Lastbil med för hög kran

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Lastbil med för hög kran

Inläggav C20_rules » sön 27 sep, 2015 16:28

Klassikern - men ingen kontaktledning den här gången. Bussarna lär ju dock fått ledas om.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21483308.ab
C20_rules
 
Inlägg: 286
Blev medlem: tis 16 dec, 2008 8:40

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav Lars Stegenius » sön 27 sep, 2015 18:47

Nu när vanliga personbilar förses med diverse elektroniska fiffigheter som varnar om än det ena, än de andra och t.o.m. tar över när föraren gör fel borde det väl vara fullt möjligt att förse lastbilar med kran med ett enkelt varningssystem som varnar när man kör bilen med kranen i annat läge än nerfälld. En röd lampa och en summer, t.ex. Hur svårt kan det vara?
Lars Stegenius
 
Inlägg: 1839
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav daniel_s » sön 27 sep, 2015 22:30

Svårt är det ju inte, däremot kostar det en slant sammanlagt om man ska göra det på alla nya fordon. Därför kan man inte bara införa ett sådant krav tjänstevägen, utan maktfunktionerna måste uppleva det som ett problem. I det sammanhanget är den här händelsen i AB-notisen intressant, för här var det ju faktiskt en enskild Volvo-ägare som drabbades, med barn inblandade till råga på allt. Lite fler såna händelser, så ska ni se att det blir fart på tidningarna och Transportstyrelsen och andra. Kollektivtrafiken kan man däremot stoppa hur mycket som helst utan att någon ifrågasätter det rimliga i det.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav LÅ1 » sön 27 sep, 2015 22:53

Det är väl inte så ofarligt om en luftledning ramlar ner bland en massa folk heller!

Sedan finns det väl kanske tillfällen då det kan finnas orsak att flytta en bil med kranen uppe också. Men då bara några meter och i mycket begränsad hastighet?

En snarlik situation är att köra med flaket uppe, vilket ju är betydligt vanligare, t.ex. vid sandning.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav Anders Hanquist » mån 28 sep, 2015 19:17

Ja, det är synnerligen märkligt att en varningssignal för sådant (uppfälld kran, flak eller annat) inte varit obligatoriskt sedan länge. Glömmer man bältet (som kan föranleda en ordningsbot på nån tusenlapp eller så) då minsann piper och blinkar det i bilen. Detta trots att man bara riskerar sitt eget väl och ve. Men man kan gladeligen köra i väg med sådant som kan ställa till det rejält för andra trafikanter och förorsaka stora kostnader. Borde inte försäkringsbolagen premiera fordon utrustade med sådana varningsanordningar? För tekniken måste väl ändå finnas, det handlar knappast om kärnfysik.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav Sven Blomberg » mån 28 sep, 2015 20:16

LÅ1 skrev:Sedan finns det väl kanske tillfällen då det kan finnas orsak att flytta en bil med kranen uppe också. Men då bara några meter och i mycket begränsad hastighet?


Helt riktigt, men för den anledningen tycker jag inte man skall låta bli att införa varningssignal. Det är väl bra att det tjuter även om bilen måste köras en kortare väg med kranen uppe.
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 895
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 11:15

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav leifd » mån 28 sep, 2015 20:44

Sven Blomberg skrev:
LÅ1 skrev:Sedan finns det väl kanske tillfällen då det kan finnas orsak att flytta en bil med kranen uppe också. Men då bara några meter och i mycket begränsad hastighet?


Helt riktigt, men för den anledningen tycker jag inte man skall låta bli att införa varningssignal. Det är väl bra att det tjuter även om bilen måste köras en kortare väg med kranen uppe.


Det finns egentligen ingen anledning att fordon ska kunna flyttas med kranen uppe. Dessutom ska ju alltid kranens stödben vara i marken då kranen avvänds, vilket gör de omöjligt att flytta fordonet. Tyvärr blir de nog så, att såna här förreglingar som vi talar om, skulle förbikopplas i många fall, bara för att det anses jobbigt av den som kör fordonet. Dock, om krav finns på förregling, så är det enkelt att utdöma straff eller böter, för den som råkar riva ner något med en icke nerfälld kranarm.
Vad gäller uppfällda flak för sandning, så förekommer detta allt mindre, då andra typer av sand- och saltspridning används allt mer. Dessutom känns det som om de förare som sysslar med sådan verksamhet har mer koll på vad de gör. (Dessutom får inte korsning med järnväg sandas och saltas, då detta förstör isolationen för spårledningar. Även sand innehåller en liten mängd salt, för att inte frysa)
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 13:19
Ort: Norrköping

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav 643 » mån 28 sep, 2015 22:11

"Brott ej styrkt" - verkar inte spela någon roll hur många vittnen det finns eller hur
mycket faror man utsatt omgivningen för :( Snacka om Rättsröta!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 966
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 11:58

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav leifd » tis 29 sep, 2015 20:32

643 skrev:"Brott ej styrkt" - verkar inte spela någon roll hur många vittnen det finns eller hur
mycket faror man utsatt omgivningen för :( Snacka om Rättsröta!


Det är väl uppenbarligen inget brott att köra med uppfälld kran. Det borde man ändra på...
De är helt galet, sånt här händer ju nästan varje vecka numera.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4143
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 13:19
Ort: Norrköping

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav Harald » tis 29 sep, 2015 20:49

leifd skrev:
643 skrev:"Brott ej styrkt" - verkar inte spela någon roll hur många vittnen det finns eller hur
mycket faror man utsatt omgivningen för :( Snacka om Rättsröta!


Det är väl uppenbarligen inget brott att köra med uppfälld kran. Det borde man ändra på...
De är helt galet, sånt här händer ju nästan varje vecka numera.

Det är alla fall ett brott om man med den uppfällda kranen drar ner en balk så att den ramlar på en annan bil. Brottet heter vårdslöshet i trafik.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott skrev:1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav daniel_s » ons 30 sep, 2015 17:10

Harald skrev:
leifd skrev:
643 skrev:"Brott ej styrkt" - verkar inte spela någon roll hur många vittnen det finns eller hur
mycket faror man utsatt omgivningen för :( Snacka om Rättsröta!


Det är väl uppenbarligen inget brott att köra med uppfälld kran. Det borde man ändra på...
De är helt galet, sånt här händer ju nästan varje vecka numera.

Det är alla fall ett brott om man med den uppfällda kranen drar ner en balk så att den ramlar på en annan bil. Brottet heter vårdslöshet i trafik.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott skrev:1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.


Det är ju en ganska ålderdomlig och lite problematisk bestämmelse med en inbyggd "konsekvens-etik". Oftast kommer den misstänkte undan med att om det inte uppstod några personskador så fick det väl gå för den här gången. Vi är nog många som hellre skulle se en lite mer ordningsbotsmässig bedömning: Kört med för högt fordon ja/nej, om ja: höga böter, om nej: gå vidare till nästa tänkbara rubrik i katalogen.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav Inge » ons 30 sep, 2015 17:35

Konsekvensetik är väl fel ord. Skulle mer säga att eventuellt brott är svårare att bevisa i fall utan konsekvens. Man vill ju inte att en enskilds nervös polismans bedömning av fara ensamt skall utgöra grund. Det är således rimligt att fall utan konsekvens måste vara mer uppenbara för att ge straff.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav daniel_s » ons 30 sep, 2015 18:06

Inge skrev:Konsekvensetik är väl fel ord. Skulle mer säga att eventuellt brott är svårare att bevisa i fall utan konsekvens. Man vill ju inte att en enskilds nervös polismans bedömning av fara ensamt skall utgöra grund. Det är således rimligt att fall utan konsekvens måste vara mer uppenbara för att ge straff.


Utan konsekvens är ju inte riktigt rätt ord, när du har några hundra meter kontaktledning som bevisligen är nedriven. För övrigt räcker det med polismannens ord för att få någon dömd för en rödkörning som ingen annan sett...
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav Inge » ons 30 sep, 2015 19:12

Men det är en viss skillnad på att se en rödljskörning, antingen är det rött eller inte och att tex berömma om någon svängt ut lite för tajt i någons tycke. I det senare fallet bör beviskravet sättas högre.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav daniel_s » ons 30 sep, 2015 22:13

Javisst, men att köra in i ett fast hinder är något man antingen gör eller inte gör. Värderingen av vittnesuppgifter är förstås en annan femma och ibland har man ju inte ens tillräckliga uppgifter för att binda en bil till händelsen, ännu mindre någon förare.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav Inge » ons 30 sep, 2015 22:40

Men värderingen av vittnesuppgiften är inte en helt skild fråga. Värdet blir större om vittnet bara har att avgöra om något är grönt eller rött, än om det finns risk att vittnets personliga uppfattning om någots farlighet påverkar vittnesuppgiften. I det senare fallet måste en domstol ha mer uppgifter än bara en utsaga om vårdslöshet. Det skulle kunna vara en filminspelning eller tydlig redogörelse av ett förlopp. Men det kan förstås också vara att någon fara faktiskt har fått konsekvenser. Då vet man ju att den existerat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav daniel_s » ons 30 sep, 2015 22:53

Jo men det som tycks saknas är förmågan att utifrån konstaterandet att t ex en kontaktledning rivits ned, dra de rätta slutsatserna om faran. Om någon var där just då och fick den i huvudet, ja då är det lätt att förstå att faran finns, men att den är lika stor även om ingenting råkade hända den här gången är tydligen svårt att förstå.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav Harald » tor 01 okt, 2015 7:14

Det kan väl inte vara så svårt att konstatera att en balk har blivit neddragen så att den har ramlat på en bil. Vad som möjligen kan diskuteras är vad som fick den att ramla. Den kan förstås ha ramlat helt av sig själv, men står det en bil med uppfälld kran i närheten så är det nog troligare att det var den som drog ned balken. För att vara helt säker kan man ju undersöka om det finns spår av påkörningen på kranen.

En rödljuskörning är inte alls så enkel. Man ska inte bara konstatera om det var rött, gult eller grönt. Man ska också avgöra var bilen var när det slog om till rött. De flesta rödljuskörningar är ju folk som chansar på att hinna över när det slår om.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav LÅ1 » tor 01 okt, 2015 15:19

Harald skrev:En rödljuskörning är inte alls så enkel. Man ska inte bara konstatera om det var rött, gult eller grönt. Man ska också avgöra var bilen var när det slog om till rött. De flesta rödljuskörningar är ju folk som chansar på att hinna över när det slår om.

Det är väl minst lika intressant var bilen var, och hur fort den körde, när det blev gult. Kunde den stanna före stopplinjen så skulle den gjort det, även om det inte hunnit slå om till rött före passagen av stopplinjen eller stoppljus.

Lite utanför ämnet, men jag tror att man skulle få färre rödljuskörningar om marginalerna togs bort helt. Dvs i samma stund som det blir rött i en riktning blir det grönt för korsande trafik. Det är under gul-fasen som trafiken skall stanna upp.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lastbil med för hög kran

Inläggav LÅ1 » tor 01 okt, 2015 20:21

Sätter man fortfarande upp balkar av det aktuella slaget över gatorna? Eller är det alltid fackverkskonstruktioner numera?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Nästa

Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster