"Låt Nobel Center stanna på ritbordet"

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

"Låt Nobel Center stanna på ritbordet"

Inläggav twr » sön 22 mar, 2015 17:42

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: "Låt Nobel Center stanna på ritbordet"

Inläggav LÅ1 » sön 22 mar, 2015 19:21

Där är jag lite tveksam. Ett Nobelcenter vore nog bra för Stockholm och Sverige. Men är det verkligen en bra placering? Hellre nära de områden där forskning och studier bedrivs i dag. Nära KI eller KTH vore lämpligt. Och gärna med arkitektur som utmärker sig.

Blasieholmen bör få verksamheter och aktiviteter som anknyter till vattnet och Skärgården på något vis. Jag har inte fantasi nog att komma på ett bra förslag just nu.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » sön 22 mar, 2015 23:17

Jag tillhör definitivt inte den kategori som vill stoppa alla förändringar och tycker att "status quo" alltid är bäst. Tvärtom i många fall. I det här fallet kan jag dock i viss mån hålla med kritiken. Ett Nobelcenter skulle passa väldigt bra i Hagastaden, en stadsdel med profil på vad som på svengelska kallas "life sciences", men med även andra högskolor och universitet i närområdet. På Blasieholmen skulle då i stället kunna ges plats för, som någon också föreslog, en utbyggnad av Nationalmuseum. Att skippa hela projektet som sådant tycker jag dock är att gå för långt. Det bör bara handla om själva placeringen.
Anders Hanquist

Inläggav twr » tis 24 mar, 2015 9:45

LÅ1 skrev:Där är jag lite tveksam. Ett Nobelcenter vore nog bra för Stockholm och Sverige. Men är det verkligen en bra placering? Hellre nära de områden där forskning och studier bedrivs i dag. Nära KI eller KTH vore lämpligt. Och gärna med arkitektur som utmärker sig.

Blasieholmen bör få verksamheter och aktiviteter som anknyter till vattnet och Skärgården på något vis. Jag har inte fantasi nog att komma på ett bra förslag just nu.

Anders Hanquist skrev:Jag tillhör definitivt inte den kategori som vill stoppa alla förändringar och tycker att "status quo" alltid är bäst. Tvärtom i många fall. I det här fallet kan jag dock i viss mån hålla med kritiken. Ett Nobelcenter skulle passa väldigt bra i Hagastaden, en stadsdel med profil på vad som på svengelska kallas "life sciences", men med även andra högskolor och universitet i närområdet. På Blasieholmen skulle då i stället kunna ges plats för, som någon också föreslog, en utbyggnad av Nationalmuseum. Att skippa hela projektet som sådant tycker jag dock är att gå för långt. Det bör bara handla om själva placeringen.

Håller med er!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Christian Spår » tis 24 mar, 2015 13:04

Instämmer också, vill bara flika in med en observation. Det torget framför Tullhuset som heter Albert Rantfs torg är en parkeringsplats i dagens läge. Om man nu vill spara Tullhuset för det kopplar till stockholms historiska sammanhang så tycker jag man har väldigt lite cred för att man inte drivit projekt för att få bort bilparkering på dessa ytor. Det är för lätt att vara konservativ och emot förändringar, jag har svårt att lyssna på en solid vägg av "nej", utan jag vill höra vilken vision man har istället.
Christian Spår

Inläggav LÅ1 » ons 01 apr, 2015 16:22

LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 15 apr, 2015 12:29

LÅ1

Återgå till Ordet är fritt