Triskaidekafobi! (= Rädslan för talet 13)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Triskaidekafobi! (= Rädslan för talet 13)

Inläggav LÅ1 » ons 08 apr, 2015 0:01

I Upplands Väsby finns (eller byggs just nu?) ett hus utan våning 13. Våning över våning 12 heter våning 14. :shock: I alla fall på hissknapparna. Hur posten numrerar våningarna framgår inte av artikeln. "Här kliver ingen ur hissen på våning 13".
Kunde de inte byggt ett tomt, fönsterlöst utrymme mellan våning 12 och våning 14. Då hade ingen riskerat att bo på våning 13! :D Fast då skulle väl folk vara rädda för att fastna i hissen mellan våning 12 och våning 14! :roll:
Och flygplan utan rad 13 borde ju ha ett stort tomt utrymme där den raden skulle varit!

Ett skrock som jag kan se en rimlig förklaring till är det som säger att det är otur att gå under en stege!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Triskaidekafobi! (= Rädslan för talet 13)

Inläggav ADDE » ons 08 apr, 2015 3:59

Aha - Det var den artikeln jag blev intervjuvad till... Och journalisten har inte länkat mig den. Får nog dra dit o kolla.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Re: Triskaidekafobi! (= Rädslan för talet 13)

Inläggav Anders Hanquist » ons 08 apr, 2015 22:47

Sådana här dumheter stöter man på, speciellt i USA. Definitivt inget för oss att ta efter. Dessutom är det ju, som påpekats, extra korkat att man tror att det skulle gå att "luras" genom att kalla plan 13 för "14". Det är lika fullt plan tretton även om det står något annat på hissknappen. Hoppas detta bara är ett sätt att få bygget omtalat och att man, när hissknapparna väl ska monteras, kommit på bättre tankar.Kanske man tycker det är skojigt, men sådant här dravel ska inte spridas.
Anders Hanquist

Återgå till Ordet är fritt