Några Stockholmsbilder

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Några Stockholmsbilder

Inläggav Harald » fre 22 maj, 2015 20:23

Häromdagen voro vi på besök i huvudstaden. Jag noterade att Centralstationen håller på att byta färg. Det blir nog snyggt, men man undrar hur länge det kommer att vara vitt.

Bild

Medan hustrun deltog i den klassträff som var en av orsakerna till resan, tog jag en promenad på Kungl. Djurgården. Jag noterade att en ny bro var spänd till Kvarnholmen. Det verkar vara ett stort projekt med trafikled i tunnel. Förväntar man sig så stort behov av att köra bil mellan Kvarnholmen och andra delar av Nacka kommun. Vill man kanske undvika att Kvarnholmsborna lockas att resa till grannkommunen.

Bild

Allt är dock inte nymodigt ens i huvudstaden. En liten bogserbåt med släp som passerade Blockhusudden förde tankarna till flydda tider.

Bild

Området på andra sidan vattnet skulle jag ha kallat Augustendal, men det heter tydligen i enlighet med tidens sed Nacka strand. Det sprutande vattnet verkar vara något slag av konst. Röret som det sprutar ur är böjt så att röret och vattnet tillsammans bildar en båge. Det märkliga var dock att det inte sprutade hela tiden och att sprutandet verkade ske med oregelbundna mellanrum.

Bild
Harald

Re: Några Stockholmsbilder

Inläggav NerdBoy » fre 22 maj, 2015 20:41

Harald skrev:Området på andra sidan vattnet skulle jag ha kallat Augustendal, men det heter tydligen i enlighet med tidens sed Nacka strand. Det sprutande vattnet verkar vara något slag av konst. Röret som det sprutar ur är böjt så att röret och vattnet tillsammans bildar en båge. Det märkliga var dock att det inte sprutade hela tiden och att sprutandet verkade ske med oregelbundna mellanrum.

Jag vill minnas att sprutandet stängs av vid en viss vindstyrka, så att gästerna på den flådiga uteserveringen på bryggan slipper duggregnet.

För övrigt är personen överst på himmelsbågen inte vem som helst, det är Gud Fader själv.

(Fina bilder!)
Användarvisningsbild
NerdBoy

Återgå till Ordet är fritt