Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav TKO » sön 13 okt, 2019 21:04

Så jag kan öppna ett konto i ICA-banken enbart genom att kryssa i en ruta på en ICA-butiks beställningsruta?

Generöst!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Hans Wibacke » sön 13 okt, 2019 22:13

Eftersom jag tidigare i tråden ifrågasatt de påstådda kostnaderna för handlare som vill låta kunderna betala med kort, är det inte mer än rätt att jag presenterar lite fler siffror som backar upp mitt påstående. Visst, den handlare som vill betala mer har säkert gott om alternativ.

Antag att jag driver ett mysigt litet kafé som i dagsläget endast accepterar kontanter som betalning. Vad behöver jag och vad kommer det att kosta? Eftersom jag redan driver verksamheten, har jag förstås redan ett certifierat kassaregister och dom kostnader som detta medför. Det som behövs nu är för det första en *trumvirvel* kortterminal, och för det andra ett kortinlösenavtal. Jag kan hyra en kortterminal från ett företag och teckna ett inlösenavtal med ett annat. Det är inte så att dessa två grejer måste hänga ihop.

Kortterminaler finns det många olika att välja på, lite beroende av hur den ska användas. Till mitt mysiga lilla kafé behöver jag dock inga extra finesser som att den ska gå att bära omkring - nej, jag väljer en "normal" som står vid kassan. Att hyra en sådan terminal kan kosta 400 kronor i månaden (den prisuppgiften baserar jag på min hustrus faktiska avtal med Verifone). Det är en fast kostnad. Det kostar samma summa oavsett hur många (eller få) korttransaktioner som görs. Eftersom mitt mysiga lilla kafé redan är poppis och jag räknar med ännu fler kunder när dom kan betala med kort, så är kostnaden för kortterminalen liten, anser jag.

När det gäller inlösenavtal är det som Odd nämnt inte så enkelt att utifrån information på nätet bedöma kostnaden. Företagen som erbjuder denna tjänst kan ha tjusiga hemsidor men när man kommer till den intressanta frågan "vad kostar detta mig?" så måste man kontakta företaget för personlig service. Det är klart att om man seriöst vill hitta den bästa dealen för just sitt mysiga lilla kafé så får man förstås kontakta flera företag och verkligen jämföra. Eftersom jag har annat för mig i mitt mysiga lilla kafé så struntar jag i denna marknadsundersökning och väljer i stället ett kortinlösenavtal från företaget Abbta/Elavon då dom i alla fall skyltar med priset på nätet. Kanske finns det ett samband mellan att våga visa sitt pris och hålla ett lågt pris? tänker jag, och återgår till att räkna all dricks jag fick under dagens pass.

Obs! Jag har ingen erfarenhet av Abbta/Elavon (det är inte det företag som min hustru har avtal med) så jag nämner detta här endast som ett exempel på ett inlösenavtal som inte tycks kräva att jag "höjer alla priser med en femma" för att täcka kostnaden.

Ett inlösenavtal (med företaget jag ovan nämnde) skulle sakna såväl startkostnad, bindningstid som månadskostnad. Avgiften är 0,55 procent av kortförsäljningen för debetkort och 0,65 procent för kreditkort (källa för den som vill kontrollera saken). Det borde betyda att min kostnad som kaféinnehavare för en slät kopp kaffe som jag kränger för 25 kronor blir...väldigt liten. På mitt mysiga lilla kafé köper de flesta mer än en slät kopp kaffe dock. Men det är först när kunden handlar för typ 150 kronor som kostnaden för kortinlösen närmar sig en krona. Jag kanske inte behöver "höja alla priser med en femma" trots allt. Om kunderna får möjlighet att betala med kort borde väl mitt mysiga lilla kafé öka omsättningen? Eller är det bara dricksen som minskar? Hmm. Jag får sova på saken.
Senast redigerad av Hans Wibacke sön 13 okt, 2019 22:59, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Inläggav Hans Wibacke » sön 13 okt, 2019 22:45

LÅ1 skrev:Driva eget skrev om kortavgifter 2015. "Så snuvar han banken på kortavgiften".

