Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav Stefan Widén » lör 29 dec, 2018 13:34

Ser fram mot när alla får sitt chipp inmonterat i handen och det räcker med att lägga handen mot en läsare. för större belopp kanske man behöver en kod till så man inte av misstag gör "betalningar" idag är det väl upp till 200 man bara blippar kortet.

Självklart skall det kunna gälla som ID/körkort osv hela DNA kedjan finns givetvis...

Är man nervös för oönskad övervakningen får man väl lägga in ett filter så man måste vara typ 25 cm från en läsare....

Eller så accepterar man full övervakning.... Måste i alla fall vara polisens våta dröm då man lättare kan spåra tjuvar osv.

Stefan som nu svävat ut i framtiden.....
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Odd » lör 29 dec, 2018 20:10

Framtiden? Tja.. Jag är lite mer tveksam till funktioner för realtidsidentifiering och att operera in id-chip.

Det stora problemet med övervakningssamhället är inte vad som spåras och registreras om dig idag utan vad informationen kan komma att användas till i framtiden.

Scenario: Låt säga att du idag köper liberal litteratur online och besöker liberalt inriktade hemsidor. Om 50 år tar en regim över som inför ett system som bygger på social ranking, där medborgare som har "lojala" preferenser belönas med fördelar i samhället, som att tex tillåtas att resa friare inom landet och kanske utomlands, men andra medborgare nekas lån, jobb eller ekonomiska tjänster bland annat pga att deras far eller farföräldrar hade uppfattningar som inte är i linje med regimens.

Vi kan aldrig veta vad information som samlas in om oss idag kan komma att användas till i framtiden. Bland annat därför är dagens elektroniska betalsystem inte bara problematiska utan även en fara för framtiden.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » lör 29 dec, 2018 20:57

Precis så, Odd!
Man kan också applicera det hela i historiskt tid. Den som bodde i östra Tyskland på 30- och 40-talen och som gjorde allt rätt, sett ur de styrandes perspektiv, skulle få problem på DDR-tiden. Om allt registrerades och dessa registrerade data bearbetade.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 30 dec, 2018 12:52

Stefan Widén, det du beskriver är inte framtiden utan finns redan idag. Inte fullt ut i Sverige men likväl finns det och då i länder som ses som både demokratiska och västvärlden. Chip i huden kan du få inopererat idag och total övervakning finns så nära som i London eller på visa allmänna platser i Sverige. Enligt förespråkarna borde London vara paradiset på jorden med noll risk att bli rånad, överfallen eller råka ut för annan brottslighet i dem centrala delarna.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » sön 30 dec, 2018 23:46

Här är en debattartikel som jag håller med helt och hållet. Fast jag utgår ifrån att butiker tar kontanter om de inte har väl synliga skyltar om motsatsen. Alltså jag letar inte efter finstilta skyltar vid ingången.

"Debatt: Kontantfria butiker är en styggelse"
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » mån 31 dec, 2018 1:59

LÅ1 skrev:Här är en debattartikel som jag håller med helt och hållet. Fast jag utgår ifrån att butiker tar kontanter om de inte har väl synliga skyltar om motsatsen. Alltså jag letar inte efter finstilta skyltar vid ingången.

"Debatt: Kontantfria butiker är en styggelse"

Två gånger i år har jag råkat ut för att kort inte funkat i matbutiken, ena gången mitt eget fel,när jag hade fel kort och den andra när systemet låg nere av någon anledning. Märkligt också att man inte har kvar reservsystem för kortbetalning, förr drog man ju en slip som man signerade och så legitimerade man sig. Nu går det mot att allt bara ska blippas och helst konyaktlöst så snabbt som möjligt. Och så snabbt som möjligt är just vad som kan i träffa med de nu frekventa bankbedrägerierna mot person. Nog måste väl bankerna ha ett ansvar när man utvecklat system där man sekundsnabbt kan föra över hela livets besparingar bara man får tillgång till koderna. Mina konton har ett lås mot överföring till utland men som en bankman sa : ”det går ju att kringgå”. t.ex via en målvakt som skickar vidare. I en forntid var man tvungen att fysiskt infinna sig på ett bankkontor, legitimera sig och visa bankbok eller kontobevis för att något skulle flyttas. Nu kan hur mycket som helst flyttas och bankerna säger att kunden varit oaktsam...hmmm !! Det är väl inget fel att månatliga utgifter som en hyra och liknande ska kunna betalas bekvämt och snabbt men för lite större belopp, nivå kan man ju avgöra själv borde man väl kunna ha ett system med fördröjning något dygn innan överföring sker och under tiden underättas kunden på lämpligt sätt att en överföring är på gång.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » mån 31 dec, 2018 17:31

För att kunna överföra dina livsbesparingar behöver man ha tillgång till din inloggning till internetbanken. Att ha internetbank är frivilligt och tror det eller ej, det går att leva ett helt normalt liv utan internetbank. Ett annat sätt är gammal klastiskt urkundsförfalskning.

Jag och signaturen LÅ1 har många gånger olika åsikter men dennes signatur stämmer bra. Om man värnar om något får man se till att använda detta. Det går inte efteråt komma och klaga på att kvartsbutiken lagt när när man själv handlat på storköpet tre kilometer bort hela tiden.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Lennart Petersen » mån 31 dec, 2018 19:03

BSB101 skrev:För att kunna överföra dina livsbesparingar behöver man ha tillgång till din inloggning till internetbanken. Att ha internetbank är frivilligt och tror det eller ej, det går att leva ett helt normalt liv utan internetbank. Ett annat sätt är gammal klastiskt urkundsförfalskning.

Jag och signaturen LÅ1 har många gånger olika åsikter men dennes signatur stämmer bra. Om man värnar om något får man se till att använda detta. Det går inte efteråt komma och klaga på att kvartsbutiken lagt när när man själv handlat på storköpet tre kilometer bort hela tiden.

Du lyckas alltid komma med någon invändning... Visst är det frivilligt att ha Internetbank men väldigt många , om inte rentav de flesta har det. Och det säger sig väl självt att man inte ska lämna ut inloggning men ändå händer det ju frekvent att folk går på telefonbedragare som inger förtroende.
Jag tycker inte alls det vore orimligt med en fördröjning för överföring av mycket stora belopp som en säkerhet och kanske något mer än att bara knappa in siffror i en inloggning.
Uppenbarligen är ju det här ett problem eftersom många nu blir lurade.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » tis 01 jan, 2019 23:50

Kanadas sekretesskommissionär varnar kanadensarna för att information om korttransaktioner kan läcka till myndigheter i andra länder, läs USA.

Hur det är i Kanada vet jag inte, men här i Sverige är väl alla bankkort kopplade till USA-baserade företag.

Jag utgår från att detta är korrekt information. Många är kanske skeptiska till webbplatsen p.g.a. dess inehåll.

"Kanada varnar medborgare att bara köpa laglig marijuana med kontanter"
LÅ1

Inläggav Odd » ons 02 jan, 2019 0:47

Det är lite olika vilken information som skickas var.

Om du handlar med kort i butik så skickas det med information om vilken typ av varor du handlat, inte vad du har handlat.

Men om du köper på nätet och betalar via Klarna så registreras inte bara typen av varor, utan även exakt vad du har handlat och det kopplas ihop till dig som person. Ännu läskigare är det att det hamnar i Klarnas bokföringssystem där det blir kvar i minst sju år, men bokföringslagen förhindrar inte att det kan lagras i evigheter, och det utnyttjar Klarna för att kunna spåra konsumenter resten av livet. Eftersom det hamnar i deras bokföringssystem så har du inte heller rätt att bli raderad därifrån eftersom kundvårdssystemet och bokföringssystemet är ett och samma system. På så sätt har de även gått förbi GDPR och behöver således inte heller gallra ut gamla uppgifter. Smart va!

Och de är inte de enda.

Efter att ha drabbats av Klarna på flera sätt, bland annat tog de kreditupplysning på mig när jag begärde registerutdrag, och en gång skickade de en betalningspåminnelse utan att ha skickat faktura först, vilket de drog tillbaka först när jag hotade om polisanmälan, så tar jag inte i dom med tång ens. Om Klarna är det enda betalningsalternativet i en butik så går jag någon annan stans. Det är en av anledningarna till att jag tex inte åker MTR Express eftersom Klarna är det enda betlaningsalternativet.

Det är naturligtvis upp till var och en om man vill drabbas av dem, men ur ett datasäkerhets- och integritetsperspektiv så avråder jag verkligen. Fram till någon gång 2017 hade de dessutom en dataläcka som gjorde att vem som helst kunde handla i någon annans namn och få tag i känsliga personuppgifter om vem som helst som hade handlat genom Klarna, bara genom att känna till e-postadress och postnummer. Deras motivering när jag påpekade detta för dem var att de gjorde så för att folk inte kommer ihåg lösenord och att det därför är enklast så. Även om de har täppt till just den läckan så visar det lite på säkerhetskulturen inom Klarna...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav BSB101 » ons 02 jan, 2019 14:22

Lennart Petersen skrev:
BSB101 skrev:För att kunna överföra dina livsbesparingar behöver man ha tillgång till din inloggning till internetbanken. Att ha internetbank är frivilligt och tror det eller ej, det går att leva ett helt normalt liv utan internetbank. Ett annat sätt är gammal klastiskt urkundsförfalskning.

Du lyckas alltid komma med någon invändning... Visst är det frivilligt att ha Internetbank men väldigt många , om inte rentav de flesta har det. Och det säger sig väl självt att man inte ska lämna ut inloggning men ändå händer det ju frekvent att folk går på telefonbedragare som inger förtroende.
Jag tycker inte alls det vore orimligt med en fördröjning för överföring av mycket stora belopp som en säkerhet och kanske något mer än att bara knappa in siffror i en inloggning.
Uppenbarligen är ju det här ett problem eftersom många nu blir lurade.

Invändig för visa, verkligheten för andra. Nu skrev du inget om att du ville införa en tidsfördröjning. Jag ser inget problem med detta. Kom gärna med förslag på hur man skulle kunna öka säkerheten.

Det kommer alltid finnas människor som är lättlurade och här tror jag det är information som gäller om man vill minska denna grupp. Det finns alltid en avvägning för avvägning mellan säkerhet och praktisk användning. Det går dock aldrig att få en sådan stor säkerhet att den sista lättlurade personen inte blir drabbad så länge vi inte omyndighetsförklarar alla människor.
BSB101

Inläggav LÅ1 » ons 02 jan, 2019 16:09

Dagens Plånboken i P1 handlade bl.a. om kontanter. Minutintervallet 2 - 18 unefär.
Bl.a. intervjuades vd för Bankomat AB.
Kontentan är väl att man borde gå från bankomat till bankomat och ta ut 100 eller 200 i varje i stället för att ta ut 900 eller 1200, som är vad jag oftast gör. I och för sig har jag tänkt tanken tidigare. Men här fick jag det bekräftat. :D

Tilläg:
Här kan man höra det aktuella inslaget, och inget mer.
Senast redigerad av LÅ1 ons 02 jan, 2019 17:51, redigerad totalt 1 gång.
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » ons 02 jan, 2019 17:12

BSB101 skrev:[

Invändig för visa, verkligheten för andra. Nu skrev du inget om att du ville införa en tidsfördröjning. Jag ser inget problem med detta. Kom gärna med förslag på hur man skulle kunna öka säkerheten.

Det kommer alltid finnas människor som är lättlurade och här tror jag det är information som gäller om man vill minska denna grupp. Det finns alltid en avvägning för avvägning mellan säkerhet och praktisk användning. Det går dock aldrig att få en sådan stor säkerhet att den sista lättlurade personen inte blir drabbad så länge vi inte omyndighetsförklarar alla människor.

”Invändig för visa , verkligheten för andra” , förstår inte ett smack vad det betyder.
Hade du nu läst mitt inlägg så föreslog jag faktiskt en tidsfördröjning för stora överföringar av kapital från konton. T.ex en tidsfördröjning på något dygn och under tiden underrättas kunden på lämpligt sätt att en överföring är på gång. Belopp och tid för fördröjning ska kunden kunna ställa in själv. Som jag ser det är det alldeles för lätt att föra över stora kapitalsummor och verkligheten talar väl sitt språk när det här närmast exploderat i omfattning med tusentals drabbade och många av dom verkar vara genomsnittsmänniskor som bara gått på dessa förslagna bedragare. Och även den som inser att något är galet kan råka illa ut ,ett exempel kan vara : bedragare ringer upp , förefaller trevlig och sympatisk och säger sig vara från banken. Det går att manipulera så att bankens telefonnummer visas i presentatören. Varnar för att stora överföringar är på gång och ber att få hjälpa till bara nu kunden vill identifiera sig med bank-id .... Kunden är varnad och lägger nu på luren. Under tiden har bedragaren loggat in ”halvvägs” hos banken med kundens personnummer som kanske är lika med personkontot. Och vad gör folk som blivit uppringda så ? Jo många kopplar upp sog direkt till banken för att se om något hänt med kontot. Och då har bedragaren som redan är halvvägs i uppkopplingen förtur när det kommer bekräftelse i form av bank-id. Det är ett scenario av många hur bedragare kan agera. Så min åsikt är att det är för lätt och går för snabbt att föra över stora kapitalsummor. Det är bankerna som ställt till med allt detta, och man har numera inte mycket val till annat än Internetbank när t.ex fysiska bankkontor blir allt sällsyntare. Det ska vara enkelt att beyala vardagliga räkningar men det behöver inte nödvändigt vara enkelt att flytta ett helt livs besparingar, såg en intervjuas som blivit av med ett 6-siffrigt belopp.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » fre 04 jan, 2019 17:04

Lennart Petersen skrev:
BSB101 skrev:[

”Invändig för visa , verkligheten för andra” , förstår inte ett smack vad det betyder.
Hade du nu läst mitt inlägg så föreslog jag faktiskt en tidsfördröjning för stora överföringar av kapital från konton. T.ex en tidsfördröjning på något dygn och under tiden underrättas kunden på lämpligt sätt att en överföring är på gång. Belopp och tid för fördröjning ska kunden kunna ställa in själv. Som jag ser det är det alldeles för lätt att föra över stora kapitalsummor och verkligheten talar väl sitt språk när det här närmast exploderat i omfattning med tusentals drabbade och många av dom verkar vara genomsnittsmänniskor som bara gått på dessa förslagna bedragare. Och även den som inser att något är galet kan råka illa ut ,ett exempel kan vara : bedragare ringer upp , förefaller trevlig och sympatisk och säger sig vara från banken. Det går att manipulera så att bankens telefonnummer visas i presentatören. Varnar för att stora överföringar är på gång och ber att få hjälpa till bara nu kunden vill identifiera sig med bank-id .... Kunden är varnad och lägger nu på luren. Under tiden har bedragaren loggat in ”halvvägs” hos banken med kundens personnummer som kanske är lika med personkontot. Och vad gör folk som blivit uppringda så ? Jo många kopplar upp sog direkt till banken för att se om något hänt med kontot. Och då har bedragaren som redan är halvvägs i uppkopplingen förtur när det kommer bekräftelse i form av bank-id. Det är ett scenario av många hur bedragare kan agera. Så min åsikt är att det är för lätt och går för snabbt att föra över stora kapitalsummor. Det är bankerna som ställt till med allt detta, och man har numera inte mycket val till annat än Internetbank när t.ex fysiska bankkontor blir allt sällsyntare. Det ska vara enkelt att beyala vardagliga räkningar men det behöver inte nödvändigt vara enkelt att flytta ett helt livs besparingar, såg en intervjuas som blivit av med ett 6-siffrigt belopp.

Läste du ens inlägget du svarade på? Jag har inget emot att man inför en fördröjning, frivillig så klart. Som sagt kommer det alltid finns lättlurade personer och det kan knappast vara samhällets ansvar att skydda dessa hela tiden.
BSB101

Inläggav Lennart Petersen » fre 04 jan, 2019 18:08

BSB101 skrev:[q

Läste du ens inlägget du svarade på? Jag har inget emot att man inför en fördröjning, frivillig så klart. Som sagt kommer det alltid finns lättlurade personer och det kan knappast vara samhällets ansvar att skydda dessa hela tiden.

Ja det klart att jag läser de inlägg jag svarar på . Och om du läst mina inlägg så skrev jag förslag om tidsbegränsning för stora transaktioner både i mitt första och andra inlägg om bankbedrägerier. Och ja det är faktiskt samhällets ansvar att skydda svaga och utsatta , som kan vara godtrogna dementa äldre. Det rapporteras ju om hur det här på kort tid blivit ett jätteproblem och polisen har inte ens resurser att utreda allt. Och självklart anser jag att bankerna har ett ansvar, det är dom som infört dessa system som medger att på ett enkelt och snabbt sätt låta en persons samlade besparingar fara iväg hur lätt som helst. Och betänk att på många orter finns numera inga fysiska bankkontor, om man nu anlitar en bank som fortfarande har sådana kontor...
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » fre 04 jan, 2019 18:28

Lennart Petersen skrev:

Ja det klart att jag läser de inlägg jag svarar på . Och om du läst mina inlägg så skrev jag förslag om tidsbegränsning för stora transaktioner både i mitt första och andra inlägg om bankbedrägerier. Och ja det är faktiskt samhällets ansvar att skydda svaga och utsatta , som kan vara godtrogna dementa äldre. Det rapporteras ju om hur det här på kort tid blivit ett jätteproblem och polisen har inte ens resurser att utreda allt. Och självklart anser jag att bankerna har ett ansvar, det är dom som infört dessa system som medger att på ett enkelt och snabbt sätt låta en persons samlade besparingar fara iväg hur lätt som helst. Och betänk att på många orter finns numera inga fysiska bankkontor, om man nu anlitar en bank som fortfarande har sådana kontor...

Med andra ord vill du i princip till en omyndighetsförklaring av Sveriges befolkning? Vem ska anser du ska företräda oss tio miljoner?
BSB101

Inläggav Lennart Petersen » fre 04 jan, 2019 19:20

Med andra ord vill du i princip till en omyndighetsförklaring av Sveriges befolkning? Vem ska anser du ska företräda oss tio miljoner?

Nu läser du in, och skriver in saker jag inte påstått. Envar ska naturligtvis ha rätt att disponera sina pengar efter eget val och om så önskas även skänka bort dom efter eget fritt val. Men inte behöva utsättas för bedragare. Och självklart är det samhällets uppgift att så långt det är möjligt stävja bedrägerier och det borde även vara bankernas uppgift att i mäjligaste mån skydda kundernas pengar. Kanske det blir annorlunda om banken konsekvent tvingas betala ersättning till dem som drabbas. För det här är ett problem...ett stort problem.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » lör 05 jan, 2019 12:28

Lennart Petersen skrev:

Envar ska naturligtvis ha rätt att disponera sina pengar efter eget val och om så önskas även skänka bort dom efter eget fritt val. Men inte behöva utsättas för bedragare. Och självklart är det samhällets uppgift att så långt det är möjligt stävja bedrägerier och det borde även vara bankernas uppgift att i mäjligaste mån skydda kundernas pengar.

Här är vi överens men du verkar tycka att staten ska vara förmyndare för medborgarna. Själv ser jag att det finns ett eget ansvar och att man inte kan gå "blåögd" genom livet.
BSB101

Inläggav LÅ1 » lör 05 jan, 2019 18:55

Lennart Petersen skrev:Envar ska naturligtvis ha rätt att disponera sina pengar efter eget val ...

Och detta kräver att det finns kontanter!
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 05 jan, 2019 19:21

Läste på om Nationalmuseum. Fortfarande fri entré. Bäst att passa på. Vissa tillfälliga utställningar tar man betalt för. Och man är kontantfritt. Så inte ens staten gynnar statliga pengar! Landstingen/regionerna tvingad hantera kontanter inom sjukvården, men inte staten inom kulturen! Min erfarenhet är att Stockholms läns landsting (nu region) knappast efterlever reglerna.
LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt