Österleden

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Österleden

Inläggav Inge » lör 19 dec, 2015 10:07

Christian Spår skrev:Problemet är att man inte löser trafiksituationen genom att bygga fler vägar. Man skapar tveklöst mer kapacitet, men det ger bara mer bilism. Det som däremot fungerar för att lösa trafikproblem är diverse varianter på vägavgifter. Finns mängder av exempel på det.

Om något så är Stockholm väl särfallet där man har väldigt god tillväxt till skillnad från många riktigt bilanpassade städer, så bilismen i sig är knappast kopplad till välfärd. Stockholm vinner mycket för att man tog i riktigt ordentligt med tunnelbanan, en investering som fortfarande ger väldigt god utdelning.

Nu har vi fallet att viktiga transporter fastnar i hård trafik i Stockholm för att vi har en hel del bilpendling. En hel av dessa bilister del har säkert rätt i att deras kollektivtrafikalternativ skulle ta dem en timme eller mer. Men frågar vi dessa bilister vad de vill ha, så blir det som henry ford sa, om han frågade folk vad de vill ha så skulle de svara snabbare hästar, folk som bilpendlar kommer vilja ha mer flyt i biltrafiken. Vi behöver fortsätta ge folk attraktiv kollektivtrafik och byta vanor.


Stockholm har inte hög tillväxt i förhållande till de mängder av städer i samma storleksordning utanför Europa där man nästan helt löst trafikförsörjningen med vägar. Tvärt om, det är bara i förhållande till Europeiska städer av samma storleksordning tillväxten är hög.

Sedan är det fritt att önska sig andra lösningar, men att det på något vis inte skulle gå att komplettera vägnätet så att köerna försvann är rent skitsnack.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4464
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Österleden

Inläggav twr » lör 19 dec, 2015 10:18

Christian Spår skrev:I vanliga fall brukar man höra att det är Stockholm och Tijuana i Europa som saknar ringled, men vad man inte talar om är att städer med ringled inte på långa vägar har löst sina trafikproblem.

Det där är säkert en populistisk myt som ingen har undersökt närmare. Har Helsingfors en ringled till exempel? Köpenhamn? Något som låter bra sprider sig snabbare än folk hinner påpeka att det är fel.

Jag ska påpeka att jag tror att Österleden är en bra idé. Men det blir alltid fel när stora projekt ska motiveras med sådana förenklade resonemang. Behovet måste utredas på riktigt. Och jag tror att Österleden gör stor nytta, i kombination med trängselskatt på hela Saltsjö-Mälarsnittet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5246
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Österleden

Inläggav Inge » lör 19 dec, 2015 10:59

Köpenhamn har i varje fall ett ordentligt motorvägsnät, med flera öglor. Dvs det som behövs. Sedan må vara att det i vissa fall kan vara svårt att ringa in själva city om detta ligger direkt mot havet.

I Stockholm verkar den allra först öglan bli klar om ett drygt decennium och då runt Kista! -Bra för Kista men att resten av stan fortsatt saknar nät och öglor är faktiskt den fullständiga förklaringen till Stockholms miserabla trafiksituation.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4464
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Österleden

Inläggav twr » lör 19 dec, 2015 11:27

Inge skrev:Köpenhamn har i varje fall ett ordentligt motorvägsnät, med flera öglor. Dvs det som behövs. Sedan må vara att det i vissa fall kan vara svårt att ringa in själva city om detta ligger direkt mot havet.

I Stockholm verkar den allra först öglan bli klar om ett drygt decennium och då runt Kista! -Bra för Kista men att resten av stan fortsatt saknar nät och öglor är faktiskt den fullständiga förklaringen till Stockholms miserabla trafiksituation.

Ja, du har rätt om Kista. Det är väl mest i Malmö som det finns den typen av "öglor" än så länge.

Jag tror att Österleden borde ha prioriterats före Västerleden. Båda avlastar förstås Essingeleden, men Österleden ger mer robusthet. Detta är ren spekulation från min sida, men jag tror att det är så.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5246
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Österleden

Inläggav Christian Spår » lör 19 dec, 2015 13:51

twr skrev:
Christian Spår skrev:I vanliga fall brukar man höra att det är Stockholm och Tijuana i Europa som saknar ringled, men vad man inte talar om är att städer med ringled inte på långa vägar har löst sina trafikproblem.

Det där är säkert en populistisk myt som ingen har undersökt närmare. Har Helsingfors en ringled till exempel? Köpenhamn? Något som låter bra sprider sig snabbare än folk hinner påpeka att det är fel.

Jag ska påpeka att jag tror att Österleden är en bra idé. Men det blir alltid fel när stora projekt ska motiveras med sådana förenklade resonemang. Behovet måste utredas på riktigt. Och jag tror att Österleden gör stor nytta, i kombination med trängselskatt på hela Saltsjö-Mälarsnittet.


Precis! Jag skulle föredra att man tog budgeten för Förbifart Stockholm och la den på Österleden. Det som är riktigt synd med tankarna om Österleden är att den bara är brukbar för bilar och bussar när man bygger den som tunnel. Jag vill gärna se den som bro, gångvägar, cykelvägar och varför inte spårtrafik. Har man föresten skissat något på hur man skulle kunna leda ned tvärbanan i Österleden?
Christian Spår
 
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 9:46

Re: Österleden

Inläggav Inge » lör 19 dec, 2015 16:28

Även öglorna i västerort behövs, det är dumt att ställa olika öglor mot varandra. Var och en har sin funktion innom sig själv.

Det som behövs förutom Österleden och öglan runt innerstan är att jätteöglan i västerort klyvs. Primärt en gång med Huvudstaleden och på sikt ytterligare en gång.

Detta skulle väsentligen ta bort köerna från Stockholm igen, precis som man nästan lyckades med på 80-talet.

Det ironiska är att hela paketet inte skulle kosta mer än 30-40 miljarder. Ungefär vad Stockholmarna betalar i fordonsrelaterade skatter på 2-3 år.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4464
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Österleden

Inläggav NerdBoy » lör 19 dec, 2015 16:50

twr skrev:
Christian Spår skrev:I vanliga fall brukar man höra att det är Stockholm och Tijuana i Europa som saknar ringled, men vad man inte talar om är att städer med ringled inte på långa vägar har löst sina trafikproblem.

Det där är säkert en populistisk myt som ingen har undersökt närmare. Har Helsingfors en ringled till exempel? Köpenhamn? Något som låter bra sprider sig snabbare än folk hinner påpeka att det är fel.

En närmare undersökning skulle även kunna visa att Tijuana inte ens ligger i Europa, utan i Mexiko... :wink:
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5553
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Österleden

Inläggav Inge » lör 19 dec, 2015 16:55

NerdBoy skrev:
twr skrev:
Christian Spår skrev:I vanliga fall brukar man höra att det är Stockholm och Tijuana i Europa som saknar ringled, men vad man inte talar om är att städer med ringled inte på långa vägar har löst sina trafikproblem.

Det där är säkert en populistisk myt som ingen har undersökt närmare. Har Helsingfors en ringled till exempel? Köpenhamn? Något som låter bra sprider sig snabbare än folk hinner påpeka att det är fel.

En närmare undersökning skulle även kunna visa att Tijuana inte ens ligger i Europa, utan i Mexiko... :wink:

Och har ringled. 8)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4464
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Österleden

Inläggav Odd » mån 21 dec, 2015 0:33

Märkligt, jag har läst det där argumenten tidigare, men då på Facebook om jag minns rätt, och jag svarar väl med ungefär vad jag svarade då.

Huruvida en stad har en motorvägsring eller ej säger ingenting om dess utvecklingspotential.
Och New York har väl egentligen inte heller någon ringled, men en jäkla massa motorvägar...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3847
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Österleden

Inläggav twr » mån 21 dec, 2015 9:17

Odd skrev:Märkligt, jag har läst det där argumenten tidigare, men då på Facebook om jag minns rätt, och jag svarar väl med ungefär vad jag svarade då.

Huruvida en stad har en motorvägsring eller ej säger ingenting om dess utvecklingspotential.
Och New York har väl egentligen inte heller någon ringled, men en jäkla massa motorvägar...

Frågan är om ens Los Angeles har en ringled?

För att inte tala om Vatikanstaten? :lol: :lol:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5246
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Österleden

Inläggav Inge » mån 21 dec, 2015 10:52

Som notering. New York har ringled. Flera stycken dessutom och öglorna är oräkneliga. Skulle inte förvåna mig om de närmade sig hundratalet.

Däremot finns det ett konkret problem när själva stadskärnan är så stor och kompakt att det blir svårt att få till en tillräckligt liten ögla kring den. Det problemet finns för Manhattan. Men är naturligtvis inte på något vis relevant för Stockholm.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4464
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Österleden

Inläggav Odd » mån 21 dec, 2015 12:59

Men har NY verkligen en ringled? Jag försökte se efter på Google Maps och allt jag hittade var ett antal vägar som korsar varandra.

Poängen är att det blir fel om man försöker definiera en stad efter vilken typ av infrastruktur som staden har.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3847
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Föregående

Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster