Stockholm bilfri innerstad...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav Odd » sön 13 sep, 2015 22:58

I varje fall under en dag, den 19 september 2015. Stockholms Handelskammare lär ju inte vara glada när deras huvudkontor omringas av bilfrihet och man kan nog utgå ifrån att de kommer att försöka utnyttja tillfället för att bevisa bilens förträfflighet.

Men vad tror du, vad skulle hända om man tex förbjöd privatbilism innanför, låt säga, Gamla stan och City alla dagar mellan kl 11.00-04.00?

http://www.dn.se/sthlm/bilfritt-city-men-bara-for-en-dag/
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: Stockholm bilfri innerstad...

Inläggav LÅ1 » mån 14 sep, 2015 0:15

Odd skrev:I varje fall under en dag, den 19 september 2015. Stockholms Handelskammare lär ju inte vara glada när deras huvudkontor omringas av bilfrihet och man kan nog utgå ifrån att de kommer att försöka utnyttja tillfället för att bevisa bilens förträfflighet.

Men vad tror du, vad skulle hända om man tex förbjöd privatbilism innanför, låt säga, Gamla stan och City alla dagar mellan kl 11.00-04.00?

Hur tänker du nu? Varför kl 11.00-04.00? Om det handlar om privatbilism? Vad är det man skall kunna uträtta i svinottan och fram till 11? Och hur definierar man privatbilism? Det är ju mängder av arbetsrelaterade resor som utförs i bilar som ser ut som privatbilar. Och då menar jag inte resor mellan hemmet och jobbet.

En annan fråga är ju om kollektivtrafiken räcker till! Och trottoarer och cykelbanor och -fält.
Det ju knappast bilfritt på gatorna för ett sådant här förbud. Mindre köer, och därmed högre hastighet på den trafik som förekommer skulle nog bli en skillnad.

Och bilar som inte smutsar ner luften i stan, som t.ex. elbilar? Vad är det rationella i att förbjuda dem? För det är ju luftkvalitets­normerna som det tycks handla om, enligt DN.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Kantorn » mån 14 sep, 2015 6:51

LÅ1 skrev:
Odd skrev:I varje fall under en dag, den 19 september 2015. Stockholms Handelskammare lär ju inte vara glada när deras huvudkontor omringas av bilfrihet och man kan nog utgå ifrån att de kommer att försöka utnyttja tillfället för att bevisa bilens förträfflighet.

Hur tänker du nu? Varför kl 11.00-04.00? Om det handlar om privatbilism? Vad är det man skall kunna uträtta i svinottan och fram till 11? Och hur definierar man privatbilism? Det är ju mängder av arbetsrelaterade resor som utförs i bilar som ser ut som privatbilar. Och då menar jag inte resor mellan hemmet och jobbet.

En annan fråga är ju om kollektivtrafiken räcker till! Och trottoarer och cykelbanor och -fält.
Det ju knappast bilfritt på gatorna för ett sådant här förbud. Mindre köer, och därmed högre hastighet på den trafik som förekommer skulle nog bli en skillnad.

Och bilar som inte smutsar ner luften i stan, som t.ex. elbilar? Vad är det rationella i att förbjuda dem? För det är ju luftkvalitets­normerna som det tycks handla om, enligt DN.

Angående om kollektivtrafiken skulle räcka till: den skulle sannerligen få plats att räcka till i innerstaden. Värre möjligtvis med matningen till innerstaden...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Odd » mån 14 sep, 2015 7:39

Jag var trött när jag skrev det. Jag menade inte bara privatbilism utan all trafik, utom kollektivtrafik och de som har särskilt tillstånd (exempelvis, men inte begränsat till, hantverkare, samhällsservice och godkända färdtjänstföretag som skall hämta och lämna) skulle hindras att åka in i zonen. Om man skall ut så får man helt enkelt betala en "öppningavgift" på kanske 500 kr.
Varuleveranser kan göras före kl 11 på förmiddagen.

Vilka konsekvenser skulle det få? Skulle bostadspriserna skena ännu mer eller minska? Trafiksituationen utanför zonen?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » ons 16 sep, 2015 23:48

Nu har man börjat ana konsekvenser av avstängningen. Skepps- och Kastellholmarna får ett problem som i viss mån kan likna det som drabbade Lidingö när det gällde trängselskatten. Arrangeman måste ställas in.
"Bilfri dag kan tvinga matfestival att ställa in".
LÅ1

Inläggav BSB101 » tor 17 sep, 2015 9:40

Stockholm klarade av Obamas besök för några år sedan så några timmars avstängning en lördag ska vi nog klara av utan fullständig kollaps.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Odd » tor 17 sep, 2015 10:18

Vad tror ni om attraktiviteten till innerstaden om ett permanent förbud infördes? Skulle bostadsrättspriserna gå upp eller ned pga det? Skulle folk fly innerstaden och flytta till förorter i stället? Skulle innerstaden helt enkelt avfolkas och bli en stenöken där ingen vill vara pga bristen på bilar?
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav 2763 » tor 17 sep, 2015 10:31

Odd skrev:Vad tror ni om attraktiviteten till innerstaden om ett permanent förbud infördes? Skulle bostadsrättspriserna gå upp eller ned pga det? Skulle folk fly innerstaden och flytta till förorter i stället? Skulle innerstaden helt enkelt avfolkas och bli en stenöken där ingen vill vara pga bristen på bilar?

Till handelskammarens stora förtret tror jag faktiskt att innerstaden skulle Blomstra - förutsatt att man gör det hela på ett smart och bra sätt som inte omöjliggör transport med bil när det verkligen behövs.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav LÅ1 » tor 17 sep, 2015 14:09

Odd skrev:Vad tror ni om attraktiviteten till innerstaden om ett permanent förbud infördes? Skulle bostadsrättspriserna gå upp eller ned pga det? Skulle folk fly innerstaden och flytta till förorter i stället? Skulle innerstaden helt enkelt avfolkas och bli en stenöken där ingen vill vara pga bristen på bilar?

Skilj på city och innerstaden. Det finns ju områden i innerstaden som ligger ganska isolerat från "riktig" stadsmiljö.

Jag tror att viss arbetsplatsetablering skulle ske i närområdet i stället för innanför gränsbommarna.
Hur bostadsrättspriserna skulle påverkas är svårt att sia om. Men jag tror inte de skulle sjunka nämnvärt, om alls. Det finns tillräcklig stor efterfrågan. Det gäller mer om hur många som har ekonomiska möjlighet att köpa.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 19 sep, 2015 10:11

Undra hur det går i dag. Det måste ju vara många som inte har en aning om att city är avspärrat och som måste vända vid avspärrningarna. Och först måste tjafsa med vakterna. Jag antar i alla fall att det är bemannade avspärrningar. Och vad händer med de som bor inom området och som sätter sig i bilen och kör? Inget antar jag, för vad finns det för lagrum att straffa den enligt?
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 19 sep, 2015 23:32

Fiasko är väl en bra beskrivning av resultatet av den bilfria dagen. OK, det var väldigt lite trafik på Skeppsbron. Infarten från Söder var bemannad med en stackars man som sprang fram och tillbaka med en röd-vit plastremsa. Taxi och bussar samt de som påstod sig ha leveranser släpptes igenom. De som godtog att bli motade körde annan väg. Men på den tänkta bilfria Hamngatan var det mitt på eftermiddagen minst lika tjockt med bilar som vid morgonrusningen på vardagar. Alltså betydligt mer än en vanlig lördagseftermiddag. Bilister som kom Norrlandsgatan söder ut möttes av skyltar som talade om att det var förbjudet att framföra motorfordon rakt fram när de kom till Smålandsgatan. Permanenta sådan finns det ju även på Smålandsgatan, så vilken väg de än valde så bröt de mot reglerna. Många valde Smålandsgatan, men lika många körde rakt fram. Där var de tvungen att köra förbi några "blompottor" för att komma ut på Hamngatan, vilket ställde till viss irritation.

Jag var delaktig i ett arrangemang under eftermiddagen och kvällen. En annan person bland arrangörerna, samt några gäster, kom sent för att det var besvärlig trafik. "Man hade satt upp blomsterlådor mitt i gatan!".

Jag tycker dessutom att man hade ett feltänk när man gjorde det extra besvärligt för busspassagerare en sådan här dag. Det stod det inget på den SL-app jag har, men busstrafiken var omlagd. Inga bussar gick på Stömgatan, för där hade visst MP ett arrangemang, som ju antagligen lika gärna kunde varit i Kungsan. (Men där är det ju alltid bilfritt, så det var väl inte lika roligt, även om de säkert skulle fått fler spontanbesökare där. Och där får man ju inte cykla heller, om det nu var tänkt att man skulle cykla till arrangemanget.)

Och bussarna som normalt går i Smålandsgatan hade omlagd körväg i ena riktningen, och hade då en hållplats indragen. De kom ju inte lika lätt förbi blomsterlådorna som personbilarna gjorde.

För fotgängare, och antagligen även för cyklister, var det alltså minst lika besvärligt som vanligt att röra sig i City, och skulle man passera från Norrmalmstorg till Biblioteksgatan, eller tvärt om, så var det bökigare än vanligt, eftersom gatan var fylld med bilar. Men inga bussar.

En kul grej var att jag såg trafkborgarrådet Daniel Helldén (MP) i vimlet på Hamngatans trottoar. Undra hur nöjd han kände sig. :D
LÅ1

Inläggav daniel_s » mån 21 sep, 2015 22:41

Meningslöst jippo. I Stockholm är man totalt oförmögen att anpassa sig efter något annat än bilarna som stomme i trafiken. Allt, och då menar jag verkligen allt, utgår från bilismen. Trafikplanerarnas modeller tänker sig en stad som primärt är befolkad av bilar, med gående och bussar och annat som störande element i ekvationerna. "Bussprioritering" i trafiksignaler betyder i Stockholm att bussen får vänta på sin tur precis som om det inte hade funnits nån bussprioritering, men med den skillnaden att om det inte kommer någon buss (eller om den pga något fel inte kan detekteras) blir det inte kör för bussen alls. Osv osv, nej lägg ner skiten och ge alla gratis taxi i stället. Det är ju ändå inte så noga med att taxiförarna kan eller vet något eller gör någonting rätt i trafiken.
daniel_s

Inläggav Stefan Widén » mån 21 sep, 2015 23:01

När Klarabergsgatan blir bilfri mellan centralen och Sergels torg kommer den första riktiga utmaningen på hur det fungerar. Jag är själv övertygad att man får nya körvanorex kommer bakgatan Mäster Samuellsgatan att få mer trafik, Men å andra sidan vad gör det? den är ju ganska intetsägande. Nästa gata som jag hoppas blir bilfri är Hamngatan mellan Sergels Torg och Kungsträdgårdsgatan. Tänk er två kollektivkörfält i mitten. Drömmen vore enbart spårväg Då skulle vi få ytor som ganska snabbt skulle fyllas med uteserveringar och annat. Ihop med Kungsan blir det väldigt trivsamt. Det går att få bilfritt ända bort till Nybroplan. Det är bara att man lär alla bilister att köra via norra länken. Den är ju byggd för detta.

Följden blir att vi få ett stråk som har spårvägen som pulsåder. Kan bara tänka mig vilket folkliv det blir på somrarna. Här kan Ströget slänga sig i väggen.... :D

Vissa gator som Regeringsgatan och Kungsträdgårdsgatan/Norrlandsgatan kan vara öppna för korsande trafik ..eller varför det vi har ju Malmskillnadsgatan.....där är ju ingen trafik längre....

Dröm eller verklighet? .... hur många år tar det?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » mån 21 sep, 2015 23:44

Stefan Widén skrev:När Klarabergsgatan blir bilfri mellan centralen och Sergels torg kommer den första riktiga utmaningen på hur det fungerar. Jag är själv övertygad att man får nya körvanorex kommer bakgatan Mäster Samuellsgatan att få mer trafik, Men å andra sidan vad gör det? den är ju ganska intetsägande. Nästa gata som jag hoppas blir bilfri är Hamngatan mellan Sergels Torg och Kungsträdgårdsgatan. Tänk er två kollektivkörfält i mitten. Drömmen vore enbart spårväg Då skulle vi få ytor som ganska snabbt skulle fyllas med uteserveringar och annat. Ihop med Kungsan blir det väldigt trivsamt. Det går att få bilfritt ända bort till Nybroplan. Det är bara att man lär alla bilister att köra via norra länken. Den är ju byggd för detta.

Följden blir att vi få ett stråk som har spårvägen som pulsåder. Kan bara tänka mig vilket folkliv det blir på somrarna. Här kan Ströget slänga sig i väggen.... :D

Vissa gator som Regeringsgatan och Kungsträdgårdsgatan/Norrlandsgatan kan vara öppna för korsande trafik ..eller varför det vi har ju Malmskillnadsgatan.....där är ju ingen trafik längre....

Dröm eller verklighet? .... hur många år tar det?

Stefan

Jag skulle hellre se biltrafiken på Kungsgatan än på Hamngatan. Alltså tvärt om mot i dag. Problemet är väl i viss mån infarten till tunneln på Mäster Samuelsgatan, för bilister som kommer från Strandvägen. Hela den tunnelinfarten, och utfarten, är dåligt placerad, mitt inne bland relativt trånga gator.

Att binda ihop Nybroplan, Kungsträdgården, Sergels Torg och Centralen i ett flanörstråk skulle bli mycket bra. Kunde man då se till att cyklisterna höll sig på sina utmätta ytor och vara hänsynsfulla mot fotgängare så skulle det bli mycket mycket bra!

Läste att blomsterlådorna som skulle vara avspärrningar under den bilfria dagen flyttades åt sidan av bilisterna. Jag trodde de var placerade lite vid sidan för att tillåtna fordon skulle kunna passera. Vad är det för vits med att skylta att vissa bilar får placera om man samtidigt sätter upp spärrar i gatan så det inte är möjligt?

Vad har polisen för sanktionsmöjlighet i sådana här fall? Om de nu hade brytt sig alltså. Om bilföraren hävdar att bilen varit innanför avspärrningarna när dessa och skyltarna sattes upp och att man inte läst något om att detta skulle ske?
LÅ1

Inläggav Stefan Widén » tis 22 sep, 2015 18:12

Poängen med norra länken var att avlasta innerstaden. Stänger man då Stänger man då Strandvägen--->klaratunneln signalerar man ju till dem att använda NL. Kan man heller inte åka söderut med mer än att åka Karlavägen bort mot Jarlaplan. och vidare mot Sveavägen.

Vill man vara snäll kan man alltid tillåta vänstersväng från Birgerl Jarlsgatan in på Mäster samuelsgatan och tillåta genomfart på den inkl justera rödljuset vid Norrlands.... då kan bilarna välja mellan att åka ner i tunneln eller köra vi Malmis söderut.

Tajmat å klart bara sätta igång å bygga.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav B Thomas » ons 23 sep, 2015 8:52

Stefan Widén skrev:Poängen med norra länken var att avlasta innerstaden. Stänger man då Stänger man då Strandvägen--->klaratunneln signalerar man ju till dem att använda NL. Kan man heller inte åka söderut med mer än att åka Karlavägen bort mot Jarlaplan. och vidare mot Sveavägen.

Vill man vara snäll kan man alltid tillåta vänstersväng från Birgerl Jarlsgatan in på Mäster samuelsgatan och tillåta genomfart på den inkl justera rödljuset vid Norrlands.... då kan bilarna välja mellan att åka ner i tunneln eller köra vi Malmis söderut.

Tajmat å klart bara sätta igång å bygga.

Stefan

Det känns som att det är något grundläggande fel med ditt resonemang. Norra länken är byggd för att avlasta innerstaden som du skriver, men ditt resonemang ger delvis intrycket att du menar att Norra länken kan ersätta (helt och hållet) de gator som i dess ställe tidigare användes i innerstaden.

Norra länken avlastar innerstaden genom att den förkortar restideden med bil jämfört med att färdas genom centrum. Det är så nya trafikleder i första hand fungerar för att exempelvis styra trafiken andra vägar. Eftersom vägval i biltrafik görs fritt av fordonsföraren så utgör detta en av de viktigaste metoderna (jag kallar den metod A) när målet är att minska biltrafiken på någon särskild del i nätet och inte att minska den allmänna nivån överlag. En annan metod är att införa restriktioner för all trafik eller selekterad del av trafiken som uppfyller/inte uppfyller något specifikt villkor eller att avgiftsbelägga en rutt men inte en annan rutt (med t.ex. trängselavgifter) (Metod B).

Om man vill uppnå en påverkan på trafikvolymerna, som i ditt fall dessutom ska bli noll på vissa gatuavsnitt, då bör man ju utforma sin plan så att önskvärda effekter uppnås utan att förorsaka orimliga konsekvenser för bilresor i vissa relationer. Jag tänker här på att alla rimligt omfattande (frekvent använda) relationer (= resa med start punkt A mål punkt B) bör ju kunna genomföras utan orimliga omvägar eller restider. Detta är ofta ett stort dilemma för all reglering av biltrafik i syfte att nå de lägsta nivåerna (som t.ex. noll).

Det finns ju ingen metod för att styra biltrafikflöden som tar någon hänsyn till i vilken relation en biltrafikant färdas. (Trängselavgifts-systemet kan ytterst grovt göra det.) Därför blir styrningseffekten ofta lite trubbig och tenderar till att släppa igenom trafik man helst hade sett gå en annan väg. Att med hjälp av de två viktigaste metoderna (A och B) att styra den av fri vilja vägväljande biltrafiken utan att få oacceptabla konsekvenser, är verkligen inte lätt. Vrider man åt kranen för hårt så fastnar fel fiskar i nätet, de som rimligen bör kunna komma fram får då extrema konsekvenser.

Nå, till saken! 8)
Jag anar (men vet inte säkert) att ditt förslag kommer att leda till orimliga körsträckor och restider för kortare resor i närheten av eller kring de gatuavstängningar du tänker dig. När du talar om att bilar ska tvingas köra Karlavägen ända bort till Jarlaplan, då börjar jag tvivla på om du verkligen tänker rätt?

Kanske går det att stänga av för biltrafiken på det sätt du beskriver, men jag har svårt att urskilja ur din text hur trafikflödena är tänkta, din text är bitvis svårtolkad. Jag är under alla omständigheter övertygad om att det går att hitta lösningar som gör nästan det du önskar dig, men där inslag av biltrafik kanske måste tillåtas. En av de större nötterna att knäcka är ju hur Klaratunneln kan göra mest nytta utan att motverka målet med de bilfria gatorna.

Ytterligare en aspekt att beakta är ju konsekvenserna av om andra centralt belägna gator blir intressanta för framtida spårvägstrafik, i den händelse det skulle bli aktuellt med fler spårvägslinjer i centrum. Själv har jag dålig koll på nuläget i detta avseende. Sådana gator bör ju inte vara tilltänkta som mottagare av mer biltrafik i syfte att uppnå det bilfria området. Därför bör man kanske fråga sig om gator som Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Kungsträdgårdsgatan och Vasagatan bör vara mottagare av bortstyrd biltrafik eller om vi med tillräckligt hög sannolikhet kan veta att det inte kommer att bli aktuellt med spårvägstrafik på dessa gator (igen).
B Thomas

Inläggav LÅ1 » lör 26 sep, 2015 17:58

I dag är det återigen lördag, och i dag var det något färre bilar på Hamngatan är förra lördagen, då gatan skulle vara bilfri! :roll:
Åtminstone var det mitt spontana intryck.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » sön 11 sep, 2016 1:09

På söndag, 18 september, är det åter igen dags dör bilfritt i City och Gamla stan. Förra året var det en lördag. I år en söndag. Förra året var city långt ifrån bilfritt, men i år skall man sätta ut flaggvakter. Och så väljer man en söndag. Så chansen är väl stor att det blir färre bilar i området i år.

Detta råkar sammanfalla med öppen station på Citybanans station vid Odenplan. Så jag vet inte hur mycket jag hinner kolla på bilfriheten.

Turistnäringen klagar. Med all rätt.

Apropå flaggvakter, tänker man sätta ut sådana vid Slussplan också? :wink:
LÅ1

Inläggav Odd » sön 11 sep, 2016 9:22

LÅ1 skrev:...

...

Hade inte den skadliga massbilismen varit ett faktum så skulle det inte vara något problem...
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » sön 11 sep, 2016 10:07

Odd skrev:
LÅ1 skrev:...

...

Hade inte den skadliga massbilismen varit ett faktum så skulle det inte vara något problem...

Den logiken förstod jag inte!?
Om den skadlig massbilism inte var ett faktum så skulle det inte vara något problem att förbjuda turistbussar nu på söndag? :o
LÅ1

Nästa

Återgå till Ordet är fritt