Jag tycker att den där krögaren Mats verkar vara lite sniken av sig. I stället för att betala för korthantering, tjänar han 10 lax i månaden på att kunderna tar ut kontanter i hans krog. Men jag antar att en del kunder har uttagsavgift på sina kort, så i deras fall lämpar Mats över kostnaden på kunderna och cashar in vinsten själv.

Driva eget skrev:– Det är utmärkt att vi nu tjänar i stället för att förlora på pengahanteringen. Men för mig är det minst lika viktigt att protestera mot de orimligt höga bankavgifterna. Det vore faktiskt bättre om vi kunde ta emot kort utan att betala avgifter, säger Mats.

Om Mats ska kunna ta emot kort utan att det kostar honom något alls, vem tycker han då ska betala för den tjänsten?
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav LÅ1 » mån 14 okt, 2019 0:49

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Driva eget skrev om kortavgifter 2015. "Så snuvar han banken på kortavgiften".

Jag tycker att den där krögaren Mats verkar vara lite sniken av sig. I stället för att betala för korthantering, tjänar han 10 lax i månaden på att kunderna tar ut kontanter i hans krog. Men jag antar att en del kunder har uttagsavgift på sina kort, så i deras fall lämpar Mats över kostnaden på kunderna och cashar in vinsten själv.

Hur många svenskar har endast kort med uttagsavgift? Mitt kreditkort har det, tror jag. Men bankkort (= debetkort) har väl normalt ingen avgift än så länge? Har man bara kort med uttagsavgift så har man väl kalkylerat med att man går med vinst jämfört med att betala årsavgift.

Jag tycker alla protester mot det kontantlösa samhället är bra och efterföljansvärt! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Odd » mån 14 okt, 2019 6:58

TKO skrev:Så jag kan öppna ett konto i ICA-banken enbart genom att kryssa i en ruta på en ICA-butiks beställningsruta?

Generöst!

/TKO

Eller hur. Och du skulle naturligtvis med glädje acceptera att du blev bankkund hos ICA-banken utan att du egentligen fattade hur, eller hur! :-D

Som tur är så är det inte så, det var ett fiktivt scenario som jag målade upp. Men om du köper en biljett på MTR Express med kort så blir du bankkund hos Klarna. Bra, va! Eller varhelst du köper något med kort där butiken använder Klarna för betalflödet.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » mån 14 okt, 2019 10:06

Odd skrev:
TKO skrev:Så jag kan öppna ett konto i ICA-banken enbart genom att kryssa i en ruta på en ICA-butiks beställningsruta?

Generöst!

/TKO

Eller hur. Och du skulle naturligtvis med glädje acceptera att du blev bankkund hos ICA-banken utan att du egentligen fattade hur, eller hur! :-D

Som tur är så är det inte så, det var ett fiktivt scenario som jag målade upp. Men om du köper en biljett på MTR Express med kort så blir du bankkund hos Klarna. Bra, va! Eller varhelst du köper något med kort där butiken använder Klarna för betalflödet.

Det beror väl på vad du lägger in i begreppet "bankkund". Jag har nyligen gjort ett inköp som kommer att betalas via faktura som hanteras av Klarna - nej det är vare sej hos ICA eller MTR X - så då får jag se om jag därefter är "bankkund". Att jahg skall betala fakturabeloppet till Klarna är jag helt på det klara med - inte konstigare än att jag betalar andra fakturor till Nordea Finans eller PayPal. "Factoring" är något som varit vanligt åtminstone de senaste 50 åren...

/TKO
TKO

Inläggav Odd » mån 14 okt, 2019 13:21

Återigen talar vi om olika saker. Om du väljer att betala med faktura så går du ju med på att du blir kund hos Klarna. Men jag talar här om kortbetalning, och oavsett om det sker via Babs eller utan inloggning med PayPal, så är det fortfarande en kortbetalning, inget fakturaköp. Men Klarna fungerar inte så. Om du frivilligt utsätter dig för Klarna och inte läst villkoren och är nöjd så, så är det ditt val. Men jag gör det inte!
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » mån 14 okt, 2019 14:21

Jag tror fortfarande inte att det går att bli "bankkund" hos Klarna utan ett mer aktivt agerande!
Men det beror säkert på hur vi definierar "bankkund".

