Fleminggatan X S:t Eriksgatan nyombyggd (Sthlm)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Fleminggatan X S:t Eriksgatan nyombyggd (Sthlm)

Inläggav LÅ1 » ons 03 jun, 2015 11:55

Nu är ombyggnaden av korsningen Fleminggatan - S:t Eriksgatan klar. Och alla vänstersvängar förbjudna. Studerade korsningen en kort stund i går. Inte var antalet vänstersvängande bilar märkbart färre än före ombyggnaden.

Bild
Det finns två skyltar vid varje infart mot korsningen. Men De hade nog behövt vara av "motorvägsstorlek" för att bli sedda.

Cykelbanorna är borta och ersatta med cykelkörfält. Vid busshållplatsen viker cykelfältet ut åt vänster så att bussen får plats innanför. Såg ut att funka bra den korta stund jag var där. (Jag gick inte runt och kollade om lösningen var likadan vid alla fyra hållplatser. Den jag observerade var hållplatsen i riktning mot S:t Eriksbron.)

Bilar som skall svänga höger in på Fleminggatan måste korsa cykelkörfältet, och detta i god tid, annars hamnar de i busskörfältet. Problemet jag upptäckte när jag passerade var att det stod en taxi i vägen, så bilarna fick vänta bakom eller fortsätta en bit i busskörfältet innan de korsade cykelfältet. Naturligtvis valde de det senare alternativet. Kan tänka mig att det fortsätter att stanna bilar vid Mc Donald´s.

Apropå vänstersvängande bilar så var det en del irriterande tutande i korsningen. Verkade som om det var en del förare, kanske av SL-bussarna(?), som irriterade sig på de vänstersvängande. Undra hur länge det dröjer innan vänstersväng blir en ovanlig syn här. Vänstersvängande bilar är mer i vägen nu eftersom det inte finns någon vänstersvängsfil kvar.

Googlar man så hittar man hur mycket som helst om korsningen. Men här är en artikel med en gammal flygbild över korsningen.
SvT sätter rubriken "Nu blir kaoskorsningen säkrare" på sin notis.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Fleminggatan X S:t Eriksgatan nyombyggd (Sthlm)

Inläggav daniel_s » ons 03 jun, 2015 12:10

Skulle inte tro att detta är den sista varianten på utformning av skyltning och filmarkeringar som vi ser på platsen...
daniel_s

Inläggav hgsldf » ons 03 jun, 2015 12:16

Låter som en bra förberedelse för 4:an som spårväg, det tråkiga är bara att det lär dröja minst 10 år :(
hgsldf

Inläggav LÅ1 » fre 05 jun, 2015 20:10

Passerade korsningen ett part gång i eftermiddag. Det verkar som om Flygbussarna har ordinarie körväg med (förbjuden) vänstersväng i korsningen. Såg också en SL buss (77:a) som svängde vänster. Förmodligen ej i trafik.
Även många cyklister gör vänstersväng med filkörning.

Lade också märke till att från Fleminggatan i riktning mot City är det inte tillåtet att svänga alls, utom för SL-bussar som skall svänga höger. (Linje 49.) Bussfilen ligger då till höger och är förstås tänkt även för linje 1 som skall rakt igenom korsningen. Men bussfilen blockeras av högersvängande bilar. Så ettorna kör i vänsterfilen tillsammans med bilarna och drar sig åt höger under passagen genom korsningen.
Skall man vara noga så säger skyltningen här att det är påbjuden körriktning rakt fram, inte att det är förbjudet att svänga vänster eller höger. Antar att undantaget för bussar också borde gälla cyklar vid högersväng.

Många bilförare har fattat vad som gäller och de tutar och pekar finger åt vänstersvängande bilar.

Jag la också märke till att man sänkt trottoaren och kantstenen just i svängen. På alla fyra sidor. Är det för att bilar som genar vid högersväng inte skall bli störda av hög trottoarkant? :roll:
LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 15 jul, 2015 23:58

Har inte varit på platsen på ett tag, men tydligen har Stockholmsbilisterna svårt att fatta! :roll:

"Kaos i korsningen när få följer nya svängförbudet"
LÅ1

Inläggav Hans Wibacke » tor 16 jul, 2015 0:33

LÅ1 skrev:Jag la också märke till att man sänkt trottoaren och kantstenen just i svängen. På alla fyra sidor. Är det för att bilar som genar vid högersväng inte skall bli störda av hög trottoarkant? :roll:

På bilden överst i artikeln du länkade till ser man målningen som tillkommit på de sänkta hörnen. Tanken är, antar jag, att vänstersvängande cyklister ska stå där i väntan på grönt. Men det återstår förstås att se om medelålders män i lycra gör det... 8)
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav LÅ1 » tor 16 jul, 2015 0:52

Hans Wibacke skrev:
LÅ1 skrev:Jag la också märke till att man sänkt trottoaren och kantstenen just i svängen. På alla fyra sidor. Är det för att bilar som genar vid högersväng inte skall bli störda av hög trottoarkant? :roll:

På bilden överst i artikeln du länkade till ser man målningen som tillkommit på de sänkta hörnen. Tanken är, antar jag, att vänstersvängande cyklister ska stå där i väntan på grönt. Men det återstår förstås att se om medelålders män i lycra gör det... 8)

Oj! Det verkar konstigt! Är det ett sätt att tillåta vänstersväng för cyklister, trots att förbudsskylten väl gäller alla fordonsslag? Att leda upp cyklister på en redan trång trottoar verkar minst sagt vara "hål i huvudet"!

För övrigt så står de ju då i vägen för de cyklister som brukar köra upp på trottoaren för att svänga höger när de har rött! Trottoarkörning med cykel är nämligen 1000 kronor billigare än att köra mot rött! (Jag anser att det borde vara en slags kombo där, så att cyklister som beter sig så får böta både för trottoarcykling och rödljuskörning. Eller hellre, att man höjer böter för trottoarkörning till 1500 kronor.)
LÅ1

Inläggav daniel_s » fre 17 jul, 2015 10:05

En särskild anvisning för cyklist, förare av moped klass II eller gående gäller för sådan trafikant framför andra anvisningar (TrF 2:2). Det är dessutom ett rätt naturligt sätt att köra på vid vänstersväng i hårt trafikerade korsningar, den s k stora svängen. Men jag tycker att det är ohederligt att lura in cyklarna precis till höger om de högersvängande lastbilarna så där; längre upp på gångbanan hade varit bättre.

Dessutom är signaleringen allmänt konstig med cykelsignaler bara i ena riktningen och bara i två av de fyra utfarterna. Dessutom verkar avloppet felprojekterat som syns här (notera även att Nordea, trots att de helt klart gör sitt bästa, fortfarande inte förmått skrämma bort alla sina kunder från kontoret på S:t Eriksgatan)!
Bilagor
image.jpg
image.jpg (125.88 KiB) Visad 1430 gånger
daniel_s

Inläggav Harald » fre 17 jul, 2015 14:27

daniel_s skrev:Men jag tycker att det är ohederligt att lura in cyklarna precis till höger om de högersvängande lastbilarna så där; längre upp på gångbanan hade varit bättre.

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Stora svängen görs ju i två etapper. Först kör man rakt fram till hörnet, där man får vänta på grönt för nästa etapp. Eventuella högersvängande lastbilar får ju också vänta på grönt och står då före övergångsstället. Det må vara att lastbilsförare (och andra bilister med för den delen) är ur stånd att minnas att de körde om en cyklist för två sekunder sedan, men nog ska lastbilsföraren kunna se att det står en cyklist och väntar på grönt 10 meter längre fram, eller är det så långt bort att det är bortom planeringshorisonten. Fast om signalprojekteringen är vettigt gjord, d.v.s. om inte bilarna får grönt före cyklisterna, så har cyklisten hunnit bort innan lastbilen är framme.
Harald

Inläggav LÅ1 » fre 17 jul, 2015 15:37

Harald skrev:
daniel_s skrev:Men jag tycker att det är ohederligt att lura in cyklarna precis till höger om de högersvängande lastbilarna så där; längre upp på gångbanan hade varit bättre.

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Stora svängen görs ju i två etapper. Först kör man rakt fram till hörnet, där man får vänta på grönt för nästa etapp. Eventuella högersvängande lastbilar får ju också vänta på grönt och står då före övergångsstället. Det må vara att lastbilsförare (och andra bilister med för den delen) är ur stånd att minnas att de körde om en cyklist för två sekunder sedan, men nog ska lastbilsföraren kunna se att det står en cyklist och väntar på grönt 10 meter längre fram, eller är det så långt bort att det är bortom planeringshorisonten. Fast om signalprojekteringen är vettigt gjord, d.v.s. om inte bilarna får grönt före cyklisterna, så har cyklisten hunnit bort innan lastbilen är framme.

Från höger i denna bild får endast bussar svänga höger. All annan trafik skall köra rakt över S:t Eriksgatan! Vilket i och för sig inte betyder att alla gör som de skall! T.o.m. Fylgbussarna gör förbjuden vänstersväng här! Observerat tidigare samt i går eftermiddag! (Det är väl endast en busslinje som svänger här. Alla andra SL-bussar har ju sedan lång tid linjerna dragna så att de inte svänger alls i denna korsning!)
LÅ1

Inläggav Harald » fre 17 jul, 2015 16:15

Ja, det sitter ju ett vägmärke om påbjuden körriktning ser jag nu. Dock hittar jag ingen lokal trafikföreskrift om förbud mot högersväng, endast förbud mot vänstersväng.
Harald

Inläggav daniel_s » fre 17 jul, 2015 17:18

Harald skrev:

Nej, för i verkligheten är det inte bara en eller två cyklister ute på stan, utan även en massa mer folk så bilen blir stående i korsningen i en halv till en minut, och under den tiden hinner det komma dit mer folk så det blir svårt för föraren att "komma ihåg" hur det ligger till. Ju mindre folk som är i det hörnet desto bättre. (Högersväng är tillåten i övriga hörn.)
daniel_s

Inläggav LÅ1 » tor 23 jul, 2015 11:52

"Många åker dit på vänstersvängen".

Polisen säger "Vi har haft poliser på plats som bara på en timme sett 15–20 bilister bryta mot reglerna". Undrar vilken tid på dygnet de gjorde den observationen? De gånger jag studerat korsning så har det nog varit ca 5 vänstersvängar per trafikljuscykel. Och att säga att 100 bötfällda bilister är en hög siffra, hur tänker man då? Jag inser att det är lite trickit att observera och sedan stoppa de felkörande, men ändå. Fast det beror förstås på vilka insatser som gjorts.

Det som förvånar mig är att flygbussarna inte lagt om sin linje utan fortsätter att svänga vänster i korsningen. (Kan förstås ha ändrats de senaste dagarna.)
LÅ1

Inläggav LÅ1 » fre 11 sep, 2015 14:51

LÅ1

Återgå till Ordet är fritt