Stockholms administrativa indelning mm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: SL:s trafikförändringar 2014/2015

Inläggav Some » lör 03 jan, 2015 12:23

twr skrev:
BSB101 skrev:
twr skrev:Oavsett var kommunhuset ligger. Ironiskt ng räknas Täby kyrkby till Vallentuna tätort, medan Enebyberg räknas till Täby tätort. Vilket väl bara visar att tätortsbegreppet har mycket liten förankring i den vardagliga världen.

Jag ser det mer som att kommunbegreppet har liten förankring i den vardagliga världen och speciellt i folks vardagliga liv. Men någonstans måste gränsen gå och när man pratar om befolkning och dess storlek är tätorten mer relevant än kommungränserna. Visa kommungränser har även ens tendens att vara ologiska på grund av till exempel köp och försäljningar av mark kommuner i mellan.

Jag tvivlar på att det är så. Visst, de flesta tycker nog att de bor i Stockholm helt enkelt. Men nog tror jag att invånarna i Enebyberg anser sig vara Danderydsbor, och inte Täbybor.

(Apropå markköp och annat tillhörde Lahäll ursprungligen Danderyd, på den tiden var gränsen mellan de båda socknarna/kommunerna betydligt rakare än den är idag.)

Danderyd är inte enbart en gammal socken utan ett skeppslag med flera socknar. Danderyd gränsade till Åkers skeppslag i norr. Täby var socken under Danderyd och delar tror jag under Vallentuna härad f.d. hundare. Gränsen mellsn Vallentuna och Danderyd var också den klassiska (före 1296) landskapsgränsen mellan Roden (med sina skeppslag) och Atthundaland (med sina hundare). Den gamla landskapsgränsen återfinns också i gränsen mellan Sundbyberg (utbrutet ur Sollentuna härad f.d. hundare) och Solna (utbrutet ur Danderyds skeppslag).
Some

Inläggav daniel_s » lör 03 jan, 2015 17:00

Some skrev: Den gamla landskapsgränsen återfinns också i gränsen mellan Sundbyberg (utbrutet ur Sollentuna härad f.d. hundare) och Solna (utbrutet ur Danderyds skeppslag).

Det här får du gärna hjälpa mig att reda ut! Dagens Sundbyberg är väl till ca 1/3 (centrala Sundbyberg) utbrutet på 1880-talet ur dåvarande kommunen Bromma, och till övriga 2/3 (Duvbo, Ursvik m m) överfört från den 1949 splittrade kommunen Spånga. Hur kommer Sollentuna härad in i bilden? Och på vilken sida om den f d landskapsgränsen ligger idag Lilla Alby?
daniel_s

Inläggav Some » lör 03 jan, 2015 17:19

Både Spånga och Bromma var socknar under Sollentuna. Även Järfälla för övrigt. Sundbyberg utbröts väl primärt ur Spånga, mer precist Sundby ägor i Spånga socken på den tiden socknen tillhörde Sollentuna härad. Notera att själva Sundby fortfarande finns i Spånga. Men Sundbyberg låg på gränsen till Bromma socken, så del kanske togs därifrån. Generellt kan sägas att Danderyds Skeppslag och Sollentuna härad (f.d. hundare) inte sammanslagits, utan tvärt om delats i mindre enheter på grund av befolkningstillväxten. I ett mellancentraltområde är i princip hundarna och skeppslagen nära nog intakta i dagens kommuner. Tex Bro, Vallentuna, Åker och Värmdö. Endast längst norrut har genomförts kommunsammanslagning i egentlig mening. Sigtuna i f.d. Attundaland och Norrtälje i f.d. Roden. Även i norra Roden, som överfördes till Uppsala i samband med att ÖÄ upphörde som egen enhet, har egentliga sammanslagningar skett. (Stockholms län är sammansatt just av de klassiska landskapen Attundaland och Roden, samt norra Södermanland. Fram tills 19-hundratal låg hela staden i det forna Roden.

Detta har haft betydelse för dagens kommunnamn eftersom man ofta velat behålla de klassiska namnen från Hundare och Skeppslag trots moderna centralorter.
Senast redigerad av Some lör 03 jan, 2015 17:26, redigerad totalt 1 gång.
Some

Inläggav daniel_s » lör 03 jan, 2015 17:25

Ingtressankt!

Some skrev:Både Spånga och Bromma var socknar under Sollentuna. Även Järfälla för övrigt. Sundbyberg utbröts ur Spånga, mer precist Sundby ägor i Spånga socken på den tiden socknen tillhörde Sollentuna härad.

Men hamnade sedan på något sätt uppenbarligen i Bromma. Det var kanske en historisk parentes, jag vet inte vilket år det i så fall inträffade men den slutar i alla fall 1888.

Och hur var det nu med Lilla Alby :-)
daniel_s

Inläggav Some » lör 03 jan, 2015 17:32

Ja man har gått lite fram och tillbakaa med uppdelning och sammanslagning. Ett annat exempel är Vaxholm. Man kan därför beskriva det på olika vis. Men i det långa perspektivet är Sundbyberg utbrutet ur Sollentuna och Vaxholm, liksom Solna och Lidingö ur Danderyd.
Some

Inläggav daniel_s » lör 03 jan, 2015 17:38

Och du och jag apor. Varav en gör anspråk på att veta var den där landskapsgränsen gick, men hela tiden glömmer bort att berätta det! :mrgreen:
daniel_s

Inläggav Some » lör 03 jan, 2015 17:54

Landskspsgränsen mellan Roden och Södermanland gick söder om Värmdö kommun, dåvarande skeppslag och sedan söder om Södermalm, dåvarande Åsön. (Dvs inte identisk med nuvarande gräns mellan Uppland och Södermanland som går i strömmen.

Landgränsen mellan Roden och Attundaland började i Bällstaviken längs nuvarande gräns Sunbyberg/Solna, fortsatte sedan längs nuvarande gräns Sollentuna/Solna. Därefter längs nuvaranse gräns Sollentuna/Danderyd. Vidare ungefär längs Vallentuna/Täby, men jag tror att Täby går in något i det forna Vallentuna. Vidare längs gränsen Vallentuna/Åkersberga och sedan genom nuvarande Norrtälje kommun upp till gränsen mot Tiundaland.
Some

Inläggav daniel_s » lör 03 jan, 2015 18:01

Aha igen! Det ger kanske upphov till nya frågor men mkt intressant.

Ur ett sådant historiskt perspektiv blir det ju ännu mer egendomligt att vilja slå ihop Solna och Sundbyberg (som jag tror att någon diskuterade längre bak i tråden).
daniel_s

Inläggav Some » lör 03 jan, 2015 18:28

Angående Sundbyberg har jag gjort en liten eftetforskning. Redan under tidigt 18-hundratal hade Sundbyberg, men inte Sundby, förts till Bromma socken (Kanske hade berget sålts till annans ägor, men det är min spekultion.) Det innebar helt riktigt att Sundbyberg senare tillhörde Bromma kommun i drygt tjugo år.

Gränsen mellan Solna och Sundbyberg (då Bromma) justerades faktiskt också något lite 1881 hittar jag nu !
Some

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 03 jan, 2015 19:25

När det gäller Spånga och Stockholm så var det så här:

Spånga kommun innehöll hela området från Blackeberg och västerut över Hässelby. Samt Spånga, Flysta, Solhem, Duvbo, Bromsten och en god del av Järvafältet. Inom det här området hade Hässelby Villastad blivit eget så kallat municipalsamhälle. Men den 1/1 1949 inkluderades hela rasket i Stockholm. Bortsett från det som i dag är Duvbo, Hallonbergen, Rissne och Ör som hamnade i Sumpan och en del av Järvafältet som hamnade i Sollentuna.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav daniel_s » lör 03 jan, 2015 19:42

Some skrev:Angående Sundbyberg har jag gjort en liten eftetforskning. Redan under tidigt 18-hundratal hade Sundbyberg, men inte Sundby, förts till Bromma socken (Kanske hade berget sålts till annans ägor, men det är min spekultion.) Det innebar helt riktigt att Sundbyberg senare tillhörde Bromma kommun i drygt tjugo år.

Gränsen mellan Solna och Sundbyberg (då Bromma) justerades faktiskt också något lite 1881 hittar jag nu !

Samt 1949. Det är därför jag frågar om Lilla Alby hela tiden :D
daniel_s

Inläggav Some » lör 03 jan, 2015 19:55

Claes Thure Moberg skrev:När det gäller Spånga och Stockholm så var det så här:

Spånga kommun innehöll hela området från Blackeberg och västerut över Hässelby. Samt Spånga, Flysta, Solhem, Duvbo, Bromsten och en god del av Järvafältet. Inom det här området hade Hässelby Villastad blivit eget så kallat municipalsamhälle. Men den 1/1 1949 inkluderades hela rasket i Stockholm. Bortsett från det som i dag är Duvbo, Hallonbergen, Rissne och Ör som hamnade i Sumpan och en del av Järvafältet som hamnade i Sollentuna.

Jo, om man tar avstamp i tidigt 1900-tal kan man se det så, även om socknen som sådan hela tiden tillhörde Sollentuna härad. Men går man lite längre tillbaka så fanns ju bara socknen umder häradet, tidigare hudaret. Dvs hela rasket tillhörde Sollentuna. Det typiska, lite längre ut var att man återupprättade hundarena och skeppslagen som de "nya sammanslagna" kommunerna.
Some

Inläggav Lennart Petersen » lör 03 jan, 2015 20:07

daniel_s skrev:
Some skrev:Angående Sundbyberg har jag gjort en liten eftetforskning. Redan under tidigt 18-hundratal hade Sundbyberg, men inte Sundby, förts till Bromma socken (Kanske hade berget sålts till annans ägor, men det är min spekultion.) Det innebar helt riktigt att Sundbyberg senare tillhörde Bromma kommun i drygt tjugo år.

Gränserna har flyttats lite då och då genom markbyte även i modern tid. Senast när Solna fick hela området runt Råstasjön.
och Solna sticker ju ut lite mystiskt i en vinkel i riktning Kista på Järvafälet.
Varav följer den lite udda saken att t-banesträckan Kista-Hallonbergen passerar en kommungräns hela tre gånger .
Först in i Sumpan så Solna och sedan in i Sumpan igen
Senast redigerad av Lennart Petersen lör 03 jan, 2015 21:08, redigerad totalt 1 gång.
Lennart Petersen

Inläggav Some » lör 03 jan, 2015 20:11

Å andra sidan undrar jag om det inte var just det området som fördes från Solna 1881. Ytterligare efterforskningar krävs.
Some

Inläggav twr » sön 04 jan, 2015 0:30

daniel_s skrev:

Tänk att ingen har svarat dig på hela den här tiden!

Lilla Alby tillhörde ju Solna, och därmed Danderyds skeppslag. 1949 överfördes Lilla Alby från Solna stad till Sundbybergs stad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 04 jan, 2015 0:36

Some skrev:Ja man har gått lite fram och tillbakaa med uppdelning och sammanslagning. Ett annat exempel är Vaxholm. Man kan därför beskriva det på olika vis. Men i det långa perspektivet är Sundbyberg utbrutet ur Sollentuna och Vaxholm, liksom Solna och Lidingö ur Danderyd.

Intressanta fakta du beskriver! Men varför anser du att häradena är viktigare än socknarna? Det var ju socknarna som låg till grund för landskommunerna när de bildades 1863.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 04 jan, 2015 0:39

Some skrev:Landskspsgränsen mellan Roden och Södermanland gick söder om Värmdö kommun, dåvarande skeppslag och sedan söder om Södermalm, dåvarande Åsön. (Dvs inte identisk med nuvarande gräns mellan Uppland och Södermanland som går i strömmen.

Även Sicklaön tillhörde Roslagen, liksom Ormingelandet (Boo socken), som fortfarande räknas till Uppland. Djurö socken i Värmdö kommun hör till Södermanland, för övrigt.

Some skrev:Landgränsen mellan Roden och Attundaland började i Bällstaviken längs nuvarande gräns Sunbyberg/Solna, fortsatte sedan längs nuvarande gräns Sollentuna/Solna. Därefter längs nuvaranse gräns Sollentuna/Danderyd. Vidare ungefär längs Vallentuna/Täby, men jag tror att Täby går in något i det forna Vallentuna. Vidare längs gränsen Vallentuna/Åkersberga och sedan genom nuvarande Norrtälje kommun upp till gränsen mot Tiundaland.

Inte riktigt. Lilla Alby hörde alltså till Solna (Danderyds skeppslag), överfördes till Sundbyberg 1949. Råstahem överfördes till Solna 1949, tillhörde tidigare Spånga socken. Området norr om Igelbäcken tillhörde ursprungligen Sollentuna socken, men överfördes till Solna på 1500-talet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 04 jan, 2015 0:42

Some skrev:Detta har haft betydelse för dagens kommunnamn eftersom man ofta velat behålla de klassiska namnen från Hundare och Skeppslag trots moderna centralorter.

Finns det något exempel i Stockholms län på en kommun som har namn efter ett härad, som inte är namnet på centralorten? Värmdö?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 04 jan, 2015 0:45

Claes Thure Moberg skrev:När det gäller Spånga och Stockholm så var det så här:

Hässelby villastad var municipalsamhälle från 1913, och köping från 1926, och var därmed en riktig kommun. Den enda köping som Stockholm har inkorporerat, vilket skedde 1949, samma år som Spånga. Jag tror att Hässelby villastad vid något tillfälle tog över mark från Järfälla, som alltså nu tillhör Stockholm. Riddersvik tror jag området heter.

En del av Spånga införlivades också i Solna, nämligen området kring Råstahem.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » sön 04 jan, 2015 0:56

Lennart Petersen skrev:Gränserna har flyttats lite då och då genom markbyte även i modern tid. Senast när Solna fick hela området runt Råstasjön.
Och Solna sticker ju ut lite mystiskt i en vinkel i riktning Kista på Järvafälet.
Varav följer den lite udda saken att t-banesträckan Kista-Hallonbergen passerar en kommungräns hela tre gånger .
Först in i Sumpan så Solna och sedan in i Sumpan igen

Den mystiska vinkeln beror nog på att Kymlinge låg i Stockholms stad fram till 1974, då det överfördes till Sundbyberg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt