. (Inte för mindre "tobaksbutiker" på mindre svenska orter heller.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav LÅ1 » mån 27 jan, 2020 13:40

Henry Bronett skriver om lydiga idioter.

Texten handlar om problemen med att ordna bankkort och Swish åt sonen, och tankar som dyker upp i sammanhanget.

Ett citat:
Och på kafét med den stolta skylten: ’we are cash-free’, tar de inte emot beställningar idag. Deras datasystem har kraschat. De har ingen kontantkassa och då är det olagligt för dem att göra något. Fransmän hade struntat i det där. Djävla EU idioter, hade de sagt och fortsatt ändå. Hittat på något, skrivit upp telefonnummer på lista, bett dig betala i morgon, tagit dina sedlar och bjudit dig på en kopp kaffe. Men så gör vi inte här, vi lydiga idioter. Systemet styr.
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » mån 27 jan, 2020 16:15

LÅ1 skrev:Henry Bronett skriver om lydiga idioter.

Texten handlar om problemen med att ordna bankkort och Swish åt sonen, och tankar som dyker upp i sammanhanget.

Ett citat:
Och på kafét med den stolta skylten: ’we are cash-free’, tar de inte emot beställningar idag. Deras datasystem har kraschat. De har ingen kontantkassa och då är det olagligt för dem att göra något. Fransmän hade struntat i det där. Djävla EU idioter, hade de sagt och fortsatt ändå. Hittat på något, skrivit upp telefonnummer på lista, bett dig betala i morgon, tagit dina sedlar och bjudit dig på en kopp kaffe. Men så gör vi inte här, vi lydiga idioter. Systemet styr.

Det är inte direkt olagligt , har man giltigt skäl som kan vara tekniska problem som datorhanteringen, strömavbrott och liknande så är det enligt Skatteverket o.k att upprätta ett manuellt kassaregister och ta betalt. Men man måste alltså åtminstone ha en kassabok.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » mån 27 jan, 2020 18:48

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Henry Bronett skriver om lydiga idioter.

Ett citat:

Det är inte direkt olagligt , har man giltigt skäl som kan vara tekniska problem som datorhanteringen, strömavbrott och liknande så är det enligt Skatteverket o.k att upprätta ett manuellt kassaregister och ta betalt. Men man måste alltså åtminstone ha en kassabok.

Jag tror dig. Det är väl kassaredovisning och kvittoskrivande som är nödvändigt. Och sen korrekt redovisning till skattemyndigheten naturligtvis.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tis 28 jan, 2020 12:15

Snart gäller förbudet även New York!
Citat ur artikeln: " Konsumenter bör ha rätt att kunna välja om de vill betala med kontanter eller inte, säger kommunalpolitikern Ritchie Torres till New York Times."
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 02 feb, 2020 17:07

LÅ1 skrev:

Citat ur artikeln: " Konsumenter bör ha rätt att kunna välja om de vill betala med kontanter eller inte, säger kommunalpolitikern Ritchie Torres till New York Times."

Ritchie Torres verkar vara en person som gillar att gå och detaljstyra andra personers liv. Att förbjuda saker hit och ditt är sällan rätt väg att gå så länge det inte handlar om liv och död.
BSB101

Inläggav LÅ1 » sön 02 feb, 2020 19:20

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:

Ritchie Torres verkar vara en person som gillar att gå och detaljstyra andra personers liv. Att förbjuda saker hit och ditt är sällan rätt väg att gå så länge det inte handlar om liv och död.

Politiker ska inte förbjuda saker i onödan. Så långt håller jag med. Men hur menar du att Ritchie Torres vill "detaljstyra andra personers liv"? Det handlar om skyldighet för företag (butiker mm). Inte personer. Och skyldigheter har ju företag ganska många. I det här fallet handlar det ju om att få ett fungerande samhälle för alla.
LÅ1

Inläggav BSB101 » fre 07 feb, 2020 18:29

LÅ1 skrev:Politiker ska inte förbjuda saker i onödan. Så långt håller jag med. Men hur menar du att Ritchie Torres vill "detaljstyra andra personers liv"? Det handlar om skyldighet för företag (butiker mm). Inte personer. Och skyldigheter har ju företag ganska många. I det här fallet handlar det ju om att få ett fungerande samhälle för alla.

Så företag består och ägs inte av personer? En egenföretagare är mindre värd än en icke-egenföretagare? Att som politiker gå in och detaljstyra vad två personer ska använda för betalmedel är att detaljstyra och hör mer hemma om man som politiker ligger till vänster om Vänsterpartiet.
BSB101

Inläggav LÅ1 » fre 07 feb, 2020 19:44

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Politiker ska inte förbjuda saker i onödan. Så långt håller jag med. Men hur menar du att Ritchie Torres vill "detaljstyra andra personers liv"? Det handlar om skyldighet för företag (butiker mm). Inte personer. Och skyldigheter har ju företag ganska många. I det här fallet handlar det ju om att få ett fungerande samhälle för alla.

Så företag består och ägs inte av personer? En egenföretagare är mindre värd än en icke-egenföretagare? Att som politiker gå in och detaljstyra vad två personer ska använda för betalmedel är att detaljstyra och hör mer hemma om man som politiker ligger till vänster om Vänsterpartiet.

Jag håller inte med! Att svenska sedlar och mynt ska vara gångbara i svensk handel borde vara en självklarhet. Vid affärer privatpersoner emellan är en annan sak. T.ex. köp av beg. bil eller några säckar potatis.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tor 13 feb, 2020 15:21

LÅ1 skrev:
LÅ1 skrev:Läste att Cityakuten inte tar kontanter längre. Bara kort. Samtidigt står det på webbplatsen "CityAkuten arbetar på uppdrag av Stockholms Läns Landsting.". (De menar förstås Region Stockholm.)
Men är kontantlösheten förenligt med avtalet med regionen? Offentliga vårdgivare måste ju acceptera kontanter enligt utslag i förvaltningsdomstolen, även om t.o.m. Karolinska i Huddinge är dåliga på att följa detta. Jag diskuterar detta med kassapersonalen varje gång. Men där kan jag i alla fall få en faktura.

Hittade en artikel i ämnet. "Vårdcentral på Söder vägrade ta emot kontanter". Patienten i fråga var politikern och matematikprofessorn Svante Linusson som engagerat sig i frågan om kontanter. Genom att kontakta regionens avtalshandläggare så fick han vårdcentralen Helsa Hornstull att ändra sig!

En passus i artikeln som inte har direkt bäring på vårdcentraler är också intressant:
Han tar Kina som exempel. Där tar bankerna redan i dag hjälp av AI som går igenom kundernas digitala transaktioner för att bestämma om de får låna pengar. Det är bara några år bort innan det är så i Sverige också, tror Svante Linusson.

– Jag har bestämt mig för att betala med kontanter så långt det går. Det finns goda anledningar att inte berätta allt för alla hela tiden, säger han och fortsätter:

– Just nu har vi demokrati i Sverige. Men det är inte säkert att det ser ut så om 30 år. Vad händer om en diktator kan komma åt alla digitala transaktioner?

Fortsättning:
"Vårdcentralen nekade Svantes kontanter – nu har han fått rätt".

Ett par citat:
För Svante som är matematiker, och ersättare i trafiknämnden i Stockholm för Centerpartiet, är problemen med händelsen principiella. Han menar att ett kontantlöst samhälle på lång sikt kan sluta väldigt otäckt och det vill han förändra.

– Det är inte viktigt för mig personligen men jag är orolig för vilket samhälle vi kommer hamna i om man inte kan göra något alls utan att registreras, säger han.
– Det finns ingen anledning att berätta för sin bank hur mycket öl man köper en fredagskväll eller hur mycket läkemedel man köper. Kontanter är en viktig del av ett demokratiskt, fritt och öppet samhälle, säger han.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » fre 14 feb, 2020 11:56

I dag sitter jag med ett stort leende när jag läser om alla problem Swedbankskunderna har. Låt det gärna hända ofta! Åtminstone när det gäller korthanteringen. :cheesygrin:
Det är värre med att räkningar inte kan betalas och att aktieaffärer inte genomföras. Katastrof framför allt för företag.

Swedbanks kunder om störningen: ´Katastrof!´
Så reagerar kunderna på Swedbanks betalstrul

Butiker och hotell som inte tar kontanter har jag ingen medkänsla för. Inte alls! Inte för bensinmackar utan sedelautomater heller.
Och förstås inte för människor utan kontanter heller.

Hoppas detta blir en tankeställare för många :!: :lol:
LÅ1

Inläggav Joakim W » fre 14 feb, 2020 14:33

LÅ1 skrev:I dag sitter jag med ett stort leende när jag läser om alla problem Swedbankskunderna har. Låt det gärna hända ofta! Åtminstone när det gäller korthanteringen. :cheesygrin:
Det är värre med att räkningar inte kan betalas och att aktieaffärer inte genomföras. Katastrof framför allt för företag.

Butiker och hotell som inte tar kontanter har jag ingen medkänsla för. Inte alls! Inte för bensinmackar utan sedelautomater heller.

