Switch to mobile style

Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav LÅ1 » ons 10 feb, 2016 15:11

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Att det inte går att betala kontant eller med kort på SL-bussar innebär inte att SL förhindrad all kontant- eller kortbetalning. Det går fortfarande bra att betala din bussbiljett i SL-trafiken kontant.

Här duger ju inget annat än förbetalning till SL. Antingen via mobilen eller via accesskort av något slag. Enkelbiljetterna är väl också en variant av accesskort? (Mobilbiljetten skall ju vara betald innan man kliver på bussen, även om det syndas mot den regeln tämligen ofta. Kan bl.a. bero på att informationen om hur det går till inte är tillgänglig överallt.)

Biljetter finns att köpa på ett stort antal förköpsställen inom SLL och mig veterligen är alla betalningar inom SL-trafiken förskottsbetalningar då man betalar innan man nyttjar tjänsten.

Jag tror vi är överens här. Man måste betala sin biljett innan man stiger på bussen. Gäller väl även SMS-biljett, tror jag. Även om många bryter mot den regeln, och fixar biljetten på bussen. Så på bussarna i SL-trafiken är det i princip betalförbud snarare är kontantförbud. Eller man kanske skall säga att det är nyköpsförbud, eftersom man kanske kan säga att man kan betala med reskassa på bussen.

Många landsting har infört kontantförbud i vården. Men Kronobergs läns landsting har fått dom emot sig i Högsta förvaltningsdomstolen. Läser man domen så uppfattar jag (lekman) det som om man för ett allmängiltigt resonemang, och inte bara diskuterar statlig och kommunala förvaltningar och bolag. I det aktuella fallet tillåts kontant betalning i efterhand, men bara på två platser i landstinget, vilket inte ansågs vara tillräckligt. Däremot tillåts undantag om man har slutit avtal om detta i förväg. Frågan är om det kan anses som att man slutit ett avtal när man går in i en butik med ett anslag på dörren som säger att man endast accepterar kortbetalning.

Ur domen:
Högsta förvaltningsdomstolen skrev:Enligt 5 kap. 1 § andra stycket riksbankslagen är sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken lagliga betalningsmedel. I förarbetena anges att detta innebär att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning (prop. 1986/87:143 s. 64).
Och längre ner i texten:
Högsta förvaltningsdomstolen skrev:Betalningsmedlen sedlar och mynt har av lagstiftaren getts en särställning.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 13 feb, 2016 12:02

Inge skrev:Förvaltningsrätterna ägnar sig bara åt myndigheterna och det offentliga då ingår att bedöma vilka avtal det offentliga kan tvinga på medborgarna. Uppenbarligen har man inte ansett att de har rätt att tvinga på medborgarna avtal om alternativa betelningsmedel för utnyttjande av samhälleliga tjänster.

Visst är det så att förvaltningsrätterna bara handhar ärenden som rör myndigheter och annan offentlig verksamhet. (Vet inte exakt hur dess jurisdiktion definieras.) Men texten från domen i mitt första citat ovan antyder ingen begränsning just för myndigheter etc. utan snarare tvärt om, med tanke på formuleringen "var och en".

Inge skrev:Vad gäller det privata gäller avtalslagen. Jag antar att det under vissa förutsättningar räcker med en skylt vid dörren. Men man får ju inte heller lämna anbud utan att ange ett sådant vilkor om man villa att det skall vara giltigt. Dvs rimligen måste man också i samband reklam ange att köp endast kan ske mot vissa specificerade betelningsmedel om man inte tänker acceptera sedlar och mynt. Annars har ju den som önskar att acceptera anbudet rätt att fullfölja betalningen med de lagliga betalningsmedlen.

Gick förbi Adlibris butik på Regeringsgatan, här i Stockholm, häromdagen. Där fanns ingen antydan på dörren om att man inte accepterade kontanter. Däremot ett A4-ark med text i normal storlek där man talade om att filminspelning (eller om det var TV-inspelning) pågick i butiken och att man accepterade det om man gick in. Kommer inte ihåg formuleringen. Är inte alls säker på att jag skulle observerat det anslaget om jag inte just var ute efter skyltar vid butiksentrén. Men däremot använde man stora kameror på stativ, så dem hade jag inte kunnat missa. Men jag avstod från att gå in.

Inge skrev:I sammanhanget kan det vara värt att komma ihåg, även om det knappast återges i några propositioner, att lagens syfte aldrig har varit att skydda konsumenten utan istället att skydda statens kontroll över den monetära basen. Eftersom denna bas idag är flyttad från sedlar och mynt till elektroniska tillgodohavanden och förpliktelser är lagen föråldrad.

Idag väger nog statens intresse av att säkra skatteindrivningen och försvåra svarthandel över, även om man kallar det för "terrorbekämpning". Men detta återigen beträffande det privata. För det offentliga gäller andra överväganden och då är högsta förvaltningsrättens dom mycket intressant. Har du någon länk till den?

Från HAX:s bloggpost "EU:s krig mot kontanterna gör medborgarna livegna" citerar jag "Allt motiveras med kamp mot brottslighet och terrorism. Men i själva verket handlar det om att ge staten mer makt över folket."

Länken till högsta förvaltningsrättens dom borde jag ju haft med i förra inlägget. Miss av mig. (Men det var lätt att googla fram den med ett stycke ur citaten.)
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 13 feb, 2016 12:54

Inge skrev:
LÅ1 skrev:Länken till högsta förvaltningsrättens dom borde jag ju haft med i förra inlägget. Miss av mig. (Men det var lätt att googla fram den med ett stycke ur citaten.)

Jag borde förstås googlat så, men tack för länken. Angående domen så var den ovanligt tydlig och välmotiverad. Finns inte mycket mer att säga. Men den avser alltså inte förhållandet i butiker.

Ingen fara, jag borde länkat från början! :)
Visst gäller domen bara landstingen. Men resonemanget runt lagtexten är ju generellt hållen. Men det betyder förstås inte att utslaget skulle bli detsamma om någon drar en kontantlös butik inför rätta. Eftersom bankerna, eventuellt lagvidrigt, inte accepterar vem som helst som kund så finns det människor som saknar kort som de kan betala med. Det kan väl kallas diskriminering. Frågan är bara om det är bankerna eller butikerna som diskriminerar. Eller båda?
LÅ1

Inläggav Kantorn » lör 13 feb, 2016 14:38

Verspieder skrev:
Kantorn skrev:Nej det går inte att betala med kort på SL-bussar. För att de valt att inte ha kortläsare. Konstig kommentar från Verspieder.

Att något "inte går" tolkar jag som att något som finns där och är tänkt att fungera, för tillfället inte fungerar. Om något däremot är bestämt att något inte ska finnas är jag van med andra formuleringar. T.ex att man inte tillåtit, valt bort, eller förbjudit något.
Huvudsaken är dock att man verkar kunna komma undan riksbankslagen om kontanthantering om man även förbjuder precis alla andra betalningssätt, t.ex inne i bussarna. Frågan är om SL skulle införa kontokortsläsare i SL-bussarna; skulle då riksbankslagen då kunna tvinga tillbaka ett återinförande av kontantbetalningen?

Det där är - som du själv påpekar - en tolkningsfråga. Jag tolkar "det går inte att" som "man kan inte". Det går inte att köra bil ute på en tjällossad åker, eftersom bilen sjunker ner i leran. Men det är en tolkningsfråga som sagt. Hechtwagen verkar ha valt att tolka som jag.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » ons 09 aug, 2017 22:27

hgsldf skrev:Huddinge Sjukhus, ett av de största i SLL vägrar även de att ta emot kontanter!

Jag skall till Huddinge Sjukhus i morgon. "Endast kort eller faktura" står det på kallelsen. Efter som jag sedan halvårsskiftet förutsatt mig att använda kort så lite som möjligt, bankomatuttag undantaget, så får jag ju be om faktura. Undra om de tar extra betalt för det. Blir det pappersfaktura med posten, eller skickar de den via e-post? Hanterar landstinget det själva, eller gör de som SJ och låter det gå via Paynova?
Eller har man ändrat sig efter domen mot Kronobergs läns landsting, och tar emot kontanter i smyg?

I morgon får jag svaret. :D
LÅ1

Inläggav BSB101 » tor 10 aug, 2017 6:49

Handlade inte domen om att Landstinget inte kan neka att ta emot kontanter men man behöver inte ta emot kontanter på varje ställe man kan betala på, exempelvis på varje avdelning?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » tor 10 aug, 2017 7:54

BSB101 skrev:Handlade inte domen om att Landstinget inte kan neka att ta emot kontanter men man behöver inte ta emot kontanter på varje ställe man kan betala på, exempelvis på varje avdelning?

Huddinge Sjukhus har sedan några år en centralkassa.

På 1177.se skriver man på sidan om patientavgister i Stockholms läns landsting "Var uppmärksam på att en del vårdmottagningar bara kan ta emot kontant betalning." Och texten är uppdaterad så att avgiftsbefrielse för personer över 85 års ålder är med.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tor 10 aug, 2017 19:23

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Handlade inte domen om att Landstinget inte kan neka att ta emot kontanter men man behöver inte ta emot kontanter på varje ställe man kan betala på, exempelvis på varje avdelning?

Huddinge Sjukhus har sedan några år en centralkassa.

På 1177.se skriver man på sidan om patientavgifter i Stockholms läns landsting "Var uppmärksam på att en del vårdmottagningar bara kan ta emot kontant betalning." Och texten är uppdaterad så att avgiftsbefrielse för personer över 85 års ålder är med.

Bad att få betala med kontanter, och hänvisade till domen i högsta förvaltningsdomstolen. Fick till svar att man kunde betala kontant i en kassa högre upp i huset, men den var bara öppen några timmar på morgonen. Det fick bli faktura. Fick pappersfaktura i handen och inga extra avgifter. Och 30 dagars betalningstid. Men i dagens ränteläge gör ju kredittiden varken till eller ifrån.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 14 mar, 2018 17:18

Från en annan tråd:
TKO skrev:Om vi nu ska ha en diskussion om kontanthantering (vilket vi kanske inte ska ha, men...) så är min åsikt att om bara de som vill använda kontantbetalning även fortsättningsvis vore villiga att själva stå för merkostnaden hade det inte varit något problem. Men se det vill man ju inte...

tycker
Thomas K Ohlsson

Hur mycket kostar kortbedrägerier bankerna? Det håller de tyst med. Det lär förekomma att bankerna lite mystiskt kontaktar kunderna och säger att de misstänker att kortuppgifterna är på drift, eller något liknande, och skickar ut ett nytt kort. Först har då banken gjort en kompensationsinsättning för att kunden skall vara skadeslös, och sedan döljer de transaktionerna så att ingen skall kunna se dem.

Om inga alternativ till bankerna finns, hur stor kommer då transaktionskostnaderna och årskostnaderna att bli? Hur länge blir swich gratis för privatpersoner? Företag betalar redan transaktionsavgift. Swedbank tar 2 kronor per inkommande betalning, tro jag.

Riksbankens e-krona kan ju bli en bra konkurrent för att hålla bankernas avgifter på en rimligt låg nivå. Ingen, inte ens Riksbanken själv, vet ännu hur en sådan kommer att utformas. Men jag har svårt att se att den blir helt anonym. För hur skall man kunna fylla på pengar på sitt e-kronokonto anonymt om det inte finns kontanter.

Brottslingarna har ju redan anpassat sig. De mer sofistikerade använder kortbedrägeri. Andra använder smach and grab-metoden mot butiker med med värdefulla och lätt omsatta varor. Eller rånar småbutiker. På varor förutom eventuella kontanter.

Läs gärna på kontantupproret. Missa inte boken Korten på bordet. Ytterligare två böcker finns här.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 14 mar, 2018 17:25

LÅ1

Föregående

Återgå till Ordet är fritt