Gå över vattnet, under bron

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Gå över vattnet, under bron

Inläggav LÅ1 » lör 21 feb, 2015 12:59

Ett förslag om att göra det möjligt att gå på brovalvet under körbanorna på Tranebergsbron. En bra idé i mitt tycke. Men förslagsställarens utsaga om att man vinner "flera hundra meter på varje sida" beror väl helt och hållet på start- och målpunkt.
"Förslag: Gå till stan under bron"

Invändningarna skulle kunna vara att öppningarna i bropelarna är smala och bokstavligen talat blir den trånga sektorn. Och dessutom kan de ge en otrygghetskänsla för dem som är lagd åt det hållet, eftersom en "skum typ" kan gömma sig bakom pelaren.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Gå över vattnet, under bron

Inläggav daniel_s » lör 21 feb, 2015 15:11

LÅ1 skrev:Ett förslag om att göra det möjligt att gå på brovalvet under körbanorna på Tranebergsbron. En bra idé i mitt tycke. Men förslagsställarens utsaga om att man vinner "flera hundra meter på varje sida" beror väl helt och hållet på start- och målpunkt.

Nja, flera hundra meter på varje sida kan det knappast bli fråga om. På kungsholmssidan kan det som mest bli cirka 120 m, vilket är avståndet från brobågens fot via närmaste trappan till en punkt rakt ovanför på brons gångbana. På tranebergssidan är motsvarande avstånd ungefär 150 m. Så den totala sträckan man tjänar in kan aldrig bli mer än summan av dessa två avstånd. (För det fall att man är beroende av ramper för att ta sig fram, så är ju även brobågens lutning alltför stor!)
daniel_s

Inläggav LÅ1 » fre 27 feb, 2015 14:02

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav twr » lör 28 feb, 2015 20:41

LÅ1 skrev:Ett förslag om att göra det möjligt att gå på brovalvet under körbanorna på Tranebergsbron. En bra idé i mitt tycke. Men förslagsställarens utsaga om att man vinner "flera hundra meter på varje sida" beror väl helt och hållet på start- och målpunkt.
"Förslag: Gå till stan under bron"

Invändningarna skulle kunna vara att öppningarna i bropelarna är smala och bokstavligen talat blir den trånga sektorn. Och dessutom kan de ge en otrygghetskänsla för dem som är lagd åt det hållet, eftersom en "skum typ" kan gömma sig bakom pelaren.

Hur brant är det som värst? Finns det andra broar i Stockholm med liknande förutsättningar.

Jag kan inte låta bli att kommentera journalistens namn: Papapanagiotou. Kaxigt med tre "pa" i rad! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav daniel_s » ons 04 mar, 2015 18:13

twr skrev:Hur brant är det som värst? Finns det andra broar i Stockholm med liknande förutsättningar.

Tja, alla stora bågbroar av betong (Skurubron undantagen) har ju i princip samma form, fast i regel är det ju rätt onödigt, precis som med Tranebergsbron.

twr skrev:Jag kan inte låta bli att kommentera journalistens namn: Papapanagiotou. Kaxigt med tre "pa" i rad! :D

Ja, hälften vore nog! :mrgreen:
daniel_s

Återgå till Ordet är fritt