Nej, tyvärr du! Fortsätter med kontantfritt liv i Sverige. Tyvärr behövs fortfarande kontanter utomlands, men det börjar ordna upp sig där med nu ute i Europa! :-D
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav LÅ1 » fre 14 feb, 2020 15:01

Joakim W skrev:
LÅ1 skrev:I dag sitter jag med ett stort leende när jag läser om alla problem Swedbankskunderna har. Låt det gärna hända ofta! Åtminstone när det gäller korthanteringen. :cheesygrin:

Nej, tyvärr du! Fortsätter med kontantfritt liv i Sverige. Tyvärr behövs fortfarande kontanter utomlands, men det börjar ordna upp sig där med nu ute i Europa! :-D

Och jag säger att ett kontantfritt Sverige är samhällsfarligt! Det är också en ingång till ett totalt övervakningssamhälle, typ Kina. Staten får full insyn i våra liv. Vad och var vi äter, hur många öl vi dricker en fredagskväll på krogen och hur mycket vi tränar och motionerar på gym.

Än så länge i år har jag bara använt mitt bankkort i bankomater och kreditkortet har jag inte använt alls. Jag är faktiskt förvånad själv, att jag lyckats så bra.
LÅ1

Inläggav BSB101 » fre 14 feb, 2020 17:30

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:

Jag håller inte med! Att svenska sedlar och mynt ska vara gångbara i svensk handel borde vara en självklarhet. Vid affärer privatpersoner emellan är en annan sak. T.ex. köp av beg. bil eller några säckar potatis.

Att du inte håller med har nog alla förstått. Som sagt, det ska vara upp till säljaren och köparen att bestämma vad som är gångbart betalmedel, inte staten. När staten går in och detaljstyr brukar det sällan bli bra. Speciellt i Sverige är det inte mer regleringar, förbud och byråkrati vi behöver utan tvärtom.

Gällande dagens haveri för Swedbank får folk skylla sig själva om man väntar till sista droppen bränsle innan man tankar, om kylskåpet ekar tomt eller att man inte har kontanter hemma.
BSB101

Inläggav Diripsi » fre 14 feb, 2020 18:55

Ibland måste staten gå in och styra för att upprätthålla friheten för den enskilde människan. Det är just vad som behövs i detta fall!
Diripsi

Inläggav Lennart Petersen » fre 14 feb, 2020 19:17

Diripsi skrev:Ibland måste staten gå in och styra för att upprätthålla friheten för den enskilde människan. Det är just vad som behövs i detta fall!

Och om reglerna gäller för alla så blir det ju konkurrensneutralt och inte mycket att säga om.
I vart fall för dagligvaruhandeln kan det ju vara rimligt.
Såg att i vart fall 98% av dagligvaruaffärer tar kontanter och 80% av sällanköpsbutiker.
Sen är det bara att gilla läget. Minns ett telefonväkteri med Gunnar Sträng där någon kvinna mopsade sig: ”hur länge ska ni hålla på med att jaga oss småföretagare” vilket han avfärdade med : ”har man valt att bli småföretagare får man fina sig i de fördelar och nackdelar det innebär” .
Men ska det hela fungera så måste även banker åläggas att ta emot dagskassor och betala ut kontanter.
Små nischbanker utan kontor får åläggas att träffa avtal med någon stor bank.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » lör 15 feb, 2020 16:58

Diripsi skrev:Ibland måste staten gå in och styra för att upprätthålla friheten för den enskilde människan. Det är just vad som behövs i detta fall!

På vilket sätt blir friheten större om staten går in och bestämmer vilket betalmedel som måste vara godkänt?
BSB101

Inläggav LÅ1 » lör 15 feb, 2020 17:06

BSB101 skrev:

På vilket sätt blir friheten större om staten går in och bestämmer vilket betalmedel som måste vara godkänt?

För mig som kund blir friheten större med möjlighet till anonym betalning. Varför ska banken med flera veta vad, var och när jag handlar?
LÅ1

Inläggav Enceladus » lör 15 feb, 2020 17:22

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:

För mig som kund blir friheten större med möjlighet till anonym betalning. Varför ska banken med flera veta vad, var och när jag handlar?

Jag har en bättre lösning: Förbjud privata banker! Tvång är frihet som du själv säger (denna djupa insikt kan förändra ens politiska åskådning från grunden). Privata banker är ändå bara en fiktion i dagens system.
Enceladus

Inläggav Per Lind » sön 16 feb, 2020 18:02

Vad har detta bara med privata banker att göra?
Allt som hanteras elektroniskt får förr eller senare tekniska problem. Det har drabbat SAS och SJ flera gånger och även andra banker.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt