daniel_s skrev:TKO skrev:Eftersom det finns många livsmedelsbutiker att välja på förstår jag inte varför den som ändå inte handlar på Coop skall dra igång stora gnällmaskineriet för att man där väljer att prova med en "kontantlös" butik??? Visar det sej att det blir ett kundbortfall kommer Coop förmodligen att ändra på detta, ibland kan ju marknadsmekanismer vara riktigt bra!
En grej som blir störande är ju just att man plötsligt och utan förvarning blir hänvisad till att handla någon annanstans, så att det ärende man hade tänkt uträtta i praktiken blir ogenomförbart. Det är ju ingen tröst att det finns flera butiker att välja på när man bara hinner med att besöka en av dem på t ex en arbetspaus.
Det förekommer även att systemen är påfallande oanvändarvänliga. Jag har bl a varit med om att jag tvingats lämna varor och allt kvar vid automatkassan för att jag lyckats få den att låsa sig genom att inte göra exakt som konstruktören tänkt sig. Man får t ex inte alltid blippa samma burk tre gånger och sedan ställa de tre identiska burkarna i påsen utan man måste ta upp dem en och en ur korgen, blippa dem och sedan ställa ner dem i påsen. En gång råkade jag genom någon dylik manöver få samtliga kassor att låsa sig så att personal måste tillkallas!
Slutligen, angående Coop och marknadsmekanismerna, så arbetar väl Coop sedan många år uteslutande med besparingar, så om de tappar kunder återstår snart inget annat än att lägga ner...
I år öppnar Coop ett flertal nya butiker, t ex i Kävlinge och i Syndbyberg. Dessutom har man köpt den danska kedjan Netto:s butiker i Sverige - så nedskärningarnas tid är sedan några år förbi!
Eftersom Daniel aldrig handlar på Konsum så antar jag att det var privathandelns självbetjäningskassor som krånglade?
Eftersom det i närheten av Coop vid Sunnbybergs station finns minst tre andra livsmedelsbutiker (Hemköp, Lidl, Ica) som tar kontanter verkar det vara väl förspännt för alla som nödvändigvis måste stå och fippla med portmonän vid kassan. Jag är glad att jag slipper stå bakom i kön!
/TKO