Städer i Sverige, genom tiderna

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Städer i Sverige, genom tiderna

Inläggav LÅ1 » mån 08 jun, 2015 23:13

Det blev en sidodiskussion om städer och stadsprivilegier i en annan tråd. Ämnet intresserade mig, som "allmännörd". :wink:

På Wikipedia kan man läsa mycket. I artikeln om stadsprivilegier kan man läsa att man inte vet vilken ort som var först med att få stadsprivilegier, men att de två äldsta man känner till är Torget, 1279, och Jönköping, 1284. Torget var en marknadsplats i nuvarande Ljungby kommun, men någon stad byggdes aldrig.

För städer gällde andra regler och lagar, jämfört med övriga socknar och senare landskommuner. Styrelseskick, handel och rättsväsendet har nog varit de stora skillnaderna genom tiderna.
De sista städerna i Sverige som fick stadsprivilegium var Hagfors (1950), Oxelösund (1950) samt Säffle (1951).
Efter 1952 kunde alla kommuner tillämpa stadsstadgorna. (Jag tolkar det som om de kunde, om de ville, eller snarare beslutade sig för att göra det.) När rättsväsendet förstatligades 1971 fanns ingen skillnad mellan städer och övriga kommuner. Därmed får man väl säga att ordet stad slutade att vara ett juridiskt begrepp, men kan naturligtvis användas fortfarande i en mer oprecis form.

Förekommer ordet stad i sammansättningar fortfarande i lagtexter? Tänker på begrepp som "stadsplan" och "stadsplanereglerat område"? Men det är kanske helt ersatt med "detaljreglerat område" etc.?

Hittade också en lista över städer i Sverige. Där finns städer som de flesta aldrig hört talas om som Avaskär, Broo, Järle (Jerle), Vä m.fl. Men även mer kända som Kongahälla, Kristianopel och Lödöse.

Jag besökte Kristianopel för några år sedan. Lite svårt att få grepp om hur det en gång såg ut, men där finns rester av stadsmuren kvar. Där fick jag också veta var Avaskär legat.

Jag undrar om listan är komplett när det gäller (kända) städer som försvunnit för länge sedan. Listan tycks i alla fall omfatta dagens Sverige, men inte städer som varit svenska i t.ex. dagens Finland.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Städer i Sverige, genom tiderna

Inläggav 2763 » tis 09 jun, 2015 6:45

Likaledes verkar städer som inte var svenska vid förstadligandet (!) Saknas. Helsingborg fick privilegier 1087 och firade sålunda 900 år 1987.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav NerdBoy » tis 09 jun, 2015 6:59

Lite kuriosa: för Vaxholm anges årtalet 1652, men det måste sägas vara mycket osäkert. Det man vet är att drottning Kristina gav vaxholmarna provisoriska stadsrättigheter 1647 (själva brevet är borta men utkastet finns kvar). Tydligen var tanken att rättigheterna skulle bli permanenta när staden hade växt sig större. Det är okänt om så skedde, men runt 1690 tillkom ett stadsvapen och invånarna skrev till Karl XII om att få nya stadsrättigheter, eftersom de gamla hade "kommit bort". Det blev inget med den saken och under 1700-talet verkar det ha varit mindre viktigt, så det var först 1844 som Vaxholm blev stad på riktigt genom beslut av riksdagen.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Harald » tis 09 jun, 2015 7:08

Listan är väl inte helt komplett. I vissa fall har moderna städer haft flera föregångare som har funnits samtidigt. Således saknas Nya Lödöse som tidvis fanns samtidigt som (gamla) Lödöse. Även Varberg hade två föregångare, Getakärr strax norr om det nuvarande centrum och Ny Varberg 4 km norrut där nu Lindhovs kungsgård ligger.
Harald

Inläggav Anders Hanquist » tis 09 jun, 2015 8:24

LÅ1 skrev:Det blev en sidodiskussion om städer och stadsprivilegier i en annan tråd. Ämnet intresserade mig, som "allmännörd". :wink:
- - -

De sista städerna i Sverige som fick stadsprivilegium var Hagfors (1950), Oxelösund (1950) samt Säffle (1951).

Man bör inte använda begreppet "privilegium" om de "moderna" städerna, alltså de kommuner som benämndes "stad" efter det att kommuner infördes år 1863. Privilegier utfärdades av kronan och gav borgare rätt att idka vissa näringar och dylikt. Detta försvann redan i samband med att näringsfriheten infördes i mitten av 1800-talet. Efter 1901 fick de nytillkomna städerna inte ens egen jurisdiktion (rådhusrätt). Då handlade det mest om tillämpning av brand-, byggnads-, hälsovårds- och ordningsstadgorna. På sluttampen var det en ganska tom "titel".
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » tis 09 jun, 2015 17:55

2763 skrev:Likaledes verkar städer som inte var svenska vid förstadligandet (!) Saknas. Helsingborg fick privilegier 1087 och firade sålunda 900 år 1987.

Visar bara att man skall vara försiktig med uppgifter från Wikipedia. När det gäller listor så finns där nog en inte försumbar risk att information saknas. I detta fall finns det inget i den förklarande texten före listan som skulle kunna förklara varför Helsingborg saknas.

Men det är ju fullt möjligt att själv lägga till Helsingborg i listan, om man vill, och om man känner att man har full täckning för det man skriver. Annars kan man ju skriva något i diskussionsfliken. (Där finns mycket att läsa, och jag gissar att någon som skrivit där tidigare också har varit aktiv i denna tråd här. :| )

Anders Hanquist skrev:
LÅ1 skrev:Det blev en sidodiskussion om städer och stadsprivilegier i en annan tråd. Ämnet intresserade mig, som "allmännörd". :wink:
- - -

Man bör inte använda begreppet "privilegium" om de "moderna" städerna, alltså de kommuner som benämndes "stad" efter det att kommuner infördes år 1863. Privilegier utfärdades av kronan och gav borgare rätt att idka vissa näringar och dylikt. Detta försvann redan i samband med att näringsfriheten infördes i mitten av 1800-talet. Efter 1901 fick de nytillkomna städerna inte ens egen jurisdiktion (rådhusrätt). Då handlade det mest om tillämpning av brand-, byggnads-, hälsovårds- och ordningsstadgorna. På sluttampen var det en ganska tom "titel".

Just meningen "De sista städerna i Sverige som fick stadsprivilegium var Hagfors (1950), Oxelösund (1950) samt Säffle (1951)." kopierade jag rakt av från Wikipedia. (Utan att skriva att det var ett citat!) Men vad skall man kalla det då? Stadsrättighet ger ju ungefär samma bild som stadsprivilegium. Omskrivning till "status som stad" kanske? Det torde nog dock vara vanligt att man använder något av begreppen stadsprivilegium eller stadsrättigheter även för dessa städer. Begreppet stad var väl i alla fall någon form av statussymbol som man hade privilegiet att använda.

EDIT:
Måste få tillägga att jag bara kastade ett öga i textmassan under diskussionsfliken och la märke till signaturer. Men skrev ovanstående, inklusive ordet "statussymbol", utan att ha en aning om att det ordet fanns där! :shock: :!:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Återgå till Ordet är fritt