Den nya kartan med Kungshattleden

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav twr » lör 01 aug, 2015 10:39

Intressanta tankar. Vad jag har förstått har Ekerö kommun krävt en utbyggnad av leden via Nockebybron för att gå med på Förbifarten. Men jag kan ha missuppfattat. Man går iallafall från 3 (?) körfält till och från Ekerö kommun till 15 (?). Visst, det är en märklig jämförelse, men ändå lite underhållande.

Din trådrubrik är också intressant. "Förbifart Stockholm" är ju namnet på en utredning, där många alternativ har prövats och man till slut har valt ett. Men det känns som ett märkligt namn på en färdig väg. Här kan man hoppas att vägen döps antingen till 60-talsnamnet Kungshattsleden eller till 90-talsnamnet Västerleden. En liknande situation råder med Trafikverkets officiella beteckning "Östlig förbindelse". Så kan ju inte vägen heta om/när den byggs! Österleden är det enda vettiga!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav twr » lör 01 aug, 2015 14:51

Inge skrev:Om jag ska gissa, tror jag att benämningen kort och gott kommer att bli "E4:an" i folkmun. Så har det ju blivit i de flesta andra fall när "E4:an" lagts om till en förbifart. Officiellt har förstås de olika tunnlarna olika namn, nyligen ändrade dessutom, men det blir nog mest något för räddningtjänst, polis, trafikledning osv.

Min tanke om att lösa trafikproblematiken i västerort är för övrigt att öka trafiken där ytterligare ! Med det menar jag att även E20 borde dras om via Kungshatt. Då som tunnel från Huvudstabron till Lovön, med mellanpåfarter ungefär vid Åkeshov och underjordisk trafikplats under Lovön. Själva motorvägen finge gärna fortsätta till Färingsö. En sådan lösning skulle inte bara lösa upp västerorts trafikknutar utan även skapa möjlighet till förtätning i blandstadsformat.

Västerort dilemma är att den motorvägsögla som bildas av förbifarten, gamla E4 samt E18, är så stor att det ändå kommer att bildas kraftiga trafikströmmar inom den. E20 tvärs igenom skulle göra att man istället fick två mindre och mer hanterbara öglor. (Tre om man räknar med en Tritonlänk.)

Något i den här stilen? http://kartor.eniro.se/m/iTepE Jag utgår ifrån att Huvudstaleden ingår i ditt paket också. Var skulle förtätningen ske menar du? Längs de vägar i Västerort som nu är hårt belastade? Eller även blandstad på Lovö? Helt klart intressant.

(Gällande namnet önskar jag ett namn på vägen från Skärholmen till Häggvik. Det är ju inte tunnel hela vägen, så ett tunnelnamn duger inte. Visst kommer man ofta säga E4, men Essingeleden kallas väl ofta för sitt riktiga namn snarare än bara E4?)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav twr » lör 01 aug, 2015 17:58

Inge skrev:Ungefär den sträckningen ja. Blandstadsformat tänker jag mig efter nuvarande tunnelbanelinjer (och pendeltåg, men det är ju bara Spånga som skulle beröras av det senare) Ett hinder för utvecklingen till blandstad är att trafiksituationen gör att få idag vill förlägga arbetsplatser till västerort.

Lovön tror jag inte att man kommer åt för exploatering. Däremot tror jag att framtiden kommer att ge stora villaområden på Färingsö. Efterfrågan på nya villor har inte mattats bara för att fler har börjat efterfråga lägenheter.

Ur kollektivtrafiksynvinkel kommer antagligen Färingsö bli ungefär lika krångligt att trafikera som Värmdö eller Tyresö. Varken enklare eller svårare.

Kanske behövs Huvudstaleden med fortsättning om Bromma ska läggas ned också (om jag minns rätt vill du behålla flygfältet). Hursomhelst, intressant grepp! Det sker för lite samhällsplanering på denna övergripande nivå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav Marcus L » mån 03 aug, 2015 12:25

twr skrev:En liknande situation råder med Trafikverkets officiella beteckning "Östlig förbindelse". Så kan ju inte vägen heta om/när den byggs! Österleden är det enda vettiga!

Östra länken kanske skulle kunna passa, konsekvent med Norra och Södra?
Marcus L
 
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 14 jul, 2003 21:34
Ort: Uppsala

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav Kantorn » mån 03 aug, 2015 16:09

Marcus L skrev:
twr skrev:En liknande situation råder med Trafikverkets officiella beteckning "Östlig förbindelse". Så kan ju inte vägen heta om/när den byggs! Österleden är det enda vettiga!

Östra länken kanske skulle kunna passa, konsekvent med Norra och Södra?

Låter smart. Samtidigt är det ju inte direkt så att man, för att komma från södra länken till norra, kan köra "västra länken". Därför är det kanske bättre med ett annat namn.

I dag är jag elak. Jag föreslår "kollektivtrafikens död". Eller Österleden.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav twr » mån 03 aug, 2015 22:10

Marcus L skrev:
twr skrev:En liknande situation råder med Trafikverkets officiella beteckning "Östlig förbindelse". Så kan ju inte vägen heta om/när den byggs! Österleden är det enda vettiga!

Östra länken kanske skulle kunna passa, konsekvent med Norra och Södra?

Absolut, jag var för kategorisk. Två vettiga förslag således!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav twr » fre 07 aug, 2015 18:38

Inge skrev:Namnfrågor är viktiga. Bäst är namn med E-någonting och allra bäst är namn som Ex0 där x är godtycklig siffra mellan 1-9. Sådana namn ger nämligen starkt förbättrade chanser till EU-bidrag. Att samtidigt kunna tillfredsställa UNESCO är i sammanhanget inte dumt det heller.

