Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kritik av Nya Slussen - cykeltrafiken leds fel!

Inläggav M_M » lör 31 jan, 2015 14:15

Bilister behöver inte ett bränslebesparingsargument för att välja bilen, och det är för övrigt inte över huvud traget önskvärt att skapa incitament att ta bilen.

Cyklister behöver "bränslebesparingsincitament" och det är önskvärt för samhället att folk byter till cykel (från åtminstone alla trafikslag förutom promenad).
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav Harald » lör 31 jan, 2015 14:24

LÅ1 skrev:Varför skall inte cyklister aktivt behöva anpassa hastigheten till trafiksituationen? Ingen skulle komma på tanken att hastighetsgränsen i en brant utförsbacke skall sättas så hög så att bilister slipper bromsa, utan kan låta bilen rulla fritt!

Därför att cyklister har tillgång till i storleksordningen en hundradedel så stor effekt per vikt som bilisten. Bilisten kan ju bara trampa på gasen för att öka farten igen, men för cyklisten är det betydligt jobbigare. Om ett fordon med så liten energiförbrukning som en cykel ska bli effektivt så ska man så långt som möjligt undvika att bromsa bort energi. Givetvis måste man ändå anpassa hastigheten till situationen, men man bör sträva efter att utforma trafikmiljön så att man undviker onödig förlust av energi för cyklister. I det avseendet brister det mycket idag. Trafikplanerarna färdas väl mest i bilar och då tänker man inte på sådant. Inte när man går heller tydligen, men den som cyklar och som tvingas bromsa i botten av en svacka, p.g.a. det har skapats en farlig punkt där, och sedan mödosamt trampa uppför igen inser det.
Harald

Inläggav LÅ1 » lör 31 jan, 2015 14:24

M_M skrev:Bilister behöver inte ett bränslebesparingsargument för att välja bilen, och det är för övrigt inte över huvud traget önskvärt att skapa incitament att ta bilen.

Cyklister behöver "bränslebesparingsincitament" och det är önskvärt för samhället att folk byter till cykel (från åtminstone alla trafikslag förutom promenad).

Jag har svårt att se några argument för att ge cyklisterna frikort att bete sig helt oansvarigt i trafiken.
Skall vi låta spårvagnarna köra utan att ta hänsyn till andra trafikanter, de skall ju lämnas fri väg enligt trafikreglerna, så de som är i vägen för dessa får väl skylla sig själva?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Harald » lör 31 jan, 2015 14:32

LÅ1 skrev:Jag har svårt att se några argument för att ge cyklisterna frikort att bete sig helt oansvarigt i trafiken.

Det är det väl ingen som har föreslagit heller. Men menar du att trafikplanerarna ska ha frikort att bete sig hur oansvarigt som helst. Deras ansvar borde väl vara att skapa en miljö som underlättar energisnål trafik utan att säkerheten åsidosätts.
Harald

Inläggav LÅ1 » lör 31 jan, 2015 14:37

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Jag har svårt att se några argument för att ge cyklisterna frikort att bete sig helt oansvarigt i trafiken.

Det är det väl ingen som har föreslagit heller. Men menar du att trafikplanerarna ska ha frikort att bete sig hur oansvarigt som helst. Deras ansvar borde väl vara att skapa en miljö som underlättar energisnål trafik utan att säkerheten åsidosätts.

Det jag syftade på var idén som framfördes att cyklisterna inte behövde bromsa i nerförsbacken.
Jag tycker förstås att trafikplanerarna skall skapa så säkra trafikmiljöer som möjligt. Det är väl trafiksäkerhetsbristerna för cyklister och fotgängare som länken i trådens första inlägg handlar om!
LÅ1

Inläggav M_M » lör 31 jan, 2015 14:38

Var kom "frikort" in?

Jag förespråkar alltså att om det ska vara signalreglering i nedre änden av en nedförsbacke så bör det alltså vara en försignal upptill som berättar för cyklisterna när det lämpar sig att börja rulla nedför för att slippa bromsa.

Det är väl knappast något frikort för cyklisterna att agera oansvarigt?

Annat som är lämpligt är att ha huvudleder även för cykelbanor, där både korsande cykeltrafik och även korsande vägtrafik (samt fotgängare) har väjningsplikt. Mig veterligen finns inget hinder att använda huvudledmärket även på cykelbanor om man så vill.

Jämför för övrigt "gröna vågen" på trafikljus. I Örebro har Hertig Karls Allé sådana som är speciellt anpassade för att cyklister ska få rött vid ungefär var tredje trafikljus. (I de trakterna finns för övrigt en annan märklighet, en signalreglerad korsning där gång+cykelbanan och biltrafiken har olika röd/grönfaser för att köra rakt, men stolpen för biltrafiken står en bit in på cykelbanan. Det gör att man med nöd och näppe kan cykla på vänstra sidan av den stolpen och därmed väljer man sida beroende på vilket trafikljus som visar grönt. Man har ju trots allt inte kört mot rött om det lyser grönt om trafikljuset närmast till höger om en när man kör :wink: ). De övriga gatorna i området har istället högerregeln i varje korsning så cykelfärder stoppas där upp av lokal biltrafik. (Fotnot: denna information är drygt 10 år gammal, det kan ha gjorts förbättringar).

P.S. nej, det är nog inte egentligen trafiksäkerhet utan framkomlighet som trådstarten egentligen handlar om.
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » lör 31 jan, 2015 14:48

Jag kanske uppfattade dig fel.
Cyklistbloggen i trådstarten uppfattade jag som det handlade om framkomlighet och körtid/hastighet för cyklister samt om säkerhet för framför allt gångtrafikanter och andra som vistas på gång- och torgytorna.
LÅ1

Inläggav daniel_s » sön 01 feb, 2015 21:31

Det kommer inga uppförsbackar efter någon nedförsbacke vid Slussen. Det enda fall där man egentligen teoretiskt kan komma någon längre bit på farten är om man kommer från Katarinavägen ner till den plana och raka Skeppsbron. Men där ska man korsa trafikantströmmen till och från kajen där bl a Djurgårdsfärjan så det är ändå inte någon vidare idé att rulla på i oinskränkt fart. Jag tycker om lösningar som tvingar ner cyklisternas hastighet vid Slussen.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » sön 01 feb, 2015 22:09

daniel_s skrev:Det kommer inga uppförsbackar efter någon nedförsbacke vid Slussen. Det enda fall där man egentligen teoretiskt kan komma någon längre bit på farten är om man kommer från Katarinavägen ner till den plana och raka Skeppsbron. Men där ska man korsa trafikantströmmen till och från kajen där bl a Djurgårdsfärjan så det är ändå inte någon vidare idé att rulla på i oinskränkt fart. Jag tycker om lösningar som tvingar ner cyklisternas hastighet vid Slussen.

Men att tvingar ner cyklisternas hastighet kan ju ske på annat sätt än att låta fotgängarna bli rörliga, och ofrivilliga, hinder!
Ett sätt är väl att lägga gatsten på ett stycke av cykelbanan.
Eller rent av kullersten, dvs. ohuggen sten. :wink:
LÅ1

Inläggav Kantorn » ons 04 feb, 2015 13:04

M_M skrev:
daniel_s skrev:Det är kanske bara bra, det kan hjälpa till att hålla ner hastigheterna. Det lutar en hel del vid Slussen och många cyklar betydligt fortare än vad som är lämpligt i nedförsbackarna.
Lämplig hastighet är den hastighet som går att uppnå om man börjar rulla från stillastående. Allt annat är en felkonstruktion av trafikmiljön.

Det där var bland det konstigaste jag har hört. Om du skulle cykla från Ljungby till Halmstad - till exempel - så har du i Simlångsdalen en nerförbacke som är så lång och så brant att lägger du dig på rull nerför den backen så kommer du med största sannolikhet närma dig ljudets hastighet (nej kanske inte, men en bra bit över tillåtna 70 i alla fall). Ska man bygga om den backen?
Att få rulla från stillastående och sedan med den hastigheten som uppnås är ingen rättighet, det är snarare ett före-tonårs-experiment som kan sluta i döden.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav twr » ons 04 feb, 2015 19:34

Kantorn skrev:
M_M skrev:
daniel_s skrev:Det är kanske bara bra, det kan hjälpa till att hålla ner hastigheterna. Det lutar en hel del vid Slussen och många cyklar betydligt fortare än vad som är lämpligt i nedförsbackarna.
Lämplig hastighet är den hastighet som går att uppnå om man börjar rulla från stillastående. Allt annat är en felkonstruktion av trafikmiljön.

Det där var bland det konstigaste jag har hört. Om du skulle cykla från Ljungby till Halmstad - till exempel - så har du i Simlångsdalen en nerförbacke som är så lång och så brant att lägger du dig på rull nerför den backen så kommer du med största sannolikhet närma dig ljudets hastighet (nej kanske inte, men en bra bit över tillåtna 70 i alla fall). Ska man bygga om den backen?
Att få rulla från stillastående och sedan med den hastigheten som uppnås är ingen rättighet, det är snarare ett före-tonårs-experiment som kan sluta i döden.

Kantorn, du har rätt. Men jag tycker att M_M också har rätt - om man inte tolkar det helt bokstavligt. Menar vi allvar med att prioritera cykeltrafiken ska vi inte tvinga cyklisterna att göra av med mer energi än nödvändigt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav M_M » tis 24 feb, 2015 3:35

Jag ska väl tillägga att mitt uttalade avser egentligen backarna vid slussen och jag erkänner att hastigheterna är något av en gissning, jag har bara promenerat men inte cyklat här.

För övrigt vill jag hävda att åtminstone t.ex. 50km/h bör en cykelbana i sig vara byggd för att hantera vid en rejäl nedförsbacke. Ett exempel är cykelbanan från Bergsjön till Bellevue via Kortedala - den är inte byggd för de ca 50km/h som man uppnår om man rullar utan att bromsa eller trampa och startar uppe vid Bergsjön.

Men hur mycket lutar egentligen backen Kantorn tar upp? Vid den ganska branta lutning (för att vara så lång) som råder Bergsjön-Kortedala-Bellevue så planar hastigheten ut på omkring 50km/h helt enkelt eftersom luftmotståndet och lutningen uppnår någon slags jämnvikt. Visst kan det skilja beroende på hur det blåser, men skillnaden torde inte bli så enormt stor.

Vad gäller turister vid Djurgårdsfärjan så vore det väl lämpligt att omlokalisera färjan till Slussen istället för Gamla Stan, då lär vi väl få planskiljdhet på köpet så att säga om nya slussen byggs rätt. Dessutom skulle färjan faktiskt kunna fylla en trafikuppgift i sig och inte endast vara en turistattraktion.

Om man vill ha kvar färjan på befintlig plats så kan man ha gröna-vågen-trafikljus för cyklister så att de helt enkelt inte startar upptill i nedförsbacken vid andra tidpunkter än de som kommer leda till grönt ljus i korsningen med fotgängare vid Djurgårdsfärjan. Om fotgängarna inte lyder röd gubbe så kan man väl i värsta fall stängsla in hela skiten och montera sånadär plattformsdörrar som planeras för tunnelbanan :wink:
Användarvisningsbild
M_M

Inläggav LÅ1 » tis 24 feb, 2015 20:55

M_M skrev:...
Vad gäller turister vid Djurgårdsfärjan så vore det väl lämpligt att omlokalisera färjan till Slussen istället för Gamla Stan, då lär vi väl få planskiljdhet på köpet så att säga om nya slussen byggs rätt. Dessutom skulle färjan faktiskt kunna fylla en trafikuppgift i sig och inte endast vara en turistattraktion.
...

Jag vill säga att Djurgårdsfärjan redan i dag fylla en trafikuppgift. Och då inte bara för utsocknes turister, utan även för stockholmare. Men ju lättare det är att komma från T-banan och från bussarna till färjeläget, och vice versa, dessdo bättre. Det finns i och för sig en busshållplats vid färjan, men det bytet gör nog inte så många. Fast nu har bytet från 2:an till 7:an blivit något mer besvärligt. Eller i alla fall blivit någon minut mer tidsödande.

(Det som gäller cykeltrafiken avstår jag från att kommentera.)
LÅ1

Inläggav twr » ons 18 mar, 2015 10:47

LÅ1 skrev:
M_M skrev:...
...

Jag vill säga att Djurgårdsfärjan redan i dag fylla en trafikuppgift. Och då inte bara för utsocknes turister, utan även för stockholmare. Men ju lättare det är att komma från T-banan och från bussarna till färjeläget, och vice versa, dessdo bättre. Det finns i och för sig en busshållplats vid färjan, men det bytet gör nog inte så många. Fast nu har bytet från 2:an till 7:an blivit något mer besvärligt. Eller i alla fall blivit någon minut mer tidsödande.

(Det som gäller cykeltrafiken avstår jag från att kommentera.)

Håller med. Färjeläget är en del av knutpunkten Slussen skulle jag säga, även om det ligger i stadsdelen Gamla stan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Christian Spår » ons 18 mar, 2015 14:19

Man ska bygga färjeplatser vid foten av blivande Katarinaparken.

http://bygg.stockholm.se/Web/Core/Pages ... width=1840

(Undrar hur ofta det kommer stå köande färjeresenärer i cykelbanorna där...)
Christian Spår

Föregående

Återgå till Ordet är fritt