Österleden

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Österleden

Inläggav twr » sön 30 aug, 2015 18:26

Jag skulle gärna sett att Österleden byggdes i stället för Västerleden ("Förbifart Stockholm"),men jag är rädd att det börjar vara för sent nu...

Där vi är nu, tycker ni att Österleden borde byggas? Hur bör den i så fall utformas?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: Österleden

Inläggav Inge » sön 30 aug, 2015 18:38

Ja den behövs naturligtvis. Men jag börjar fundera på om den inte borde byggas trefilig och samtidigt ersätta Danviksbron.

Jag tänker mig då avfarter mot Ringvägen, Stadsgården, Strandvägen (vid Nobelparken) samt någonstans på Valhallavägen, utöver ändpunkterna.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » sön 30 aug, 2015 19:05

Absolut. Den borde ha byggts före västra förbifarten.

Österleden borde dessutom inrymma plats för spårtrafik i form av Tvärbanan, men inte begränsat till denna utan borde utformas så att tunnelbanan skulle få plats i framtiden, man vet ju aldrig vad som händer. Om man lägger Tvärbanan i förbindelsen så skulle man få till en ringlinje runt Stockholm, lite likt Ringbahn runt Berlin.

Att bygga den med högbro över Saltsjön skulle vara storstadsmässigt och ge Stockholm en ny siluett, men sådana dramatiska förändringar är nog otänkbara nu för tiden. Av någon anledning skall vissa saker cementeras fast i forntiden utan att låta staden utvecklas. Därför kommer nog Österleden bara att kunna gå i tunnel.

BildSnodd från Wikipedia
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » sön 30 aug, 2015 21:43

Som det hette för länge sedan i debatten: "Vi har redan en österled. Den går via Strandvägen och Skeppsbron".

En österled skulle ge många fördelar. Och man skulle nog kunna strypa trafiken på en del gator i stan om den fanns. Tror att den skulle avlasta Essingeleden, vilket förbifarten knappast kommer att göra.

En högbro över Stockholms inlopp skulle kunna bli väldigt bra, men en bro över Djurgården känns mindre lockande! :?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav twr » mån 31 aug, 2015 11:12

LÅ1 skrev:Som det hette för länge sedan i debatten: "Vi har redan en österled. Den går via Strandvägen och Skeppsbron".

En österled skulle ge många fördelar. Och man skulle nog kunna strypa trafiken på en del gator i stan om den fanns. Tror att den skulle avlasta Essingeleden, vilket förbifarten knappast kommer att göra.

En högbro över Stockholms inlopp skulle kunna bli väldigt bra, men en bro över Djurgården känns mindre lockande! :?

Vilken fri höjd skulle det behövas/bli tror ni?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Kantorn » tis 01 sep, 2015 7:24

twr skrev:
LÅ1 skrev:Som det hette för länge sedan i debatten: "Vi har redan en österled. Den går via Strandvägen och Skeppsbron".

Min misstanke är att den måste bli så hög att spårtrafik i princip utesluts pga för branta stigningar.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav twr » tis 01 sep, 2015 9:04

Kantorn skrev:
twr skrev:

Min misstanke är att den måste bli så hög att spårtrafik i princip utesluts pga för branta stigningar.

Eller annorlunda uttryckt "spårtrafik i princip utesluts pga långa ramper över hela Djurgården" :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » tis 01 sep, 2015 9:09

Vilka lutningar handlar det i så fall om? Rampen mellan Gullmarsplan och Mårtensdal är väl på runt 8%? Men jag tror ändå inte att det är politiskt möjligt att bygga en bro nu för tiden. Det är helt enkelt för sent...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav twr » tis 01 sep, 2015 11:14

Odd skrev:Vilka lutningar handlar det i så fall om? Rampen mellan Gullmarsplan och Mårtensdal är väl på runt 8%? Men jag tror ändå inte att det är politiskt möjligt att bygga en bro nu för tiden. Det är helt enkelt för sent...

Jag trodde SL brukade räkna med 5 % eller möjligen 6 % som max för spårväg? Men den kanske är brantare?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav AdrianLangemar » tis 01 sep, 2015 17:42

twr skrev:
Odd skrev:Vilka lutningar handlar det i så fall om? Rampen mellan Gullmarsplan och Mårtensdal är väl på runt 8%? Men jag tror ändå inte att det är politiskt möjligt att bygga en bro nu för tiden. Det är helt enkelt för sent...