Prioriteras Europavägarna med nummer som slutar på 0 högre?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav Kantorn » fre 07 aug, 2015 19:01

twr skrev:
Inge skrev:Namnfrågor är viktiga. Bäst är namn med E-någonting och allra bäst är namn som Ex0 där x är godtycklig siffra mellan 1-9. Sådana namn ger nämligen starkt förbättrade chanser till EU-bidrag. Att samtidigt kunna tillfredsställa UNESCO är i sammanhanget inte dumt det heller.

Prioriteras Europavägarna med nummer som slutar på 0 högre?

Jepp. Ex0 i östvästlig riktning och Ex5 i nordsydlig riktning räknas som huvudeuropavägar.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav twr » lör 08 aug, 2015 11:08

Kantorn skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Namnfrågor är viktiga. Bäst är namn med E-någonting och allra bäst är namn som Ex0 där x är godtycklig siffra mellan 1-9. Sådana namn ger nämligen starkt förbättrade chanser till EU-bidrag. Att samtidigt kunna tillfredsställa UNESCO är i sammanhanget inte dumt det heller.

Prioriteras Europavägarna med nummer som slutar på 0 högre?

Jepp. Ex0 i östvästlig riktning och Ex5 i nordsydlig riktning räknas som huvudeuropavägar.

Då måste man ju uppfinna fler eller färre vägar däremellan för att det ska gå ihop. Knasigt!

Det betyder alltså att skogsvägarna E10 och E45 har högre prioritet än till exempel E18? Även E65 är alltså extra viktig. Vilken grej!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav twr » mån 10 aug, 2015 20:19

Inge skrev:Sedan kan man förstås fråga sig varför just E10 fick det numret och inte den väg som idag heter E8 vilken är minst lika viktig. E10 fick dessutom numret tilldelat innan vägen ens var klar. Eller det var kanske just därför? Dvs att den stod i fokus vid tillfället. Innan vägen nådde Norge hade den vanligt riksvägsnummer. Rv 98 tror jag.

Riksväg 98 infördes med de andra vägarna i samma system 1962. Då gick den till Kiruna. Den svenska delen fram till Riksgränsen var klar 1982. Den norska 1984. E10 blev den 1992. Men den hade väl fått namnet tidigare, även om den inte kallades så ännu.

E8 måste väl vara fusk? Ensiffriga nummer ska ju inte förekomma? Dessutom är ju den vägen betydligt mer nordsydlig än ostvästlig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav Kantorn » tis 11 aug, 2015 7:16

twr skrev:
Inge skrev:Sedan kan man förstås fråga sig varför just E10 fick det numret och inte den väg som idag heter E8 vilken är minst lika viktig. E10 fick dessutom numret tilldelat innan vägen ens var klar. Eller det var kanske just därför? Dvs att den stod i fokus vid tillfället. Innan vägen nådde Norge hade den vanligt riksvägsnummer. Rv 98 tror jag.

Riksväg 98 infördes med de andra vägarna i samma system 1962. Då gick den till Kiruna. Den svenska delen fram till Riksgränsen var klar 1982. Den norska 1984. E10 blev den 1992. Men den hade väl fått namnet tidigare, även om den inte kallades så ännu.

E8 måste väl vara fusk? Ensiffriga nummer ska ju inte förekomma? Dessutom är ju den vägen betydligt mer nordsydlig än ostvästlig.

Egentligen skulle ju E8 hetat E08 för att ingå i systemet. Men E8 är väl i paritet med E4 och E6 en nordisk "kombination".
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav twr » tis 11 aug, 2015 9:20

Kantorn skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Sedan kan man förstås fråga sig varför just E10 fick det numret och inte den väg som idag heter E8 vilken är minst lika viktig. E10 fick dessutom numret tilldelat innan vägen ens var klar. Eller det var kanske just därför? Dvs att den stod i fokus vid tillfället. Innan vägen nådde Norge hade den vanligt riksvägsnummer. Rv 98 tror jag.

Riksväg 98 infördes med de andra vägarna i samma system 1962. Då gick den till Kiruna. Den svenska delen fram till Riksgränsen var klar 1982. Den norska 1984. E10 blev den 1992. Men den hade väl fått namnet tidigare, även om den inte kallades så ännu.

E8 måste väl vara fusk? Ensiffriga nummer ska ju inte förekomma? Dessutom är ju den vägen betydligt mer nordsydlig än ostvästlig.

Egentligen skulle ju E8 hetat E08 för att ingå i systemet. Men E8 är väl i paritet med E4 och E6 en nordisk "kombination".

Ja, fast utan den historiska bakgrunden! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Den nya kartan med Kungshattleden

Inläggav Kantorn » tis 11 aug, 2015 9:55

twr skrev:
Kantorn skrev:
twr skrev:Riksväg 98 infördes med de andra vägarna i samma system 1962. Då gick den till Kiruna. Den svenska delen fram till Riksgränsen var klar 1982. Den norska 1984. E10 blev den 1992. Men den hade väl fått namnet tidigare, även om den inte kallades så ännu.

E8 måste väl vara fusk? Ensiffriga nummer ska ju inte förekomma? Dessutom är ju den vägen betydligt mer nordsydlig än ostvästlig.

Egentligen skulle ju E8 hetat E08 för att ingå i systemet. Men E8 är väl i paritet med E4 och E6 en nordisk "kombination".

Ja, fast utan den historiska bakgrunden! :D

Jo, men den passade rätt bra i alla fall. I Norden finns nu samtliga nummer E4-E22 (jämna siffror), alla utom E8 i Sverige sedan E16 öppnades mellan Gävle och Norge.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby


Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst