Klarar ni att bli dansk medborgare?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Klarar ni att bli dansk medborgare?

Inläggav LÅ1 » fre 16 okt, 2015 1:36

Nu är det på förslag att återinföra kunskapstest för att bli dansk medborgare.

Hittade ett gammalt medborgartest, där det krävdes 22 rätt på 40 frågor. (Det finns tre svarsalternativ per fråga.)
Tänkte att det där blir svårt, men jag hade faktiskt 36 rätt, men då fuskade jag med Wikipedia på en fråga. Så 35 är det ärliga resultatet.
I många frågor antog jag att det är ungefär samma lagar och regler som i Sverige, och det stämde nog. Men sedan var det ju kunskapsfrågor också.

Vågar ni testa? :wink:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Klarar ni att bli dansk medborgare?

Inläggav 2763 » fre 16 okt, 2015 9:52

LÅ1 skrev:Vågar ni testa? :wink:

Undrar om det inte finns en klausul i samarbetsavtalet mellan de nordiska staterna som undantar oss svenskar jämte norrmän, finnar och islänningar från sådana här prov.

I huvudsak missade jag på aktualitetsfrågor men - så svårt var det inte. Sen kan man undra varför det är viktigt när Socialkameraterne (som min mormor alltid sa) eller Dansk Folkeparti bildades, eller vad de olika partierna på vänsterkanten heter efter att kommunisterna upplöstes. (SF, Enhedslisten m.fl) (där hade jag dock rätt)

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Återgå till Ordet är fritt