Stockholmstrafiken

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Stockholmstrafiken

Inläggav roggek » ons 29 apr, 2015 22:55

Planeringen av trafiken i och runt Stockholm i början av sextiotalet när Essingeleden var på tapeten.
Sketch med bland andra Stig Järrel, Lars Ekborg och Gus Dahlström...
Lyssnar man på den här är det inte alls så konstigt att förstå att det ser ut som det gör idag...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Re: Stockholmstrafiken

Inläggav BSB101 » tor 30 apr, 2015 9:22

Länk?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » tor 30 apr, 2015 11:09

BSB101 skrev:Länk?

Till Youtube-filmen? Här: https://www.youtube.com/watch?v=DXxQGViGd3c

Men mer allvarligt, hur har trafiksituationen förändrats i Stockholm över tid? Är det mer köer i rusningstiden i dag än för 10 år sedan? Eller för 50, som väl ungefär är sketchens ålder. Jag har en känsla av att köerna börjar längre bort från stan nu. Och att det är rusningstrafik, eller kö på trafiklederna, under längre period på mornarna. Men det kanske bara är för man hör mer om det nu?

Är Stockholm på väg mot en trafikkollaps? På vägarna och i spårtrafiken? När det gäller spårtrafiken så görs det ju hela tiden försök att öka kapaciteten. T.ex. är det långa tåg på T-banan hela dagen och signalsystemet tillåter, eller skall i alla fall tillåta, tätare trafik. Pendeltågstrafiken skall väl kunna öka när tågen slipper samsas med fjärrtåg m.fl. på den s.k. getingmidjan.

Vi blir ju flera Stockholmare dag för dag. De flesta har ju jobb eller studier som kräver förflyttning. Men tidsflexibiliteten har väl ökat genom åren och fler kan i dag jobba hemifrån, åtminstone enstaka dagar. Detta gör att många kan undvika att resa under värsta rusningstiden.

Hur ser det ut om 10 eller 20 år kan man ju undra. Kommer utbudet av vägar och spår att vara tillräckliga eller kommer det att bli trafikkollaps? Jag tror att situationen kan bli värre, men att totalkaoset uteblir. (Enstaka dagar kan det ju bli kaos, som t.ex. 1 nov 2006 när köerna p.g.a. vädret och väglaget fanns kvar till 23-tiden om jag minns rätt.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Stefan Widén » tor 30 apr, 2015 13:51

Effekten av det som föranledde sketchen var att man genomförde en "trafiksanering där ett antal gator enkelriktades och flera genomfartförbud infördes.

Det var ett elände att köra ibland. Nu har man på gott och ont lättat upp för att få bättre flöde dvs nu är et genomfarter även på smågator. Kö på Linnégatan en fredag har man vart med om inkl samtliga intilliggande gator. Om det krockas på Centralbron söderut en fredag så korkar hela stan igen. Först fylls gamla stan sen fylls alla gator i city, ska man då från Djurgården och söderut får man åka via Tegnerlunden, Barnhusbron, Fridhemsplan och Hornstull för att komma ur staden på ett någorlunda smidigt sätt.

För att komma tillrätta med biltrafiken är nog den ända lösningen att man förbjuder infart genom tullarna på vardagar mellan kl 06-12. :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » tor 30 apr, 2015 14:33

Stefan Widén skrev:Effekten av det som föranledde sketchen var att man genomförde en "trafiksanering där ett antal gator enkelriktades och flera genomfartförbud infördes.

Det var ett elände att köra ibland. Nu har man på gott och ont lättat upp för att få bättre flöde dvs nu är et genomfarter även på smågator. Kö på Linnégatan en fredag har man vart med om inkl samtliga intilliggande gator. Om det krockas på Centralbron söderut en fredag så korkar hela stan igen. Först fylls gamla stan sen fylls alla gator i city, ska man då från Djurgården och söderut får man åka via Tegnerlunden, Barnhusbron, Fridhemsplan och Hornstull för att komma ur staden på ett någorlunda smidigt sätt.

Ja, inte minst Östermalm var väl drabbat av gatuavstängningar och enkelriktningar. Eller var det bara att det var Östermalmsbon Kar de Mumma som skrev och skrek högljuddast? Det visades exempel där man kunde köra mellan två adresser på 100 m resa, men tillbaka blev det närmare 2 km. Eller hur det nu var. Men har man inte en gång till försökt att skapa områden som bara hade en väg in, eller om det var ut, för att inte få genomfartstrafik? Kanske bara ett försök på Kungsholmen?

Stefan Widén skrev:För att komma tillrätta med biltrafiken är nog den ända lösningen att man förbjuder infart genom tullarna på vardagar mellan kl 06-12. :D

Vi har ju redan ett försök att prisa ut trafiken, trängselskatten. Men frågan är om den inte går att göra effektivare genom att höja avgiften så att den kommer i nivå med en dagens lunch i City. Alltså runt 100, 110 kronor. Och kanske även tull vid passage av Mälar-Saltsjösnittet. (Möjligen rabatt vid det senare om man passerat en av de yttre tullstationerna t.ex. mindre än en timma innan.)
LÅ1

Inläggav roggek » tor 30 apr, 2015 14:51

BSB101 skrev:Länk?

Spårningsskydd? :cheesygrin:

Vi skulle behöva ett bensinpris på 500 kr/litern om folk skall ställa bilen och åka kollektivt...
I alla fall i länets bensinkedjor...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Kantorn » tor 30 apr, 2015 14:57

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Effekten av det som föranledde sketchen var att man genomförde en "trafiksanering där ett antal gator enkelriktades och flera genomfartförbud infördes.

Ja, inte minst Östermalm var väl drabbat av gatuavstängningar och enkelriktningar. Eller var det bara att det var Östermalmsbon Kar de Mumma som skrev och skrek högljuddast? Det visades exempel där man kunde köra mellan två adresser på 100 m resa, men tillbaka blev det närmare 2 km. Eller hur det nu var. Men har man inte en gång till försökt att skapa områden som bara hade en väg in, eller om det var ut, för att inte få genomfartstrafik? Kanske bara ett försök på Kungsholmen?

Stefan Widén skrev:För att komma tillrätta med biltrafiken är nog den ända lösningen att man förbjuder infart genom tullarna på vardagar mellan kl 06-12. :D

Vi har ju redan ett försök att prisa ut trafiken, trängselskatten. Men frågan är om den inte går att göra effektivare genom att höja avgiften så att den kommer i nivå med en dagens lunch i City. Alltså runt 100, 110 kronor. Och kanske även tull vid passage av Mälar-Saltsjösnittet. (Möjligen rabatt vid det senare om man passerat en av de yttre tullstationerna t.ex. mindre än en timma innan.)

Jag tycker också att avgiften borde höjas rejält. Och att höjningen odelat ska gå till kollektivtrafiksatsningar. I gengäld bör det byggas stora infartsparkeringar, så de som bor långt ut inte kan skylla på att "de MÅSTE ta bilen"...
Dessa infartsparkerinar bör vara gratis för kollektivtrafikanter.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 30 apr, 2015 16:59

Men det ställs en intressant fråga i tråden- var trafiken värre för 10 eller för 50 år sedan än den är i dag.

Själv är jag uppvuxen innan de stora infartslederna hade blivit färdiga och långt innan Essingeleden kom till. Det man gärna glömmer är att det på den tiden kunde ta över en timme att ta sig från Midsommarkransen till Alvik eller från Täby till Gullmarsplan. Stora helger var det i stort sett stillastående kö från Pershagen utanför Södertälje och ända in till Söder eller från Rosenkälla till Roslagstull.

Totalt sett var det naturligtvis mycket färre bilar då än nu. Men det var också betydligt smalare och krokigare vägar.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav Harald » tor 30 apr, 2015 17:15

Nu vet jag inte hur det är nu eftersom jag mest åker tunnelbana eller pendeltåg när jag är i Stockholm, men för runt 50 år sedan var det väldigt mycket köer. Det kunde vara helt stopp på t.ex. S:t Eriksgatan och även spårvagnarna stod fast i köerna. Innerstadslinjerna kunde komma ett helt varv efter tidtabellen, d.v.s. förseningar på runt en timme.
Harald

Inläggav Some » fre 01 maj, 2015 6:04

Claes Thure Moberg skrev:Men det ställs en intressant fråga i tråden- var trafiken värre för 10 eller för 50 år sedan än den är i dag.

Själv är jag uppvuxen innan de stora infartslederna hade blivit färdiga och långt innan Essingeleden kom till. Det man gärna glömmer är att det på den tiden kunde ta över en timme att ta sig från Midsommarkransen till Alvik eller från Täby till Gullmarsplan. Stora helger var det i stort sett stillastående kö från Pershagen utanför Södertälje och ända in till Söder eller från Rosenkälla till Roslagstull.

Totalt sett var det naturligtvis mycket färre bilar då än nu. Men det var också betydligt smalare och krokigare vägar.

Det beror ju på vad man menar med totalt. Trafikvolymerna i innerstan var betydligt större och (tillgängliga) vägar rakare. I och mellan förorterna däremot som du beskriver tvärt om.

Dina exempel spretar ju också lite. Under stora delar av trafikdygnet tar även idag mer än en timme mellan Täby och Gullmarsplan. Om det är en större del av dygnet än för 50 år sedan är svårt att säga.

Midsommarkransen-Alvik går förstås snabbare idag. Men det beror till stor del på att man lagt strypningen vid Västertorp. Skärholmen-Alvik går inte så mycket snabbare. Det är strypningarna snarare än skatterna som begränsar volymerna. I både Täbyfallet och Skärholmenfallet verkar skatterna dessutom, på marginalen, negativt. Hade de inte funnits hade fler valt att köra via Roslagstull resp. Västerbron, vilket lättat upp köerna vid Haga resp. Västertorp.

(De delar av dygnet Hägerstensvägen resp. Avgiftsvägen fortfarande är öppna går det förstås snabbare från Skärholmen idag än för 50 år sedan. Detta innefattar en lite längre tid än den tid då Södertäljevägem är köfri. Tex helger kan man tjäna på att köra genom Hägersten, samtidigt som det är stopp på Södertäljevägen.)
Some

Inläggav twr » fre 01 maj, 2015 18:01

LÅ1 skrev:Men mer allvarligt, hur har trafiksituationen förändrats i Stockholm över tid? Är det mer köer i rusningstiden i dag än för 10 år sedan? Eller för 50, som väl ungefär är sketchens ålder. Jag har en känsla av att köerna börjar längre bort från stan nu. Och att det är rusningstrafik, eller kö på trafiklederna, under längre period på mornarna. Men det kanske bara är för man hör mer om det nu?

Jag tror att du har rätt, och DN skrev om detta för några år sedan. Vägarna kan inte bli mer än fulla, men när de blir det sprids i stället rusningen snabbt i tiden, genom att folk försöker överlista köerna genom att åka tidigare eller senare. Maxrusningen kan på så sätt snabbt svälla från en kvart till flera timmar (fiktivt exempel).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » fre 01 maj, 2015 18:05

Min lösning ser ut ungefär så här:

* Strunta i Förbifarten.
* Bygg Österleden.
* Höj trängselskatterna, lägg dem i fler snitt, gör dem mer finjusterade mer generellt.
* Satsa på reversibla körfält där det är möjligt och ändamålsenligt.
* Bygg busskörfält på de flesta vägar och inför betydligt fler direktlinjer av olika slag, som förbinder stora bostadskoncentrationer med stora arbetsplatskoncentrationer.
* Gör rejäla satsningar på utbyggd spårtrafik (vilka satsningar har vi andra trådar att diskutera).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » fre 01 maj, 2015 21:18

Kan ju dock påpekas att det redan är beslutat och klubbat sedan förra året att trängselskatten ska höjas från och med 1 januari 2016, enligt nedanstående förslag:

Regeringen föreslår att trängselskatten höjs och att fler nivåer införs i Stockholms innerstad. Skattebeloppen för respektive nivå föreslås bli 35 kronor, 25 kronor, 15 kronor och 11 kronor. Regeringen föreslår vidare att trängselskatt införs på Essingeleden vid Fredhäll. Skattebeloppen på Essingeleden för respektive nivå föreslås bli 30 kronor, 22 kronor, 15 kronor och 11 kronor. Det högsta sammanlagda skattebeloppet per kalenderdygn höjs från 60 kronor till 105 kronor. Ändringarna ska gälla fr.o.m. den 1 januari 2016.
Lars_L

Inläggav Christian Spår » lör 02 maj, 2015 10:37

twr skrev:Min lösning ser ut ungefär så här:

* Strunta i Förbifarten.
* Bygg Österleden.
* Höj trängselskatterna, lägg dem i fler snitt, gör dem mer finjusterade mer generellt.
* Bygg busskörfält på de flesta vägar och inför betydligt fler direktlinjer av olika slag, som förbinder stora bostadskoncentrationer med stora arbetsplatskoncentrationer.
* Gör rejäla satsningar på utbyggd spårtrafik (vilka satsningar har vi andra trådar att diskutera).

Mycket sympatiska åtgärder. Jag tycker också att reseavdraget bör ses över. Jag finner det mycket underligt att trängselavgiften är något man får göra reseavdrag för.

WSP gjorde en bra analys av det sammanfattat här http://www.dn.se/debatt/slopade-reseavd ... utslappen/ med mer detaljer här http://www.wspgroup.com/upload/document ... -11-14.pdf
Christian Spår

Inläggav Stefan Widén » lör 02 maj, 2015 11:23

Christian Spår skrev:

* Strunta i Förbifarten.
* Bygg Österleden.

Mycket sympatiska åtgärder. Jag tycker också att reseavdraget bör ses över. Jag finner det mycket underligt att trängselavgiften är något man får göra reseavdrag för.

WSP gjorde en bra analys av det sammanfattat här http://www.dn.se/debatt/slopade-reseavd ... utslappen/ med mer detaljer här http://www.wspgroup.com/upload/document ... -11-14.pdf

Håller kvar vid mitt enkla förslag. Gör man så behöver man inte göra något mer. Effekten blir i början att Essingeleden korkar igen men det tar väl ca en vecka innan bilisterna lär sig att det inte funkar att ta bilen genom stan. Är de smarta parkerar de vid en infart och tar kollektiva lösningar.-

Man ju även tänka sig Italienska lösningar med datumstyrda förbud.... lite snällare variant men som på pappret ger en 50 % reduktion...

Dvs slutsatsen är att utan tydliga begränsningar kommer biltrafiken fortsätta i nuvarande omfattning och bygger man fler vägar ökar den.... Människan är av naturen lat!! och har man bil så tar man den med motiveringen att man "tjänar" en halvtimme om dagen osv..... Själv har jag nu övergått till kollektivt åkande då min bil fick sin sista suck i Uppsala för en tid sen. Och jag kommer givetvis åka kollektivt ända tills jag bestämmer mig för att köpa ny bil.....Om ingen har stängt av stan innan dess. :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » lör 02 maj, 2015 11:34

Christian Spår skrev:

* Strunta i Förbifarten.
* Bygg Österleden.

Får man göra avdrag för trängselskatten? Jag trodde man inte fick det.
Jag vet att när trängselskatten var ny så fick man inte göra avdrag för trängselskatten ens när man fick reseersättning från arbetsgivaren för den skatten. Det betydde att om du fick reseersättning för en tjänsteresa som medförde att du fick betala trängselskatt så fick arbetsgivaren kompensera dig med samma belopp som trängselskatten, men det beloppet beskattades sen med inkomstskatt (marginalskatteprocenten). Därför medgav en del arbetsgivare reseersättning för längre och/eller fler resor än vad som gjordes i verkligheten för att kompensera för den extra inkomstskatten.
Det var i alla fall vad jag fick berättat för mig av personer som jobbade som konsulter på små konsultbolag.

Man borde kanske också ha ett visst avstånd mellan hemmet och jobbet för att reseavdrag för bil skall medges. Kanske 4 mil eller något sådant. Finns det någon avståndsbegränsning i dag? Det finns ju ett tidvinstkrav jämfört med kollektivtrafikresa. Den är svårkontrollerad. Och gör en bilist jämförelsen så görs den nog många gånger på ett partiskt sätt. T.ex. tidigt på morgonen när trafiken är gles så att väntetider blir långa med kollektivtrafik medan bilresan går fort utan köer.
LÅ1

Återgå till Ordet är fritt