TKO skrev:Om ett säljande företag har valt att låta Klarna sköta betalningshanteringen sker det enligt avtalade villkor mellan de bägge företagen. Om nuvarande ordning skulle förbjudas höjer förmodligen Klarna priset, vilket med största sannolik leder till ökad kostnad för konsumenten. Är det bra?
/TKO
Vi talar inte om samma saker här.
Jag skall försöka att måla upp ett scenario här.
Nu vet jag inte vad du har för bank, men låt säga att du har Swedbank och ett kreditkort från dem.
Du hänger på ett erbjudande som ICA har, där du kan handla online på ICAs butik och få varorna hemlevererade. Du är alltså kund hos ICA och betalar med ditt Swedbank-kort. Allt är som det skall. Jo, förresten, du kryssade tydligen i en obligatorisk ruta där du godkänner ICA-bankens villkor. Inget konstigt, eller?
Ett par dagar senare får du ett e-postmeddelande från ICA-banken där de välkomnar dig som ny kund. Som bilaga skickar dom med en faktura också, med påminnelseavgift. Märkligt, för du har ju betalt med kort... icke sa Nicke, eftersom du kryssade i rutan att du godkände ICA-bankens villkor så godkände du samtidigt att du blev kund hos dom. Dessutom godkände du att betalningen skulle ske med ICA-bankskonto och att det skulle dras automatiskt från ditt kort ett par dagar senare, vilket misslyckades.
Skulle du vara en nöjd kund till ICA-banken, eller skulle du tycka att det var märkligt att du blev bankkund hos ICA-banken utan att du riktigt visste hur det gick till?
Byt ut ICA-banken mot Klarna och ICA mot, låt säga, MTR Express....
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.