Har jag förstått det hela rätt så var exemplet med ICA-butiken påhittat men hos MTR X tvingas kortbetalare bli bankkunder hos Klarna? Och det gäller väl alla som vill åka med kineserna eftersom det bara går att betala med kort?

/TKO
TKO

Inläggav Odd » mån 14 okt, 2019 17:40

Exaktlemente. Därför kan jag inte åka med MTR Express.

Bankkund är man när man är kund i en bank. Alltså är det en rätt omfattande privatekonomisk historia. Om det dessutom blir något konstigt med transaktionen så skapas det plötsligt en skuld kopplat till ett konto, även om man har betalt med kort. Fint va!

TKO, passa på och läs på lite om Klarnas villkor. Som Klarnakund så ger du dem friheter som skulle få chefen för Stasi att bli grön av avund. Eftersom de är en bank så har du dessutom inte de normala rättigheterna som GDPR normalt ger dig.

Men som sagt, det är upp till var och en om man vill drabbas av Klarna.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » mån 14 okt, 2019 18:55

Odd skrev:Exaktlemente. Därför kan jag inte åka med MTR Express.

Bankkund är man när man är kund i en bank. Alltså är det en rätt omfattande privatekonomisk historia. Om det dessutom blir något konstigt med transaktionen så skapas det plötsligt en skuld kopplat till ett konto, även om man har betalt med kort. Fint va!

TKO, passa på och läs på lite om Klarnas villkor. Som Klarnakund så ger du dem friheter som skulle få chefen för Stasi att bli grön av avund. Eftersom de är en bank så har du dessutom inte de normala rättigheterna som GDPR normalt ger dig.

Jag brukar vara tvärsäker på det mesta. Men inte i detta fall... Odd kan ha rätt och jag har varit obetänksam.

I det aktuella fallet är jag mest förvånad över att jag kunde betala via Klarna - jag har haft en tvist med dom angående betalningsansvar. När jag inte gav mej och uppmanade dom att gå till Kronofogden la dom ner ärendet men hävdade då att dom skulle spärra mej för 'evig tid'. Men den tiden kan ha förflutit...

/TKO
TKO

Inläggav Odd » mån 14 okt, 2019 19:17

TKO skrev:
Odd skrev:Exaktlemente. Därför kan jag inte åka med MTR Express.

Jag brukar vara tvärsäker på det mesta. Men inte i detta fall... Odd kan ha rätt och jag har varit obetänksam.

I det aktuella fallet är jag mest förvånad över att jag kunde betala via Klarna - jag har haft en tvist med dom angående betalningsansvar. När jag inte gav mej och uppmanade dom att gå till Kronofogden la dom ner ärendet men hävdade då att dom skulle spärra mej för 'evig tid'. Men den tiden kan ha förflutit...

/TKO

För mig räckte det att jag hotade Klarna med polisanmälan så drog dom sig tillbaka. Men maken till slarvigt företag får man leta efter... Men konceptet är numera välkänt. Man spelar på känslor och existenshot, och få saker är mer existenshotande än just ekonomiskt haveri. Så, en stor andel av folk betalar nog hellre, av slarv eller rädsla, än att ta strid för det, kanske vet många inte ens vad de har för rättigheter och skyldigheter. Och Klarna har en historik av att utnyttja detta för intäkter.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » mån 14 okt, 2019 19:18

Där kan vi vara överens!
/TKO
TKO

Inläggav Hans Wibacke » tor 17 okt, 2019 16:15

På grund av (eller tack vare, om man så vill) alla preppare...

Trots minskad kontantanvändning – Riksbanken ger ut mer kontanter
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... -kontanter
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav LÅ1 » mån 21 okt, 2019 10:13

Hans Wibacke skrev:På grund av (eller tack vare, om man så vill) alla preppare...

Det finns ytterligare en möjlig orsak som kan bidra. För att sätta in pengar på ett bankkonto, även ganska små belopp, så måste man svara på hur det kommer sig att man har så "mycket" i kontanter. Då blir pengarna i stället kvar i skrivbordslådan, eller var man nu förvarar dem.

-----------

Angående e-krona: "Varför behöver Sverige en e-krona?"
"Kontanter är lösningen på e-kronans problem".
LÅ1

Inläggav TKO » mån 21 okt, 2019 10:17

LÅ1 skrev:
Hans Wibacke skrev:På grund av (eller tack vare, om man så vill) alla preppare...

Det finns ytterligare en möjlig orsak som kan bidra. För att sätta in pengar på ett bankkonto, även ganska små belopp, så måste man svara på hur det kommer sig att man har så "mycket" i kontanter. Då blir pengarna i stället kvar i skrivbordslådan, eller var man nu förvarar dem.

-----------

Angående e-krona: "Varför behöver Sverige en e-krona?"
"Kontanter är lösningen på e-kronans problem".

När man sedan sätter in pengarna och måste svara på varifrån dom kom svara man "hittade dom i en byrålåda när jag städade"!
En annan möjlighet är att använda insättningsautomat.

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » mån 21 okt, 2019 10:47

Ytterligare en möjlighet att bli av med en mindre mängd kontanter är ju att använda dem, och då inte göra uttag eller använda kort under en tid.
LÅ1

Inläggav Hans Wibacke » mån 21 okt, 2019 21:27

LÅ1 skrev:Ytterligare en möjlighet att bli av med en mindre mängd kontanter är ju att använda dem, och då inte göra uttag eller använda kort under en tid.

Men om folk utnyttjade den möjligheten - att faktiskt använda kontanterna - så skulle Riksbanken inte behöva ge ut fler...

Personligen gör jag mig av med kontanter (i vår skräpvaluta) illa kvick, om jag råkar få sådana. Jag ger dom alltid till bättre behövande (min hustru). Men visst kan det vara praktiskt att ha kontanter ibland, exempelvis ett mynt att skrapa Trisslotter med.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav LÅ1 » mån 21 okt, 2019 22:20

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Ytterligare en möjlighet att bli av med en mindre mängd kontanter är ju att använda dem, och då inte göra uttag eller använda kort under en tid.

Men om folk utnyttjade den möjligheten - att faktiskt använda kontanterna - så skulle Riksbanken inte behöva ge ut fler...

Personligen gör jag mig av med kontanter (i vår skräpvaluta) illa kvick, om jag råkar få sådana. Jag ger dom alltid till bättre behövande (min hustru). Men visst kan det vara praktiskt att ha kontanter ibland, exempelvis ett mynt att skrapa Trisslotter med.

Är inte ett kort bättre till Trisslotten? Tar ju hela bredden på en gång? Kan också användas till bilens vindruta i nödfall! :D
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tis 29 okt, 2019 0:34

Nordea har låtit fem YouTube-stjärnor leva en vecka utan att använda bankkort eller några annan digitala banktjänster. Det blir besvärligt. (Jag har bara sett ett helt inlägg och gjort några korta nedslag i två annat.) Det hela är från 2016, så det är väl ännu besvärligare i dag. Än så länge får man ut kontanter över disk från ett(?) Nordeakontor här i Stockholm. Men det ska snart stängas.

Tanken är väl att visa hur besvärligt livet blir med enbart kontanter. Men samtidigt är det ju bankerna som gjort det besvärligt. Så jag tycker det är lite dubbelt. Men det förstår kanske inte den tänkta målgruppen?

Jag tycker att de unga verkligen borde tänka till hur mycket av sitt liv de avslöjar för bankerna m.fl. aktörer när de använder kort. Samma sak med diverse kundklubbar etc. Det är ju många mer eller mindre kända människor som får gamla "ungdomssynder" avslöjade i media. T.ex. av politiska motståndare eller andra antagonister. I framtiden är risken ännu större att det finns lagrad data som kan vara komprometterande.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tor 31 okt, 2019 15:48

I dag har det varit problem med kortbetalningar.

"Betalkaos i hela landet – kortterminaler låg nere".
"Kortterminaler låg nere på flera håll i Sverige"

Rubrikern får det att låta som om det var ett stort problem. Berörde dock bara de som har kortterminaler från Nets.
Jag hade gärna sett att det berört fler terminaler och under längre tid! Bara bankomaterna fortsatt att fungerar. :D
LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt