Vad hör till Roslagen?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Vad hör till Roslagen?

Inläggav Inge » tor 19 nov, 2015 4:43

Vad menas egentligen med Roslagen och Värmdö? Värmdö är Roslagens sydligaste Skeppslag.

Utbrutet från tråden Roslagen och Värmdö kan få ny busstrafik
Jourmaster
Användarvisningsbild
Inge

Re: Vad hör till Roslagen?

Inläggav roggek » tor 19 nov, 2015 8:33

Inge skrev:Vad menas egentligen med Roslagen och Värmdö? Värmdö är Roslagens sydligaste Skeppslag.

Ja, om man envisas med att inte släppa taget om medeltiden, ja...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Inge » tor 19 nov, 2015 9:29

roggek skrev:
Inge skrev:Vad menas egentligen med Roslagen och Värmdö? Värmdö är Roslagens sydligaste Skeppslag.

Ja, om man envisas med att inte släppa taget om medeltiden, ja...
På medeltiden hette landskapet Roden. Det var först när Roden uppgått i Uppland som man började tala om Rodens-Skeppslag som benämning av området. Denna benämning utvecklades sedan i språklig parallell med Bergslagen till kortformen Roslagen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Verspieder » tor 19 nov, 2015 17:30

Är det verkligen så viktigt för kommunerna i den södra periferin, söder om Österåker och Vallentuna att med envishet hela tiden hävda att de minsann också ingår i Roslagen? Är det någon slags prestigefråga? Kan man inte bara acceptera att det idag främst är Norrtälje och Östhammars kommuner (samt delar av Vallentuna, Österåker, Knivsta och Uppsala kommuner) som utgör den absoluta majoriteten av det som idag kallas Roslagen?

Visserligen utgjorde dåvarande "Södra Roslags tingsrätt" av Danderyd, Lidingö, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåkers kommuner, men frågar man valfri person i Östhammar anser dem att Norrtälje kommun i princip ensamt utgör södra halvan av Roslagen, medan allt söder om är Stockholm.

Alla har vi olika synvinklar att se saken från.
Verspieder

Inläggav Inge » tor 19 nov, 2015 22:37

Nu blev det lite rörigt här. Uppsala och Knivsta har väl aldrig någonsin räknats till något som har med Roslagen att göra? I varje fall inte i något medvetet sammanhang. Detsamma kan i princip sägas om Vallentuna, men det är möjligt att de haft någon tingsrätt gemensamt med det namnet.

Däremot har det varit mycket vanligt att man stipulerat att Roslagen eller delar av Roslagen i olika rättsliga sammanhang skall tillhöra områden längre in åt landet. Det omvända alltså.

Notabelt kan dock vara apropå bussdiskussionen ovan om bussar på Ekerö, att Ekerö faktiskt tillhört Roden. Det under äldsta medeltid och då under det man fortfarande kallade Birka. Senare har Ekerö och Öarna däromkring flyttats fram och tillbaka mellan Attunda, Tiunda Fjädrunda, Södermanland och Uppland.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Kantorn » fre 20 nov, 2015 11:00

Verspieder skrev:Är det verkligen så viktigt för kommunerna i den södra periferin, söder om Österåker och Vallentuna att med envishet hela tiden hävda att de minsann också ingår i Roslagen? Är det någon slags prestigefråga? Kan man inte bara acceptera att det idag främst är Norrtälje och Östhammars kommuner (samt delar av Vallentuna, Österåker, Knivsta och Uppsala kommuner) som utgör den absoluta majoriteten av det som idag kallas Roslagen?

Visserligen utgjorde dåvarande "Södra Roslags tingsrätt" av Danderyd, Lidingö, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåkers kommuner, men frågar man valfri person i Östhammar anser dem att Norrtälje kommun i princip ensamt utgör södra halvan av Roslagen, medan allt söder om är Stockholm.

Alla har vi olika synvinklar att se saken från.

Jepp. Roslags Kulla ligger i Österåker. Men folk i tex Skellefteå anser inte att man varit i Norrland om man varit i Gävle. Gävleborna är dock norrlänningar enligt sig själva har jag för mig, eftersom Gävle är Norrlands äldsta stad.
Så vad folk i en ände av en landsdel tycker är inte alltid korrekt enligt folk i den andra änden. Jag hävdar att hela Österåkers kommun är Roslagen, eftersom jag inte vet vilken del av kommunen som inte skulle vara det. Jag bodde i Åkersberga och kände mig som Roslagsbo då.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Verspieder » fre 20 nov, 2015 19:19

Inge skrev:Nu blev det lite rörigt här. Uppsala och Knivsta har väl aldrig någonsin räknats till något som har med Roslagen att göra? I varje fall inte i något medvetet sammanhang. Detsamma kan i princip sägas om Vallentuna, men det är möjligt att de haft någon tingsrätt gemensamt med det namnet.

Jag påstod aldrig att det var hela kommunerna jag avsåg.

Många invånare i Husby-Långhundra (Knivsta kommun) samt Knutby (Uppsala kommun) räknar sig som rospiggar, samt att deras hemsocknar än idag tillhör Roslagen. Husby-Långhundra med övriga Långhundra (Gottröra-Närtuna), och Knutby med övriga Närdinghundra (Edsbro-Ununge). Hur mycket man än drog om kommungränserna under 1950- och 1970-talen ligger Norrtelje Tidning alltjämt på fikabordet i Knutbys bussdepå.
Så projektet med sociala Berlinmurer längsmed 1971 års kommungränser fungerar som tur är inte alltid. :)
Verspieder

Inläggav Inge » fre 20 nov, 2015 19:33

Verspieder skrev:
Inge skrev:Nu blev det lite rörigt här. Uppsala och Knivsta har väl aldrig någonsin räknats till något som har med Roslagen att göra? I varje fall inte i något medvetet sammanhang. Detsamma kan i princip sägas om Vallentuna, men det är möjligt att de haft någon tingsrätt gemensamt med det namnet.

Jag påstod aldrig att det var hela kommunerna jag avsåg.

Många invånare i Husby-Långhundra (Knivsta kommun) samt Knutby (Uppsala kommun) räknar sig som rospiggar, samt att deras hemsocknar än idag tillhör Roslagen. Husby-Långhundra med övriga Långhundra (Gottröra-Närtuna), och Knutby med övriga Närdinghundra (Edsbro-Ununge). Hur mycket man än drog om kommungränserna under 1950- och 1970-talen ligger Norrtelje Tidning alltjämt på fikabordet i Knutbys bussdepå.
Så projektet med sociala Berlinmurer längsmed 1971 års kommungränser fungerar som tur är inte alltid. :)

Och hur skulle Långhundra och Närdinghundra ligga i Roslagen? Och framförallt vad menar du med 1971? Det är väl tämligen uppenbart redan från namnet att de aldrig legat i Roslagen. Långhundra har ju inte ens gräns mot Roslagen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 20 nov, 2015 23:24

Tja, vill man ägna sig åt nättrolleri och försöka dra uppmärksamheten bort från trådens egentliga ämne kan man ju hålla på såhär. Det finns nämligen ingen fastlagd definition av vad som ingick i det historiska Roden eller Roslagen (det senare begreppet skriftligen belagt tidigast 1493). Då är det förstås fritt fram för kverulansparanoiskt tyckande.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Inge » lör 21 nov, 2015 8:27

Oaktat vilken ångest som fått skribenten med det svåra ordet att skriva ett inlägg bör man bortse från det.

Roslagen har används som byråkratiskt begrepp och är väldefinierad i tusentals dokument. Såsom skattelängder.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » lör 21 nov, 2015 11:18

Den historiska avgränsningen av Roslagen är glasklar, som Inge påpekar.

Gällande hur ordet används nu tror jag att det är tidigast vid Stocksundsbron som det känns som att Roslagen börjar. Österåker och Vaxholm är väl definitivt en del av Roslagen i det allmänna medvetandet, här finns gratistidningen Södra Roslagen.

Områden som betjänar av Roslagsbanan och Norrtäljevägen (vars innersta del heter Roslagsvägen), kan vara en annan definition. Därför kanske Vallentuna och Rimbo uppfattas som delar av Roslagen även om det är historiskt fel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 21 nov, 2015 13:49

Det här är en fråga som det inte finns något absolut svar på. Därför att det har varierat genom historien. Min personliga uppfattning med rötter i området är ungefär så här. Roslagen består av området norr om Trälhavet och upp lite norr om Öregrund. In mot land sträcker det sig några mil så att platser som Österbybruk- Gimo- Rimbo ingår men just inte så långt innanför de platserna. Vilket betyder att i dag diskvalificerar jag Vaxholm som jag i dag ser som en del av Stockholmsområdet. Men hade man ställt frågan för 50 år sedan skulle jag definitivt ha tagit in staden.

Men det är som sagt min personliga åsikt som inte på något vis kan verifieras i nåra officiella papirer.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 21 nov, 2015 16:52

twr skrev:Den historiska avgränsningen av Roslagen är glasklar, som Inge påpekar.

Gällande hur ordet används nu tror jag att det är tidigast vid Stocksundsbron som det känns som att Roslagen börjar. Österåker och Vaxholm är väl definitivt en del av Roslagen i det allmänna medvetandet, här finns gratistidningen Södra Roslagen.

Områden som betjänar av Roslagsbanan och Norrtäljevägen (vars innersta del heter Roslagsvägen), kan vara en annan definition. Därför kanske Vallentuna och Rimbo uppfattas som delar av Roslagen även om det är historiskt fel.

Jaha ja. Du har kanske glömt bort vad vederbörande kallat dina skriverier. Men ämnet lämpar sig naturligtvis väl om man vill hålla igång en pseudodebatt. I övrigt är det så att uppfattningen om vad som ingått i begreppen ovan har växlat under historiens lopp. Jag skulle nog vara rätt så försiktig med att använda ord som "glasklar" om historiska företeelse överhuvud taget. Dessutom är det rätt riskfritt att använda "skattelängder" som källhänvisning. Få, om ens någon här kommer att förfoga sig till Riksarkivet för att själv ta del av bevarade dokument.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Anders Hanquist » lör 21 nov, 2015 17:27

En sista rest av det gamla "större" Roslagen var väl det faktum att Värmdö kommun ända till 1977 låg under Södra Roslags tingsrätt och man således måste ta sig till tingshuset på Gärdet (Erik Dahlbergsgatan) i rättsliga ärenden. Sedan gjorde man om indelningen och skapade Nacka tingsrätt.

Numera är det väl få som tänker på Värmdö när man talar om Roslagen helt enkelt därför att det känns som "fel håll" i förhållande till Stockholm.
Anders Hanquist

Inläggav Inge » lör 21 nov, 2015 19:01

Anders Hanquist skrev:En sista rest av det gamla "större" Roslagen var väl det faktum att Värmdö kommun ända till 1977 låg under Södra Roslags tingsrätt och man således måste ta sig till tingshuset på Gärdet (Erik Dahlbergsgatan) i rättsliga ärenden. Sedan gjorde man om indelningen och skapade Nacka tingsrätt.

Numera är det väl få som tänker på Värmdö när man talar om Roslagen helt enkelt därför att det känns som "fel håll" i förhållande till Stockholm.

Jag skulle nog inte beskriva tingsrätterna namn som någon rest av något gammalt. Däremot finns en tradition att döpa dem i historisk anda. Södra och Norra Roslags tingsrätter resp. fögderier fick sina namn under nationalromantisk 1800-tal, då man hyllade Roden och Vikingatid bl.a.

Vi bör också komma ihåg att Skeppslagen historiskt var befolkningsmässigt mycket mindre enheter (en fjärdedel) än folklandens hundare även om båka sentré blev häraden. Hela Roslagen motsvarade alltså knappt två hundare, befolkningsmässigt och militärt. Som följd av detta har Roslagen redan tidigt i olika sammanhang redan tidigt kommit att logga under folklanden. Ett förhållande som i tingsrättssammanhang på sätt och vis återupprättadet genom inrättandet av den moderna attunda tingsrätt. (Åter historisk namngivning enligt statlig tradition men i nutid istället för under nationalromantisk.)

Der blir hur som helst väldigt märkligt när någon söker definiera ut Långhundra till Roslagen och till och med dess mest centrala del i nuvarande Knivsta kommun. Där ligger Mora sten dvs något av det mest centrala under det framväxande sveaväldet. Den låg inte i det perifera Roden....
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » lör 21 nov, 2015 19:22

dr Cassandra Nojdh skrev:
twr skrev:Den historiska avgränsningen av Roslagen är glasklar, som Inge påpekar.

Jaha ja. Du har kanske glömt bort vad vederbörande kallat dina skriverier. Men ämnet lämpar sig naturligtvis väl om man vill hålla igång en pseudodebatt.

Jag föredrar att skilja på sak och person.

Vem är du för övrigt att avgöra vad som är en pseudodebatt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » sön 22 nov, 2015 22:17

twr skrev:Områden som betjänar av Roslagsbanan och Norrtäljevägen (vars innersta del heter Roslagsvägen), kan vara en annan definition. Därför kanske Vallentuna och Rimbo uppfattas som delar av Roslagen även om det är historiskt fel.

Roslagsvägen i Stockholm är väl inte nån inre del av Norrtäljevägen, snarare yttre delen av Roslagsgatan i så fall :mrgreen: men det mest rätta är väl att säga att det helt enkelt är inre delen av Roslagsvägen. Norrtäljevägen verkar om jag nu förstår saken ha rätt ha "ersatt" Roslagsvägen på sträckan mellan Stocksund och Arninge.

Men någon kanske kan hjälpa till att reda ut vilken väg Roslagsvägen gick i modern tid före ombyggnaden på 30-talet. Idag tar väl Roslagsvägen, räknat från åkersbergahållet, slut någonstans vid Löttingelund. Men gick den ursprungliga vägen verkligen väster om Rönningesjön och i så fall vart tog den vägen sen?
daniel_s

Inläggav Inge » sön 22 nov, 2015 23:26

daniel_s skrev:
twr skrev:Områden som betjänar av Roslagsbanan och Norrtäljevägen (vars innersta del heter Roslagsvägen), kan vara en annan definition. Därför kanske Vallentuna och Rimbo uppfattas som delar av Roslagen även om det är historiskt fel.

Roslagsvägen i Stockholm är väl inte nån inre del av Norrtäljevägen, snarare yttre delen av Roslagsgatan i så fall :mrgreen: men det mest rätta är väl att säga att det helt enkelt är inre delen av Roslagsvägen. Norrtäljevägen verkar om jag nu förstår saken ha rätt ha "ersatt" Roslagsvägen på sträckan mellan Stocksund och Arninge.

Men någon kanske kan hjälpa till att reda ut vilken väg Roslagsvägen gick i modern tid före ombyggnaden på 30-talet. Idag tar väl Roslagsvägen, räknat från åkersbergahållet, slut någonstans vid Löttingelund. Men gick den ursprungliga vägen verkligen väster om Rönningesjön och i så fall vart tog den vägen sen?

Ja

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... g_1902.jpg
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » sön 22 nov, 2015 23:35

Ja, den gick väster om. Det mesta av sträckningen finns kvar i Gribbylundsvägen, Stockholmsvägen, Gamla Norrtäljevägen och Enebybergsvägen.
Harald

Inläggav twr » mån 23 nov, 2015 9:40

daniel_s skrev:

Ja, det är väl en mer korrekt redogörelse, men jag räknade med att folk skull förstå vad jag menade. :D

Om jag minns rätt har Stockholms stad sedan Norra länkens öppnande döpt om sträckan från Universitetet till kommungränsen till Norrtäljevägen. Roslagsvägen är därmed numera bara en mer lokal länk (om än fortfarande en stor väg med många körfält).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Nästa

Återgå till Ordet är fritt