Cykling i Citybanans servicetunnel?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Cykling i Citybanans servicetunnel?

Inläggav twr » fre 22 maj, 2015 11:24

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: Cykling i Citybanans servicetunnel?

Inläggav LÅ1 » fre 22 maj, 2015 14:44

Det ökar säkert säkerheten för cyklister och fotgängare. (De senare över jord.) Men kan det vara negativt för säkerheten för tågresenärerna? T.ex. försena insatsen när räddningstjänst, ambulans och/eller polis snabbt måste komma till ett tåg.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav M_M » fre 22 maj, 2015 23:09

Cyklar kan ju trots allt färdas ganska fort - den som verkligen bestämmer sig för att cykla denna väg är nog kapabel att hålla 25-30km/h i nedförsbackarna och 10-15km/h i uppförsbackarna. I princip skulle man kunna införa en specialregel med trafiksignaler som då trafiksignalerna tänds tvingar cyklister att vända - helt enkelt för att få cyklister som är i vägen och är påväg uppför att vända så att de kör åt det håll de fortare tar sig för egen hand.

Ja, eller så får man väl ordna ett par specialfordon i beredskap som består av en modifierad buss med ett stort lastutrymme framtill mellan förarplats och stålplatsutrymme. Stanna den med jämna mellanrum, tvinga cyklisterna att kliva ombord och så ett par personer som bara kastar upp cyklar och bagage huller om buller på lastutrymmet, och kör vidare för att rensa plats?

Men i vilken utsträckning behövs verkligen tunneln?

Det vi däremot bör fundera på är trygghetsfaktorn för cyklister i tunneln. Det talas om att endast hålla den öppen i rusningen och det kan nog vara vettigt, men det bör nog ändå tänkas igenom riktigt ordentligt.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Odd » lör 23 maj, 2015 8:29

Det är tyvärr ett välkänt faktum att cyklister inte bryr sig om rödljus i någon större omfattning. Jag ser ingen anledning till att det skulle bli annorlunda här. Men man kanske kan ha en signal som talar om att det är förbjudet att cykla och att cykeln måste ledas pga utryckning och att det är höga böter att bryta mot det.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav M_M » lör 23 maj, 2015 15:33

Stockholmsuppfattning... I andra trakter där "rödljus bryr sig om cyklister", d.v.s. där de inte sitter i princip i onödan, så bryr sig cyklister mer om dem.

Men jag tänker inte på vanliga trafikljus utan en speciell typ av vägskylt.

Nu vet jag inte riktigt hur bred tunneln är men sannolikt är den väl inte så värst mycket bredare än att en stor brandbil lagom kommer fram. Vilken storlek på räddningsfordon kan behöva komma fram? Vi kan väl t.ex. räkna med att det inte behöver transporteras in vatten för brandsläckning utan att det finns färdiga ledningar för sådant o.s.v.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Kantorn » sön 24 maj, 2015 14:40

Det enklaste sättet att undvika cyklister vid fel tidpunkter är väl att på något sätt stänga tunnelbana för inpassering för allmänheten de tiderna. Och så kan man ha något signalsystem som låter och blinkar när tunneln måste utrymmas, med lysande pilar åt det håll dom utrymning ska ske.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Per Lind » sön 24 maj, 2015 16:12

Kantorn skrev:Det enklaste sättet att undvika cyklister vid fel tidpunkter är väl att på något sätt stänga tunnelbana för inpassering för allmänheten de tiderna. Och så kan man ha något signalsystem som låter och blinkar när tunneln måste utrymmas, med lysande pilar åt det håll dom utrymning ska ske.

Tror Du verkligen på att en cyklist skulle bry sig om en sådan skylt?
Dom har idag ingen respekt vare sig för trafikljus eller förbudsskyltar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav Kantorn » sön 24 maj, 2015 19:00

Per Lind skrev:
Kantorn skrev:Det enklaste sättet att undvika cyklister vid fel tidpunkter är väl att på något sätt stänga tunnelbana för inpassering för allmänheten de tiderna. Och så kan man ha något signalsystem som låter och blinkar när tunneln måste utrymmas, med lysande pilar åt det håll dom utrymning ska ske.

-Per

Jag har inte skrivit ordet skylt någonstans. Jag menar fysisk avstängning. Portar som bara går att öppna inifrån. Fysiska vakter som ser till att dörren inte hålls öppen på okynne.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Stefan Widén » mån 25 maj, 2015 6:04

Jag tycker idén är alldeles lysande!!!

Vi bygger ett stort nät under gjord för cyklister så blir det lugnare på gatorna. Man kan ha lite hissar här å där så de kan komma upp till ytan... sen får de leda cyklarna.... dessa regler gäller självklart inte då jag är ute och cyklar....:-)

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav 643 » mån 25 maj, 2015 7:57

Stefan Widén skrev:Jag tycker idén är alldeles lysande!!!

Vi bygger ett stort nät under gjord för cyklister så blir det lugnare på gatorna. Man kan ha lite hissar här å där så de kan komma upp till ytan... sen får de leda cyklarna.... dessa regler gäller självklart inte då jag är ute och cyklar....:-)

Stefan

Äntligen - cykelfri innerstad! ;)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav M_M » mån 25 maj, 2015 18:12

Per Lind skrev:

-Per

Hur vanligt förekommande är det att cyklister är i vägen i uppenbara nödsituationer? Utrymning = nödsituation. Jag känner inte till nåt fall där en cyklist struntat i trafikregler och på så vis hindrat t.ex. utryckningsfordon.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Per Lind » mån 25 maj, 2015 19:03

M_M skrev:
Per Lind skrev:

-Per

Hur vanligt förekommande är det att cyklister är i vägen i uppenbara nödsituationer? Utrymning = nödsituation. Jag känner inte till nåt fall där en cyklist struntat i trafikregler och på så vis hindrat t.ex. utryckningsfordon.

Jag har sett många cyklister på många ställen i världen och ett har dom gemensamt - dom tar så liten plats så dom stör ingen - tror dom!
Många kör med hörselskydd och hör knappast en utryckningssignal.
När cyklister respekterar andra så skall andra respektera dom.
Senast var i Neapel. Bilar kör ganska fort på huvudled. Cyklist har rött ljus för korsning.
Vad händer? En cyklist kommer i full fart mot korsningen och trampar bara på i ganska hög fart. Han lyckas parera de korsande bilarna som har grönt.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav LÅ1 » mån 25 maj, 2015 19:03

M_M skrev:Hur vanligt förekommande är det att cyklister är i vägen i uppenbara nödsituationer? Utrymning = nödsituation. Jag känner inte till nåt fall där en cyklist struntat i trafikregler och på så vis hindrat t.ex. utryckningsfordon.

Tillräckligt många cyklister uppför sig så svinaktigt, åtminstone mot oss fotgängare, att jag och många fler inte till tillskriver cyklister några positiva egenskaper alls. Jag tror faktiskt att jag förlorat all sympati (och empati vid t.ex. en skada) för cyklister.
LÅ1

Inläggav twr » mån 25 maj, 2015 21:49

M_M skrev:Hur vanligt förekommande är det att cyklister är i vägen i uppenbara nödsituationer? Utrymning = nödsituation. Jag känner inte till nåt fall där en cyklist struntat i trafikregler och på så vis hindrat t.ex. utryckningsfordon.

Jag har ingen åsikt om cyklisters karaktär. Men det är ju onekligen en speciell situation här. De har ju helt enkelt ingen annan stans att ta vägen, eftersom det är djupt ner i en tunnel, ja faktiskt redan befinner sig i utrymningstunneln! :D

Min preliminära åsikt är att det här är en mycket bra idé, men jag tror verkligen att den här typen av frågor kräver mycket bra och genomtänkta svar innan idén genomförs.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » sön 17 jan, 2016 12:20

LÅ1

Återgå till Ordet är fritt