Vad hör till Roslagen?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Vad hör till Roslagen?

Inläggav Harald » mån 23 nov, 2015 20:44

Vad är det du menar? Jag skrev att linje 3 gick via Sundbyberg. Gjorde den inte det?
Harald

Inläggav Harald » mån 23 nov, 2015 22:03

Inge skrev:När Bällstavägen blivit byggd kunde man även åka mot Sundbyberg efter att ett kort bit åkt mot Bromma. Då gick det naturligtvis även att åka via Sundbyberg och Beckomberga till Hässelby.

Bällstavägen finns med på en karta över laga skifte av Eneby från 1856. Den betecknas "Landsväg till Stockholm". Alltså fanns den när Sundbyberg växte fram och man kunde resa mellan Stockholm och Hässelby via Sundbyberg och det var en kortare väg än via Spånga kyrka.
Harald

Inläggav Harald » mån 23 nov, 2015 23:02

Vägen till Hässelby gick inte så som vi nu anser naturligt, d.v.s. som en avgrening från Drottningholmsvägen utan längre norrut. Det var det jag ville framhålla. Hur den sedan i detalj gick spelar mindre roll.
Harald

Inläggav twr » tis 24 nov, 2015 10:18

Harald skrev:
twr skrev:Fler exempel på det senare finns. Bergslagsvägen till exempel.

Är inte det ett sentida påhitt.

Jo, absolut, och jag har aldrig sagt något annat! :D Jag menar bara att den inte är "uppkallad" efter Bergslagen, utan heter så för att den (var avsedd att) leda till Bergslagen.

Harald skrev:Tittar man på en karta från slutet av 1800-talet så finns av genomfartsvägar bara Drottningholmsvägen åt det hållet. Delvis i annan sträckning. Nuvarande Gustav III:s väg är en del av den gamla Drottningholmsvägen. Mot Bromma kyrka och Ängby finns bara små lokalvägar. Stora vägen till Hässelby gick via Sundbyberg. Ett minne av det var väl SJ:s busslinje 3 som gick via Sundbyberg till Hässelby. Och skulle man till Bergslagen så tog man väl Enköpingsvägen.

Bergslagsvägen byggdes på 1930-talet, med en tanke att förlängas genom Järfälla kommun i riktning mot Enköping och vidare mot just Bergslagen. I samband med detta lades Drottningholmsvägen helt ohistoriskt om i en annan sträckning via Brommaplan, som byggdes samtidigt. Vägens gamla sträckning blev Gustav III:s väg.

På 1950-talet när Vällingby byggdes byggdes även Materialvägen norrut från Bergslagsplan. Denna väg har senare vid ett för mig okänt datum döpts om till Bergslagsvägen även den.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Anders Hanquist » tis 24 nov, 2015 11:11

Bergslagsvägen har alltid förefallit som ett mysterium både vad gäller namn och sträckning. Men det stämmer (boken Stockholms gatunamn) att det tydligen ursprungligen avsågs en huvudled mot Bergslagen (ett annat av dessa rätt odefinierade namn, jmfr trådens namn). Den börjar vid Brommaplan som en rak fortsättning på Drottningholmsvägen. I trakten av Johannelund fortsätter vägen rakt fram med ett annat namn (Löstavägen) medan "namnet svänger åt höger". Drottningholmsvägen, däremot börjar redan vid Kronobergsparken på Kungsholmen och svänger tvärt vänster vid Brommaplan. Nu vill man väl inte gärna ändra de här namnen eftersom det skulle ställa till det för många under en övergångstid. Och därför naturligtvis röra upp proteststormar. Men visst vore det mer "logiskt" om Drottningholmsvägen gick från Brommaplan rakt ut mot Mälaröarna. Samtidigt skulle sträckan från Tranebergsbron till Brommaplan namnmässigt slås ihop med Berglagsvägen mellan Brommaplan och Lövstavägen ("Bromma Allé" eller något sådant). När det gäller innerstadsdelen har jag inget förslag.
Anders Hanquist

Inläggav twr » tis 24 nov, 2015 12:43

Inge skrev:Där har nog "Stockholms gatunamn" fel. På 50-talet övergick vägen i gränsvärden och gick alltså tillbaka in mot Spånga. På 70-talet var den helt kapad vid Vinsta. Från Lunda till Hjulstakorset gick Hjulstavägen. Senare byggdes dessa ihop och Hjulsta vägen bytte namn till Bergsslagsvägen.

Det är snarare så att man givit Bergsslagsplan och Bergslagsvägen namn eftersom man tänkte sig att man skulle kunna köra ut den vägen, vilket man ju kan idag. Men det är sentida konstruktioner.

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Hur skiljer sig din beskrivning från vad som står i Stockholms gatunamn?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tis 24 nov, 2015 22:54

Inge skrev:Det är ju ingen ursprunglig huvudled. Utan den verkar mer fått namnet som en framtida möjlig utfart.

Ja, då håller jag helt med dig. Som jag minns det är det så det beskrivs i "Stockholms gatunamn" också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Föregående

Återgå till Ordet är fritt