Stockholm bilfri innerstad...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav Stefan Widén » sön 11 sep, 2016 10:16

Kul att bussbranschen argumenterar för effektivare transporter av turisterna. Linje 700 var en effektiv turistlinje alltså vill han att vi kastar ner lite spår med tillbehör och inrättar en tydlig kollektivtrafik som turisterna lätt hittar.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2037
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav LÅ1 » sön 11 sep, 2016 11:32

Stefan Widén skrev:Kul att bussbranschen argumenterar för effektivare transporter av turisterna. Linje 700 var en effektiv turistlinje alltså vill han att vi kastar ner lite spår med tillbehör och inrättar en tydlig kollektivtrafik som turisterna lätt hittar.
Stefan
För många typer av turister är det väl bra.

Men ---
* Guidade rundturer görs nog bäst med buss, trots allt.
* Teaterresor och liknande kommer från landet och resenärerna vill ju komma till hotellet smidigt med sitt bagage. (Att resa med SL till de olika teatrarna kan möjligen göras med SL.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav Stefan Widén » sön 11 sep, 2016 11:58

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Kul att bussbranschen argumenterar för effektivare transporter av turisterna. Linje 700 var en effektiv turistlinje alltså vill han att vi kastar ner lite spår med tillbehör och inrättar en tydlig kollektivtrafik som turisterna lätt hittar.
Stefan
För många typer av turister är det väl bra.

Men ---
* Guidade rundturer görs nog bäst med buss, trots allt.
* Teaterresor och liknande kommer från landet och resenärerna vill ju komma till hotellet smidigt med sitt bagage. (Att resa med SL till de olika teatrarna kan möjligen göras med SL.)

Det sk röda bussarna som effektivt korkar igen stan går på sina fasta rutter. Nya linje 700 kan ersätta dem utan problem.
Övriga turistbussar hänvisas till växlingshållplatser vid ex Värtan där de med giltig biljett byter till spårvagn som tar dem till turistmålen antingen med L 700 eller ordvagnarna. På L 700 gäller givetvis ord.taxa. Och den kanske bara går mellan 09-19.
Det är en utopi att tro man kan bygga angöringsplatser vid turistmålen i erforderlig omfattning.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2037
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav BSB101 » sön 11 sep, 2016 12:20

Med tanke på förra året borde det vara omöjligt att misslyckas mer. Med andra ord borde årets bilfria dag bara kunna bli bättre än förra årets.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav LÅ1 » sön 11 sep, 2016 12:30

Stefan Widén skrev:
LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Kul att bussbranschen argumenterar för effektivare transporter av turisterna. Linje 700 var en effektiv turistlinje alltså vill han att vi kastar ner lite spår med tillbehör och inrättar en tydlig kollektivtrafik som turisterna lätt hittar.
Stefan
För många typer av turister är det väl bra.

Men ---
* Guidade rundturer görs nog bäst med buss, trots allt.
* Teaterresor och liknande kommer från landet och resenärerna vill ju komma till hotellet smidigt med sitt bagage. (Att resa med SL till de olika teatrarna kan möjligen göras med SL.)

Det sk röda bussarna som effektivt korkar igen stan går på sina fasta rutter. Nya linje 700 kan ersätta dem utan problem.
Övriga turistbussar hänvisas till växlingshållplatser vid ex Värtan där de med giltig biljett byter till spårvagn som tar dem till turistmålen antingen med L 700 eller ordvagnarna. På L 700 gäller givetvis ord.taxa. Och den kanske bara går mellan 09-19.
Det är en utopi att tro man kan bygga angöringsplatser vid turistmålen i erforderlig omfattning.

Men busstrafik till och från hotellen vid ankomst och avresa är väl i alla fall nyttotrafik som inte bör stoppas. Det skulle förmodligen anses som en ogästvänlig gest. Och att stoppa turisttrafiken för EN dag är rent korkat. Nu vill man visa hur bra Stockholm kan bli (om man gillar bilfria gator) och då kan den bli ännu bättre om man motar bort turisterna också! De är ju bara i vägen, eller?



BSB101 skrev:Med tanke på förra året borde det vara omöjligt att misslyckas mer. Med andra ord borde årets bilfria dag bara kunna bli bättre än förra årets.

Ja det var mer köer än en normal lördag, just på grund av hindren som var lite svåra för bilarna att ta sig förbi! :roll:

Nu är det en söndag. Men om hindren blir mer effektiva så betyder det väl att det blir mer köer utanför hindren, så för malmarna blir det nog en biltät dag. :D
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav Stefan Widén » sön 11 sep, 2016 12:45

De får väl anpassa sina ank och avgifter tider till rådande förhållanden.

En vanlig dag är dessa trp. Inga problem då frekvensen inte är så hög. Det är när de ska åka från Grand till slottet som det kikar
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2037
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav LÅ1 » sön 18 sep, 2016 10:35

Tydligen får inte taxi köra i city i dag? Om det inte är färdtjänstresa. Hur skall de stackars flaggvakterna kunna kolla det?
Hur är det med de bilar som finns inne i city vid avstängningstidpunkten? Får de köra ut, eller är de tvingade att stå still? Eller kan de köra hur mycket de vill inne i city? I praktiken blir nog ingen bötfälld för att de kör i det avlysta området. Alltså inte en enda. Möjligen kan någon nitisk polis stoppa och tala med föraren. Speciellt om bilisten gör något dumt.

Som framgår mellan raderna i frågorna ovan så är jag mycket kritiskt till jippon av detta slag. Det retar nog upp många, speciellt bilister, och då blir det ju närmast kontraproduktivt. Det finns ju så många andra dagar då bilister har svårt i stan. T.ex. när det springs maratonlopp etc. (För att inte tala om när en sittande amerikansk president är på besök.)

Observera också att jag inte har bil. Och inte kör sådan i Stockholm.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav BSB101 » sön 18 sep, 2016 15:51

Bilisterna som blir upprörda av sådana här event brukar med all säkerhet tillhöra gruppen som blir upprörda så fort något hindrar deras fria framfört. En liten men emellanåt högljudd grupp människor.

Fällande om det är en färdtjänstresa eller ej går det att kolla om passageraren har ett färdtjänstkort (eller vad nu det korrekta namnet är). Sedan att det i praktiken blir mer eller mindre omöjligt är en sak.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav LÅ1 » sön 18 sep, 2016 16:29

Det som hindrade mig mest i dag var cykeldemonstrationen, som naturligtvis tog bussfilen från Stureplan och söder ut. Där får ju cyklisterna normalt inte använda bussfilen eftersom den inte ligger längst till höger. Och så tilläts all trafik på Smålandsgatan förbi Norrmalmstorg, till hindrade för 7:a.

Inom det avspärrade området märkte man verkligen att det var bilfritt. Nästan tråkigt dött på gatorna. Men många cyklister föredrog att köra på trottoarer och i Kungsans alléer ändå.


BSB101 skrev:Fällande om det är en färdtjänstresa eller ej går det att kolla om passageraren har ett färdtjänstkort (eller vad nu det korrekta namnet är). Sedan att det i praktiken blir mer eller mindre omöjligt är en sak.

Nja, bara om passageraren är i bilen. Det kan vara framkörning. Eller retur från avlämningsadressen. Och som en flaggvakt sa, taxichaffisarna är bra på att ljuga! :)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav BSB101 » mån 19 sep, 2016 10:49

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Fällande om det är en färdtjänstresa eller ej går det att kolla om passageraren har ett färdtjänstkort (eller vad nu det korrekta namnet är). Sedan att det i praktiken blir mer eller mindre omöjligt är en sak.

Nja, bara om passageraren är i bilen. Det kan vara framkörning. Eller retur från avlämningsadressen. Och som en flaggvakt sa, taxichaffisarna är bra på att ljuga! :)


Bevisbördan ligger på taxichauffören och om den är en framkörning till en färdtjänstkund tar det inte lång tid för chauffören att visa det. Detta får nog dock ses som ett större konstruerat problem än vad det är ute i verkligen.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav LÅ1 » ons 05 apr, 2017 15:37

I år sker jippot söndag 17 september. Länk
Är det verkligen värt att lägga 2,5 miljoner kronor på detta?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav Odd » tor 06 apr, 2017 18:14

Det är nog inte bara värt det, det betalar sig nog tillbaka mångdubbelt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3837
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav LÅ1 » tor 06 apr, 2017 20:34

LÅ1 skrev:I år sker jippot söndag 17 september. Länk
Är det verkligen värt att lägga 2,5 miljoner kronor på detta?

Odd skrev:Det är nog inte bara värt det, det betalar sig nog tillbaka mångdubbelt.

Hur menar du att en dags signalpolitik kan betala sig?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav Tavlor » lör 16 sep, 2017 10:58

Med tanke på förra året borde det vara omöjligt att misslyckas mer. Med andra ord borde årets bilfria dag bara kunna bli bättre än förra årets.
Tavlor
 
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 16 sep, 2017 10:44

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav LÅ1 » lör 16 sep, 2017 12:14

Tavlor skrev:Med tanke på förra året borde det vara omöjligt att misslyckas mer. Med andra ord borde årets bilfria dag bara kunna bli bättre än förra årets.

Nja, det var ännu mer misslyckat för två år sedan. (Måste varit då, för det har bara arrangerats två gånger tidigare.) Då var det en lördag som skulle vara bilfri i delar av city. Man hade på en del ställen satt upp blomsterlådor mitt i gatan. Men de flyttade bilisterna snabbt åt sidan. Eller så var de satta lite osymmetriskt redan från början, så att utryckningsfordon skulle komma fram. Resultatet blev bilköer i stora delar av centrala stan. Både innanför och utanför avspärrningarna. Och bilisterna såg ut som om de undrade varför dessa lådor stod mitt i gatan, till synes helt utan orsak.

Så nog gick det att misslyckas mer än förra året! :wink:
(Vill man lyckas bättre än nu så är väl det bästa sättet att byta den bilfria dagen till en sommarsöndag. :cheesygrin: ).

Trådrubriken är för övrigt missvisande. Bilfriheten gäller bara Gamla stan och delar av city. Men större del av city än förra året. Resten av city och övriga innerstaden blir förmodligen ännu mer biltät eftersom många avstängda gator genererar köer utanför det avstängda området. Ju färre bilar som lyckas passera avstängningarna, ju längre köer på övriga gator i området. Få bilister är nog informerade om "trafiksabotaget".

Dessutom har det ju varit många dagar med stora gatuavstängningar i sommar. Stockholm Marathon på försommaren, och någon jättetävling en hel veckohelg för några veckor sedan. Man kom inte ens fram obehindrat på gågatorna i Gamla stan.

Får se nu om cyklisterna kan hålla sig till cykelbanor och gator i morgon. Men många av dem cyklar väl i parker och på trottoarer ändå, skulle jag tro. Av gammal vana. Varför skulle de ändra på sitt beteende?

Jag vet att denna text kan verka negativ. Så jag vill i alla fall påpeka att jag använder kollektiva färdmedel samt går när jag förflyttar mig i Stockholm. Har inte tillgång till bil här. Och inte cykel heller.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav LÅ1 » lör 16 sep, 2017 12:28

En sak till. Några som protesterar är Stockholms läns bussbranschförening. Är inte turistbussar kollektivtrafik kan man undra! Jag antar att de lokala turistbussarna går, för man får väl inte gynna SL framför andra lokalbussar. Men taxi får inte köra i det avspärrade området. Vid bemannade kontroller så måste de visa att de kör färdtjänst. Hur de nu gör det om det är framkörning för en beställd färdtjänstresa. Tror att vakterna bara hade att lita på taxichaufförens ord på det förra året. Antagligen samma i år.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11776
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Föregående

Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster