Den nya kartan med Kungshattleden

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav Inge » lör 01 aug, 2015 10:31

När tunneln under Kungshatt blir klar kommer Lovön med Drottningholm att förvandlas till en mellanö, likt Åsön med Södermalm. Kungshattunneln blir ekvivalent med Skanstullsbron eller Liljeholmsbron.

Lovön kommer knappast längre att upplevas som en Mälarö i egentlig mening, utan man kommer att uppleva att dessa börjar först med Ekerö och Färingsö. Det gör förstås att de senare kommer att upplevas och även i objektiv mening bli mer attraktiva att exploatera.

Intressant ur trafiksynvinkel är dock att Nockebybron och Drottningholmsbron inte längre blir broar ut till Mälaröarna, utan snarare, likt Västerbron, bli en smittväg på vägen mellan länshalvorna.

Den bilist som befinner sig i korsningen kvarbacksvägen/ulvsundaleden på sin väg söderut får att fundera på om kön via Brommaplan, Nockebybron och ut till förbifarten är längre eller kortare än kön via Ulvsundaplan, Tranebergsbron och Essingeleden.

Detta har som bekant UNESCO reagerat på eftersom alternativet via Brommaplan också innebär att trafiken passerar genom världsarvet Drottningholm.

Skulle vara intressant att höra vad forumets trafikintresserade deltagare har för funderingar kring detta.
Användarvisningsbild
Inge

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav twr » lör 01 aug, 2015 11:39

Intressanta tankar. Vad jag har förstått har Ekerö kommun krävt en utbyggnad av leden via Nockebybron för att gå med på Förbifarten. Men jag kan ha missuppfattat. Man går iallafall från 3 (?) körfält till och från Ekerö kommun till 15 (?). Visst, det är en märklig jämförelse, men ändå lite underhållande.

Din trådrubrik är också intressant. "Förbifart Stockholm" är ju namnet på en utredning, där många alternativ har prövats och man till slut har valt ett. Men det känns som ett märkligt namn på en färdig väg. Här kan man hoppas att vägen döps antingen till 60-talsnamnet Kungshattsleden eller till 90-talsnamnet Västerleden. En liknande situation råder med Trafikverkets officiella beteckning "Östlig förbindelse". Så kan ju inte vägen heta om/när den byggs! Österleden är det enda vettiga!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » lör 01 aug, 2015 15:44

Om jag ska gissa, tror jag att benämningen kort och gott kommer att bli "E4:an" i folkmun. Så har det ju blivit i de flesta andra fall när "E4:an" lagts om till en förbifart. Officiellt har förstås de olika tunnlarna olika namn, nyligen ändrade dessutom, men det blir nog mest något för räddningtjänst, polis, trafikledning osv.

Min tanke om att lösa trafikproblematiken i västerort är för övrigt att öka trafiken där ytterligare ! Med det menar jag att även E20 borde dras om via Kungshatt. Då som tunnel från Huvudstabron till Lovön, med mellanpåfarter ungefär vid Åkeshov och underjordisk trafikplats under Lovön. Själva motorvägen finge gärna fortsätta till Färingsö. En sådan lösning skulle inte bara lösa upp västerorts trafikknutar utan även skapa möjlighet till förtätning i blandstadsformat.

Västerort dilemma är att den motorvägsögla som bildas av förbifarten, gamla E4 samt E18, är så stor att det ändå kommer att bildas kraftiga trafikströmmar inom den. E20 tvärs igenom skulle göra att man istället fick två mindre och mer hanterbara öglor. (Tre om man räknar med en Tritonlänk.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » lör 01 aug, 2015 15:51

Inge skrev:Om jag ska gissa, tror jag att benämningen kort och gott kommer att bli "E4:an" i folkmun. Så har det ju blivit i de flesta andra fall när "E4:an" lagts om till en förbifart. Officiellt har förstås de olika tunnlarna olika namn, nyligen ändrade dessutom, men det blir nog mest något för räddningtjänst, polis, trafikledning osv.

Min tanke om att lösa trafikproblematiken i västerort är för övrigt att öka trafiken där ytterligare ! Med det menar jag att även E20 borde dras om via Kungshatt. Då som tunnel från Huvudstabron till Lovön, med mellanpåfarter ungefär vid Åkeshov och underjordisk trafikplats under Lovön. Själva motorvägen finge gärna fortsätta till Färingsö. En sådan lösning skulle inte bara lösa upp västerorts trafikknutar utan även skapa möjlighet till förtätning i blandstadsformat.

Västerort dilemma är att den motorvägsögla som bildas av förbifarten, gamla E4 samt E18, är så stor att det ändå kommer att bildas kraftiga trafikströmmar inom den. E20 tvärs igenom skulle göra att man istället fick två mindre och mer hanterbara öglor. (Tre om man räknar med en Tritonlänk.)

Något i den här stilen? http://kartor.eniro.se/m/iTepE Jag utgår ifrån att Huvudstaleden ingår i ditt paket också. Var skulle förtätningen ske menar du? Längs de vägar i Västerort som nu är hårt belastade? Eller även blandstad på Lovö? Helt klart intressant.

(Gällande namnet önskar jag ett namn på vägen från Skärholmen till Häggvik. Det är ju inte tunnel hela vägen, så ett tunnelnamn duger inte. Visst kommer man ofta säga E4, men Essingeleden kallas väl ofta för sitt riktiga namn snarare än bara E4?)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » lör 01 aug, 2015 16:11

Ungefär den sträckningen ja. Blandstadsformat tänker jag mig efter nuvarande tunnelbanelinjer (och pendeltåg, men det är ju bara Spånga som skulle beröras av det senare) Ett hinder för utvecklingen till blandstad är att trafiksituationen gör att få idag vill förlägga arbetsplatser till västerort.

Lovön tror jag inte att man kommer åt för exploatering. Däremot tror jag att framtiden kommer att ge stora villaområden på Färingsö. Efterfrågan på nya villor har inte mattats bara för att fler har börjat efterfråga lägenheter.

Ur kollektivtrafiksynvinkel kommer antagligen Färingsö bli ungefär lika krångligt att trafikera som Värmdö eller Tyresö. Varken enklare eller svårare.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » lör 01 aug, 2015 18:58

Inge skrev:Ungefär den sträckningen ja. Blandstadsformat tänker jag mig efter nuvarande tunnelbanelinjer (och pendeltåg, men det är ju bara Spånga som skulle beröras av det senare) Ett hinder för utvecklingen till blandstad är att trafiksituationen gör att få idag vill förlägga arbetsplatser till västerort.

Lovön tror jag inte att man kommer åt för exploatering. Däremot tror jag att framtiden kommer att ge stora villaområden på Färingsö. Efterfrågan på nya villor har inte mattats bara för att fler har börjat efterfråga lägenheter.

Ur kollektivtrafiksynvinkel kommer antagligen Färingsö bli ungefär lika krångligt att trafikera som Värmdö eller Tyresö. Varken enklare eller svårare.

Kanske behövs Huvudstaleden med fortsättning om Bromma ska läggas ned också (om jag minns rätt vill du behålla flygfältet). Hursomhelst, intressant grepp! Det sker för lite samhällsplanering på denna övergripande nivå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Marcus L » mån 03 aug, 2015 13:25

twr skrev:En liknande situation råder med Trafikverkets officiella beteckning "Östlig förbindelse". Så kan ju inte vägen heta om/när den byggs! Österleden är det enda vettiga!

Östra länken kanske skulle kunna passa, konsekvent med Norra och Södra?
Marcus L

Inläggav Kantorn » mån 03 aug, 2015 17:09

Marcus L skrev:
twr skrev:En liknande situation råder med Trafikverkets officiella beteckning "Östlig förbindelse". Så kan ju inte vägen heta om/när den byggs! Österleden är det enda vettiga!

Låter smart. Samtidigt är det ju inte direkt så att man, för att komma från södra länken till norra, kan köra "västra länken". Därför är det kanske bättre med ett annat namn.

I dag är jag elak. Jag föreslår "kollektivtrafikens död". Eller Österleden.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav twr » mån 03 aug, 2015 23:10

Marcus L skrev:

Absolut, jag var för kategorisk. Två vettiga förslag således!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » tor 06 aug, 2015 8:47

Namnfrågor är viktiga. Bäst är namn med E-någonting och allra bäst är namn som Ex0 där x är godtycklig siffra mellan 1-9. Sådana namn ger nämligen starkt förbättrade chanser till EU-bidrag. Att samtidigt kunna tillfredsställa UNESCO är i sammanhanget inte dumt det heller.

"För att förbättra framkomligheten på det transeuropeiska huvudtransportnätet och föra trafiken utanför det av UNESCO utpekade världsarvet skall huvudtransportled E20 byggas om..."

Av den anledningen bör också Huvudstaleden och Lovöleden byggas samtidigt.

Etapp 0, under Lovön görs försvarsarbeten i samband med bygget av Förbifarten av samma typ som finns för Österleden i Norra och Södra länken, så att trafiken inte behöver stoppas onödigt länge vid inkoppling. Än finns gott om tid att komplettera projektet.

Etapp 1, omdragning av E20: Tomteboda-Skärholmen
1a Huvudstaleden
1b Lovöleden: delen Huvudstabron-Åkeshov-Lovön

Etapp 2, Lovöleden: delen Lovön-Färingsö
Denna del byggs då Färingsö blivit tillräckligt exploaterat för att motivera den. Här krävs också mer fantasi för att söka EU-medel. Men kanske kan man kalla det för första delen av en ny rakare E20 Lovön-Strängnäs?

Ur tidsperspektiv får man nog räkna med ett eller ett par decennier mellan Etapp 1 och 2.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » fre 07 aug, 2015 19:38

Inge skrev:Namnfrågor är viktiga. Bäst är namn med E-någonting och allra bäst är namn som Ex0 där x är godtycklig siffra mellan 1-9. Sådana namn ger nämligen starkt förbättrade chanser till EU-bidrag. Att samtidigt kunna tillfredsställa UNESCO är i sammanhanget inte dumt det heller.

Prioriteras Europavägarna med nummer som slutar på 0 högre?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Kantorn » fre 07 aug, 2015 20:01

twr skrev:
Inge skrev:Namnfrågor är viktiga. Bäst är namn med E-någonting och allra bäst är namn som Ex0 där x är godtycklig siffra mellan 1-9. Sådana namn ger nämligen starkt förbättrade chanser till EU-bidrag. Att samtidigt kunna tillfredsställa UNESCO är i sammanhanget inte dumt det heller.

Jepp. Ex0 i östvästlig riktning och Ex5 i nordsydlig riktning räknas som huvudeuropavägar.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav twr » lör 08 aug, 2015 12:08

Kantorn skrev:
twr skrev:

Jepp. Ex0 i östvästlig riktning och Ex5 i nordsydlig riktning räknas som huvudeuropavägar.

Då måste man ju uppfinna fler eller färre vägar däremellan för att det ska gå ihop. Knasigt!

Det betyder alltså att skogsvägarna E10 och E45 har högre prioritet än till exempel E18? Även E65 är alltså extra viktig. Vilken grej!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » lör 08 aug, 2015 16:13

Det är nog ingen brist på önskemål om tvåsiffriga europavägsnummer. Endast ett fåtal luckor finns. Däremot finns det ju stora luckor i det tresiffriga systemet. Så det är väl bara att fylla på när nya vägar behövs.

Ett tresiffrigt nummer skapas enligt formeln Exyz där x betecknar att den nya vägen ligger mellan Ex0 och E (x+1)0 och y att vägen ligger mellan Ey5 och E (y+1)5 dvs referensvägarna i öst-västlig respektive nord-sydlig riktning. z är ett löpnummer.

I Sverige används inte tresiffrigt nummer. Men i Norge finns nummer på E13z, dvs Europavägar som ligger mellan E10 och E20 respektive E35 och E45. Motsvarande finns i Baltikum (E27z) och i Tyskland (tex E251, gamla E6:an). Även om de senare sällan skyltas.

Att E45 är referensväg tycker jag inte är konstigt. Vilken väg skulle annars ha den rollen? Dessutom går den ju faktiskt till Rom och lite till. Undantaget är E4:an som heter så på grund av att den gjorde det i det gamla systemet. Tanken var ju att den skulle hetat E55.

Sedan kan man förstås fråga sig varför just E10 fick det numret och inte den väg som idag heter E8 vilken är minst lika viktig. E10 fick dessutom numret tilldelat innan vägen ens var klar. Eller det var kanske just därför? Dvs att den stod i fokus vid tillfället. Innan vägen nådde Norge hade den vanligt riksvägsnummer. Rv 98 tror jag.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » mån 10 aug, 2015 21:19

Inge skrev:Sedan kan man förstås fråga sig varför just E10 fick det numret och inte den väg som idag heter E8 vilken är minst lika viktig. E10 fick dessutom numret tilldelat innan vägen ens var klar. Eller det var kanske just därför? Dvs att den stod i fokus vid tillfället. Innan vägen nådde Norge hade den vanligt riksvägsnummer. Rv 98 tror jag.

Riksväg 98 infördes med de andra vägarna i samma system 1962. Då gick den till Kiruna. Den svenska delen fram till Riksgränsen var klar 1982. Den norska 1984. E10 blev den 1992. Men den hade väl fått namnet tidigare, även om den inte kallades så ännu.

E8 måste väl vara fusk? Ensiffriga nummer ska ju inte förekomma? Dessutom är ju den vägen betydligt mer nordsydlig än ostvästlig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Kantorn » tis 11 aug, 2015 8:16

twr skrev:
Inge skrev:Sedan kan man förstås fråga sig varför just E10 fick det numret och inte den väg som idag heter E8 vilken är minst lika viktig. E10 fick dessutom numret tilldelat innan vägen ens var klar. Eller det var kanske just därför? Dvs att den stod i fokus vid tillfället. Innan vägen nådde Norge hade den vanligt riksvägsnummer. Rv 98 tror jag.

Riksväg 98 infördes med de andra vägarna i samma system 1962. Då gick den till Kiruna. Den svenska delen fram till Riksgränsen var klar 1982. Den norska 1984. E10 blev den 1992. Men den hade väl fått namnet tidigare, även om den inte kallades så ännu.

E8 måste väl vara fusk? Ensiffriga nummer ska ju inte förekomma? Dessutom är ju den vägen betydligt mer nordsydlig än ostvästlig.

Egentligen skulle ju E8 hetat E08 för att ingå i systemet. Men E8 är väl i paritet med E4 och E6 en nordisk "kombination".
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav twr » tis 11 aug, 2015 10:20

Kantorn skrev:
twr skrev:

Egentligen skulle ju E8 hetat E08 för att ingå i systemet. Men E8 är väl i paritet med E4 och E6 en nordisk "kombination".

Ja, fast utan den historiska bakgrunden! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Kantorn » tis 11 aug, 2015 10:55

twr skrev:
Kantorn skrev:
twr skrev:Riksväg 98 infördes med de andra vägarna i samma system 1962. Då gick den till Kiruna. Den svenska delen fram till Riksgränsen var klar 1982. Den norska 1984. E10 blev den 1992. Men den hade väl fått namnet tidigare, även om den inte kallades så ännu.

Ja, fast utan den historiska bakgrunden! :D

Jo, men den passade rätt bra i alla fall. I Norden finns nu samtliga nummer E4-E22 (jämna siffror), alla utom E8 i Sverige sedan E16 öppnades mellan Gävle och Norge.
Mina önskemål:
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Inge » tis 11 aug, 2015 14:31

twr skrev:

1975 beslöts numren för det nya europavägssystemet. E10 skulle då få sin nuvarande sträckningen. Sedan tog det flera år innan de nya numren infördes i allmänhet och i Sverige i synnerhet. Men den internationella trafiken på den kommande E10 var alltså obefintlig 1975, eftersom vägen helt enkelt inte var färdig.

E8 beslöts samtidigt, dock bara delen på nordkalotten, som är ganska öst-västlig och med det formella numret E08.

Vad gäller det tresiffriga systemet har Sverige alltså tre(eg. fyra) outnyttjade serier, E14z för norra Sverige, E24z för västsverige och E25z för sydöstra Sverige. Även E26z skulle kunna användas i sydöst eftersom E65 som bekant inte går längre norrut än till Malmö. De senare delas dock med nordtyskland respektive nordvästra Polen.
Användarvisningsbild
Inge

Återgå till Ordet är fritt