Lennart Petersen skrev:TKO skrev:Anders Hanquist skrev:Inte för att jag är en regelbunden kyrkobesökare, men jag tror att "kollektomater" ökar intäkterna. Ska man lägga kontanter i hoven tar man oftast några mynt för att det skramlar lite mer, så det blir kanske några kronor. Folk har oftast inte så mycket "cash" och hundralappar vill man kanske inte lägga i. Ska man knappa in ett belopp så ökar man nog på lite. Kanske finns det statistik för detta från församlingarna. Skulle var kul att veta hur det är.
Som fd ersättare i kyrkorådet och regelbunden kyrkobesökare kan jag meddela att ovanstående stämmer!
/TKO
Men att maximera kollekten med krämarmetoder tycker jag inte är värdigt kyrkan. Det kan väl vara rimligt att man har alternativ som Swish men varför ska man tacka nej till den som ger kontant ? Är nu handhavandekostnaden så svindlande som 25% så blir det ju ändå netto 75% i kollekt.
Visst borde även gudstjänstebesökarna i Sundbyberg kunna ge kollekten i form av kontanter.
Men jag tycker också att det är bra att det finns alterantiva metoder, som kollektomat och swich.
Och jag förstår inte utbrottet om "maximera kollekten med krämarmetoder"... självklart vill kyrkan ha så stor kollekt som möjligt. Eller skall kollekten pålysas med ord som "dagens kollekt går till att hjälpa förföljda kristna i Syrien, men ge inte för mycket"?
Lennart Petersen skrev:LÅ1 skrev:Ett problem är att Swish är ungefär lika anonymt som gamla tiders checkar. Dvs ingen anonymitet alls. Kanske därför som beloppen blir högre. Från de som har Swish. Från övriga blir det då inget alls.
Om Sundbybergs kyrkoråd nu skulle ta sig till med något så udda och märkligt som att läsa bibeln så kanske dom läst om änkans skärv ! Men dagens kyrka ägnar sig åt allt utom just religion.
Och jag ifrågasätter dessa påstådda 20-25% , då skulle väl absolut ingen affärsverksamhet ta kontanter. Antingen är den kontanta kollekten avsevärda belopp och då blir hanteringskostnaden i % inte så hög. Eller så är det frågan om små belopp och då kan ju kyrkan använda kontanterna för sina egna inköp . Eller kanske någon kyrkvärd själv tar kontanterna och Swishar samma belopp från eget konto.
Jag kan inte gå i god för att samtliga medlemmar i Sundbybergs församlings kyrkoråd läser Bibeln - men det gör säkert de flesta. Och gör man det inte själv på sin kammare räcker det med att besöka högmässan - textläsning är en central del i evangelisk-lutherska gudsjänster. Och som av en slump var evengelietexten i söndags just Mark 12:41-44! (Observera att den nuvarande översättningen inte använder det svårbegripliga ordet "skärv").
I de flesta fall uppgår den kontanta kollekten till mycket blygsamma belopp, vilket gör att hanteringskostnadens andel blir stor. Förslagen ovan på hur man kan gå runt detta problem är fantasifulla - men kanske inte helt realistiska. Församlingens inköp går förhoppningsvis inte till så att kyrkvaktmästaren springer iväg till Konsum och köper bullar till kyrkkaffet och betalar kontant...
Frid!
Thomas K Ohlsson