Sockerfällan

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Sockerfällan

Inläggav hgsldf » tis 02 feb, 2016 10:57

" Det finns ingen bevisad koppling mellan övervikt och socker – enligt den europeiska livsmedelsmyndigheten
Efsa. Men resultatet kan ha påverkats av sockerindustrin, vilket gjort den svenska folkhälsoministern upprörd.

– Vi står inför en fetmaepidemi och vi kommer att behöva vidta en mängd åtgärder för att motverka de negativa effekterna. Nu riskerar detta att fördröja åtgärderna, säger folkhälso- och sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S).

Efsa grundar sina rekommendationer kring socker på fem studier, varav fyra har betalats av sockerindustrin. Enligt Efsa är vem som betalar för en studie inte relevant. TT "

Politiker gör allt så krångligt! EU lägger sig normalt inte i våra skattesatser, man behöver bara kopiera alkoholskatten. Samma skatt per gram socker som per gram alkohol. Skatten kan avkrävas importörer / distributörer i första ledet och behöver inte särredovisas i senare led. Alla handlare kan åläggas att kräva leg om man misstänker att kunden är under 18 år, ungefär som med folkölet.
/Göran
hgsldf

Re: Sockerfällan

Inläggav daniel_s » tis 02 feb, 2016 14:10

Du går ju alltid lite för långt Göran! Sockerskatt är väl i teorin en bra idé (om vi bl a bortser från dumma ersättningsvarianter som gissningsvis dyker upp i stället och är några tiopotenser farligare) men det där med 18-årsgräns var ju bra onödigt att lägga till.
daniel_s

Inläggav leifd » tis 02 feb, 2016 21:37

Vore kanske en bättre idé att se till att inte Pressbyrån inte sockrar sina bullar så f----at... :mrgreen:
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav ADDE » tis 02 feb, 2016 21:41

Socker är een drog lika farlig på sitt sätt som alkohol och narkotika. Så ser jag på saken.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav LÅ1 » ons 03 feb, 2016 0:32

ADDE skrev:Socker är een drog lika farlig på sitt sätt som alkohol och narkotika. Så ser jag på saken.

Jag pratade (privat, inte inom vården) med en läkare som menade att alla dessa proteintillsatser i många produkter, speciellt på mejerihyllan, var farligare än allt socker! (Jag bad aldrig om en utläggning.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » ons 03 feb, 2016 0:51

LÅ1 skrev:
ADDE skrev:Socker är een drog lika farlig på sitt sätt som alkohol och narkotika. Så ser jag på saken.

Jag pratade (privat, inte inom vården) med en läkare som menade att alla dessa proteintillsatser i många produkter, speciellt på mejerihyllan, var farligare än allt socker! (Jag bad aldrig om en utläggning.)

Det beror på hur man menar. Sannolikheter eller absoluta tal, så att säga. Det spelar också roll om man med "farligt" bara menar sånt som riskerar att leda till en plötslig död, eller om också långsamt dödande förlopp räknas in.

Socker dödar helt säkert fler människor varje år än alkohol, narkotika och proteintillsatser tillsammans mätt i absoluta tal.

Sett till sannolikheten att man dör plötsligt på grund av något av det där så beror det ju förstås en hel del på hur man räknar. Vi kan ta trafiken som exempel. Det är säkerligen många trafikolyckor per år som är sockerrelaterade (obs sant), men om man tar hänsyn till hur mycket som används av socker, alkohol och narkotika (och proteintillsatser) så vet jag inte alls vad som är värst. Får jag gissa, så är det antingen narkotika eller proteintillsatser som har den högsta korrelationen med trafikolyckor.
daniel_s

Inläggav ADDE » ons 03 feb, 2016 10:02

Jag glömde lägga till Tobak i min lista!

Alla dessa förstör o förändrar kroppen på ett o annat vis men skapar även ett sorts beroende som är svårt att gå ifrån.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav hgsldf » ons 03 feb, 2016 14:52

ADDE skrev:Jag glömde lägga till Tobak i min lista!

Alla dessa förstör o förändrar kroppen på ett o annat vis men skapar även ett sorts beroende som är svårt att gå ifrån.

Jo så är det och man kan lägga till spel om pengar och pengars värde, respektive moderna nätspel.

Men för att återgå till tobak, är det rimligt att en 17-åring inte får köpa en dosa snus emedan en 7-åring kan fylla en kundvagn med coca cola och gå ut?

Fetma är naturligtvis ett problem på sikt för den som drabbas, än större är problemet med typ2 diabetes som tidigare drabbade människor på ålderns höst, något som allt yngre människor drabbas av.
/Göran
hgsldf

Inläggav Hechtwagen » ons 03 feb, 2016 20:58

Man har nu på försök här i landet börjat informera de lägre socialgrupperna om kostens betydelse och sockrets faror, lär hittils ha varit en mycket framgångsrik kampanj! Tror information är bättre än restriktioner vad gäller kost!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Återgå till Ordet är fritt