Österleden

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Österleden

Inläggav Christian Spår » fre 18 dec, 2015 3:29

Om man gör det smidigare att åka bil, och ökar kapaciteten så kommer fler åka bil och fylla ut kapaciteten. Att mer bilväg leder till fler bilar är väl det resultat trafikforskningen kan kalla sin första lag, man ser det om och om igen i världen. En stad har för mycket trafik som inte flyter, så man bygger en bättre, rakare, större, genare väg för att lösa proppen, men så fylls den vägen ut tills den inte flyter, och alla andra vägar som ansluter blir mer belastade.

Nu är det inte lång tid kvar tills essingeleden får sina trängselavgifter, det är det sättet som billigast löser problemet med trafik som inte flyter. Precis som alla andra marknader så finns det ett pris som balanserar efterfrågan mot tillgång, men tyvärr är inte trängselavgiftens nivå så marknadsanpassat flexibel så jag förväntar mig inte att köer på essingeleden försvinner som problem, men att man vid mätstationer kommer se minskad trafik och se det som att man åtminstone vunnit något i miljöhänseende (men mest vunnit något i skatteintäkter från ett område som har stora skattefinansierade kostnader).

Att man inte planerar på att ha en tull för förbifarten ter sig galet för mig, en österled borde också vara avgiftsbelagd. Alla som reser med bil bör göra så för att det har högre värde för dem än alternativ, och om värdet inte överstiger en tullpassage per resa så ser jag det som bra att de väljer bort bilen och lämnar plats åt mer värdefulla transporter på vägarna.
Christian Spår

Inläggav LÅ1 » fre 18 dec, 2015 6:56

LÅ1 skrev:En trafikforskare på KTH menar att en Österled skulle öka trafiken på bl.a. Strandvägen! Men samtidigt minska trafiken i delar av City och Gamla Stan. Det låter inte rimligt tycker jag?
http://www.stockholmdirekt.se/debatt/debatt-trafikforskare-pa-kth-ostlig-forbindelse-leder-till-okad-trafik-pa-ostermalm/aRKolq!XBwgLzx5EHojHM1LAQpgpA/

Jag uttryckte mig lite väl kortfattat! Det som jag tyckte inte verkar rimligt är att trafiken skulle öka på Strandvägen. Däremot skulle nog trafiken bli mer jämt fördelad där när det gäller riktningarna.
Att den minskar i Gamla stan, är nog rimligt. För som någon uttryckt det, så är det där Österleden går i dag.

Men det där är bara spontant tyckande eller gissningar, det erkänner jag.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav gbd » fre 18 dec, 2015 9:06

Kantorn skrev:Visst gör det det. Men med 14,5% tror jag inte långtradare klarar sig så bra. Troligen blir inte lutningen mer än ca 7% - det motsvarar Kasselbackarna i Tyskland. Men om man ska kunna köra med befintlig spårvagn så tror jag ändock det blir svårt.

Gjorde inte Robert Moses något liknande i New York när han lät bygga Bron mellan Staten Island och Brooklyn, dvs medvetet gjorde den för brant för att förhindra att en eventuell anslutning av Staten Islands spår tillresten av New Yorks nätverk?
gbd

Inläggav Christian Spår » fre 18 dec, 2015 15:42

Inge skrev:Vad som hur som helst känns direkt löjligt är att ge sken av att ha kommit på någon slags ny problematisering. Att analysera gatutrafiken är ju vad det handlar om. Och gatutrafiken i innerstan och i synnerhet på Östermalm kommer att minska om ringen färdigställs. Självklart med små undantag precis vid tunnelmynningarna. Men detta förtar ju på intet vis effekten.

Med "Och gatutrafiken i innerstan och i synnerhet på Östermalm kommer att minska om ringen färdigställs." kommer tankefelet igen. Om man gör det komfortablare att välja ett viss alternativ så kommer fler att välja det. Det magiska med att ha en ringled runt staden löser inte trafikproblemen. I vanliga fall brukar man höra att det är Stockholm och Tijuana i Europa som saknar ringled, men vad man inte talar om är att städer med ringled inte på långa vägar har löst sina trafikproblem.

Ska man lösa trafikproblemen Stockholm har under vardagar morgon/kväll så behöver man prioritera de där mindre yta per person krävs, och då kommer bilresor väldigt lågt ned.
Christian Spår

Inläggav Christian Spår » lör 19 dec, 2015 9:34

Problemet är att man inte löser trafiksituationen genom att bygga fler vägar. Man skapar tveklöst mer kapacitet, men det ger bara mer bilism. Det som däremot fungerar för att lösa trafikproblem är diverse varianter på vägavgifter. Finns mängder av exempel på det.

Om något så är Stockholm väl särfallet där man har väldigt god tillväxt till skillnad från många riktigt bilanpassade städer, så bilismen i sig är knappast kopplad till välfärd. Stockholm vinner mycket för att man tog i riktigt ordentligt med tunnelbanan, en investering som fortfarande ger väldigt god utdelning.

Nu har vi fallet att viktiga transporter fastnar i hård trafik i Stockholm för att vi har en hel del bilpendling. En hel av dessa bilister del har säkert rätt i att deras kollektivtrafikalternativ skulle ta dem en timme eller mer. Men frågar vi dessa bilister vad de vill ha, så blir det som henry ford sa, om han frågade folk vad de vill ha så skulle de svara snabbare hästar, folk som bilpendlar kommer vilja ha mer flyt i biltrafiken. Vi behöver fortsätta ge folk attraktiv kollektivtrafik och byta vanor.
Christian Spår

Inläggav twr » lör 19 dec, 2015 10:18

Christian Spår skrev:I vanliga fall brukar man höra att det är Stockholm och Tijuana i Europa som saknar ringled, men vad man inte talar om är att städer med ringled inte på långa vägar har löst sina trafikproblem.

Det där är säkert en populistisk myt som ingen har undersökt närmare. Har Helsingfors en ringled till exempel? Köpenhamn? Något som låter bra sprider sig snabbare än folk hinner påpeka att det är fel.

Jag ska påpeka att jag tror att Österleden är en bra idé. Men det blir alltid fel när stora projekt ska motiveras med sådana förenklade resonemang. Behovet måste utredas på riktigt. Och jag tror att Österleden gör stor nytta, i kombination med trängselskatt på hela Saltsjö-Mälarsnittet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » lör 19 dec, 2015 11:27

Inge skrev:Köpenhamn har i varje fall ett ordentligt motorvägsnät, med flera öglor. Dvs det som behövs. Sedan må vara att det i vissa fall kan vara svårt att ringa in själva city om detta ligger direkt mot havet.

I Stockholm verkar den allra först öglan bli klar om ett drygt decennium och då runt Kista! -Bra för Kista men att resten av stan fortsatt saknar nät och öglor är faktiskt den fullständiga förklaringen till Stockholms miserabla trafiksituation.

Ja, du har rätt om Kista. Det är väl mest i Malmö som det finns den typen av "öglor" än så länge.

Jag tror att Österleden borde ha prioriterats före Västerleden. Båda avlastar förstås Essingeleden, men Österleden ger mer robusthet. Detta är ren spekulation från min sida, men jag tror att det är så.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Christian Spår » lör 19 dec, 2015 13:51

twr skrev:
Christian Spår skrev:I vanliga fall brukar man höra att det är Stockholm och Tijuana i Europa som saknar ringled, men vad man inte talar om är att städer med ringled inte på långa vägar har löst sina trafikproblem.

Det där är säkert en populistisk myt som ingen har undersökt närmare. Har Helsingfors en ringled till exempel? Köpenhamn? Något som låter bra sprider sig snabbare än folk hinner påpeka att det är fel.

Jag ska påpeka att jag tror att Österleden är en bra idé. Men det blir alltid fel när stora projekt ska motiveras med sådana förenklade resonemang. Behovet måste utredas på riktigt. Och jag tror att Österleden gör stor nytta, i kombination med trängselskatt på hela Saltsjö-Mälarsnittet.

Precis! Jag skulle föredra att man tog budgeten för Förbifart Stockholm och la den på Österleden. Det som är riktigt synd med tankarna om Österleden är att den bara är brukbar för bilar och bussar när man bygger den som tunnel. Jag vill gärna se den som bro, gångvägar, cykelvägar och varför inte spårtrafik. Har man föresten skissat något på hur man skulle kunna leda ned tvärbanan i Österleden?
Christian Spår

Inläggav NerdBoy » lör 19 dec, 2015 16:50

twr skrev:

En närmare undersökning skulle även kunna visa att Tijuana inte ens ligger i Europa, utan i Mexiko... :wink:
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Odd » mån 21 dec, 2015 0:33

Märkligt, jag har läst det där argumenten tidigare, men då på Facebook om jag minns rätt, och jag svarar väl med ungefär vad jag svarade då.

Huruvida en stad har en motorvägsring eller ej säger ingenting om dess utvecklingspotential.
Och New York har väl egentligen inte heller någon ringled, men en jäkla massa motorvägar...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav twr » mån 21 dec, 2015 9:17

Odd skrev:Märkligt, jag har läst det där argumenten tidigare, men då på Facebook om jag minns rätt, och jag svarar väl med ungefär vad jag svarade då.

Huruvida en stad har en motorvägsring eller ej säger ingenting om dess utvecklingspotential.
Och New York har väl egentligen inte heller någon ringled, men en jäkla massa motorvägar...

Frågan är om ens Los Angeles har en ringled?

För att inte tala om Vatikanstaten? :lol: :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » mån 21 dec, 2015 12:59

Men har NY verkligen en ringled? Jag försökte se efter på Google Maps och allt jag hittade var ett antal vägar som korsar varandra.

Poängen är att det blir fel om man försöker definiera en stad efter vilken typ av infrastruktur som staden har.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Föregående

Återgå till Ordet är fritt