Tillfälliga övergångsställen

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Tillfälliga övergångsställen

Inläggav LÅ1 » ons 16 sep, 2015 11:28

Då och då så ser man tillfälliga övergångsställen när det är gatuarbete som blockerar det ordinarie, eller när trottoaren är spärrad eller uppgrävd. Inget konstigt i det har jag tyckt. Men en del är tydligen skeptiska: "Sprayade övergångsställen helt godkända". Jag har aldrig kommit på tanken att det skulle vara någon slags gerillaverksamhet. Men det är klart, skulle det dyka upp helt omotiverat så kanske jag skulle funderat.

Men på bilden i länkad artikel så sitter ju skylten med herr Gårman kvar vid refugen, och det är kanske bra, men borde det inte vara tillfälliga sådana vid trottoarkanten vid provisoriet, om man skall vara noga?

Kan passa på att berätta vad jag såg en gång i somras. På en trottoar fanns en avspärrningsgrind och en uppmaning att gå på den andra trottoaren, samt ett provisoriskt övergångsställe. Men flera personer gick vid sidan om avspärrningsgrinden och fortsatte rakt fram, tills de upptäckte att trottoaren var uppgrävd, men även delar av gatan, så de var tvungna att gå tillbaka och passera gatan just vid det tillfälliga övergångsstället. Hur tänker folk? Kanske tänker det att "ingen annan skall bestämma vilken väg jag skall gå"? Ett utslag av allmänt (myndighets)trots?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Tillfälliga övergångsställen

Inläggav roggek » ons 16 sep, 2015 12:26

Jag skulle nog se till att lagen ändrades, så att "gula tillfälliga övergångsställen blev standard, precis som "gula tillfälliga vägmarkeringar" vid vägarbete...
Och gul sprayfärg finns det ju redan...

Vägmarkeringar kan vara utförda i gul färg om det vid finns ett tillfälligt behov, t.ex. på grund av vägarbete eller motsvarande. Dessa gula markeringar gäller istället för de ordinarie markeringarna.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Re: Tillfälliga övergångsställen

Inläggav Harald » ons 16 sep, 2015 19:54

Det vore väl lämpligt med lite bättre markering av det tillfälliga övergångsstället. I Göteborg brukar man sätta ut tillfälliga Herr Gårman-skyltar med gula blinkljus på toppen.
Harald

Återgå till Ordet är fritt