Jag trodde SL brukade räkna med 5 % eller möjligen 6 % som max för spårväg? Men den kanske är brantare?

I Lissabon är det 14,5 %. Så det går att köra betydligt brantare om viljan finns.
AdrianLangemar

Inläggav Hans Wibacke » tis 01 sep, 2015 18:58

twr skrev:

Enligt vad Björn Ehnberg tidigare skrivit på detta forum är lutningen på rampen i fråga max 52 promille, och A32 ska klara en lutning på max 70 promille.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Kantorn » tis 01 sep, 2015 20:00

AdrianLangemar skrev:
twr skrev:

I Lissabon är det 14,5 %. Så det går att köra betydligt brantare om viljan finns.

Visst gör det det. Men med 14,5% tror jag inte långtradare klarar sig så bra. Troligen blir inte lutningen mer än ca 7% - det motsvarar Kasselbackarna i Tyskland. Men om man ska kunna köra med befintlig spårvagn så tror jag ändock det blir svårt.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » tor 17 dec, 2015 22:57

En trafikforskare på KTH menar att en Österled skulle öka trafiken på bl.a. Strandvägen! Men samtidigt minska trafiken i delar av City och Gamla Stan. Det låter inte rimligt tycker jag?
http://www.stockholmdirekt.se/debatt/debatt-trafikforskare-pa-kth-ostlig-forbindelse-leder-till-okad-trafik-pa-ostermalm/aRKolq!XBwgLzx5EHojHM1LAQpgpA/
LÅ1

Inläggav Christian Spår » fre 18 dec, 2015 3:29

Om man gör det smidigare att åka bil, och ökar kapaciteten så kommer fler åka bil och fylla ut kapaciteten. Att mer bilväg leder till fler bilar är väl det resultat trafikforskningen kan kalla sin första lag, man ser det om och om igen i världen. En stad har för mycket trafik som inte flyter, så man bygger en bättre, rakare, större, genare väg för att lösa proppen, men så fylls den vägen ut tills den inte flyter, och alla andra vägar som ansluter blir mer belastade.

Nu är det inte lång tid kvar tills essingeleden får sina trängselavgifter, det är det sättet som billigast löser problemet med trafik som inte flyter. Precis som alla andra marknader så finns det ett pris som balanserar efterfrågan mot tillgång, men tyvärr är inte trängselavgiftens nivå så marknadsanpassat flexibel så jag förväntar mig inte att köer på essingeleden försvinner som problem, men att man vid mätstationer kommer se minskad trafik och se det som att man åtminstone vunnit något i miljöhänseende (men mest vunnit något i skatteintäkter från ett område som har stora skattefinansierade kostnader).

Att man inte planerar på att ha en tull för förbifarten ter sig galet för mig, en österled borde också vara avgiftsbelagd. Alla som reser med bil bör göra så för att det har högre värde för dem än alternativ, och om värdet inte överstiger en tullpassage per resa så ser jag det som bra att de väljer bort bilen och lämnar plats åt mer värdefulla transporter på vägarna.
Christian Spår

Inläggav LÅ1 » fre 18 dec, 2015 6:56

LÅ1 skrev:En trafikforskare på KTH menar att en Österled skulle öka trafiken på bl.a. Strandvägen! Men samtidigt minska trafiken i delar av City och Gamla Stan. Det låter inte rimligt tycker jag?
http://www.stockholmdirekt.se/debatt/debatt-trafikforskare-pa-kth-ostlig-forbindelse-leder-till-okad-trafik-pa-ostermalm/aRKolq!XBwgLzx5EHojHM1LAQpgpA/

Jag uttryckte mig lite väl kortfattat! Det som jag tyckte inte verkar rimligt är att trafiken skulle öka på Strandvägen. Däremot skulle nog trafiken bli mer jämt fördelad där när det gäller riktningarna.
Att den minskar i Gamla stan, är nog rimligt. För som någon uttryckt det, så är det där Österleden går i dag.

Men det där är bara spontant tyckande eller gissningar, det erkänner jag.
LÅ1

Inläggav gbd » fre 18 dec, 2015 9:06

Kantorn skrev:Visst gör det det. Men med 14,5% tror jag inte långtradare klarar sig så bra. Troligen blir inte lutningen mer än ca 7% - det motsvarar Kasselbackarna i Tyskland. Men om man ska kunna köra med befintlig spårvagn så tror jag ändock det blir svårt.

Gjorde inte Robert Moses något liknande i New York när han lät bygga Bron mellan Staten Island och Brooklyn, dvs medvetet gjorde den för brant för att förhindra att en eventuell anslutning av Staten Islands spår tillresten av New Yorks nätverk?
gbd

Inläggav Inge » fre 18 dec, 2015 12:22

LÅ1 skrev:
LÅ1 skrev:En trafikforskare på KTH menar att en Österled skulle öka trafiken på bl.a. Strandvägen! Men samtidigt minska trafiken i delar av City och Gamla Stan. Det låter inte rimligt tycker jag?

Jag uttryckte mig lite väl kortfattat! Det som jag tyckte inte verkar rimligt är att trafiken skulle öka på Strandvägen. Däremot skulle nog trafiken bli mer jämt fördelad där när det gäller riktningarna.
Att den minskar i Gamla stan, är nog rimligt. För som någon uttryckt det, så är det där Österleden går i dag.

Men det där är bara spontant tyckande eller gissningar, det erkänner jag.

Det är ju svårt att veta exakt, så länge man inte vet exakt var uppfartena placeras. Spontant känns det som om köerna på Strandvägen kommer att öka på morgonen och minska på eftermiddagen. Oxentiernsgatan är helt beroende på var uppfarten kommer och på Vallhallavägen känns det svårt att hitta någon delsträcka av, där trafiken kommer att öka, men hon hade kanske någon specifik, okänd tynnelmynningsplacering i åtanke?

Vad som hur som helst känns direkt löjligt är att ge sken av att ha kommit på någon slags ny problematisering. Att analysera gatutrafiken är ju vad det handlar om. Och gatutrafiken i innerstan och i synnerhet på Östermalm kommer att minska om ringen färdigställs. Självklart med små undantag precis vid tunnelmynningarna. Men detta förtar ju på intet vis effekten.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Christian Spår » fre 18 dec, 2015 15:42

Inge skrev:Vad som hur som helst känns direkt löjligt är att ge sken av att ha kommit på någon slags ny problematisering. Att analysera gatutrafiken är ju vad det handlar om. Och gatutrafiken i innerstan och i synnerhet på Östermalm kommer att minska om ringen färdigställs. Självklart med små undantag precis vid tunnelmynningarna. Men detta förtar ju på intet vis effekten.

Med "Och gatutrafiken i innerstan och i synnerhet på Östermalm kommer att minska om ringen färdigställs." kommer tankefelet igen. Om man gör det komfortablare att välja ett viss alternativ så kommer fler att välja det. Det magiska med att ha en ringled runt staden löser inte trafikproblemen. I vanliga fall brukar man höra att det är Stockholm och Tijuana i Europa som saknar ringled, men vad man inte talar om är att städer med ringled inte på långa vägar har löst sina trafikproblem.

Ska man lösa trafikproblemen Stockholm har under vardagar morgon/kväll så behöver man prioritera de där mindre yta per person krävs, och då kommer bilresor väldigt lågt ned.
Christian Spår

Inläggav Inge » fre 18 dec, 2015 16:48

Der är inga problem att lösa trafiksituationen i en tvåmiljonersstad med en rimligt dimensionerad vägstruktur. Finns mängder av exempel på det. Stockholm är särfallet i västvärlden och till betydande del beror det på avsaknaden av ringled.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Christian Spår » lör 19 dec, 2015 9:34

Problemet är att man inte löser trafiksituationen genom att bygga fler vägar. Man skapar tveklöst mer kapacitet, men det ger bara mer bilism. Det som däremot fungerar för att lösa trafikproblem är diverse varianter på vägavgifter. Finns mängder av exempel på det.

Om något så är Stockholm väl särfallet där man har väldigt god tillväxt till skillnad från många riktigt bilanpassade städer, så bilismen i sig är knappast kopplad till välfärd. Stockholm vinner mycket för att man tog i riktigt ordentligt med tunnelbanan, en investering som fortfarande ger väldigt god utdelning.

Nu har vi fallet att viktiga transporter fastnar i hård trafik i Stockholm för att vi har en hel del bilpendling. En hel av dessa bilister del har säkert rätt i att deras kollektivtrafikalternativ skulle ta dem en timme eller mer. Men frågar vi dessa bilister vad de vill ha, så blir det som henry ford sa, om han frågade folk vad de vill ha så skulle de svara snabbare hästar, folk som bilpendlar kommer vilja ha mer flyt i biltrafiken. Vi behöver fortsätta ge folk attraktiv kollektivtrafik och byta vanor.
Christian Spår

Nästa

Återgå till Ordet är fritt